Könsroller i fallet textilarbete/sömnad.
Det hela började med att jag ville ha tag på ett mönster för killar och kollade runt lite i två butiker. Båda butikerna hade flertalet mönsterpärmar men gemensamt hade de alla att majoriteten av mönster var för kvinnor och barn, en del av dem hade inga mönster på herrkläder överhuvudtaget.
För att bara kvinnor syr och kvinnor bara syr åt sig själva eller sina barn? När jag sedan letade efter mönster igår skippade jag att söka på symönster och sökte istället på "sy killar" på google och fann nedanstående blog: http://sandberg.blogg.se/07030609593...yr_kjolar.html Där berättas det om några killar som hade valt syslöjd i skolan men som senare bytte till träslöjd istället eftersom de tvingades att sy handväskor och kjolar för att lärarinnan tyckte att det var kul att se killar sy ovanstående plagg... Vad är meningen med det? Hur kul är det att sy/skapa något man aldrig kommer att använda? Varför skulle man anstränga sig och göra sitt bästa på någonting som är helt värdelöst för en själv? Varför kunde de inte få sy saker de kunde använda istället? Kunde inte kärringen (ursäkta ordvalet) ha hjälpt dem med att få fram ett mönster för säg en axelväska eller ett par byxor istället? Hade de lärt sig mycket mindre om sömnad då? Lite senare råkade jag se att Husqvarna verkade ha en kurs för herrar, intressant tyckte jag och laddade ner följande PDF-fil med information om kurserna: http://www.tygaffarn.se/hq_kursblad_h2006.pdf Så vad innehåller då deras prova-på-kurs för killar? "Lappa och laga, sy en enkel gardin, fixa båtkapellet m.m." Visst, det första kanske är användbart, och även det andra, men hur svårt kan det vara? Klarar man inte nästan av det utan att gå någon kurs överhuvudtaget? Och vadå fixa båtkapellet, är det bara sådant killar kan tänkas vara intresserade av? Idiotförklarade från början =P Dessutom klarar man säkert av ovanstående oavsett vilken kurs man väljer att gå, det behöver ju inte nödvändigtvis vara en kurs för killar för att lära sig hur man lappar ett par byxor, men om man går på någon av de ordinarie kurserna kanske man får lära sig något lite mer avancerat, och om det är en grundläggande kurs så får man väl eventuellt hjälp med det mest grundläggande om man inte redan klarar av det också? Jag hade då mycket heller gått en kurs i klädsömnad för herrkläder än en som lär ut hur man lagar båtkapellet ;) (Det berättades även om en träslöjdslärare någonstans som hade sågat ut träleksaker åt tjejerna som de sedan fick måla istället för ordinarie projekt som killarna fick göra. Visst om det var vad tjejerna ville göra så är det ju en sak, men om det var vad han trodde att de ville göra och ansåg att de klarade av så är det ju fel.. fel fel fel =P) |
Måste då berätta om min skola. Jag går på St Görans gymnasium inriktning Hantverk/skrädderi våran uppbyggnad av sömnaden är i ettan:
1 Två förkläden, ett stort och ett litet 2 Kjol och för killarna om de inte vill göra en kjol, för de kan ju göra en till sig eller någon annan, så får de sy enkla byxor 3 toppar aka överdel av något slag. 4 Klänning, här vet jag faktiskt inte vad killarna gör istället, men de får deffenitift lära sig nått annat om de inte vill göra en klänning I tvåan gör vi: 1 skjortor själv har jag gjort en till pappa och en till mamma. 2 kavajer både tjejer och killar har ju det. om det är tid över kan man komplettera kavajen med byxor/kjol/väst (observera att vi har 5 veckorspraktik i tvåan med) och i trean gör vi: 1 Korsett det kan oxå båda kön ha 2 projekt arbete, och det väljer man ju själv vad man ska göra. Våra lärare har själv varit antingen både herr och dam skräddare innan eller antingen det ena eller det andra och om det inte är något en av dem kan kan den andra det. Men som du säger, mönster till herrkläder är ett helvette att få tag på och därför lär vi oss mönsterkonstruktion, själv har jag köpt "mönster och konstruktion för damkläder" och skulle ha köpt den för herrkläder med, men tyvärr var vi så få som ville ha den att vi inte kunde beställa så få :( Ska försöka se om det är fler som vill ha den iår så att vi kan beställa den, vi har fått fler killar i ettan som kanske vill ha den *yeay* |
Oj vad mycket ni fick göra, jag kan knappt komma på vad man har gjort i slöjden, jag har en klocka, en hylla med "böjd överkant", ett ansikte som jag har snidit ut och en hamrad metallskål som är emaljerad på ena sidan och förtennad på andra tror jag, vet inte om allt det är från högstadiet men det är allt jag kan komma på =P
Vem vet, hade kanske varit roligare med syslöjd, vet inte vad de fick göra. Försöker klura ut på vilka lokaler man har befunnit sig i när man gjorde vad men det är tom svårt att komma ihåg hur de såg ut o var de fanns. Edit: Btw, vadå korsett kan båda kön ha? När har män korsetter? När de behöver dra in magen? Jag kan inte tänka mig att någon kille vill bära korsett =P |
Jodå, det finns män som kanske vill hålla in magen :) Jag har inte koll på sidan, men det finns en sida som säljer korsetter både för män och kvinnor. Tror att korsett för män också ger bättre hållning, men är inte säker.
