UB-along
Det kanske låter lite knäppt men är någon sugen på att vara med i en underbust-along här?
Det har varit en stick-along här på sysidan tidigare: Stick-along Det är kul att göra saker tillsammans och diskutera under tiden man jobbar. Borde funka lika bra på korsettsömnad som på stickning. Alonger ställer inga krav på förkunskaper, nybörjare är lika välkomna som erfarna. Det är bra om det är lite spridning så lär vi oss alla av varandra. Jag vet att det kan ta lite tid att få ihop material om man inte har det redan men vi börjar från scratch och försöker att åtminstone ha valt material innom de närmaste två veckorna. Änmäl intresse genom att svara på det här inlägget. Sätter upp en lista på oss som är med (om det nu är någon som vill) så att man vet vilka som jobbar, men självklart är alla på sysidan välkomna att kommentera och hjälpa till. UB-along sömmerskor: Datura Tinkerbelle morrflickan ankan morra magica Exsanguis |
Vilken kul idé!
Jag har bara sytt OB hitintills, men har nyligen köpt ett UB-mönster som jag tänkt börja sy en test av. Jag går visserligen på flera kvällskurser nu under hösten, så jag får se hur mycket jag hinner - men jag är jättegärna med i början, och ser hur länge jag kan hinna vara med resten av startfältet! I'll tag along! :p |
Låter intressant! Har mönster, tyger och de tillbehör som behövs så det är ju bra. Dock inte så mycket tid, så jag undrar lite hur det funkar egentligen, det här med "nånting"-along? Vad är syftet, hur mycket "måste" är det över det hela osv?
|
Låter jättekul, håller just på men första min UB. Men hur funkar det egentligen? Syr man en var och byter sedan? Jag har aldrig varit med i något liknande.
|
En sy-along är en slags, hm... syjunta kan man säga. Man jobbar på ett gemensamt syprojekt och diskuterar samt berättar lite om hur man gör och tänker under tiden man jobbar. Det är ett sätt att lära sig av varandra och nöjet i att göra något tillsammans. Finns inget måste med att få det klart en viss tid eller så, alla har vi olika arbetstakt och förhoppningsvis ett liv som inte är sömnad.
Varför jag satte en begränsad start är för att vi åtminstone ska börja tillsammans. Och så att ingen försöker börja om åtta månader eller så och blir sura för att ingen är aktiva i den här länken längre. Då är det bättre att de startar en UB-along 2 istället. :p Det är ingen fåga om att byta med varandra sedan, alla syr åt sig själv. Byten brukar ofta kallas swaps. Det vore jättekul att se lite bilder på processens gång men eftersom jag sett att det varit en del klagomål på konstiga bilder i forumet kanske det är bäst att bilder på material, delvis sydda korsetter och andra detaljer sparas någon annanstans ex. photobucket eller liknande. Detta innan man lägger in dem här förståss. Photobucket.com Varför jag gör en lista på alla som syr är för att när man läser den här tråden ska se skillnad på vilka som faktiskt gör en korsett och vilka som är med och pratar. Prat vill vi också ha kanske jag ska säga. ;) |
Jamen för böfvelen, då är jag på! Säg bara till när vi ska börja... Själv har jag en sida på pixbox.se, kan ju användas till bilder!
|
Mja jag skulle kanske kunna tänka mig att vara med, men jag har ju sytt ett antal UB-korsetter förut, och jag gör oftast klart dem på ett par dagar, så det kanske inte fyller sin funktion.. Kommer vara bortrest till början av november också om ni hinner börja innan det...
|
Jag är också med. PROBLEM dock. Äger ingen digitalkamera. Inga problem att låna nån gång ibland men man skulle nog behöva den på heltid. Främst om problem dyker upp som man vill illustrera. Får försöka lösa detta.
|
Tinkerbelle, morrflickan, ankan, kul att ni är med. Morra, det är ingen närvaroplikt och man är så aktiv som man har tid med.
