vad för kjol skall man ha i skidspåret?
jag funderar på att åka och åka skidor i vinter. Både alpint och på längden. Hur skall man vara klädd då om man inte vill använda långbyxor? Går det att ha kjol eller klänning? I så fall vad skall man ha på sig?
Vi kan säga att det är 15 minus grader. Jag har aldrig sätt folk åka utför i kjol/klänning, tror ni man kommer att bli uttitad? alla tips ni har önskas. |
jag läste om att du skulle sluta använda byxor för att se hur länge du klarar det, kul!
Men ibland handlar det väl till stor del om smidighet. Vad är smidigast att åka skidor i? När det gäller vardagliga saker så brukar det ju inte spela så stor roll. Ibland tror jag att man måste låta bekvämlighet och smidighet gå före i valet av kläder. |
Citat:
|
Det är ju modernt med täcktygskjolar (kjolar gjorda i samma princip som täckbyxor) det kanske kan vara något.
Hur strikt ska du vara? Går långkalsonger också under kategorin byxor? |
Citat:
|
Du har ingen folkdräkt att ta till:) Har sett flera dalkullor ta sig nerför backar i en sådan.
Lång vid kjol och fårskinnsjacka, ha ha! |
Jag har åkt skidor sen jag var 3 år gammal, och skulle gärna åka längdåkning i kjol, men INTE slalom. Visst går det säkert, fast då måste jag ha täckbyxor under, och vad är i så fall poängen? Jo det klart det är ju snyggt... Men det blir nog lite segel över det hela. Att åka i bara strumpbyxor under kjolen skulle jag inte göra, man behöver varma kläder för att åka alpint.
Det går säkert bra för dig att åka slalom i kjol, men tänk på att klä på dig ORDENTLIGT under! Det måste vara lika varmt och vindtätt som ett par täckbyxor. Till exempel skulle du kunna ha ylleunderställsbyxor, fleecebyxor (kanske två par) och vindställsbyxor utanpå. Tänk funktionsplagg underst, varmt i mitten och vindtätt ytterst. Kjolen kommer ju att åka upp av vinddraget, så du behöver vindtätt under. Lycka till! |
Jag tänker mig att det kan bli krångligt med liftarna om man ska åka utför i kjol... Och visst borde den kunna bli ett rejält vindfång, men man måste ju antagligen ha med en viss vidd för rörlighet och knappliftar! :D
Hur ser de där täckkjolarna ut? Har någon en bild? |
Citat:
jätte tack för dit svar |
Citat:
|
Citat:
Vore kul om du berättade sen hur det gick. Det är ju helt klart en kul idé! Viktigt att inte få någon otäck urinvägsinfektion eller liknande. Man sitter/står ju still en massa när man åker slalom. Det är verkligen lätt att bli för kall... Kom ihåg också att ha halsduk/fuskpolo, tjocka handskar och mössa. Hjälm är tufft också. Nej nu ska jag sluta förmana. =) |
Citat:
har du några tips? |
Oj, svårt att säga... Hur van är du att åka? Hur fort åker du?
Den måste ju vara tillräckligt stor i midjan så du får under tillräckligt med byxor. Det är ju A och O. Den ska nog inte vara FÖR vid längst ner... Egentligen kanske en knälång kjol är det bästa när jag tänker efter, för då blir det ju mindre segelvarning. Å andra sidan är det kanske coolare med en lång kjol som blir en riktig "ballong" runt dig när du åker. Men som sagt, det beror väl på hur van du är att åka. Det minst störande måste nog ändå vara en knälång kjol. |
Citat:
|
Citat:
Jag tror nog att en knälång är det bästa ju mer jag tänker på det. Då blir det inte så mycket luftmotstånd. En väldigt lång kjol kanske snor in sig i stavarna när man åker... |
Citat:
jag försöker hitta någon på nätet nu |
Annars kan du ju sy en? Kjolar är ju rätt lätta att slänga ihop. ^_^
|
Citat:
http://www.ellos.se/DetailPages/Deta...oductId=167023 http://www.klingel.se/cgi-bin/klingelse/511386-0 vad tycks? |
Citat:
|
Citat:
men jag köper nog båda 2 |
tänk om man skulle sticka en underkjol så att man kanske slipper ha skidbyxor.
för att de inte skall klia får man ha en bommuls underkjol först och sedan den stickade underkjolen och sedan kjolen |
Jag tror inte på flera lager kjolar när det gäller slalomåkning, du kommer bli grymt kall om du bara har strumpbyxor eller tajts under. Kjolen kommer blåsa upp, och det kommer att blåsa rakt på alla "mjukdelar" och det är inte hälsosamt. Du måste ha täckbyxor eller flera lager byxor som jag beskrev ovan.
