Sy korsett...
Hej jag ska sy en korsett och undrar vart man får tag på dessa plastskenor som ska va i korsetten? hur stora öljetter ska man ha? och vad för slags snöre ska man ha till den?
Mvh// Isabelle |
Fråga hos din lokala Sybehörsafär om dom har eller pröva med rödatråden. www.rodatroden.com.
Finns i olika storlekar. Mvh Elisabeth |
Det är mycket mer värt att använda stålskenor än plastskenor! (Och inte speciellt mycket dyrare heller.)
Den vanligaste storleken på öljetter har en inre diameter på 4 mm, men 5 mm fungerar också. Lämpligt snöre är tex "skosnöre". Det viktiga är att det håller för ordentlig belastning, men det gör de flesta tjockare snören. www.rodatraden.com eller www.venacavadesign.co.uk är mina favoritaffärer på nätet. |
Vad ska man använda för typ av tyg? ska det vara två lager? vad tycker ni e bäst?
|
En korsett kan sys i hur många eller hur få lager som helst.. :) Men två eller tre är väl det vanligaste. Fodertyget är med fördel i starkt bomullstyg, tex twill. Yttertyg kan väljas vad som så länge som det är tåligt och inte stretch. Det finns ett speciellt tyg uttaget för korsettsömnad som kallas coutil, men det säljs inte på så många ställen och är hemskt dyrt. Vill du ha ett tunt yttertyg så kan du förstärka det med vävt mellanlägg på baksidan.
|
Jag skulle rekommendera två lager tyg, är man inte så van vid att sy tycker jag att möjligheten att det ska bli fel ökar dramatiskt med ett extra lager tyg. Om du har ett tyg du tror passar så prova att dra i det, det ska inte stretcha någonting alls på någon ledd även om man drar hårt i det.
|
Jag skulle också rekommendera dig att skaffa en bra bok om korsettsömnad. VenaCava har Linda Sparks bok Basics of Corset BUilding - rekommenderad.
|
Vilket mönster ska jag köpa om jag vill få in magen och föfterna? hade tängt börja med en ub.. sedan vill jag göra en hel oxå, med samma efekt + att den ska pusha brösten, vilket mönster rekomenderar ni för det?
Mvh//Isabelle |
Jag skulle säga att ALLA korsettmodeller håller in magen.
Vill du ha en längre korsett ska du sy efter MantuaMakers 1880-mönster. Den korsetten går ganska långt ner. Tänk bara på att om du vill hålla in höften för du är rädd att få en valk där korsettn slutar måste du se till att korsetten inte är för tight hela vägen ner, annars får du bara valken längre ner på höften. Genom att minska lite i bysten får du mindre plats för den och då kommer den att "puffa upp" lite. För den som har fyllig figur kommmer korsetten att puffa upp figuren och lyfta bysten automatiskt - i det fall ska man se till att korsettens bystparti är något större. Sy en provkorsett och testa dig fram. |
Du kan använda buntband - riktigt tjocka... Har för mig att de kostar 44 kr för 10 st, men jag är inte säker... Kolla på Clas Ohlsson och liknande affärer :)
Jag har aldrig sytt med stålskenor, men i teorin verkar det mycket bättre. |
Jag har ingen erfarenhet av plastskenor men läst mycket av sådana som har erfarenhet.
Till ett seriöst projekt ska man använda stål. Värme och belastning får plast att tappa formen. I praktiken fungerar stål, men inte plast. Ledsen men det är ett bittert faktum. Eftersom prisskillnaden mellan plastmaterial och stål är obefintlig - vissa plastskenor är tom dyrare - finns det ingen anledning att köra med plast. |
Citat:
|
Bullen -> Jäpp, det är dem. Jag använde sådana till min första korsett, och jag tycker det fungerar bra, men jag kommer inte använda plast igen eftersom att det håller sämre i längden.
Leningrad -> Att sy en första provkorsett med plast tycker jag är helt okej. Att klippa i stål är knepigt, skållor är knepiga, det kostar mer än plast, det blir helt enkelt lättare att använda plast. |
Provkorsetten syr du utan skenor. Du klipper och syr en storlek som verkar rimlig (och som man läst sig till i mönsterbeskrivningen).
