Varning för sewingpatterns.com!!
Köpte ett mönster hos sewingpatterns.com genom click2print. Allt tekniskt fungerade utmärkt. Men däremot har troligtvis rendreringen av mönstret till A4-sidor gjorts fel. Mönstret blir gigantiskt när jag skriver ut det och monterar ihop det.
Har förgäves försökt kontakta sewingpatterns.com för en förklaring. De går bara att nå via mail och de svarar alltså inte! Nu har jag dock ett datorgeni till man som kan fixa det som egentligen inte skall gå... så jag har mönstret som en pdf. :eek: Om någon vill hjälpa mig med att lista ut hur mycket jag skall förminska utskriften för att det skall bli okej så vinner ni ett mönster. ;) Däremot så vill jag varna någon för att handla hos sewingpatterns.com, de verkar inte seriösa vilket jag fått bekräftat av andra användare. Om länken finns någonstans här på sysidan så tycker jag nog att den borde tas bort så inte fler blir lurade. |
ville bara säga att jag har handlat från dom och det gick jättebra. det va dock inte utskrivningsbara mönster utan vanliga mönster.
|
Jag anser att man rent generellt bör passa sig för internetföretag som inte svarar på frågor eller mail.
Så länge allt fungerar så kan man kanske vara nöjd - men det är då det blir problem som man skiljer de seriösa från lurendrejarna. |
Citat:
|
Jag har beställt "vanliga" mönster från Sewingpatterns och det gick snabbt och smidigt. Jag köpte 4 mönster, kostnaden för t.ex. ett Burdamönster inklusive frakt blev under 60:-, och kom rakt hem i brevlådan!
|
Jo, men säg att de hade skickat ett mönster fel, eller att du inte hade fått ett av dina mönster. Då hade du haft minimala möjligheter att få hjälp då deras kundsupport är icke-existerande. Det har jag också fått bekräftat från andra användare som fått fel på sin beställning.
|
Ok, det är klart! Det gäller att ha tur då så att man inte får fel mönster hemskickade.
|
Har också handlat från dem utan problem.
De hävdar att de är billiga och visst, jag köpte ett mönster när jag var i USA för $25 och hittar samma mönster för halva priset ... Irriterande om en billig firma ska krångla. |
Jag är inget dator eller mattegeni men jag kommer men idé som du ialla fall kan prova.
Låt säga att mönstret är i inch i stället för cm och 10 inch är ca 25 cm då borde 10cm vara 40% av 10 inch. Om du föminskar din pdf fil till 40% av orginalet blir det kanske rätt?! Jag har ingen aning om det går att skriva ut det i förminskad form men det vet kanske din man. Lycka till! |
MajWs idé är himla bra - och visst, det går att printa ut pdf:er på detta sätt, men är det ett kappmönster lär det gå åt mycket papper.
Du kan också kolla på mönstren om det finns någon detalj eller linje som går att identifiera så du får ett mått på den, tex en rad knapphål där du kan misstänka att det är ett visst avstånd mellan övre och undre knapp. Och sedan räkna fram faktorn du ska förminska med. |
Hejsan,
Vad hjälpsamma ni är. Jag kan berätta att problemet är löst sedan en tid tillbaka - jag fick hjälp av en kvinna på patternreview.com som hade mönstret irl. Det visade sig att det skulle förminskas olika mycket i längd och bredd!!! :rolleyes: Har fortfarande inte fått något svar från sewingpatterns.com och jag kommer ALDRIG att handla från dem igen. |
Undran - det var inget pappersmösnter du köpte??
Tror att det hade varit bättre. Jag har en lista på 7 Vogue-mönster jag vill beställa därifrån. Rapporterar om/när den affären är avslutad. |
I USA hart dom en annan papperstorlek an våra A3,A4 osv.
Man kan behöva ställa om pappersstorleken .Förmodligen är det amerikanska pappersmått på filen Om det inte går att ändra i programmet du använder så kanske i utskriftshanteraren.det första du måste veta är vad filen har. man får inte markeringarna i kanten på papperet annnars för att passa ihop dom. Om du hittar utskrifsformat när du trycker skrivut och välj egenskaper och vidare till utskriftsformat. Det kanske går att lösa så. |
Citat:
Det är som jag skrev ovan redan löst. :) Jag gjorde ett skript som fixade till utskrifterna så var det fixat på nolltid. Skjortan är sydd sedan några veckor tillbaka och finns i mitt album. ;) |
Citat:
Om du tittar t ex på patternreview.com så kan du se att det finns fler som har haft problem med sewingpatterns.com. Välj gärna annan återförsäljare. |
Det var skönt att du fick till det
|
Kommentar om import av mönster och liknande.
Vid import från länder utom EU skall man betala moms (25%) och ev tull (2-3%) på varorna. Dessa importavgifter tas inte ut om de understiger 50kr. Notera dock att bokmomsen är 6% och att man därför kan beställa mycket böcker innan man får betala denna avgift. MEN mönster räknas enligt tullverket inte som böcker utan påförs den vanliga 25% momsen. |
Nu får vi se; beställde en hög mönster till lång/balklänningar från Sewingpatterns igår. Inatt kom svar att paketet redan gått iväg. Får se vad tullen tycker om det här ....
Mönstren fick jag för 40-50% av normalpris. |
Fick idag ett kuvert från SewingsPattern med alla mönster jag beställde för en vecka sedan.
Det är andra gåmngen jag beställer och får saker utan problem. Sedan är mönstren så mycket billigare där. Jag tror du hade dubbel otur. Du skulle satsat på ett pappersmönster istället. |
Beställning av mönster
Hej!
