Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Syfestivalen 2-4 mars 2007 (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=7879)

avsl0203 2007-02-05 14:16

Syfestivalen 2-4 mars 2007

Vilka på sysidan ska dit?

Själv så ska jag dit på lördagen den 3:e med svärmor. Har införskaffat vagn till mässan så man slipper släpa på allt jag tänkt fynda ;)

Här är syfestivalens websida http://www.syfestivalen.se/

VivoPlena 2007-02-05 14:19

Jag ska dit, helt klart.

MadWomanInBlack 2007-02-05 18:36

Jag ska göra så gott jag kan för att komma iväg, jag med :) Ekonomin är mycket bättre nu.

asa1970 2007-02-05 18:43

2 mars

Jag ska dit den 2 mars!
Bara jag får semester!
Åsa

avslutad081031 2007-02-05 18:59

Ajdå - det är ju samma vecka som jag är på kurs... då blir det ingen syfestival för mig i vår. :(

Celos 2007-02-06 07:07

Jag skall gå den 2:a mars:p

avsl0203 2007-02-06 08:22

Har inte möjlighet att åka på fredagen den 2:a utan åker den tredje på lördagen. Åker buss vilket brukar funka toppen :) Bara ladda plånboken med en stor hög pengar och shoppa loss.

Om det är ett gäng härifrån sysidan som ska dit så vore det kul att bara säga hej. Inte att man ska gå runt i grupp å så. Kanske att man träffas vid någon uppvisning eller bestämd plats och tid?

VivoPlena 2007-02-06 09:06

Monika: Kan man åka buss dit? Berätta mer, det lät bra för en virrig förare som jag.

avsl0203 2007-02-06 09:25

Från Västerås vet jag inte. Vi åker buss med Palm och Gyll. Jag och svärmors åker alltid med dem. Kolla med dem, kostar 190:- + 100:- till entre, om de stannar i Västerås har jag som sagt inte tänkt på. Vet att de åker både fredag och lördag iaf. På syfestivalens websida finns några andra bussbolag med som arrangerar resa till syfestivalen.

Miao 2007-02-06 18:47

Jag åker absolut dit på fredagen den 2/3. Jag går nog själv för min Xera/vapendragare har ju övergivit mig och bor numera i Blekinge.

Vore skoj att synas kanske?!?!

OmDuInteFanns 2007-02-06 19:36

Jag ska gå på modevisningen där :D så jag är där ALLA dagarna!
Ni får komma och se på modevisningen, vi har temat, kända personer/väsen etc i år :)

Erika 2007-02-06 19:38

Skulle gärna rusat dit, men det troligaste är att jag just då sniffar på en färsk bebis, och syfestivalen återkommer ju så jag sniffar nog på i lugn och ro. :)

Doris 2007-02-07 18:51

Jag ska dit på lördagen hela dan ska jag HANDLA
Ska gå där och klämma och känna på alla tyger och garner

MadWomanInBlack 2007-02-07 20:36

En fråga bara: brukar priserna i allmänhet vara lägre eller högre på mässor, jämfört med i affären t ex? Jag skulle behöva veta på ett ungefär hur stor risken är att jag behöver ta min scoutryggsäck (65 liter) :D

avsl0203 2007-02-15 07:04

MadWomanInBlack priserna är lägre på mässor. Det är iaf min uppfattning :) Önskar alltid att jag hade extraarmar till att bära det jag vill köpa :D

Syfestivalen har nu uppdaterat sin sida och man kan nu se vilka olika workshops samt evenemang som händer under dagarna.

Rutis 2007-02-22 19:05

Jag ska gå, men på söndagen, det verkar som att alla andra ska gå lördag eller fredag så kanske är det slut på allt roligt på söndagen? ;)

avsl0203 2007-02-22 19:11

Karin det tror jag inte att det är. Anledningen att jag ska gå på lördagen är att det går en bussresa dit då som passar för mig :) Skönt att slippa köra 15 mil. Då passar jag på att åka dagen då bussen åker

Har för mig att de brukar sälja ut maskiner och sånt på söndagen.

avsl0203 2007-02-27 13:21

Ohhh... vad jag längtar till lördag :) Dramaten står redo att fyllas med diverse fyndigheter. Ska bli kul att se nyheter, fynda, klämma och känna :D

isa 2007-03-01 09:27

Söndag blir det!

