Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Leverantörsforum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Besviken och lessen... (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=654)

Xera 2004-12-08 07:51

Besviken och lessen...
 
Ja det blev jag igår....
för att det det från början.

På symässan 7 nov. köpte jag en brother symaskin. Det blev en innivis 500 som jag är otroligt nöjd med.

Men till denna ville jag ju även ha programmet så att jag kan fixa egna bilder och inte bara de som finns i maskinen. Försäljarna hade inte några program med sig men jag skulle få det vekcan efter. Han skulle skicka det måndagen efter mässan.... måndagen kom och veckan gick men inget program.
När det hade gått 1,5 vecka ringde jag och frågade var mitt program tagit vägen. Jag fick då svaret att hans dator hade kraschat och han kunde inte bränna skivan som han skulle skicka med, men han var i full gång med att bränna så paketet skulle gå samma dag.
Efter ytterligare ca två veckor hade jag fortfarade inte fått nåt paket. SÅ jag ringde igen. Då var svaret: X sa att han skickade paketen i förra veckan så det måste ha hänt nåt, jag ska kolla på nätet och om jag inte hittar det så skickar jag ett nytt...

Suck....Detta var i onsdags förra veckan. Jag tänkte att han får tom onsdag denna vekcan på sig innan jag ringer igen, idag alltså.

När jag kom hem igår så låg det en paketavi i brevlådan . Glad i hågen hoppade jag in i bilen och åkte till posten.... väntan innan dotter skulle sova var låååång. Men så äntligen skulle det instaleras program. Min man skulle fixa det åt mig ( Han släpper inte gärna loss mig på sin dator ;-) ) men då var det inget på skivan...:-O
Han testade i en annan dator och då visar det sig att det var musik på skivan !!!!!!!!!! Beatels !!!!!!! Det var alltså inte ens en original skiva utan en kopia

Jag blev så otroligt besviken, hur kan man göra så här om man ha ett seriöst företag. Jag har väntat i 4 veckor på programet och då är det inte en rätt när jag väl får det....

Jaja det belv långt det här hoppas att ni orkat läsa..

/Xera

clindh 2004-12-08 07:55

Det där låter som rent bedrägeri... Var det en begagnad maskin du köpte, eller en ny?

Xera 2004-12-08 08:10

Det var en ny. Köpte den i brother montern på Sollentunamässan. Jag ska ringa till försäljaren idag och får jag inte programet denna veckan så funderar jag på att anmäla det till konsumentombudsmannen.

martina 2004-12-08 08:38

Jag tycker det låter konstigt att han skulle bränna en skiva till dig. Det borde han inte göra själv utan få färdiga från ett företag... det är ju olagligt att bränna musik själv och sälja till exempel???

Xera 2004-12-08 09:06

Jag tror att det kan vara så att han är distubutör för programmet i Sverige och får göra så. Jag fick allt i en kartog och det var ett serienummer tryckt på den... men i alla fall...

Fleeca 2004-12-08 13:22

Va dåligt!!! *arg*

Blev skeptisk mot Brothers försäljare redan när jag träffade dem på mässan. De var så otroligt pushiga och blev näst intill otrevliga när jag och min mamma sa att vi inte var redo att köpa en brodyrmaskin av dem utan vill kolla runt lite. Dessutom hade jag lite frågor om kostnader för tillbehör o dyl men dem fnös han bara åt... Nä, då fick det vara, och där förlorade de ialla fall mig som kund.

Jag tycker också att det låter jättekonstigt att han ska bränna skivan själv på sin dator... Det låter ju (som det tidigare skrivits) som att det är olagligt?! Hur kunde det vara musik på? Tog han inte ens en ny CD-skiva när han skulle bränna, utan en skiva ut musikhyllan som han tröttnat på??

/Helene

SarahGustafsson 2004-12-08 15:03

hej,
tycker verkligen du ska kontakta Brother, det måste verkligen ligga i deras intresse att de har vettiga säljare på plats.
Samt påpeka att du faktiskt blivit lovad det programet, ni har faktikst ingått ett muntligt avtal!

Tojan 2004-12-08 15:23

Gud va´trist !!
 
Du ska ABSOLUT INTE nöja dig med en hemmabränd skiva !

Håller med om att säljarna var pushiga på mässan.
Jag fick intrycket att de inte jobbar på SJÄLVA Brother utan är återförsäljare på OLIKA SYMASKINSBUTIKER.

Tjejen som ville sälja en maskin till mig var iallafall från en "egen butik".De har kanske provision på antal maskiner de får sålda ?

Jag skulle rekommendera dig att kontakta Brother direkt.
Mailadress och telefonnr finns på hemsidan:
www.brother.se

De vill nog gärna veta om de har oseriösa återförsäljare !

Jag har själv köpt min maskin av Brother och har bara positivt att säga om dem.


