Leveranstid från Fabricshack
Hej!
Det är nu ett bra tag sedan jag beställde från fabricshack, fick bekräftelsemail för ett par veckor sedan att paketet hade skickats. Jag har läst om leveranstiderna på deras hemsida men tycker att det tagit väldigt lång tid nu. Så - min fråga är till er som beställt därifrån tidigare - hur lång tid har det tagit innan tygerna kommit fram? |
Sorry Carina men jag misstänker att tullen kan ha lagt beslag på ditt tyg men isåfall dyker det nog upp snart med en liten extra kostnad.
Fabric Schack är alltid snabba. Jag fick en bekräftelse förra torsdag kväll 8/2 att dom postat paketet, i tisdags 13/2 låg det i min låda. Mina paket därifrån har aldrig tagit över en vecka. |
Håller med Agneta där, du har nog tyvärr fastnat i tullen i en stickkontroll. Mina beställningar har heller aldrig tagit mer än en vecka. Men oroa dig inte, även om du åker på att betala tull så blir det ändå mycket billigare än att handla här.
|
Kan bara bekräfta. Runt en vecka brukar det ta. Säkert tullen som slagit till. De har just nu en present en amerikansk väninna sänt till mig i sin vård också... (Så tro inte att ni är "säkra" även om paket märks som "gift")
Fick just ett brev från dem att de ville ha mer info. Men i Fabricshack-breven brukar all info finnas, så de skickar det säkert vidare till dig bara de behandlat det. |
Ja jag bryr mig ju egentligen inte speciellt mycket om om det är en extra kostnad men jag vill ju väldigt gärna ha mitt tyg - på direkten. ;)
|
Tull
jag har säkert handlat från Fabricshack 30 ggr
ett paket tog 2veckor fast det inte fasnade i tullen.Men det kom i alla fall.Annars har många paket fasnat i tullen för mej.Men det kommer ett brev från tullen ungefär när man tror att paketet ska komma.Så då står man där med lång näsa.Men det brukar gå fort om man skickar in kvitto samt orderbekräftelsen. Doris |
jag tror det är något fel på posten just nu, jag har väntat på brev från USA i 2½ vecka och ett brevpaketfrån UK i 3½ vecka. Nada i postlådan. Och jo, de är skickade.
|
Mina brev och paket från USA de senaste veckorna (3-4 stycken) har haft normal leveranstid. (1 vecka för brev och 2 veckor för paket, sisådär)
|
S... Hoppar på posten varje förmiddag... Ja, ja jeg lever och hoppas.
|
Ibland händer det ju att brev verkar fara runt jorden ett par varv innan de hittar fram. Men dessbättre kommer de i regel fram till slut! Kan bara påminna mig ett brev till mig från England som inte kom fram, och ett jag skickade till USA som visserligen kom fram till slut, men tomt kuvert... (Misstänker att det gått sönder i hanteringen redan här i Sverige, men det innehöll inget värdefullt, så jag orkade inte forska i saken.)
|
Har jag uppfattat tullen rätt?
Om jag köper tyg och det fastnar i tullen kan jag få betala mellan 0 och 20% i tullavgift plus moms 25%. Ex. Om jag köper tyg för 245 kr och frakten är 76 kr. Så kan jag i värsta fall få betala 20% i tull plus 25% i moms vilket då skulle bli 245+76=321x1,2=385x1,25=482 kr |
Ja, du måste tom betala moms på tullavgiften.
|
Moms ska enligt bestämmelserna betalas även på fraktavgiften, men min erfarenhet är att de struntar i den och bara tar betalt för varuvärdet.
|
Okej, men då har jag väl i alla fall ställt upp det västa senariot. Har jag tur så kommer tyget kosta mig 321 kr har jag otur så kan det som mest kosta 482 kr.... (stämmer?)
|
Fick du med grundavgiften? Minns inte avd den är på. någonstans mellan 50-100kr.
|
Var kan man hitta detta Fabricshack?? Har dom hemsida??
|
Olika varor har olika tullsatser jag vet inte hur många % tyger har. Men 20% låter väldigt mycket. många varor har 5-7%
Om du handlar för 1000.- så lägger dom på fraktavgiten,sedan momsen ovanpå allt och sedan tullavgten på allt det. + en expditionsavg. ca 100:-. |
Citat:
|
Mmmm expiditionsavgiften hade jag missat. Så jag lägger på 100 kr på 482 vilket gör 582 kr.