Vi hade väldigt fri syslöjd på min skola (grundskola). Obligatoriskt var nattlinne (eller byxor) och ett par andra saker, men det fanns alltid ett alternativ för killarna om saken var speciellt tjejorienterad. I träslöjden fick killar och tjejer göra en eller två obligatoriska saker, typ smörkniv, svepa (?), stövelknekt, och sedan var det fritt fram. |
Ahh du ska bara veta ;) Klart killar kan ha korsett! Nu vet jag inte var du bor men på våra modevisningar har vi flera killar som visar upp olika korsetter. En i ettan till exempelt bar en killkjol och lackkorsett som en av oss i tvån gjort (ingen riktig korsett med stål fjädrar utan bara buntband men det funkar det med)
Jag har ingen aning om vad vi egentligen skulle göra på syslöjden i högstadiet... jag gjorde så hemskt mycket överhuvudtaget, plus att jag hade extra slöjd av båda slagen :) |
Citat:
Vad gäller korsett så verkar det ja, skall inte nämna det med något ord ;), om jag tyckte att det var så illa hade jag nog hellre gått ut o gått lite oftare än att dra in magen med någon knepig anordning. Falsk marknadsförning ju, räcker ju med att ena halvan av befolkningen redan är sysselsatt med den =P Citat:
Jag har fortfarande svårt att se framför mig vad en killkjol och lackkorsett skulle vara/ge för resultat. Det lär ju knappast vara något han bär till vardags iaf? Jag kan väl iofs tänka mig att någon tusendel av alla äldre män med ölmagar i något svagt ögonblick beställer något liknande ifrån tvshop eller så, men annars? |
Minns hur ARG jag var på syslöjden i sjuan...
EN kille hade valt syslöjd. Han fick sy en härlig morgonrock. Vi andra fruntimmer fick sy en babyklänning... Hur mycket användning för en babyklänning har man när man är 13??? Det hela slutade med att jag stod på barrikaderna och kämpade för jämlikhet och läraren ringde hem till min mamma och var upprörd över mitt uppförande... Men åter till ämnet. Av tradition är det kvinnor som syr, av tradition är det kvinnor som är roade av kläder. Om man då vill tjäna pengar i sömnadsbranchen vänder man sig ju naturligtvis till kvinnor. |
Jag tycker det här bevisar hur konservativ skolan är. Det gäller inte bara hantverksämnen, det gäller även t ex idrott. Höga betyg till den som hoppar högst, springer fortast osv. Hur kom jag in på det? Jo, användbarheten i det man lär sig. De som behöver idrott mest i skolan är väl de som inte rör på sig i vanliga fall, alltså bör man satsa på mer okonventionella motionsformer som kan locka de som inte är så atletiska. Likaså med hantverk, betyget bör sättas på viljan att lära sig något nytt och skolan bör försöka locka till sig de oinvigda. Locka tonårsgrabbarna med att virka såna där "sverre-mössor" (eller vad de kallades) som var så poppis, eller snygga brallor eller vad som helst.