Hoppas att allt löser sig till det bästa !
Kram Malin

Giza 2004-12-08 19:51

Jag köpte en Brother overlock på mässan av en tjej med egen sybutik. Var runt hos de andra märkena som sålde overlockmaskiner också. Tyckte att jag fick bäst bemötande av "Brothertjejen". Hon var den enda som tog sig tid att ta reda på vad jag hade för behov och budget. De andra kändes mest som att de ville sälja på mig den dyraste maskinen de hade.
Dessutom fick jag hennes mobilnummer och en inbjudan att ringa när som helst jag behövde hjälp eller råd. Helgdag eller kväll spelade ingen roll, det var bara att ringa.

Så jag har bara positivt att säga om Brother, och maskinen är underbar.

Xera 2004-12-08 21:43

Nu har min man pratat med honom. Han bad om ursökt och sa att det måste varit fel skiva i datorn...hmmm

På fråga om varför det va ren bränd skiva så fick han svaret att orginalskiva hade gått sönder...hmmm en gång till.

/Xera

Avslutat medlemskap 2004-12-08 22:00

Jättehmmmmmm skulle jag vilja säga!
Vadå skivan "gått sönder"? Vad har han i din kartong att göra över huvud taget? Borde du inte få en föreglad låda med program, bruksanvisning och kortskrivare????
Detta luktar ohederlighet lång väg!!! Är han återförsäljare för programmet ska han skicka dig en ny, oöppnad låda, och du ska få skicka tillbaka det du fått på hans bekostnad. Fast inte förrän du fått nya RIKTIGA grejor!!!
Håller med Malin om att detta är något Brother bör få reda på, för så här får det inte gå till!!!

Xera 2004-12-08 22:02

Nu hag jag skrivit hela min historia i ett mail till Brother. Så nu är det bara att vänta på ett svar.

/Xera

Avslutat medlemskap 2004-12-08 22:11

Bra Xera!
Låt oss få veta vad de säger! Detta gör mig så upprörd! Det är ju inga billiga grejor vi pratar om här!!

Lycka till!!!

Åsa

Tojan 2004-12-09 08:59

Ja, låt oss få veta.....
 
....hur det går !!

Jag håller tummarna för dig !

Kram Malin


:p

brothera 2004-12-09 12:09

lösningen?
 
Hej på Er alla och framför allt hej på dej Anna.
Det är jag som är den "oseriöse" säljaren...

För att göra en historia lite kort (sjukdom, kraschad dator mm.)
Brother skickar ibland med "fel böcker", därför öppnar jag alla paket. Boken var på holländska och det bara en uppdateringsskiva (fel av mej att säga trasig skiva) i paketet, då tog jag och brände en kopia av vad jag trodde var det hela programmet, i väntan på en "hel".
-Detta har jag kanske förklarat dåligt för Anna
- ber så mycket om ursäkt i så fall...
Det var det nu inte utan en av mina beatlesskivor som ligger som virtuell cd på hårddisken.
Ber om ursäkt för att jag tvingar dej att lyssna på sådan dunka-dunka musik och det var inte medvetet att skicka olaglig musik på detta sättet.

Så precis som det säges...kopia är inget bra men en nödlösning för att komma igång.
Orginalskiva är på gång (borde komma in till mej under dagen, läs torsdag) & även engelsk bok isället för den medföljande holländska.(bok ska vara skickad direkt från HK)
Programmet var av v5 och nya v6 är på gång in till Sverige, 5:an är slut vilket jar gjort att det är svårt att få tag på en skiva.


Hoppas att dom andra sakerna som du fick med är trevliga och användbara dom oxå.

På mässor är "alla" symaskinsmontrar bemanade med säljare från olika butiker som konkurrerar om dej. Detta kan vara ansträngande för både konsument och säljare och kan ibland uppfattas som pushigt och otrevligt, vilket jag beklagar. På nästa mässa så ska det troligen bli ändring i bl.a. brothermontern med att vi samarbetar och delar orderna inom gruppen, allt för att göra det trevligare att besöka mässan och då gärna brother montern i framtiden.

Brothers maskiner är bland det trevligare man kan äga och sy på, så det är skönt att Ni oxå tycker om maskinerna:)

Önskar Er alla en trevlig december med mycken sömnad & brodyr och en riktigt God Jul. Kaj.

Avsl090119 2004-12-09 12:34

svar till "oseriös säljare"
 
Hej!
Att man drabbas av sjukdom kan ingen förutspå och
kraschade datorer m.m
Det du däremot skulle ha gjort är att du skulle lämnat över ärendet till någon annan, om det inte fanns någon annan i din affär så skulle du lämnat över till någon annan försäljare.
Allt för kunden!
Du hade vunnit mycket på det.
Eller så kunde du ringt upp henne och sagt som det var.

hälsningar Thua

martina 2004-12-09 16:57

Jag tycker det låter konstigt med allt det där bränna program hit och dit. Det är olagligt att bränna allt licensskyddat material. Och att öppna kundens paket låter också helmysko. Det värsta för en kund är ändå att när man försöker ringa och reda ut saken så får man inget ordentligt svar. Visste du inte när du sålde maskinen att det var så svårt att ordna med tillbehörsprogrammet??? Fortfarande mycket som är konstigt? Ingen kund ska behöva bli så ledsen som tjejjen som startade det här forumet för att man gjort något så roligt som att investera i en ny symaskin.

brothera 2004-12-09 17:07

Hej igen...