Till längdåkning däremot kan du säkert åka i strumpbyxor eller tajts / tunna fleecebyxor under kjolen. Man ska klä sig vindtätt när man åker längdåkning, och ha ett underställ närmast huden som transporterar bort fukten. Men man ska inte ha för mycket kläder! Helst ska man frysa litegranna innan man kommer igång med åkningen. Tänk dock på att mössa alltid ska vara på, samma med vantar. När man åker längd ska man ha tunna vantar. Man rör sig ju hela tiden, så man behöver inte ha täckvantar såsom man behöver när man åker slalom. Om det är väldigt varmt (mer än fem plusgrader) så kan man väl kanske åka utan vantar. Men i så fall tar man av vantarna när man åkt sig varm. |
Citat:
jag vet det men man kan ju testa något åk med lager på lager men en hel dag ute är ju inte så bra |
Om jag skulle ut i backarna och leka kicksökande dalkulla skulle jag nog köra på enklaste, fotsida varianten i ylle, fyra våder som gör en lätt utställd kjol (jobbigt att göra en vurpa i för snäv kjol), plus mamelucker i något mysigt tyg typ fleece. Ett par rejäla knästrumpor i ylle till det, och valfri överdel, och så är man startklar!
Hmm, man kanske borde försöka skida i kjol i vinter? Blir inte mycket slalom dock eftersom man inte har sådana skidor, men väl en massa längdskidåkning :) Sedan är ju frågan, är det -20 som gäller eller strax under nollstrecket? |
Citat:
vi hade kunnat åka tilsammans. de hade varit kul |
Absolut! Fast det blir svårt att komma ner till Skåne i juletid, och det finns inget scoutarrangemang i närheten heller :(
|
Citat:
|
Minns att när det var OS i Lillehammer, åkte folk telemark i invigningen och ner för backen kom tjejerna i kjol (folkdräckt) så vist går det att åka i kjol. Funderar på om inte någon gjorde något freestyle nummer i kjol också, men jag kan nog tänka att de hade ett eller flera lager långkallingar under.
Snyggt var det i allafall att se dem komma ner för backen i sina kjolar. |
Citat:
|
Citat:
Men otroligt tjusigt att åka skidor med stil! Särskilt snyggt med telisar och lång kjol. Fast det gäller att man håller reda på vart kjoltygen tar vägen i så fall. ;) |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
madde_madde: Vi får se, nu mot jul är det massor med grejer som skall göras, och det lär det bli mot våren också. Annars gör jag min vinterhajk i kjol och hör av mig med hur det gick!
Hmm, jag är nog hurtbulle men jag tror nog faktiskt att det blir väldans varmt med täckbyxor (det är väl termobyxor ni talar om?) och en kjol utöver det. I Rättvik, med -20 på dagarna, blev jag så varm efter ett skidpass på en halvtimme att jag skidade runt i bara underställströjan och jackan. Att få av sig byxor var lite svårare med pjäxorna, så det var det inte tal om. Sedan beror det ju på om man talar taftkjol eller en redig i ylle. |
vinterhajk?
hur menar du då?
|
Min kompis och jag ska göra en tvåsamhajk i markerna kring deras hus, och för att återuppleva en kurs vi båda gick på i januari i våras så ska vi nog skida :)
|
Citat:
|
Självklart! Annars vore det ingen utmaning :) *ignorerar alla tidigare huvudstupa fall i snödrivor*
|
Citat:
men vad tänker du ha under kjolen om de blir kallt använder du kjol ofta annars med |
Klassiska skidkläder
Det har nog funnits tider då kjol var det enda godtagbara skidplagget.
På denna sidan finner du en mängd bilder på klassiska skid kläder. http://www.livignofreeheel.it/pages/photogallery.php Jag tror det kan vara en stor fördel med kjol! Iom att luftmotståndet blir större, så går det åt mindre energi för att kontrolera farten i svängarna. Och när du nån gång behöver dra på mer, (fex. på afterskin...;) ja, då är det ju bara att att lyfta på kjoltyget! :) /Gunnar |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:51. |