Dragningar?
Har nu sytt min första korsett, som väntat blev det en hel del dragningar. Hur gör man för att undvika dom? http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=21443
http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=21446 |
Fin korsett!
Jag har inga direkta råd men jag tror det kan att ha att göra med att kanalsömmarna drar i tyget en del. Sedan kan jag tänka mig att stålen sträcker tyget år ett håll när man snörar korsetten. Tror man funderade på om man skulle sandwicha yttertyg mot ett melalnlager med Vliesofix för att styva upp det. Har man sträckningar i närheten av kanalerna kan det bero på att man syr kanalsömmarna omväxlande uppifrån och ned och nerifrån och upp. De ska sys i en rikning bara. |
Ett tips är att gå en riktig korsettkurs för en lärare som KAN sy korsetter. Hur fånigt det än må låta. Jag tycker att när man ser korsetter med samma problem som din så brukar de vara sydda av folk som kan sy "vanliga" kläder men inte korsetter. Jag tycker inte alls att du skall ha klisterväv på yttertyget. Det man gör är att man måste ha olika hållning på stomme och yttertyg. Det är bara stommen som skall ta stryk och göra själva korsetterandet, inte yttertyget. Yttertyget skall alltså ha en horisontell hållning och jag brukar ge stommen lite vertikal hållning bara för att plussa på lite. Nu har jag inte så mycket korsettbilder upplagda, men här kan du se en korsett som är maximalt åtdragen, som du ser är panelerna helt släta. http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=1464
Man kan inte lära sig att sy en snygg korsett själv, man måste ha handledning. :) |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Vad gäller det där med hållning så är det inte direkt något som bara förekommer på korsetter. Så folk som har sytt mycket andra kläder kan absolut ha nytta av sina "vanliga" klädsömnadskunskaper om dom börjar med korsetter. |
Suck, ingen anledning att bli personligt förolämpad. Trådskaparen vill inte ha dragningar på korsetten och ber om hjälp, det försökte jag bemöta. Jag har hittills inte sett en enda korsett sydd av en självlärd som är helt dragningsfri. Det behöver inte betyda att de som sytt korsetterna inte är nöjda. Hur man lägger hållning på en korsett och ett "vanligt" plagg skiljer sig ganska mycket åt och det gissar jag att du är medveten om? Jag har aldrig påstått att man inte har nytta av icke korsettrelaterade sömnadskunskaper, var fick du det ifrån? Nu har du själv bara lagt ut en enda bild på en korsett, och den bilden är ganska liten, men den korsetten har helt klart dragningar över hela framstycket eller hur? Om man är nöjd med det man syr så är det toppen men bli inte defensiv när andra här på forumet har andra önskemål för det de själva syr och vill lära sig att sy, vi är ju här bland annat för att dela med oss av idéer och kunskap eller hur?
Angående hållningen så är det så att själva begreppet hållning syftar på när de olika tyglagren är olika pösiga. Tänk när man sätter i en ärm t.ex. då skall ju ärmkullen vara några % längre än ärmhålet runt om, så "föser" man ihop tyget i ärmkullen så att det går in på samma mått men (mycket viktigt) UTAN RYNKOR. Detta kallas hållning. På korsetter så har man hållning på yttertygen på bredden, så att när man drar åt korsetten riktigt hårt skall det finnas lite lite extra tyg på yttertyget, så att det inte sträcks lika hårt som basen. Yttertyget skall alltså aldrig bli ansträngt av åtdragandet. Man gör ungefär som när man syr en krage, d.v.s. att underdelen är den som man noga markerat enligt mönstret, och överdelen liksom "känner man in" så att det blir lagom och tråklar fast. Jag brukar tråkla ihop alla paneler en och en och provdra allt jag orkar på bredden och se hur tyget beter sig. Sedan maskintråklar jag ihop allt utan skenor och provar igen, ibland får man ta upp och göra om. man vill ju inte ha för mycket hållning heller så det blir pösigt och bubbligt. Detta är knepigt att beskriva i text, hoppas någon blev liiiite klokare. :) |
Lite grovt kanska man ska se det så här:
Ett "problem" man fäktas med när man syr korsetter är att få passning i horisontalled när man passar ihop alla tyglager; man vill att alla sömmar ska passa (fispassning så kallad). Men när det gäller vertikalt så är det ingen nackdel om det yttre tylagret är några Ångström för långt, för den extra längden "håller man in" (motsatsen till att sträcka ut), eller genom att dra lite i fodret när man syr genom alla tyglager så att det blir passning. Korrekt?! Sedan som du skriver, genom att tråckla (ajg gör det gärna för hand) blir resultatet oftast mycket bättre än när man bara nålar, fast det tar längre tid ... Nästan OT: I mitt skissblock finns en idé om en korsett där yttertyget har maximalt med "dragningar" men det ska åstadkommas genom att jag sträcker ut mönsterdelarna för yttertyget och helt enkelt drar ihop bitarna så jag får massa "skrynk". |
ida: jag har en liten fråga; ungefär hur mycket hållning brukar du ha?