Jag ska försöka får morsan att följa med mig och då kommer jag åka på Söndag! Så då kanske jag ser dig Karin ;)
Det pirrar i magen! Jag älskar mässor :D

isa 2007-03-01 10:04

Jag har aldrig varit på syfestivalen förrut... Hur stort är det? Jag har varit på Rookies och på möbelmässan i sollentuna. Rookies tog ca 30 min att ta sig runt medans möbelmässan tog flera rimmar! Hur stort är syfestivalen?

avsl0203 2007-03-01 10:12

När jag var på syfestivalen sist så tog det ett par timmar. Var där hela dagen och det var rätt så lagom för mig iaf :) Beror kanske på hur länge man står å tittar, klämmer å känner. Testar olika workshops, ser på show osv. Det är ungefär 120 olika utställare på mässan. Så då får du kanske en liten bild av storlek på mässan. Om du är nyfiken på utställarna så kika på http://www.syfestivalen.se/List.asp?id=140

isa 2007-03-01 10:17

Tack för svaret. Det är säkert större än Rookies iaf :D Minns inte hur många utställare det var där. Men på möbelmässan var det nog fler. då tog det timmar att gå förbi alla utställare utan att stanna å titta ;) Hela mässhallen användes. 3 olika "rum" Rookies var bara i ett rum. Det "lilla" direkt till vänster. det kanske trår på sollentuna mässhalls hemsida när jag tänker efter.. *hmm*

HAGABRODYREN 2007-03-01 10:32

Sollentuna

Allla ni som ska till mässan på fredag har jag tidigare tipsat om att vi träffas vid in-utgången kl:12:00. Kännetecken ett blått band.
Väl mött Anita.

ChessMan 2007-03-01 13:04

Jag och svärmor kommer på Lördag vid 11.
Längtar...!

Eliza

Neferu 2007-03-01 16:36

Citat:

JenniferS skrev:
Monika: Kan man åka buss dit? Berätta mer, det lät bra för en virrig förare som jag.
Kolla på http://www.swebusexpress.se ang att åka buss till Stockholm - jag vet att det går att åka från bla Västerås (kostar upp till ca 150 kr så det är inte svindlande) men det kan ev vara nåt byte i Enköping beroende på vilken tid man åker. Bussarna stannar vid centralstation och därifrån tar man pendeltåget till Sollentuna.

För att kolla pendeltågstider, titta på http://www.sl.se för att se om du behöver skynda dig från bussen eller om du har lite tid över att virra omkring. :)

freja71 2007-03-01 16:41

Hej alla.

Jag ska dit på Lördagen och ha en orange tröja med texten "Sysidan" på.
Hoppas alla som ser mig, kommer fram och hälsar.
Kan vi inte göra upp om tid och plats annars?
Mvh
Ann

ChessMan 2007-03-03 23:23

Hemkommen från Symässan

Heeej!
Nu sitter jag här igen... hemkommen från symässan....
* hmmm vad gav mig starkast intryck..?
Janomes scrapbocking på maskin..!!
Väldig gemenskap i alla symaskinsmontrar
(tråkigt att säga det, förutom HQ montern då)
Det fanns ju knappt några besökare här...

* Alla fina tovade saker med kombinerad brodyr. :p

* Saknade: Brodyrtråd, mera tyger... hittade inget av det jag ville ha.

* Vad gav mig minst intryck...
Alla (förmycket) quilttyger och scrapbocking till höger och vänster.
Husqvarnas monter, deras personal och upplägg av allt... förlåt .. här sitter jag med med en SE maskin och 3D programmet ,men jag är jättebesviken... på allt vad Husqvarna bjöd på.

Tar inte upp allt här nu, men jag hamnade i en situation som känndes väldigt konstig... Hos Husqvarna kände jag mig inte hemma, av många olika själ... då gluttade jag över på andra montrar som Brother, Janome... där kände jag mig inte hemma pga av att jag har en HQ maskin... hmmm

Men summa sumarum så är jag ganska nöjd med dagen, jag fick väldigt mycket nya ideér och inte spräckte jag budgeten med mera än 500kr, hamnade på totalt 1000kr exkl bensin förståss. :rolleyes:

p.s Detta är vad jag känner.. det behöver naturligt vis inte vara så att du känner lika dant...! Olika intressen man uppfattar olika etc etc... men det skulle vara kul att höra vad ni har reflekterat över.

Eliza

avsl090 2007-03-03 23:30

Du är inte ensam

att känna så. Jag har varit på några mässor och i det stora hela så är HQs monter tråkig, oinspirerande och för att inte tala om dem som representerar märket! Ibland så står montern tom länge.... inte särskilt säljande.

Tja det var mina åsikter andra har säkert andra åsikter och det är ok för mej.

Bluecloud 2007-03-03 23:46

Jag struntade faktiskt i att åka dit i år. Har känt att det har blivit mindre och mindre fokus på sömnad (Det heter väl SY-festival fortfarande????)