I övrigt är det väl bara att börja... Några fler sysugna måste det väl finnas? :) |
Har ni tänkt använda något speciellt mönster eller?
Själv tänker jag försöka mig på LaughingMoons UB mönster. Beställde svart coutil, 5.5 mm stålfjäder på metervara och en del annat tillbehör från VenaCava. Har inte riktigt bestämt vad jag ska ha för yttertyg än, om något alls än. Jag tycker att coutil är rätt vackert som det är på ett rustikt sätt. Är ganska sugen på att göra en singlelayer korsett i det bara, har inte testat det förut kan jag säga. Alternativt funderar jag på att göra bitarna närmast planchett fram och snörning bak i svart korsettsatin (Har en restbit liggande). Korsettsatinet känns mjukare så jag är lite osäker på hur det skulle fungera. Vad tror ni? Tänkte börja sy toillen under nästa vecka om inget oväntat händer. I helgen ska jag tömma växthuset och städa så då blir det ingen syning. :cool: |
Jag har inte bestämt mig ännu. Har också LMs mönster, men är sugen på en manskorsett! Men iom att jag inte själv är man så vet jag inte, kan inte använda den själv och då måste jag sälja den. Men vill pojkar ha korsetter? Marilyn Manson hade ju iåfs en en gång så kanske... Annars tänkte jag nog prova en UB i lack.
Det är snyggt med olika tyger vid planschett och öljetter tycker jag! Har sytt i satin, men strök då på vliselin på baksidan för att stadga! Coutil är fint men så himlans dyrt...:( |
Herrkorsett, fräckt! :) Jag har också funderat på vem som kan tänkas vilja ha en sån så att jag får prova att sy en. Kolla in den här förresten: v o y a g e .ā. y o s h i w a r a
Håller med, coutil är sorgligt dyrt. |
Men jag är på då ;-)
|
jag kan nog tänka mig att va med också. har ändå tänkt sy mig en ny lackkorsett :) om jag bara kan få klart mitt nya mönster nån gång.
|
En fråga om coutil. Jag har bara stött på termen i korsettsammanhang. Har jag fattat rätt när jag tror att det är ett tättvävt bomullstyg vävt i fiskbensmönster?
Finns det någon svensk term? |
Morra, magica, välkomna ni också. :)
Vad det gäller coutil, jag är ingen expert men jag har fattat det ungefär som du ankan. Något svenskt namn har jag aldrig hört hitills. |
Jag hade tänkt använda ett mönster från mccalls M4861 där det ingår en UB korsett, men funderar på om man får mer ut av en 'along' om man syr samma mönster som flera andra, och i så fall köpa LMs.
Citat:
|
Citat:
Det blir ingen lackkorsett än för min del, hittade ingen bra lack på stan och jag har faktiskt massor med tyger jag borde använda innan jag köper nytt... :D |
Blir nog en i lack här i alla fall. Har planerat en i grått och svart med nitar, men har lite problem med nitarna så det hänger på om jag får ordning på dem eller inte.
|
Citat:
Kommer nog som jag fått på förslag att försöka stadga upp satinet med nånting, vliselin eller påpressbar bomull. Satinet är en restbit sedan en av mina första korsettprojekt, tyvärr fick jag nåt hjärnsläpp och tvättade upp biten,tog nog i lite för hårt för det har blivit lite småbucklig i ytan. Ska försöka pressa den slät, annars får man väl i värsta fall köpa något annat. :( |
Åkaj, då kör jag på McCalls!
