Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Swap (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=28)
-   -   Påsk-vårswap ?? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=7802)

Birgitta-L 2007-01-30 14:25

Påsk-vårswap ??

Hej igen alla glada tjejer :p
Nu när lugnet efter alla helger har lagt sig (hoppas ni haft det bra !) kanske det finns nån mer som är sugen på ett nytt swap ?
Kanske med vår- eller påsktema ? Det kändes så lagom mycket (utom kanske för stackars Rae som fick allt jobbet förra gången...) med julswapen så jag skulle gärna vilja köra nåt igen

isin 2007-01-30 14:45

Hejsan
En liten fråga.Vad är swap?
Mvh Ingrid

mollan 2007-01-30 16:33

Vår/Påskswap

Hej alla syglada! Jag tycker det är en jättebra ide. Hoppas fler är intresserade. Jag anmäler mej. Kram fr Eva k:)

Cali 2007-01-30 17:20

Vårtema tycker jag låter jätteintressant!

annemarlen 2007-01-30 18:02

Citat:

isin skrev:
Hejsan
En liten fråga.Vad är swap?
Mvh Ingrid

Hej Ingrid.
Swap = byte.
Jag tror det är ett engelskt/amerikanskt ord för byte. Det är numer ett vanligt ord i lapp/tyg/kort - byten. Man kan ha en swap med tyglappar, eller med postkort, eller block till lapptäcke osv.
Om jag inte minns fel så var det en nåldyne-swap här på listan för ett tag sedan. Vad denna påsk-vårswap innebär är svårt att veta. Det kan vara vad som helst med påsk/vår-tema.
Förslagsgivaren kanske förtydligar sig!

/Anne-Marlen

iamia 2007-01-30 18:41

Hej alla glada. Eftersom det liger under quilt avdelningen så är det säkert lapptäcks/patchwork varianten, hoppas jag iaf. ;)
Åsa

artesaan 2007-01-30 19:36

Re: Påsk-vårswap ??

Citat:

Birgitta-L skrev:
Hej igen alla glada tjejer :p
Nu när lugnet efter alla helger har lagt sig (hoppas ni haft det bra !) kanske det finns nån mer som är sugen på ett nytt swap ?
Kanske med vår- eller påsktema ? Det kändes så lagom mycket (utom kanske för stackars Rae som fick allt jobbet förra gången...) med julswapen så jag skulle gärna vilja köra nåt igen

:confused: :mad: """hej alla glada tjejer"""mmmmm jaha ja!! så vi killar är ej välkomna då???

iamia 2007-01-30 19:40

Självklart är du och alla andra killar välkomna.:)
Åsa

annemarlen 2007-01-30 19:46

Citat:

iamia skrev:
Hej alla glada. Eftersom det liger under quilt avdelningen så är det säkert lapptäcks/patchwork varianten, hoppas jag iaf. ;)
Åsa

Kanske quiltade grytlappar, eller quilttyger, eller quiltade postkort som jag själv tycker är jätteskoj.
Men Birgitta återkommer säkert med mer info...
:)
Anne-Marlen

artesaan 2007-01-30 19:47

Citat:

iamia skrev:
Självklart är du och alla andra killar välkomna.:)
Åsa

gisade nog det men har av prinsip tagit på mig att altid påmina om att det okså fins killar med;) :p

Fiffi_S 2007-01-30 20:22

Hmmm... har aldrig varit med i nån swap, men nog hört talas om dom.

Skulle gärna vilja veta lite mer om hur det hela går till, men är väldigt nyfiken...

Kanske jag vill vara med om det inte låter för svårt :)

Rae 2007-01-30 20:53

Hej!
En påsk swap skulle vara kul. Tyvärr kan jag inte ta på mig att organizera det just nu...för många projekt som måste vara klara under våren...men jag förreslå att vi gör det centrilizerad som med jul swappen, om det är någon som kan ta på sig den uppgift. Då är det garanterad att alla får lika många block i retur som de skickar och ingen behöver känna trycket om de måsta hoppa av i sista stunden (det händer alltid för någon).
Rae:)

irene28 2007-01-30 22:04

påsk-vårswap

Har aldrig varit med i någon swap men det låter jättekul, bara det inte blir för svåra saker....
jag anmäler mig till "swap:en", kan man säga sååå!!!

ElisabethS 2007-01-31 01:22

Det låter bra. Jag gick och funderade om jag skulle starta en påskswap själv.
Är det ingen som kan så ställer jag gärna upp som sambandstation för swaparna

Föreslår fritt skapande med olika tekniker fast med temat påsk. Måtten? som julswapen kanske. 15 cm med 1 cm sömsmån, totalt 16 cm i kvadrat om jag inte minns fel. 1 swapset är 4 st. Var det så vi hade till julswapen?

avsl0203 2007-01-31 06:20

I julswapen var ett set 6 st.