|
Oj Magica, det var en svår fråga. Jag kan inte svara i millimeter eller procent, jag gillar Magnus begrepp "Ångström" :D
Det handlar väl lite om en känsla i händerna. Jag mäter aldrig yttertyget i cm och mm jag bara grovmarkerar och "känner" in det och tråklar fast enligt basen (som är noga markerad enligt mönster). Sedan när jag provar så är det ibland helt upp åt väggarna fel, och tja... då är det bara att ta upp och göra om tills det blir helt rätt. Eventuell mönsterpassning på yttertyget får man fixa till i samma veva. En annan sak att tänka på som jag glömde nämna är ju att man inte skall sy korsetten helt platt på bordet. Man vill ju eftersträva en timglasform och det innebär att yttertyget är på innerböjen av en konkav form. Om man då har gjort yttertyg och innertyg lika stora och sedan böjer det efter kroppen så kommer det ju vara mer tyg på insidan av böjen. Hänger ni med? Detta kombinerat med sträckningen i samband med åtsnörning blir garanterat fult. Summan av kardemumman är alltså ungefär vad Magnus skriver, alltså yttertyget skall ha horisontell hållning och innertyget kan ha lite vertikal hållning. |
Oj....
Inser nu att det verkligen är skillnad på kläd/konfektionssömnad och korsetter. Jag anser mig vara rätt vass (utbildad i 4år) på konfektion men inser att jag har MASSOR kvar att lära när det gäller korsetter.:rolleyes: *sitter i detta nu och syr på en som jag tänker bära under min brudklänning... eller om den inte blir rätt får den statuera toil* Tack Ida B för att du delade med dig av dina kunskaper och utryckte dem väl i skrift! |
Håller med MossaQ, tack Ida B för den fina förklaringen. Jag gissar på att man måste "få det i fingrarna" likt med många andra saker (karate, tunnbrödsbakning, finsnickeri osv.) och att det är så du menar med ordentlig handledning.
Som glad amatör tar jag inte lite dragningar så hårt. Tittade nyss igenom ett bildrepotagge om Dark Garden (känd korsettmakare) och på de korsetterna var det minsann dragningar både här och där. :p Fast det vore kul att gå en riktig kurs nån gång. |
Oj, sitter nu och syr ihop foder och yttertyg genom att "sy i diket" i alla sömmar. Det är inte lätt att samtidigt sträcka åt alla håll som det tipsats om... Hade jag anat att det vore en hel vetenskap så hade jag nog lejt bort arbetet :p
Nä, det är trotts allt ganska kul att skapa sin egen korsett - roligast om utgången blir väl.:D |
Såg reklamaffischer över hela Tallin för någon teaterpjäs. På affischen en kvinna i korsett (säkert sydd av proffsteaterskräddare) m e d d r a g n i n g a r!!!!