|
Gah! Man blir ju bara sur av sådana där exempel som togs upp i början av tråden! Hade som tur är ganska fri både syslöjd och träslöjd i grundskolan. Vill minnas att vi fick göra nästan vad jag ville i båda, bara man faktiskt gjorde någonting (och projektet inte var för dyrt...). Sedan fick man ju bättre betyg ju knepigare gjejer man gav sig på (och ju bättre man lyckades med det...).
|
Citat:
Jag tycker samma sak gäller skolan överhuvudtaget och jag hade tyckt att det hade varit ok att dra ner lite mer på "allmänbildningen" till förmån för "specialiseringen" och låta folk komma ifrån det de inte bryr sig om och läsa mer om det som intresserar dem tidigare. Då hade skolan blivit roligare, kännts med användbar och specialistkompetens är säkert mer efterfrågad än det allmänna som alla ändå kan också. Visst finns det en fördel med allmänbildning också, men vad har jag för nytta av att kunna säga "Jaja, aber Kartoffelbrei, ich bin mit der Fernsehrturm verheiraten" egentligen? Även på universitetet tyckte jag samma sak så i JAVAn där vi skulle göra något fånigt simhopparprogram (typ dommarprogram) frågade jag om jag inte kunde få göra något annat sålänge det använde ett grafiskt användargränssnitt o grejer o grejer, men se det fick jag ju inte såklart. Men vad fasiken skall jag med mitt simhopparprogram till? :D, visserligen gjorde vi det ruskigt snyggt (i den mån man fick det, man fick väl inte ändra på designen hur som helst men vi ritade egna ikoner osv iaf.) Surt att de ringde, vad tyckte mamma då? Schysst om hon hade frågat "men herregud, vad skall Lina (eller vad du nu heter) med en bäbisklänning till?" ;) Det senare verkar ju logiskt, men det är ändå trist, och om de fortsätter så lär de ju inte få utvidga marknaden ;) Sedan känns hela den där grejen med vad kvinnor och män gör lite förlegad. |
Citat:
Fast det är ju rätt bra i idrotten att man får göra så många olika saker iaf, och där frågar ju tom läraren då o då vad man vill göra? Personligen föredrog jag ju dock skeppsbrott, redskap, försöka göra volter på trapets eller vad det heter men det fixade jag ju aldrig osv framför innebandy o fotboll. Men det var nog mest för att jag aldrig har gillat lagsporter för att tiden i skolan inte alls kändes som "ett lag", för att jag alltid blev vald sist osv. Dessutom blev/var/är jag rädd för bollen så att säga. Vad sverremössor vet jag inte, men ja, helt klart, man blir ju så mycket mer intresserad om det är något man vill göra och tycker att man har användning utav. |
Jag inser att vi på vår skola hade det ganska bra under 80-talet. (högstadiet inte inräknad eftersom det inte var samma skola)
Där fick alla elever gå båda sy och trä. Eftersom alla elever fick gå på båda delarna så var det inte så mycket könrollstänkande. I början fick vi förstås göra samma sak allihopa, för att lära oss sy. Men jag kan minnas att det var neutrala saker t.ex. ficka att sätta på väggen för att lägga papper i. Man fick måla valfritt motiv. Tror det var det enda som vi måste göra samma allihopa, sen blev det valfritt, gör vad du vill. (förutom det rent tekniska, som man ju måste lära sig, som att sy rakt på papper, broderera vissa sömmar, att lära sig sticka, etc) Jag minns inte lika mycket av trä, men det var nog också fritt där. Gjorde båda trä- och metallslöjd. Ett tag var det inne att göra tulpaner av trä, och det var inte bara tjejer som gjorde, nej killarna gjorde också sådana, som de gav till sina mödrar. :) Högstadiet som var på en annan skola däremot, sy eller trä, tog sy, alla tjejer tog sy, och alla killar tog trä, under tiden jag var där. :( Däremot var det helt fritt vad man ville göra. |
Jag har också reagerat på det där, att nästan alla mönster är för kvinnor och barn. Bland barnmönstren är det dessutom oftare flickkläder än pojkkläder. Sedan är det ju också lite märkligt att de rubricerar det som pojkkläder när de sytt i blått och flickkläder när de sytt i rosa även om mönstret är detsamma.