Jag vill inte strida om saken, men jag tycker det skulle vara trist att först lägga ner massa jobb på en korsett och sedan skippa över det som gör korsetten till en korsett för att sedan tvingas byta ut plastskenorna med jämna mellanrum. Från VenaCavaDesign kan man köpa färdiga stål mellan 3 - 8 kr/styck (beror på längd). Deras plastskenor (löpmeter) kostar mellan 7 och 15kr/meter vilket är samma pris som riktiga stål. |
Hur hög ska en korsett vara? altså hur långt mellan överkanten och nederkanten..
Ska försöka mig på ett eget mönster.. ska sy en toiler(eller vad det heter?) först.. |
Så hög du vill ha den.
Se till att den inte skaver i armhålan! Något sorts "standardmått" jag noterat är att korsetterna tar en planschett 33-34 cm och ett gäng stål på ca 34 cm i ryggen. |
Ok vad ska man ha för "snöre" då? hur brett ska det vara? Hur syr man enklast ihop de två lagren?
//Isabelle |
du får ju mäta på dig själv eller den som ska ha korsetten så vet du :) Är en smaksak ur lång/kort man vill ha den
|
Citat:
Tack på förhand! |
Så här fungerar det:
Med mönstret medföljer instruktioner hur man syr - om man inte har spanat runt lite är det svårt att veta hur man gör.För att ge något svar kan man säga att man normalt syr i två lager stadigt tyg. Inget tunt, sladdrigt eller stretchigt tyg utan stadiga (hårt slagna) tyger i bomull företrädesvis. Lagren sys var för sig och fästs först när planschetten ska på plats (varianter finns dock) och sedan fästs de successivt med varandra när kanalerna sys, om man inte väljer att sy fast kanalband på endera yttertyg eller foder - men det är överkurs.. Öljetterna bör vara av en typ med bricka på baksidan så de inte ramlar bort - Pryms öljettsatser är inte bra! 4mm öljetter räcker gott och väl till (4mm) anoraksnöre vilket köps i en välsorterad sytillbehörsaffär. Planschetter och stål jämte mönster köper jag på VenaCavaDesign. Öljetter köper jag från RödaTrådan eller Jerndahls i Örebro (storpack). |
Har du ALDRIG sytt en korsett förut kan det vara kinkigt att knåpa ihop ett eget mönster, om du inte är van att jobba med mösnter och ta fram sådan själv.
VenaCavaDesign och Farthingales har sömnadssatser med tyg, stål och mösnter, vilka jag rekommenderar. |
Jag har iaf gjort ett eget mönster och sytt ihop delarna av ett tyg som bara låg.. det blir två lager.. har dock inte sytt ihop lagren för det vet jag inte riktigt hur man ska göra.. hade tänkt ha i plastskenor.. är det någon som kan förklara hur jag skall gå tillväga nu? Ska jag börja i mitten? Det tycker jag verkar mest logiskt.. eller hur gör man? vad gör man med sömsmånen? vika åt varsitt håll kanske?
Snälla jag vet att det kanske var dumt att inte köpa ett mönster men jag ville komma igång så fort som möjligt. .jag tror det kan bli bra det här.. |
Vet man inte är ett mönster guld värt... men på följande sida hittar du en beskrivning på hur man syr en korsett, följ den!
http://www.pastisch.se/korsett/dokument.htm sömsmåner vikes lämpligtvis åt olika håll, jepp. |
Isabelle: Jag är oxå mitt uppe i skapandet och har tänkt göra enligt följande,
Jag klyvpressade mina sömsmåner på både yttertyg och foder. Jag tänker sedan sy ihop dessa två tyg aviga mot aviga genom att sy i "diket" = i sömmarna, nåla noga så att söm verkligen hamnar mot söm. Jag tänker försöka sträcka yttertyget lite på längden gentemot fodret, detta för att förhindra horisontella dragningar när jag snörar korsetten. Sedan kommer jag sy "stålrännor" genom att sy en stickning rakt igenom alla tyglager vid den klyvpressade sömnsmånen, en skena på var sida om sömmarna.... Hoppas att det funkar :rolleyes: ;) |
Jag pressar (numera) sömsmånerna på yttertyg resp foder åt olika håll. När jag sedan syr i sömsdikena (stich-in-the-ditch) syr jag ju ytterligare en söm som håller ihop korsetten.