Ska ge mig ut och kika på tyg idag, känner för något svart och funderar på kritstreck, men det kan ju kanske bli lite lustigt med kanalsömmarna. Borde väl egentligen som Morrflickan använda något jag redan har hemma, men det är så kul att botanisera bland nytt! Ska vi bestämma ett startskott eller blir det individuellt? |
Vet inte vad ni andra tycker men det är väl bara att tuta och köra.
|
Nu kör jag igång! :)
Japps, ikväll kommer jag att börja måla upp mönster och justera. Jag ska som bekant sy från LM´s UB-mönster, och i brist på manlig modell ska jag sy en ub till mig själv, modell B. Tyget blir troligtvis ett blått kinesiskt siden-nåt-tyg.
Mina mått i tum är: Under bysten: 28 Midja: 26 Höft: 31 vid höftknölarna, 35 tum mätt 23 cm under midjan (där iaf Mantua Maker sätter sina höftmått). Någon som vet var man egentligen menar med höft? Jag tänker sy korsetten med grund i strl 8 (mått: 26-24-34) Någon som vet om LMs korsetter redan har en glipa eller om man själv får ordna till det så att det blir en? |
Också kört igång!
Håller på med LM modell B i storlek 10, har provat toillen första gången och tycker att storleken är rätt ok, måste däremot förlänga den några centimeter och låta den gå ner över höfterna nån centimeter till också. Den var väldigt kort måste jag säga.
Den har glipa. |
Också LM modell B. Har redan sytt en men tyckte också den var väl kort i livet. Skall göra en storlek större också då glipan var lite väl bred (eller så lyckades jag inte snöra åt den ordenligt).
|
1 bifogad(e) fil(er)
Så frustrerande att alla sätter igång men jag inte får tid förrän om ett par veckor! Hittade för övrigt den här bilden idag på http://lescarpolette.livejournal.com/, så himla fin!! Om man skulle våga sig på att försöka göra en liknande kanske...
|
Jag ligger också i startgroparna! Har köpt tyger i dag. Eftersom korsetten jag valt blir vändbar så blir det två 'yttertyger', ett i svart manchester och ett svart/vit-rutig burberry-aktigt med små inslag av röda trådar som fin detalj.
Mönster och tyger finns att beskåda här |
Om det inte är för sent så hoppar jag gärna på :)
Jag har iofs redan börjat sy på min korsett som blir en ub i rött taft (samma tyg som i min balkorsett, morrflickan ;) Använder också ett mönster från ageless patterns, samma som jag använt till korsetten med nitar i mitt galleri. Dock en storlek mindre för att kunna snöra åt mer! :D Det speciella med min korsett blir då att jag tänkt brodera på den.. (skall tilläggas att detta är någonting jag precis börjat med så viljan är större än kunskaperna inom broderi ;) Eftersom nordisk mytologi är ett stort intresse hade jag tänkt brodera inom detta tema.. antagligen blir det ett stort sagoträd (Ygdrasil)på ena sida av ena korsetthalvan.. dock får vi se hur långt jag kommer innan jag blir arg och gör något lättare ;) |
ankan: Jag tyckte också glipan var lite bred men tänker kolla det närmare när jag har förlängt den färdigt. Vad har du tänkt för tyg till den?
morra skrev: Citat:
Tinkerbelle: Snyggt tyg!. Har funderat på att skaffa det där mönstret förut, det ska bli spännande att se den uppsydd. Kul att du hoppar på Exsanguis. Broderad korsett med fornordiska mönster, verkligen avancerat. |
Citat:
|
ankan: det svarta tyget med vita prickar, är det kanske det som säljs på Ohlssons och en massa andra tygaffärer nu? Jag har precis sytt en korsett i det i alla fall, med vita satinband som dekoration...jättefint! Dock har jag inte satt öljetter i den korsetten än så den har inte blivit fotad, men det kommer kanske upp nån bild snart..