För att ytterligare manifestera att sömnad och handarbete minsann är kvinnogöra har det kommit en ny tidning som för tydlighetens skull heter Kreative kvinnor. Å andra sidan är nästan alla mönster fula som stryk. Rita av dina egna kläder istället och kör lite hittepå. / Åsa Förresten:I programmet sicksack som gick på TV4+ gjorde de lite "killgrejer". http://sicksack.se/ |
Visst kan man bli riktigt uppretad av folks stereotypa uppfattningar om könsroller...
På mellanstadiet hade vi både sy- och träslöjd, men på högstadiet var man tvungen att välja. Jag har alltid älskat textilt hantverk (surprise!), men valde träslöjd eftersom jag ju kunde sy etc hemma (och få hjälp av mamma eller släktingar). På träslöjden däremot kunde jag få prova på tekniker som jag inte kunde göra hemma. Visserligen var det ingen annan tjej på skolan som hade träslöjd, men so what? När vi lämnat in blanketterna med valen till slöjd etc, så ringde rektorn hem till mig. Han sa "Ja, jag ser att du valt träslöjd, men jag antar att du bara skrivit fel...". När jag förklarade att jag faktiskt VILLE ha träslöjd, så försökte han övertala mig att välja syslöjd istället, eftersom det annars skulle komplicera schemaläggandet för honom. Eftersom alla killar hade träslöjd, och alla tjejer syslöjd, så räknade man med det när man la schema - klassen delades mellan tjejer och killar i både slöjd och gympa, av någon anledning. Så rektorn sa att om jag inte valde syslöjd, så skulle jag inte kunna ha slöjd och gympa med min egen klass, utan då skulle jag få vara med någon annan klass (jag förstår fortfarande inte varför - kunde jag inte varit med killarna i min egen klass?) . Det lät ju inte så kul, men jag hade liksom bestämt mig för träslöjd, och jag tänkte inte låta rektorn övertala mig att ändra mig! Till sist fick jag alltså ha träslöjd, men inte med min egen klass, utan med killarna i 2 andra klasser. Dessutom var jag tvungen att ha bild med en annan klass. Jag kände ingen i de andra klasserna, och lärde inte känna någon heller utan kände mig allmänt utfrusen hela tiden. Men jag fick ju i alla fall ha träslöjd... Fast jag fick egentligen inte ut så mycket av slöjden, eftersom läraren bara ville "hjälpa" mig hela tiden. Jag fick knappt borra ett hål själv ens - jag var ju flicka. Grrr. Idag är jag ganska bra både på att sy och snickra - no thanks to skolans slöjd, dock... :D |
Jag har ingen aning om vart ni har gått i skolan eller hur det ser ut idag. I slutet av åttitalet då jag gick på högstadiet så fick man själv välja sy eller träslöjd sjuan till nian. Man kunde alltså välja för varje år vad man ville. Jag valde träslöjd i nian då jag hade tillgång till symaskin och sådant hemma. Hade en hyffsat bra träslöjdslärare som lät en bygga själv. Jag byggde bl a en tv-möbel och han kom bara med råd och tips om vad som kunde vara bra att tänka på å så. Tror inte det var någon kille som valde syslöjd i nian, inte vad jag minns iaf. Så vad de gjorde på syslöjden vet jag inte. Minns dock hur det var när jag gick i åttan och hade syslöjd. Fick hela tiden höra att det och det tyget får du inte använda för det ska niorna ha :(
Jag hoppas mest att de praktiska ämnena som jag hade i skolan även finns kvar i framtiden så det inte bara blir teori hela hela tiden. |
Jag tror som sagt att alla läser båda delarna i låg- och mellanstadiet överallt, om det nu inte har ändrats under de senaste åren, men i högstadiet måste man ju välja, lite trist, kunde ju få gå båda delarna kan man tycka. Slöjd är väl ett av de ämnen som alla elever tycker är roligt iaf, och att göra skolan rolig kan ju inte vara något negativt.
|
Märkliga erfarenheter ni har haft. Beror säkerligen på vart man bor också.
|
Jag är född -86 och jag upplevde under träslöjden att tjejerna inte fick göra något. Läraren skulle hjälpa till med allt. Jag fick knappt hålla i hammaren ens en gång, mendans killarna glatt borrade och skruvade, alldeles själva. Jag tröttnade på detta och bytte till syslöjd (där fick man ingen hjälp över huvudtaget, 1 lärare på över 40 elever varav mer än hälften knappt kan trä symaskinen själv än mindre tyda en beskrivning). Men på syslöjden fick man inte testa själv, utan att läraren daddade med en.