Jag har en bild i kameran men inga batterier just nu - sen. |
Jag har en korsett från Vollers. De säger sig ha anor från viktorianska eran. Deras korsetter har..dragningar.
Har sett det både på min och på andras. /Lithia -Som dessutom förundras över att min vollerskorsett dessutom är kantad med vanligt rakskuret satinband. Hur sjutton lyckas man få det snyggt ? |
Jag slängde upp den "dragna Carmen" på mitt album/Andra Korsetter.
Jag antar att det är sådana här dragningar som avses. |
Yes box, nog är det det där vi menar allt. Men inte tror du att det är skräddarna på teatern som sytt den där? :eek: Den ser väldigt färdigköpt ut tycker jag.
Återigen så vill jag påpeka att var och en är helt i sin fulla rätt att lägga sin personliga ribba var helst han/hon önskar. Jag vet precis var jag har min, och det hoppas jag är lika ok med er som jag är ok med om ni har andra krav på era egna skapelser. |
Något jag tänker på när jag ser den där carmen-bilden är att är det verkligen dragningar i tyget och inte bara "rynkor" efter hur hon står poserad? Det som ger mig det intrycket är att om man kollar på "veckan" så är de genomgående från en sida av en kanal, över den och in på nästa sida om sagda kanal, men det kan också vara möjligt att jag itne vet helt vad jag ska titta efter.
Jag finner det väldigt svårt att tro att ens den mest välsydda korsett utan _oerhört_ tätt placerade fjädrar (a la 1700-talare) inte rynkar sig det minsta om man vrider och vickar på kroppen, eller har jag fel? |
Jag tror att det är dragningar. Det är möjligt att det är en väldigt tunn korsett, nästan mer ett korsetterat liv, vilket kanske skulle bli veckigt om man lutar sig lite, men visst går det att sy korsetter som inte drar sig. Det har heller inte med antalet fjädrar att göra.
|
Ja att sy en korsett utan dragningar tvivlar jag inte på är omöjligt, det var en korsett utan att tyget någonsinn veckar sig när man viker på på plagget jag menade på mest ;)
|
Val av yttertyg är en annan viktig faktor. Dels finns det tyger/färger/mönster/strukturer som maskerar dragningar. Blanka och stela tyger är mindra lämpade i det fallet medan en kraftig mönstrad sammet funkar bättre.
Sedan har ju olika tyger olika egenskaper. Även stumma tyger kan ju ha viss mekanisk stretch som förhindrar eller förstärker dragningseffekten. |
Ang. carmen bilden.
Exakt samma sorts dragningar som jag sett både på Voller och alla de stora korsetttillverkarnas korsetter. Men som sagt alla lägger ribban så högt de vill. Jag själv har gett mig fan på att nån gång fixa en korsett helt utan dragningar...sen får vi se hur lång tid det kommer ta innan jag lyckas... /L |
Citat:
|
Jajamensan, Heja Heja!!
Det är rätt att man gör det man vill göra och det man kan göra. Jag blir förbannad när folk, som tror sig veta mycket, har synpunkter hur jag gör saker. Det gäller speciellt min andra hobby - rörförstärkare. Vi gillar att sy korsetter - då syr vi. Om någon gnäller över att det inte är riktiga korsetter för avståndet mellan öljetterna är 0,03mm för långt kan vi be folk ..... [grova ord]. |
det här forumet gillar jag :p
Var och en gör på sitt vis och samtidigt finns det sakkunniga som delar med sig av sina kunskaper där det står en fritt att ta del av. Instämmer i hejja hejja! *å sneglar bort mot sybordet där mitt projekt ligger.* |
Jag tror jag har en snutt silver eller grå duchesse som på bilden jag slängde upp. Åsså har jag svart spets .... hmmmmm!:)
|
Citat:
|
Det kan du hitta hos välsorterade tyghandlare. Det brukar finnas svart spetstyg på löpmeter både här och där, framför allt om du kan tänka dig syntet.
|
Minns inte var jag köpte min. Antingen på JoAnns i USA eller den berömda Tygladan???