Ska fundera om jag ska vara med på även påskswapen :)

Birgitta-L 2007-01-31 06:49

Hallå alla människor ;) ( menade verkligen INTE att utesluta nån det förstår ni säkert men det har inte varit så många killar här innan ....)

Jag kan oxå hålla i swapen, det kan du bestämma Elisabeth om du hinner o så, riktigt hur själva bytet hanterades vet jag väl inte, men vi har ju proffset Rae ;) att fråga !

Det funkade väl bra i julas så jag håller med er Elisaabeth o Monica om mått / antal.

tk81 2007-01-31 09:07

låter jättekul kan tänka mig att vara med

Rae 2007-01-31 10:35

Hej alla sysugna: Elisabeth o Birgitta, här är riktlinjerna vi hade för julswappen Om vi bytter ut Jul för Påsk och ändrar datum, kanske de går att använda. Obs! vi hade bara ½cm sömsmån på blocken. Tyckte ni att det räkte? Annars kan vill öka det denna gång, bara alla vet exakta måttet. - Rae

JUL SWAP

Detta blir en centraliserade swap. Ni syr block efter de riktlinjer vi har kommit överens om. Jag sorterar om blocken och skickar iväg de. På detta sätt ska alla få tillbaka samma antal blocks som de skickat in.

Block storlek: 14 cm blocks . Färdig block med sömsmånen : 15cm
Sy bara själva blocket. (Obs! färdig block storleken inkluderar sömsmån). Den som får blocken kan sy ihop de till vad de vill med vadd och bakstycke och kvilta efter eget tycke.

Block antal: Man byter block i set. Varje set innehåller 6 blocks. Man kan byta upptill 4 sets.

Block motiv: Jul motiv – fritt val.

Block tyger: Använd bara tvättade bomullstyger.

Sömnads teknik: Vilken teknik som helst. (Paper piecing, applikation, fritt val.)

Signera:Markera varje block med en lapp med namn (t.ex. en adresslapp…men klistra bara på backsidan) så de som får blocken vet vem som har sytt de.

De färdiga blocken ska skickas till mig (adress nedan). Man inkluderar ett själv adresserat kuvert med porto för de block man ska få i retur. Alla blocken ska vara hos mig senaste den 15 november. V.g. meddela när du har skickat dina block till mig. Block som kommer för sent blir returnerat utan byte. Skulle det vara att du har skickat flera block an kan bytas, få du åter några av dina egna tillsammans med de andra.

Jag sorterar om blocken och skickar iväg de senaste den 30 november.

Birgitta-L 2007-01-31 10:40

:D
det blev ju kanon förra gången så det är väl bra !

Fiffi_S 2007-01-31 11:22

Detdär låter bra!

Jag vill också vara med, anmäler mej nu!

Men hur gör man om man bor i Finland? Med färdigt frankerade kuvert osv. Får ju inte tag på svenska frimärken här...

iamia 2007-01-31 11:44

Jag är med i swapbyten i usa och då sickar jag med 2 FQ för utlägg till portot så det skulle kanske fungera även här???

Åsa

Birgitta-L 2007-01-31 12:00

Det här blir kul !
vi kan väl se så allt landar beträffande storlekar /antal /datum osv så kan vi väl ta upp en anmälningslista om max en vecka - är det OK:cool: (solen skiner i Göteborg)

iamia 2007-01-31 12:03

Snälla sicka hit lite sol här(vimmerby) regnar snön bort:mad:
Åsa

Odette 2007-01-31 17:40

Ja, jag bestämmer mig också för att vara med igen. Måtten vi hade sist tycker jag var väldigt bra, det blir inte så stora block då.

iamia 2007-01-31 17:56

Om det blir 6 block i ett set så räkna med mig :D
Det blir kul med en påskduk/bonad.
Åsa

ElisabethS 2007-01-31 18:15

Citat:

Birgitta-L skrev:

Jag kan oxå hålla i swapen, det kan du bestämma Elisabeth om du hinner o så

Då tycker jag att du håller i det.
Har nyss lämnat in en order på lite tyger så jag passar på att komplettera med lite påskfärger.

Jag gillar verkligen dessa byten. Det är så underbart att få se hur duktiga konstnärer det finns.

Fiffi_S 2007-01-31 19:21

Citat:

iamia skrev:
Jag är med i swapbyten i usa och då sickar jag med 2 FQ för utlägg till portot...
Kanske dum fråga... men vad är FQ? :confused:

Meddelas alla personligen, typ via inlägg i gästbok el. dyl. när allt är bestämt gällande mått, setens storlek, till vem de skickas, deadline osv? Eller ska man hålla koll på denhär tråden?