|
Citat:
Störigt att man inte kan få göra själv, jag minns ju att man tyckte att det var skönt när läraren sågade till en bit med stora sticksågen och sedan hyvlade ner den lite på maskinen eftersom det sparar så mycket arbete men mer än så tror jag aldrig vi fick i hjälp, slutarbetet fick man ju fixa själv så att säga. |
Citat:
I dagens läroplan finns inget som säger att det ska väljas slöjdart till år sju överhuvudtaget! I ett av målen för år fem (det finns mål för år fem och år nio) säger slöjdens kursplan att eleverna ska få arbeta i både textil- och trä- och metallslöjd. För år nio finns inte det målet. Trots detta skulle skolorna mycket väl kunna styra vilken slöjdart eleverna ska ha under hela skoltiden och på så sätt låta båda könen uppleva båda slöjdarterna oavsett ålder! För oavsett vilket så får eleverna betyg i ämnet slöjd som ett sammanhållet ämne. |
Skolan och dess regler är en djungel!
På några skolor har de sorterat mönstren i "tjej"- och "killådor". De är i stort sett samma mönster, men den ena tröjan är till för killar och den andra för tjejer, det är helt galet! Jag pluggar till gymnasielärare och förra våren vikarierade jag som bildlärare på högstadiet. Jag vet hur svårt det är att sätta betyg, särskilt i praktiska ämnen. Det är lätt hänt att man jämför eleverna med varandra. Kalle hoppar högst han får mvg, sara hoppar inte lika bra och får därför g. Jag själv tycker att man ska se till elevens utveckling. Om det kommer en elev till mig i sjuan och inte kan dra ett streck och sedan när denne går ut nian, så kan den teckna proportioner, perspektiv och så vidare så tycker jag att eleven är värd ett högt betyg. Om man jämför med en elev som kommer och kan en hel del men inte anstränger sig och inte utvecklas. Självklart har man mål att se till när man sätter betyg men det är inte alltid så lätt. Det står en sak i kursplanen med skolan och ekonomin säger en annan. Till exempel så står det att eleverna ska få prova på olika trycktekniker, men det är det inte många som får, materialet är dyrt och det är ett tidskrävande arbete. Hopplöst att börja med något kladdigt när man har 30 elever på 50 minuter. Ingen svår matte att räkna ut hur mycket tid man har med varje elev, om man dessutom drar tio minuter i början av lektionen och tio minuter i slutet så är det 1 minut per elev. Galet är vad det är! |
Har själv en bra erfarenhet av slöjden i skolan. Tyckte att både textil och träslöjd var intressant och roligt, så jag hade svårt att välja. Ämnena vara fria och jag minns inte att det var ngn uppdelning på något sätt. De saker som alla skulle göra var väldigt könsneutrala, som kuddar, mössor, hylla, pedistal och sedan var det fritt val.
Ända uppdelningen som var, var under 8:an då tjejerna syr en "timp"(huvudbonad) som tillhör sockendräkten som används vid konfirmationen. Jag konfirmerade mig inte och hade då fått göra ngt annat, precis som killarna, men jag ville ändå göra den. Håller med om att det är svårt att hitta mönster till herr. Instämmer med tidigare inlägg att det är en större marknad för damkläder och att det av tradition har varit fler kvinnor än män som sytt. Många män syr damkläder för att det är roligare, mer utmaning. Med kläder för tjejer och barn kan man experimentera mera med band, rosetter, knappar, färger etc än till killar och det gör det kanske roligare att hålla på med. Vad vet jag... Erfarenheten av herrkläder är att det är oftast enkla modeller, raka och inte så invecklade. Så jag tipsar om att hitta bra grundmönster (alt rita av favoritplagget) och utgå ifrån detta och göra egna varianter. Detta gör jag när jag syr till min sambo. Dessutom köper jag inte så mkt mönster till mig själv heller, utan jag har grundmönster och ritar om eller konstruerar eget mönster. Mönsterböcker och tidnigar är mer inspiration för mig. Vet att jag reagerade på den nya tidningen "Kreative kvinnor". Varför blanda engelska och svenska i titeln? Är det bara kvinnor som är kreativa? Nä, den gav jag inte mkt för, uruselt innehåll dessutom, bara massa inredning och 40 julklappstips. Hur många varianter av tygstrutar vill man sy till julgranen egentligen och