Stoff&Stil säljer! |
Det blir så fint med spetstyg över ett annat färgat tyg. Jag såg en korsett som var sydd i syrénlila duchesse med chokladbrun grov gepyrpets över. Det kanske inte låter så snyggt men det var det! En sådan där underbar kombination som hamnade på min mentala "att-göra-nån-gång-lista" :)
|
Skriv ner i en projektbok allt sådant. Gör kanske en skiss.
Jag plockade på mig 3-4 modeller under en resa till Alsace förra sommaren. Och ser ni tyger och krimskrams - köp. Räkna med att det aldrig dyker upp ett nytt tillfälle ... |
Jag kunde inte sova häromnatten och och kom på en intressant sak.
Min första korsett jag sydde (finns tyvärr ingen bild på den) hade nästan inga dragningasr alls. Yttertyget på den var ett ganska mjukt och smidigt jaquardtyg...och jag var våghalsig nog att lägga passpoaler i alla sömmarna. När jag tänker efter så var den korsetten betydligt lättare att få snygg än den i dupion (stelt sidentyg) som jag har i mitt galleri. Så egentligen är det kanske dumt att stryka mellanlägg på sitt yttyg, det gör ju tyget stelare och stummare...och därigenom svårare att fästa mot den stelare stommen med dragningar till följd ? /L |
Berätta om passpoalerna!
jag har röd passpoal och svart lacktyg .... behöver jag säga mer??:cool: |
Det är viktigt att man har ett tygbaserat mellanlägg som tex solidot och inte pappersmellanlägg som vliseline, eftersom papper inte blir följsamt.
|
Magnus >>
Mitt tyg var svarta rosor på blå botten så jag köpte svart satinpasspoal och sydde en i varje söm på yttyget (jäkligt pilligt). Sedan så gjorde jag en stomme av två lager twill som jag sydde fast alla stål i. På med yttyget på stommen (förankrade det i sidsömmarna om jag inte minns fel) och i med öljetter. Det som är pilligt med passpoaler är att det syns direkt om man syr minsta mm fel...inte helt lätt i en massa lätt böjda sömmar. /L |
Jag skjuter på det här maximalt.......
|
En bra sak att tänka på när man syr korsetter är att man ska ha olika mycket hållning på olika sömmar. Man ska ha mer vertikal hållning i sidan på stommen och ingen alls mitt fram. Dvs mer hållning ju kraftigare böj det är. Det funkar på samma sätt på horisontell hållning. Lite hållning på framstyckena och mer i sidan. Men det är svårt att ange, som Ida_B sa, exakt hur mycket hållning man ska ha då det är mycket olika från person till person.
Angående konfektionskorsetterna: De som syr åt Vollers kan sin sak, men dragningarna uppstår för att inom konfektion så är inte precision det viktigaste, det är effektivitet. För att det ska bli så billigt som möjligt så tummar man på det som tar för lång tid. Det är inom korsettskrädderi man kan lägga ner den tiden det tar med precision. För egentligen ska man ju ha lite extra hållning vid byst och över höften osv... ja, det är som sagt mycket att tänka på om man ska göra den "perfekta" korsetten. ;) Men om man inte är så noga så kan man väl ha ca 3-5 mm horisontell hållning i sidorna och ca 1-2 mm mot fram och bak som måttstock. Pröva er fram! |
Den här tråden är lysande, har lärt mig massor av inläggen här.
|
menar du diagonalt?
|
Inte så många dragningar
Snörade på mig min första korsett för första gången igår. En del justeringar behövs!
Bra: Den höll att snöra och jag fick inte sååå många dragningar (inte helt slät men inte heller katastrof) Dåligt: Den blev alldeles för hög under armarna, måste ringa ned den där. Det var lite annorlunda att ha ett pansar-plagg på sig. Hur länge klarar man av det? Jag har aldrig suttit så rakryggad :D |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:51. |