Sedan syr jag oftast en kanal på vardera sidan av sömmarna. Stålen - använd riktiga stål! - trär jag in i mitten av sömsmånerna. OK - du har två lager. Du börjar med att lägga dem räta mot räta och sy ihop dem mittfram men följer anvisningarna för att få dit planschetterna. Sätter planschetterna på plats och syr fast dem. Sedan justerar du lagren mot varandra så du passar sömmarna mot varandra. Antingen nålar du flitigt eller, ännu hellre, tråcklar du du ihop lagren. Sedan syr di i sömsdikena och sömmarna som ger kanalerna för stålen. För 7mm stål brukar en 9mm bred kanal vara precis lagom. Hellre 1/10mm för bred än för trång! Och jag repeterar det Morrflickan skrev - pressa sömsmånerna åt olika håll - då får du ännu bättre styrka i korsetten. |
projektet går vidare
Nu har jag beställt stålskenor från VC, hoppas att jag köpte rätt... :rolleyes:
Nåväl, projektet min första korsett går vidare och snart ska jag väl få äran att snöra den på mig och begrunda... ja vad det nu blir... |
Jag har oxå kommit en bit..
Jag har sytt ihop lagren och sytt kanalerna, för 7 mm breda buntband.. har inte sytt kanalerna till snörningen eller gjort nåt alls med snörningen.. ska justera den lite.. ska göra den lite urringad fram och så måste jag ringa den lite på sidorna så det inte skär in under armarna.. efter det hade jag tänkt prova den och markera så att snörningen blir rak och inte tex konkav.. tänker jag rätt?
|
Till snörningen måste du ha riktiga stål - annars havererar allt.
|
ok men alla som kör med tex plastskenor.. har dom riktiga stål vid snörningen.. och såg just en bild där dom hade använt tvåttlina.. måste bara fråga vad stålen/ linan har för verkan.. kan man sy en utan något alls..
|
Stålen ger tyget stadga och hjälper därmed till att hålla in och forma om. Utan stål eller med plastic formar sig korsetten efter kroppen genast eller med tiden.
Vid snörning kommer tyget att dra sig eftersom du belastar så hårt där med snörningen. Med stål fördelas krafterna jämt över hela kanten som blir rak och fin. Jag använder aldrig plastic så jag kan inte ana hur folk gör som använder sånt. |
Jag har jobbat på en del olika teatrar i Stockholm och på både Stadsteatern och Dramaten finns många gamla välanvända korsetter i lager, och det stämmer det Magnus säger. Plastskenor kan fungera i början, men de tappar stunsen efter ett tag och tål inte någon större påfrestning innan de ger med sig och böjer sig efter användning, medan stålfjädrar håller sig fina även efter att korsetten nötts tills tyget börjar slitas ut. Då kan man faktiskt sprätta upp och använda stålfjädrarna igen. Jag tycker absolut att stål är en väl värd investering. Varför funderar du på plast? Är det en prisfråga?
|
Om man jämför priserna på de "plaststål" och de "stålstål" VenaCava säljer är det ingen prisfråga. Skillnaden i pris är marginell. Viss sorts plast är dessutom dyrare.
Jag tycker det är lite som att sätta på regummerade öststatsdäck på sin Ferrari - man sabbar att snyggt jobb. |
Priser
Jag beställde som sagt var stål från VC igår, 19st skenor för totalt 129kr inkl frakt. Helt överkommligt tycker jag.
|
Du betalar minst lika mycket för tyg och annat tillbehör....
19st!!!!!!!!!???????????? Har du skippat planschetten? |
skriv inte sådär, du gör mig orolig!! ;)
Ja, jag valde att ha helt framstyckte utan planchett. Ska som sagt var, ha den under min brudklänning och ville inte att planchett-knopparna skulle synas igenom. Får se om jag gjort ett bra eller ett dåligt val. |
Jag bara menade att två halvor med ett visst antal stål i varje halva ger 2 x antal stål = X, där X är ett tal delbart med 2. 19 är inte ett sånt tal.
Du ska alltså ha ett stål mitt fram?! Om du inte redan funderat på det skulle du ha ett breadre stål mittfram - 12mm. Eller du ska ha ett gäng kanske 3st i bredd? Jag lägger ingen värdering i min fråga - det finns inget rätt och fel - bara nyfiken. |
Generalfel!
Ååååh, jag har räknat tokfel när jag beställde. Borde ha beställ 26 stål å inte 19.
ska jag skicka efter en kompl beställning lr köpa nån annanstans? suck!!! |
Vad behöver du - längder och mängder??
Jag har en del 7mm stål - mejla: MIG |
Bra skrivet:
Citat:
|
hej har tänkt beställa ett korsett mönster men fastnar när jag ska välja storlek... stl. 6-12 vad e det? vilken är stl. 38?
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:24. |