Vill bara kolla av om någon har beställt från sewingpatterns.com nyligen. Var inne o kollade där, flera mönster var nedsatta. Vet någon hur det fungerar att beställa därifrån? MVH Anne-Lie |
Jag har beställt därifrån flera gånger utan problem. De sista två gångerna har ett par mönster varit restade men de har dykt upp ca en vecka senare. De har snabb leverans, brukar bara ta ca en vecka.
|
När Sewingpatterns erbjuder massa rabatter brukar jag handla. Senast köpte jag en hel hoper Vogue-mönster för 7 dollar styck. Sådana kostar minst 150 spänn i Sverige.
jag har nog handlat 5-6 gånger och har aldrig haft tillstymmelse till problem. Betalar med VISA-kort. |
Ska bara säga att jag handlat flera gånger hos sewingpatterns.com. En gång fick jag fel mönster i paketet men de rättade till det direkt utan problem.
|
Tack för snabbt svar!
Då skall jag gå in o shoppa imorgon!
|
Inom (), jag beställde helt nyligen ett mönster från Folkwear och fick det på ett par dagar.
Bra mönster med massa instruktioner och tips. |
hej
har precis varit inne och beställt en del mönster hos dem. Betalade med visa kort och hoppas att det inte blir några problem. Skriver ett inlägg när jag fått mina mönster |
Var precis inne å kollade lite, hittade ett par mönster jag skulle vilja beställa (simplicity), men när man skall köpa (per post), så skall man välja i en rulllista mellan, vad jag tror, är storlekar, nåt me K58-16 eller H56-8-10-12-14....
Förstå inte riktigt dessa val... Någon som kan förklaraför mig vad som menas?? |
Mönstren kommer i olika storlekar, t ex stl 6-10 och stl 12 - 16. Du får kolla vilken storlek du ska sy och beställa mönstret i just den storleken.
Du får kolla runt lite efter vilka storlekar som motsvarar vilka kroppsmått, men om du kollar ett mönster kan du se baksidan på mönsterpåsen. |
[QUOTE]Nina78 skrev:
Var precis inne å kollade lite, hittade ett par mönster jag skulle vilja beställa (simplicity), men när man skall köpa (per post), så skall man välja i en rulllista mellan, vad jag tror, är storlekar, nåt me K58-16 eller H56-8-10-12-14.... Förstå inte riktigt dessa val... Någon som kan förklaraför mig vad som menas?? [/QUOTE mm siffrorna låter som storlekar, om man kollar på "baksidan" av mönstret på hemsidan brukar både europeiska och amerikanska storlekar stå med så då kan man se vad det motsvarar. Vad bokstäverna betyder kan jag dock inte svara på. Förresten, jag har också beställt mönster från sewingpatterns.com vid ett tillfäller och hade inga problem med beställningen. billigt blev det dessutom! |
undrar om det är lätt att förstå mönsterna
för en nybörjare? vill sågärna sy egna klänningar! är det någon som har erfarenhet av tullen? |
Tack för svaren, nu har jag beställt 4 olika mönster, skall bli spännande att se när dom kommer.Betalade med VISA.
//Nina |
Du kan "riskfritt" handla för upp till ca 200-250kr inkl frakt. Momssatsen är 25% på mönster eftersom mönster inte räknas som böcker, vilöka har en momssats på 6%.
Jag har hittills inte löst ut något paket fast jag en gång beställde 5-6 av Vouges vintagemönster. Om svårighetsgrad - kolla den där uppförstorade bilden på mönsterpåsen - där står oftast en markering hur svårt/lätt mönstret är att sy. Är det en prickmarkering betyder en prick lättsytt och tre prickar svår modell. Vad ska du sy? |
jag hittade några butterick retro mönster som jag tyckte var skitsnygga och 6 dollar är ju billigt som sören. men det verkade inte finnas
prickar på dom. |
Kolla vilka mönster du är intresserad av och gå sedan till Buttericks hemsida och kolla upp mönstren där.
Jag tittar till exempel på ett mönster som heter B5209 och hittar en liten notering easy vilket väl innebär att modeller är lättsydd. Och storlekarna får du också kolla upp MYCKET noga. Tänk på att det ibland går storleksinflation i USA; stora damar vill inte ha storlek 48 utan då flyttar man skalan så de kan ha en 42:a. |
okej, tack!
jag har strl S här hemma, så jag tror lätt att jag kan ta det mindre storlekarna, men jag ska kolla upp det! |
Stl S lär väl motsvara stl 6 - 10.
Titta lite på modellerna också - du ser om modellen verkar krånglig att sy. |
Jag har handlat flera av deras clicktoprint mönster, och det har inte varit något problem. Jag har också fått svar - snabbt och tom på en lördag. Skrev på engelska till deras support och svaret kom på mailen efter en halv timme. Det är Lekalas mönster jag har använt. Kommer helt klart att göra om det.
Karen |
Hej
jag beställde och fick mina mönster på mindre än en vecka, inga problem |
Den som väntar på något gott........
Jag beställde mina mönster för en vecka sedan, bl a New look samt ett Burda. Har inte hört ett ljud från Sewing patterns, skickade tom ett mail i torsdags till dem. Frågade om min order o angav ordernr, de har inte svarat ännu. Men som sagt den som väntar!:cool:
|
Jeg har også handlet hos sewingpatterns.com uten problemer.
Har handlet både printbare mønster og vanlige mønster og har ikke hatt problemer med noen av delene. Det første vanlige mønsteret jeg bestilte dukket aldri i posten, så jeg skrev en mail til dem og sa ifra at jeg ikke hadde fått det jeg hadde bestilt. Fikk svar med en gang om at de da ville sende et nytt. Det gjorde de, og det kom etter en uke. Etter en stund kom det første mønseret også (sikkert bare forsinket i posten), så det har jeg 2 av :) |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:31. |