När jag såg i annonsen att årets tema var scrapbooking gav jag upp. Har scrapbooking med sömnad att göra över huvud taget? Med pyssel och kreativitet möjligen. Kalla det en hobbyfestival så kanske jag kommer nästa gång, med rätt förväntningar...

Ingsy 2007-03-04 00:20

Tack för rapporten från Syfestivalen. Hade mina misstankar när jag såg programmet, allt annat än sömnad. Står över och räddar en dag.
Varma hälsningar
Ingsy

HAGABRODYREN 2007-03-04 08:43

Mässan

Håller med er andra att innehållet är lite tunt när det gäller tyger och sömnad. Beträffande HQ så är utvecklingen tunn med nyheter. Så hur det kommer att gå i fortsättningen för dom kan man ju undra.

I alla andra montrar blir man ju väldigt bra bemött.
Kanske är det en försäljningstaktik ???????

Jag är i alla fall nöjd med min Desiner 1 jag har sytt hårt med den i 5 år inget fel än så länge.

Hälsar Anita.

barkle 2007-03-04 08:56

Hoppade själv över i år, men alla tidigare gånger jag varit där har HQ haft flera olika montrar med representanter från olika HQ-försäljare. Man kanske inte ska dra alla över en kam!?

ChessMan 2007-03-04 09:33

Jag är oxså nöjd med min maskin ... det är inte det. :D

Men jag tyckte det känndes fel på många sätt i HQ montrarna... omodernt och det känndes bl.a en tryckt stämmning på personalen.
En tanke från mig blev att de själv kännde pressen att de inte hänger med i utveklingen...??
För som sagt det var ganska tomt i montrarna och jag besökte alla....för att hitta någon som jag kännde mig hemma hos.,..

Eliza

MadWomanInBlack 2007-03-04 09:59

Jag håller med om att det var väldigt mycket saker som inte hade med sömnad att göra därborta. Överraskande mycket, men eftersom det var min första syfestival så tyckte jag ändå att det var rätt kul. Kom hem med nio nystan garn, en massa sytillbehör, pärlor och en kinesisk knappknut rikare :) Hade jag haft mer pengar skulle jag nog ha snokat runt mer hos frivoliteterna, men det får bli en annan gång.

avslutad081031 2007-03-04 10:30

Ah! Nu förstår du kanske vad jag menade... ;) Jag var inte missnöjd med symässan i november förra året. Men precis som du nu beskriver så bjöd den inte på det jag hade förväntat mig.

Jag kommer nog aldrig att åka till Stockholm med enda syfte att gå på symässan iallafall. :)

Det finns ju hobbymässor så man kan ju verkligen undra varför scrapbooking får ta så stor plats på en sy-mässa?

MadWomanInBlack 2007-03-04 10:50

För en som vet väldigt lite om symässan: Hur har det sett ut föregående år? Mer tyger, mer garn, något annat?

Jag hörde av en kvinna där som sa att syfestivalen ska flytta till Kista till nästa gång. Någon som vet något om det?

Evalen 2007-03-04 11:14

Ja det stämmer att mässan nästa gång blir i Kista.

freja71 2007-03-04 13:18

Hejsan alla.

Jag var också där men träffade tyvärr inte någon från sysidan trots en orange t-shirt med texten "Sysidan"på (snyft)
Jag håller med om att SYmässan snart inte gör skäl för namnet. Det var väldigt mycket annat där.
Det var rätt mycket folk på Lördagen, då jag var där och säkert 99,9 % kvinnor.
Jag köpte en hel del korsstygnsbroderier och lite garn (Dany soft-känner någon till det?)
Kunde heller inte låta bli att köpa skottsk konfekt (mums)
Ni som ska dit idag - hämta pengar innan mässan. Kön till bankomaten där sträcker sig halvvägs till Kina!
Annars var mässan lik den i November.
Väl mött nästa gång.
Mvh
Ann

ChessMan 2007-03-04 14:03

Ha ha... Ja bankomatkön var inte att leka med!
Jag lyckades faktiskt komma dit en av de millesekunder som det inte fanns en enda person vid bankomaten... !! Annars så ringlade sig kön likt en orm hela dan....:D

Undra hur mycket pengar som cirulerade där på mässan under dagen.... nää .. det vill man nog inte veta!

Eliza

HAGABRODYREN 2007-03-04 14:35

mässan

Jag undrar bara varför inte HQ gör mera reklam och
hänger med i utvecklingen? Man kan inte hela tiden sälja på sitt namn. Och blir det nått nytt så verkar
det så avanserat och invecklat. Man ska ha tur om man får tag i en support. Trots detta så är jag mycket nöjd med DS1.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:40.