Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Bebisfiltar till Swaziland (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=8117)

VivoPlena 2007-02-19 11:04

Bebisfiltar till Swaziland

Fick detta av en vän:

Blankets for HIV/AIDS babies

Were you warm last night? UNICEF statistics estimate that over 100,000 children in Swaziland were not. This figure represents the number of children and babies in Swaziland who are orphaned or vulnerable, with 1 or 2 parents having died from HIV/AIDS, or are living with parents infected with the virus. The majority of these families have no household income with whitch to support the children, and with a newspaper recently (June 2005) reporting that a staggering 42% of pregnant women in Swaziland are HIV positive. This is clearly not a situation that is going to improve for a long time to come.

Backpacking Swaziland Association, which represents all the backpackers hostels in Swaziland and Big Game Parks are working together to help keep the babies and children of families stricken by HIV/AIDS warm this winter. The aim is to knit/crochet as many as possible and distribute them among those in need, but with so many children to keep warm help is required!

A proposal has been prepared tp present to the government who have highlighted 55 communities in Swaziland that would benefit greatly. Local and corporate companies are being challenged to sponsor and to donate wool and cash to the scheme, which will be used to supply local communities and schools with wool and needles, so that they can be involved too.

You can contribute by knitting or crocheting a 15cm square of any colour. A donation of time would be hugely appreciated, but yarn and needles are also required. Cash donations to help buy yarn and needles are also welcome, and can be made through the Backpacking Swaziland Association – Nedbank A/C no. 0240219348, Branch No. 360164, using “Blankets for Babies” as a reference.

For more information contact Swaziland Backpackers on (+268) 518 7225

Adress att skicka till:
Swaziland Backpackers
Ashley´s Farm
MR 103
Box 1975
Matsapha
Swaziland

Någon som vill "samfrakta" med mig?

VivoPlena 2007-02-19 11:20

Översättning:
Sticka/virka lappar (15 x 15 cm) och skicka till Swaziland, så syr volontärer ihop dem tll filtar pch ger till barn vars föräldrar (eller de själva) är drabbade av AIDS/HIV.

Någon som vill samfrakta sina bitar med mina? Tänkte posta ett paket till sommaren, nångång.

mollabolla 2007-02-19 14:56

Babyfiltar

Jag skulle gäran vilja vara med och göra några bitar till babytäcken//molla

VivoPlena 2007-02-19 14:59

Så kul! När sommaren närmar sig kan vi ju höras igen och väga ihop vårt jobb, så postar vi det gemensamt.

SannaS 2007-02-19 15:10

Det var en bra idé! Vill också vara med!:)

VivoPlena 2007-02-19 15:15

Jättebra!
Perfekt tillfälle att "bli av med" massa reststumpar.

Sy inte ihop bitarna till täcken utan låt bitarna vara lösa så går de lättare att packa sen.

MadWomanInBlack 2007-02-19 16:45

Jag kan be damerna på stickcaféet här i stan att bidra lite :) Måste bara fråga dem först.

VivoPlena 2007-02-19 16:49

Ja, gör gärna det. Om inte alla vill/har möjlighet så kanske någon iaf.

avsl090 2007-02-19 16:49

Toppen idé! vill gärna vara med skall fråga på vårt handarbetscafe imorgon om några vill göra.

VivoPlena 2007-02-19 16:50

Bra! Ju fler detså bättre!

iamia 2007-02-19 17:11

Jennifer jag har försökt maila dig via sysidan men det går inte. Har du bytt adr?
Åsa

tyskland 2007-02-19 18:32

gärna

Jag vill också gärna vara med och sticka lappar.Jag ska engagera några kompisar också.Hör av dig i god tid innan det är dags att skicka dem.
Tyskland

Ceca 2007-02-19 19:35

Jag är också med! Har precis börjat sticka men en fyrkant på 15x15 borde jag klara utan problem.

VivoPlena 2007-02-19 19:57

Citat:

iamia skrev:
Jennifer jag har försökt maila dig via sysidan men det går inte. Har du bytt adr?
Åsa

Jennifer_Sandberg86@spray.se

Jag har inte bytt adress. Hm.

VivoPlena 2007-02-19 19:58

Vi kan säga juni, juli preliminärt.

altikh 2007-02-19 21:09

Jag undrade bara om någon vet om insamlingen är seriös? Googlade lite men hittade inte så mycket (annat än att Swaziland har mycket fina hantverksmarknader) och att gården har ett tjusigt simbassäng. Någon som vet mera om hur det har gått hittils? Insamlingen startade väl i juni 2005 om jag förstår det rätt. Man kanske skulle köpa hantverk därifrån istället för att skicka stickade lappar dit?

/Alice

VivoPlena 2007-02-19 21:19

Det gör man väl som man vill.

Vi behöver inte skicka just dit, det finns säkert andra som vill ha lapparna/filtarna.

VivoPlena 2007-02-19 21:23

Vi kan skänka till Röda Korset istället.

altikh 2007-02-19 22:39

Om man vill stödja barn i Zwasiland kan man t.ex handla rättvisemärkta varor från Eswatini: http://www.sackeus.se/producentereswatini.htm
Då är man någorlunda säker på att hjälpen kommer fram och att den gör nytta.
/Alice

marnor 2007-02-19 22:45

Hej

jag vill vara med. Jag håller på med ett projekt som jag kallar " barn syr för barn"
Barnen syr i blockhus små lappar som jag kan bidra med.
Hur får man redan på adressen?
Hör av er

Bästa hälsningar
Margareta Norberg
(medlem):)

Christine 2007-02-20 06:38

Skulle gärna varit med men känner att tiden inte kommer att räcka till i vår.