Tyvärr har det blivit en vana att packa upp programmen eftersom det allt som oftast ligger fel böcker i dom. Och i detta fallet även fel skiva.

Tyvärr så är som sagt v5 slut på lagret och det hjälper inte till.
Därför kunde jag inte be någon annan skicka saker som dom inte har.
Jag har fått tag på skiva från kollega utomlands.

Anna har fått kartong med helt program, ingen uppdatering!
Det är samma kartong till både full/update, med en liten klisterlapp på update.

Dom program jag hade kvar var sådana som jag köpt hos kollegor utomlands när brother sverige hade problem att få fram program.
Vilket gör att jag har svårt att be brother sverige byta ut updateskivan mot en full.
Men det är nu ordnat...

Brother har ingen plobering på sina paket, vilket gör att det går att öppna utan att skada dylik.
Jag ser det som en service att kolla i paket som ska skickas just för att kunden ska komma igång snabbt, då slipper man mer problem är min erfarenhet.

För om jag nu hade haft en engelsk bok & en v5 skiva och lagt i paketet hade allt varit grönt och alla hade varit glada.

Skivan jag skickade först var för att Anna skulle komma igång (vilket har gjort att Anna har kunnat köra programmet innan, bara fel av mig att inte kolla vad det var på första skivan innan jag skickade den), och den riktiga skivan ligger på posten sedan 3 tiden idag på väg till Anna.

Så det ska nog bli en trevlig jul för Anna framför datorn på lediga stunder.

Än en gång,
Må gott & sy lungt
Kaj

Xera 2004-12-09 18:45

Betydligt gladare !!
 
Hej på er !!

Tänk att allt detta kunnat undvikas men lite mera info.
Jag har ju inte fått någon sådan överhuvud taget. Hade jag vetat innan varför det inte kommit någont program hade det inte kännts så farligt att vänta, men nu har jag istället gåt och hoppats och undrat varför det inte har kommit.

Likadant när det gäller skivan. Jag hade inte reagerat om jag hade vetat att det kopian bara var tillfällig. Inte ens när min man frågade varför det var en kopia fick han veta att det skulle komma ett orgianl senare.

När det gäller "felbränningen" så kan det ju hända alla om man inte kontolerar skivan efter att man har brännt den. Dessutom kunde det varit värre musik, Beatles är helt ok och skivan kommer säkert till andvändning ;-)

Så till den öppnade förpackningen. Jag har nog inte funderat över det om det inte hade varit en bränd skiva. Det är ju som Kaj skrev att det är ingen plombering på den från början.

Kan tillägga att jag redan idag (torsdag) har fått en ny kopia som fungerar ( skan snart prova det lite mera). Jag ser fram mot att få en instuktionsbok på ett språk som jag förstår.

Jag håller helt med om att det är en fantastisk maskin. Jag är väldigt nöjd med den och bättre kommer det att bli nu när jag kan brodera lite egna saker.

så till sist ett litet tips till dig Kaj.
Informera mera !!!
Ring om det blir problem, skicka med en liten lapp om du tex. skickar en kopia. Det skulle lösa mycket och undvika sånna här situationer. Det tar ju dessutom inte så lång tid.

/Anna

barkle 2004-12-12 14:48

Ja tänk så fort det går att agera då man faller under offentlighetens ljus och ens affärsmetoder kan tänkas innebära ekonomiska konsekvenser i form av förlorade kunder!! Förstår inte varför det skulle medfölja ett gammalt utgånget program i stället för den senaste versionen. Hoppas Anna får ordentlig kompensation för sitt besvär. Nä, Kaj har nog inte bara bränt sina CD utan även sina skepp......

MVH Barbro

brothera 2004-12-12 16:52

Hej Barbro.
Tack för ditt inlägg i det hela...

Det "utgånga" paketet var helt överenskommet mellan mej och Anna och Anna fick ett bra pris och även andra saker på köpet,
så du kanske inte ska klaga för mycket utan att ha alla fakta.

Jag kan bara beklaga vad som hänt, men i det hela är det en sak mellan mej & Anna.

Jag önskar dej Barbro & alla er andra en lugn och trevlig december.

Må gott,
Kaj

Xera 2004-12-14 09:43

Hejsan !

Tänkte rentvå Kaj lite ;-)

Som han skrev så skulle det vara v 5 och jag fick ett bra pris.

Jag har nu dessutom fått min orginalskiva och har även blivit kompenserad för det som har hänt.

Så ny går maskinen på högvarv här hemma.


/Anna

Avslutat medlemskap 2004-12-14 09:47

Härligt att höra Anna!
PE Design är ett mycket bra program, och du har en väldigt behändig maskin också!!
Slit inte ut den direkt bara!!


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:27.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.