Du får göra en korsett med en kombination av alla tyger annars om du inte kan bestämma dig ;) |
Njaäe, kanske inte en kombination. Skulle gärna se foto på din prickiga.:D Vet inte om det är samma tyg, vi har ju inget Ohlssons här.:mad: Lutar nog ditåt nu, hm vita satinband. Mitt kinatyg kanske dröjer eller fastnar i tullen.
|
Citat:
Har någon varit med om att mönster gjorts i skala? Jag skulle föra övermönstret till mönsterpapper i går och tyckte att det såg ut som Barbie-storlekar, allt var jättesmått! Det står ingenstans i mönstret att det är tryckt i en mindre skala som man måste förstora upp, så det kanske bara är jag som är mer van vid OB som tyckte det var pyttigt, men jag blev lite konfunderad. Jag ska ta och mäta ut det sammanlagda midjemåttet och se om det kan stämma. Så får jag väl köra på och se om toillen passar mig eller grannens ungar ;) |
1 bifogad(e) fil(er)
Ja en vändbar skulle kanske vara något för ankan...fast om hon ska använda planchette på sin korsett så blir det kanske knepigt?
Har en kass bild på den prickiga korsetten, eftersom det inte är några öljetter i ligger den bara runt en kudde på bilden, inte så fint. Den är nog egentligen alldeles för söt för min stil, vi får se om jag behåller den.. |
Å den var ju jättefin. Blir väldigt sugen på det tyget. Om man gör en vändbar gör man framstycket helt då? Blir den inte svår att ta på då? (Ser framför mig hur jag förgäves försöker åla i mig)
|
Man har snörning framtill också, istället för planchette (som mitt mönster ). Ganska praktiskt att kunna snöra framifrån också, så kan man snöra ihop sig själv om man inte vill tightlacea.
|
Jag har sytt ett par korsetter utan planschett, och jag brukar bara göra framstycket helt. (Ex: http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=13899)Det enda är att man får ha lite längre snören. Och ja, man får åla sig lite men det går iaf! :D
Morra, jättesöt korsett, den prickiga!! Du får väl gå över till lolita-stilen... :) Har just sytt ihop fodret (svart twill från Stoff&Stil), tog 1,3 cm i sömsmån istället för 1,5 och lade till 2 cm på bakersta delen eftersom det tydligen redan vart inräknat 5 cm glipa. Verkar bli bra så. Den som lever får se... Jag har också förlängt några cm vid höfterna samt tagit in den lite i midjan. Hoppas på att få sätta saxen i yttertyget imorrn!:p |
Ja, jag hade absolut kört på lolita-style till den underbara prickiga!
Nu har jag sytt en toille-dummy! Underbart med i stort sett bara raksömmar så det gick i ett nafs! Citat:
|
Snygg korsett morra och tyget är jättefint, finns på Olssons sa ni... kanske man ska köpa på sig en bit till något senare projekt.
Jag hoppas ankan att ditt brokadtyg kommer, hoppas också att du trots kameraproblem lägger upp en bild på det, älskar den där sortens tyg. Kan rekomendera en titt på equilter de har en del kul kinatyger. Tinkerbelle: jag tycker att modellen ser bra ut, en UB är ju kortare och när den dessutom inte går nedanför midjan blir det inte så lång sträcka kvar. Det brukar vad jag vet inte vara beräknat någon sömsmån upptill och nertill på korsetter så det är nog den verkliga längden du ser (om du inte lagt till sömsmånen själv). Man kan ju höja den någon/några centimeter fram eller låta den gå ner i en spets, kräver kanske träplanchette om det blir mycket långt men det ger en illusion av längd. Tycker annars att den ser bra ut som den är, jag gillar sättet som den går upp på ryggen, mycket snyggt. |
Ja, jag har hämtat mig lite nu, hehe. Det blir inte 10 extra centimetrar, men jag ska nog lägga till lite nertill så att den går ner i en spetsframtill, lite som den här fast inte lika mycket. På mina tidigare korsetter har jag inte använt kantband utan sytt på en twilltape som jag vikt över på insidan och nästat fast, så då går det ju en bit till sömsmån, men det är sant, använder jag kantband till denna så sparar jag ju lite längd.
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:25. |