Däremot skulle jag kunna kolla lite ang. frågan om de är seriösa eller ej.
Min svärmor har varit med och stickat små bebisfiltar som jag tror att de skänker till Uganda. Vet inte vilken organisation, men jag kan kolla det om ni vill (så fort hon kommer hem för hon är på semester nu).

VivoPlena 2007-02-20 07:54

Cristine, gör gärna det.

VivoPlena 2007-02-20 07:56

Margareta: adressen till Swaziland står i första inlägget.
Lapparna måste vara i garn (stickade/virkade).

Dock kanske ska skicka dem någonannanstans.

avslutad081031 2007-02-20 08:19

Risken att något sånt här är oseriöst är väl betydligt mindre än om man lägger pengar i någon bössa. För inte går det väl att tjäna pengar på små stickade och virkade lappar, eller har jag missat något?

avsl0203 2007-02-20 08:34

Jag har ingen aning om vad man kan tjäna på små tyglappar. Men om man kollar upp telefonnummret på google så kommer man bl a hit:

http://www.backpackinafrica.co.za/hostelsswaziland.html

http://www.coastingafrica.com/Client...ID=314&Level=2

Detta ställe har både telefonnumret och namnet Ashley Farm

http://www.hostels.com/en/hosteldeta.../RecordID.7907

Det verkar vara någon sorts vandrarhem. Men det kan ju vara så att de har annan verksamhet med såsom välgörenhet? Men nog tycker jag som andra att man kanske ska kolla upp ordentligt innan man bara skickar iväg. Samtidigt som jag håller med Maria att man kan undra vad de kan tjäna på små stickade/virkade lappar?

VivoPlena 2007-02-20 09:14

Man bor billigt på vandrarhemet mot att man hjälper till att sy dessa lappar till täcken.

Men vi skickar någon annanstans, om ni inte tror att de är "bra".
Andra förslag på vart de ska skickas?

Christine 2007-02-20 09:55

Jag återkommer när min svärmor kommit hem (i början på nästa vecka tror jag). Det var ju ett tag innan ni skall skicka dem så ni har ju tid på er att kolla upp olika mottagare.

Jag har en lite annan fråga som jag kanske skulle lägga i en egen tråd, men jag kan ju testa här först. jag har flera gånger pratat om att man kanske skulle kunna ordna en insamling med gamla kläder till något barnhem tex i någon öststat (måste ju inte vara barnhem heller).

Har pratat med min mamma, som jobbar inom kyrkan om det, och att kanske röda korset eller kyrkliga syföreningen kunde hjälpa till. problemet är ju dock att det är för dyrt att frakta kläderna dit. Men jag tänkte ändå att om man hittade en lämplig mottagare så kanske man kunde ragga sponsorer/åkerier som kan hjälpa till med frakten.
Hur hittar man de behövande? (för det är ju ingen tvekan om att de finns!)

Jag vet inte riktigt om jag är rätt person att hålla i allt detta för jag inser ju att det skulle bli mycket jobb, men det finns säker en hel del "gamla tanter" som kan tänka sig att hjälpa till för en god sak.
Känns så tråkigt att vi har sånt överflöd av gamla kläder som bara ligger och dräller, och andra inte har nåt!

Oj det blev långt! ;)

VivoPlena 2007-02-20 10:00

Starta gärna en egen tråd med den idé, så blir det lättare att läsa. Bra ide, btw.

avslutad081031 2007-02-20 11:38

Det är en jättebra idé Christine. Jag tänkte bara berätta om att det redan finns ett sådant projekt i GBG-området att stödja om man vill. Det heter östhjälpen och drivs enbart av ideella insatser och finns bland annat i Jonsered. Östhjälpen driver helt beroende av frivilliga insatser ett barnhem för barn med speciella behov i Rumänien, samt att man har startat upp ett center för handikappade i Albanien.

Det är en ganska stor organisation att få in pengar, leksaker och allt annat som behövs, helt otroligt att det är helt på ideell basis. Grannarna och min arbetskamrats mamma är blandannat involverade i det. Så varje liten sak som man inte längre behöver och som man kan tänka sig att skänka är nog uppskattat. Varje krona eller pinal som man skänker kommer dessa barn tillgodo.

Christine 2007-02-20 12:37

Va bra då kanske man kan ta kontakt med dem!:)

majtjho 2007-03-16 14:59

Angående kläder till barnhem, kolla med en lastbills chaffis om inte de kan droppa kläderna på vägen till sitt "mål". Vi har gjort det, dock inte så mkt kläder, och det gick prima.

Lycka till med era projekt. Det loter lovande båda två. Låter lite märkligt att ni skulle vara oroliga för att de bluffar, vem vill sitta och sy ihop en massa rutor som kommer in från höger och vänster. Jag tror helt att det är seriös. Fast det är va jag tycker.

Annars kan ni skicka dem till polen. Nära och behövligt.

vivdor 2007-06-28 17:28

Hur går det bebisfiltarna?

Hej!
Nån som stickat några filtlappar till Swaziland!
Jag har skickat några till Margareta..
Några fler som stickat några?
Undrar
Doris i Lit

VivoPlena 2007-06-28 20:38

Det blev att vi gjorde hela bebispaket (se mitt album) och skickade via Frälsis

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:09.