ger man sådana i julklapp? Jag tycker iaf att det är roligt att det har hittat hit lite killar på sysidan. Skulle gissa att procentantalet av killar är det samma som jag läste med på Textilhögskolan, ca 5%. Av erfarenhet ser killar med andra ögon på detaljer, uttrycksätt, möjligheten att skapa utanför ramarna, mer hydrogen. Kläder idag blir mer uttrycksfulla och gränserna mellan herr och dam suddas ut. Lite återspegling på tidigare inlägg om kjol och korsett till killar. Synd att de stora klädföretagen fortfarande tillverkar rosa vs blå kläder till tjej resp kille. Detta skapar väl redan från födseln stereotyper??? Mina barn ska kläs i alla färger oavsett kön, för jag ska sy dem själv :-) och jag är tjej... |
Känner som tur är inte igen alla konstiga regler och grejer som många skolor tydligen tycks ha. Vill minnas att vi grundskolan igenom fick välja en slöjdtyp till höstterminen, och på vårterminen fick man helt enkelt den andra. Dessutom vill jag minnas att det brukade bli någorlunda jämn könsfördelning mellan slöjdsorterna. Eventuellt kanske man fick välja mer fritt framåt nian, minns inte riktigt. Såg iallafall till att läsa syslöjd sista terminen i nian eftersom att det var då slutbetygen skulle sättas och jag var bättre på syslöjd än träslöjd (dessutom var syslöjd roligare och syslöjdsläraren hade sedan tidigare ett gott öga till mig :) ).
Så trist hur som helst med den så löjligt starka könsuppdelning som förekommer både när det gäller textilhobbies å annat. E förvisso rätt ny just här, men har ju noterat att jag tycks vara i rätt rejäl minoritet... :) Lika trist med alla intressen som tycks vara närmast helt förbehållet killar (typiskt det mesta som har med teknik att göra...) Är ju inte speciellt förvånad dock. Tjejer får dockor att leka med när de e små, pojkar får bilar... (Vet dessutom en å annan (av båda könen) som hävdar att de om de fick pojkbarn skulle bli oroliga om dessa ville leka med dockor (eller andra "tjejleksaker").) Tror att det är där någonstans könsrollsindelningen grundläggs. (Fick i övrigt både dockor och bilar (å en väldigt massa lego) när jag var liten.) |
Hos oss såg et ut som hos de flesta andra verkar det som...alltså val i sjuan, 100% tjejer på syslöjd och 100% killar på syslöjd. Vår skola bestämde också egna regler för de killar som var "bråkmakare", de var tvungna att ha syslöjd vare sig de ville eller inte, eftersom skolan trodde att tjejerna skulle ha en lugnande verkan på killarna...eller nåt sånt. För det mesta struntade killaran i att dyka upp överhuvudtaget eftersom de inte ville lära sig sy/sticka osv
|
aliquis:
Vår lärare var käckt diktatorisk och tyckte att vi skulle hyvla våra ****** svepbottnar till perfektion, även om det skulle ta tre lektioner, när det fanns en jäkla hyvelmaskin i hörnet av salen. Snacka om onödigt arbete. Phoca: Minns det så väl. De tre bråkigaste killarna i vår klass hade inte syslöjd för att de ville det. Inte konstigt att de bara blev mer och mer upproriska. En liten smått OT berättelse: Jag ska på lajv och bestämmer mig för att smida ett mantelspänne. Frågar syslöjdsläraren om jag kan få smita över till träslöjdsläraren ett par lektioner, och eftersom jag var mvg-barn så sade de båda ja. Med glittrande ögon och ett ondskefullt leende tar jag upp brännaren och börjar smida. Aldrig har killarna haft så många anledningar att besöka metallrummet som då :D Kände mig som den manligaste i klassen. Bebisklänningar!!!??? Låter som om syslöjden gör sitt bästa för att cementera könsrollerna istället för att arbeta med dem :eek: |
de kan koma not bra av alla dåliga slöjdlärare okså!! själv hade jag träsjöjd i skolan(obligatoriskt för oss killar)enda tills en dag då slöjdläraren tyckte att lådan jag gjort måste ha en svarvad knopp på locket.medan jag ville ha en fyrkant,äftersom jag ej fick göra en fyrknt så fick det bli en ful svarvad knopp.då bestämde jag mig för att ha sy slöjd i stälet.mina lärare tyckte inte iden var värst bra så de ringde mina föräldrar,som svarade att om han vill ha syslöjd så ok för dem.så jag fick ha syslöjd med den påföljden att nu är jag sömmnadsartesan o klädrådgivare till yrke.