Tror inte heller att det är 20% i tull på tyg men jag ville bara ha det absolut värsta senariot uppställt så jag inte blir chockad när paketet dimper ner. Håller tummarna för att meterpriset på tyget blir 87 kr och inte 160 kr. Trots allt är det ett okej pris på det valda tyget även om det värsta skulle ske. Inte jättebilligt men inget överpris heller om man jämför med vad ett motsvarande tyg skulle kosta här i sverige. Tack för hjälpen! |
Tror tullsatsen ligger runt 5-6%
Håller tumamrna för att det gör som de flesta brev: slinker igenom! |
Jag hade skickat efter ca 18 yard och fastnade i tullen.Jag betalade ca 290kr så det blir inte så dyrt.
|
Hej,alla tygintresserade!
Har tittat på Fabricshacks hemsida, mycket intressant. Har en fråga till de som har redan köpt hos de, hur bredd är tyget. Tackar för svar |
Ingen aning om vilken bredd tyget är på då jag fortfarande inte fått några tyger. Har kontaktat dem men det enda svaret jag fått är att USPS har 90 dagar på sig när det gäller försändelser till utlandet :(
|
Det är trokigt att man får vänta så länge.Hoppas du få dina tyger snart.
Helst vill jag redan börja att sy. hoppas det finna någon på forumet som vet om bredden |
Citat:
|
Hej
Det såg jag också, men fattar inte är det cm. de menar eller? |
Inches, eftersom det är amerikanske. Runt 112 cm bredd är det i regel.
|
Tack för svaret! :)
Nu vet jag hur mycket jag skall köpa. En fråga till är det OK att skriva VISA kortnr.? |
Jag brukar ge mitt VISA-nummer till flera online-tyg-affärer, men blev lite skeptisk när jag andra gången jag handlade från någon av dem märkte att mitt VISA-nummer kom upp automatiskt så snart jag skrev första siffran i rutan. Det brukar ju alltid bli bara asterisker i rutan.
|
Du har inte möjligen Mozilla Firefox som webläsare? Där händer sådant ideligen! I vilket fall skulle jag tro att det ligger i dn dator, inte lagrat på deras sida, om du förstår vad jag menar. Oftast är det dock som du säger att sidorna brukar vara konstruerade så att inte sådan information fylls i automatiskt.
Kortnumret brukar väl förresten inte ge asterisker annat än om detligger sparat i en profil av något slag? Säkerhetskoden kanske, men kortnumret har jag aldrig sett det på (annat än i profiler). |
Du behöver inte vara orolig det är din webläsare som sparat numret. En inställningsfråga bara. Jag har Mozilla Firefox och så fort jag fyller i några koder eller siffor så frågar den om den skall spara det.
Mozilla Firefox är för övrigt överlägset bäst Explorer höll jag på att bli galen på (off topic sorry) Annette |
Men i vanliga fall så är sidorna säkerhetskodade, så att det inte går att få upp kreditkortssiffror på skärmen över huvud taget, och nej, jag har inte klickat i att jag vill spara koden. Inga andra sidor där jag fyller i mina kreditkortsnummer (utom just någon tygsida, minns tyvärr inte vilken) sparar mina koder.
|
Spelar ineg roll, det är i all fall din dator so sparat kortnumret, vare sig du bett den om det eller inte. I allmänhet är som sagt sidorna upplagda så att det nte ska gå att auto-komplettera formulären, och tydligen var denna sida annorlund. Men som sagt, det är din dator som sparat kortnumret när det beter sig på det sättet.
|
Försvunna tyger
Carina har du fått dina tyger ännu? Jag väntar också på tyger men från Big Horn Quilt.Har väntat mer än 14 dagar men inte har det kommit något paket. Har skickat efter hur mycket som helst från USA men paketen har alltid kommit fram tullen tar det i bland men det brukar aldrig ta så lång tid som nu.Mina dagbarn och jag skulle sy kuddar av dessa tyger så dom är jättebesvikna när vi inte fått något ännu.Dom har varit med att beställa sett ut tyger sen denna väntan:(
Doris |
Jag har inte fått mina tyger och jag beställde i slutet på januari, är mer än lovligt besviken. :(
|
Har du gjort någon efterforskning?
Var det mycket tyger kan dom ha gått med båt? Jag börjar att fundera om mitt paket har gått den vägen för jag har en bok med det kanske blev för tungt och kostsamt med flyg.Bara litet funderingar:confused: |
Citat:
|
Bortkommet paket
Nu har jag fått mina tyger från Big Horn Quilts
Jag beställde den14 mars.Tullen hadde varit framme så det blev en slant dyrare Min vanliga otur men jag är glad att jag över huvud taget fick mina tyger :D :D |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:15. |