*spännande* :) Min första swap :)

iamia 2007-01-31 20:01

Ingen dum fråga bara en dum förklaring av mig:o
Fq är en tygbit i strl ca 45-55cm kan inte dom exakta måtten.
Kul att du är med för det är så himla kul att byta på det här sättet.:)
Åsa

Håll koll här

Rae 2007-02-01 07:29

Det låter som det börja ta form...Birgitta, om du vill ha tips, hör av dig.
Rae

Birgitta-L 2007-02-01 07:31

Oh ja - återkommer alldeles säkert :D

Birgitta-L 2007-02-02 07:06

OK, då är det väl dax att ställa samman uppgifterna; jag använde Rae´s uppställning (för julswapen) för den är så bra o utförlig - har b ara ändrad lite datum.

- Tycker ni datumen är OK? det blir ju 5 veckor att sy blocken, o sen 3 v att göra nåt fint av bytena - räcker det ?
Du som vill vara med: maila mig (via sysidans "medlemssida") så skickar jag min adress.

.............................
Detta blir en centraliserade swap. Ni syr block efter de riktlinjer vi har kommit överens om. Jag sorterar om blocken och skickar iväg de. På detta sätt ska alla få tillbaka samma antal blocks som de skickat in.

Block storlek: 14 cm blocks . Färdig block med sömsmånen : 15cm
Sy bara själva blocket. (Obs! färdig block storleken inkluderar sömsmån). Den som får blocken kan sy ihop de till vad de vill med vadd och bakstycke och kvilta efter eget tycke.

Block antal: Man byter block i set. Varje set innehåller 6 blocks. Man kan byta upptill 4 sets.

Block motiv: Påsk/vårmotiv av fritt val.

Block tyger: Använd bara tvättade bomullstyger.

Sömnads teknik: Vilken teknik som helst. (Paper piecing, applikation, fritt val.)

Signera:Markera varje block med en lapp med namn (t.ex. en adresslapp…men klistra bara på backsidan) så de som får blocken vet vem som har sytt de.

De färdiga blocken ska skickas till mig .Man inkluderar ett själv adresserat kuvert med porto för de block man ska få i retur. Alla blocken ska vara hos mig senaste den 12 mars.V.g. meddela när du har skickat dina block till mig. Block som kommer för sent blir returnerat utan byte. Skulle det vara att du har skickat flera block an kan bytas, få du åter några av dina egna tillsammans med de andra.

Jag sorterar om blocken och skickar iväg dem under samma vecka (v 11)
...........................................

KUL KUL ska det bli att se / få alla fantasifulla, vackra, olika block! Tänk att det finns så mycket skaparglädje hos oss !

iamia 2007-02-02 08:05

Har mailt dig nu :D :D
Det här ska bli skoj. Jag letar mönster sen medelar jag hur många set jag gör.
Åsa

Birgitta-L 2007-02-02 09:09

Åsa - du kan väl säga till om du hittar nån kulig sida !

Fiffi_S 2007-02-02 10:29

Har någon nån länk till nån bra sida där man kan få lite inspiration/tips eller kanske t.o.m. gratismönster?

Det är första gången jag ska vara med i nåt dylikt så jag vet inte riktigt var jag ska börja... :)

Men jag har iallafall ritat ihop en skiss till ett eget mönster föreställande en tulpan utgående från en bild på nätet, men om det blir bra eller inte är ju en annan sak :)

iamia 2007-02-02 11:32

www.yvonne.dk har en del mönster på påsk/vår tema
Åsa

avsl0203 2007-02-02 11:36

Åsa jag ser inget på sidan bara lite kontaktuppgifter eller är det något jag missar? Kan vara min webläsare på jobbet som spärrar :(

iamia 2007-02-02 11:41

Oops sorry fel av mig. det ska vara www.yvonnes.dk glömde visst ett s. :o Klicka på freeblocks det är inte säkert att det blir en pil/hand men klicka där iaf.
Åsa

annberg 2007-02-02 21:03

Skulle vilja vara med men vet inte om jag klara av att bli klar i tid... om jag hinner sy 6 block kan jag skicka dessa till dig (Birgitta) då?

Birgitta-L 2007-02-05 07:19

tillbaka efter helgen ! Jovisst går väl det bra - bara man skickar in blocken så jag har dem sista dagen så är man med:p

annberg 2007-02-05 08:57

Bara en liten sak till ... vilken adress skickar jag till ... du kan maila adressen till mig om du inte vill skriva den här.
Ska bli kul ....

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:06.