o ja tyvär får vi killar bara inse att inom sömmnad så är de vi som är i minoritet o får käna på diskrimineringen. äftersom det är flera tjejer som syr så tycker väl tillverkarna av mönster att det ej behövs så mycket kill mönster tyvär!!!!:mad: :confused: :( :eek: |
Å andra kanske man kan få se mer kreativitet bland män eftersom man gör plagget från grunden istället för att köpa färdig mönster någonstans?
Eller ja jag vet inte, det är nog upp till personen ifråga. :) Köpemönster är bara skit tycker jag ändå. :P |
Hittade du nåt mönster på herrkläder då?
Du sa att det hela började med att du sökte mönster på killkläder, undrar ifall du hittade nåt mönster?
I den finska tidningen Suuri Käsityölehti så brukar de ha killkläder i varje nummer. Inte i samma omfattning som det finns tjejkläder, men iaf nåt mönster i varje tidning. Tror bestämt att den fanns på svenska ett tag också... men kommer inte ihåg vad den hette. Kankse nåt i stil med "Stora handarbetstidningen" (direkt översatt). Dom har haft mönster på t.ex. boxershorts, t-shortor, jackor, byxor, morgonrockar m.m. Ville bara rekommendera den, den kan vara värd en "titt"... |
Re: Hittade du nåt mönster på herrkläder då?
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
"Kreative" är danska, den är dansk från början. Håller inte med om att den är dålig, den ger mig mycket inspiration och det är mycket jag vill göra i den. Nej, det är inte bara kvinnor som är kreativa men det är en tidning som vänder sig till kvinnor, precis som många andra tidningar som har en riktad målgrupp. Det behöver väl inte vara fel i sig,, Jag har länge velat ha en tidning som skulle pasas mig.Det finns väldigt lite som är "modernt" roligt och angeläget. Tex Ingelise som ur ett genusperspektiv i så fall är väldigt tråkig (även om jag tycker den är tråkig ändå) Kläder benämns ofta som "feminina" till kvinnor och manliga kläder ska vara "maskulina", "man ska sy till sin man", tydlig uppdelning mellan pojk och flickkläder osv |
Får en slöjdlärare slänga in en kommentar?
Har inte jobbat så länge, men på textilslöjden gör vi så här: Eleverna får ett häfte med fyra uppgifter. Det är ungefär vad jag tycker är rimligt på en termin. Uppgifterna är tolkningsbara, tex. Gör något av garn? Sedan får eleverna utifrån intresse och förkunskaper skriva en beskrivning på vad de ska göra. Trötta Lisa gillar inte slöjd och vill bara göra en garnboll. Fine, bara hon i sin beskrivning skriver vilket material hon tänker använda och hur den ska se ut. Olle som gillar skidsport vill virka en Sverre-mössa (Kask heter de egentligen) Det får han göra om han beskrivit vilket material han tänker använda och hur den ska se ut. Sedan jobbar de på. Efter att skapelsen är färdig så får de utvärdera hur det gick och ta en bild på sitt alster. På detta vis tvingar jag ingen att göra något. Utifrån dagsform/ork/intresse blir det många olika tolkningar av uppgifterna. Det mest intressanta tycker jag är att se vilka som klarar att skapa något utifrån sina egna idéer och vilka som alltid "härmas". Häftena har tillkommit för att det ska vara enklare om det kommer vikarier. Då ser vikarien om jag har sagt okej till elevernas planer. Sedan kan jag även tillägga att vi har tjej och killgrupper. Det är jätte-bra, för en del killar som inte skulle leva ut på textilslöjden gör det när det inte är en massa tjejer med och likadant på träslöjden när de har tjejgrupper. Så där, en liten uppdatering hur det kan vara att ha slöjd 2007 :D |
Låter underbart och inspirerande!
Jag kommer gärna som vikarierande elev :-) |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:02. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.