Mönsterprogram på cd-skiva!
Hej!
Jag ville bara skriva och tipsa om mönsterprogram på cd-skiva. Köpte ett sånt nyss och är alldeles överväldigad över hur bra det är, hur lätt det är att göra egna mönster (inte helt fritt skapande, men utifrån ett mycket stort urval olika basmodeller). Man bara fyller i sina mått - sedan gör maskinen grundmönster och/eller direkt, mönster till klädesplagg som man kan printa ut på en vanlig printer. Man tejpar ihop afyrorna - det är hur lätt som helst - och där har man mönstret. Vill man försäkra sig om verkligt exakt passform så kan man ställa in så att maskinen visar grundmönstret i annan konturfärg under och i det mönster man valt. På så vis kan man bra bedöma storlek och vidder och sådant, ställa in efter behov. Jag trodde ju att det skulle vara bra det här, men inte såhär bra!! Mitt program heter patternmaster, har köpt det online från amerika, kostade 200 dollar plus tull och omsättningskatt. Värt varenda cent!! Glad hälsning, från Monika :D :D :D |
Jag har oxå det programmet och är hel nöjd. Se tidigare disskusion:
http://www.sysidan.se/forum/showthre...=&threadid=504 Det går att skapa helt fritt i editor delen om man vill:p |
Vad skoj med editorn. Så långt har jag inte hunnit än. Då blir det ju ännu bättre. Skulle man alltså kunna rita en tjugotalsklänning där månntro?
hälsn monika :D |
jajamensan det är bara att knåpa på:D. Är det Boutique 3 du har? Själv skulle jag vilja ha Curves oxå.
|
Får man fråga om priset?
Vad går ett sådant program på? Och vilka storleksintervaller klarar det? Är man kort och tjock är det problem i vanliga fall...
Annika |
Hej,
programmet gör vilka storlekar som helst. Programmet gör mönstren efter de mått man matar in i det. Det är bland annat det som är det genialiska med det. Hos wildginger där det här programmet kan köpas kostade det 200 dollar plus frakt plus tull och omsättningsskatt - 100 dollar på ungefär - men som sagt, det är en av de bästa anskaffningarna jag har gjort. hälsning, monika:) |
Det är mycket intressant att läsa om detta system. Jag använder själv ett annat system, där man får färdiga mönster, man behöver inte konstruera själv, om man inte har intresse av det eller snabbt vill ha en snygg klädning. De färdiga mönster tilpassas även i det här programmet de indivduella mått. Men då är det också mycket billigare - 1 cd med 20 mönster kostar 340 sek. Man kan se mönsterna på http://pppp.dk/html/cd-snitmonstre.html
|
Patternmaster???!!!!
Är det fler som har köpt Patternmaster och är nöjda??
Ibland köper man så mycket som man inte har användning av....men det är ju suveränt om man kan få måttanpassade mönster...Detta erbjuder Burda emellanåt, men då bara bestämda mönster. |
Hej,
i pattern master BOUTIGQUE finns BÅDE färdiga modeller för klänningar, byxor, jackor, blusar, byxor, kjolar OCH möjlighet att planera själv, både genom att kombinera och genom att rita fritt. Man kan också printa ut mönster direkt, på någon kort minut, och har då också möjligheten att se en grundmönstermodell enligt egna mått i mönstret - Så detta är nog både för den som har brådis och den som är ordentligt intresserad. Bara för att klargöra, varm hälsning till alla, Monika ;) |
Jag tänker köpa patternmaster snart men undrar om man måste köpa en cd-skiva,går det inte att ladda hem? Det verkar som om frakt od blev ganska dyrt,annars var det ju rabatt på själva programmet nu förstås. Kan man verkligen få till vilken modell som helst, när jag provat i demon så tycker jag att man inte ser teckningen av plagget när man ändrar utan bara på själva mönsterdelarna, är det så?
|
Har någon av er kvar demon till Patternmaster? Jag undrar vad filen heter, jag vet att jag har den på min dator, men jag hittar den inte.
/Slarvern MiaG |
Hej, jag hämtade demon på wildgingers hemsida. Ann-Marie
|
Hej Ann-Marie
Det har jag också gjort, men eftersom man registrerade sig så vill jag inte göra det igen, eftersom jag vet att jag redan har gjort det en gång. Nåt annat kom emellan så jag har aldrig tittat på den. Mia |
Jag har registrerat mig flera gånger, det spelar ingen roll.
|
200 dollar :o
galet mycket pengar ju :eek: *suck* *kryper tillbaka till ritbordet*
|
Beror vad man jämför med, 40 000 kr för en brodermaskin det är galet;)
|
Börjar låta som en riktig reklamagent ;) men har gjort många dyrare och mindre lyckade syanskaffningar. Programmet använder jag dagligen - och inget plagg är det andra likt - leende -
och så är det fruktansvärt roligt också! Jag har fått valuta för mina utlagda $$$$. Monika :D |
Hej Monika!!
Nu har jag också köpt PatternMaster v3!!! Har ännu inte provat det än...Är det att rekommendera att sy ett speciellt plagg som ett 1:a försök??? :) Cecilia |
Jo, absolut. Gör något av typ billigt bomull, och kolla måtten. Att göra en s.k. sloper (utan "ease") - ett grundmönster -är också att rekommendera, du kan sedan "se" den på skärmen när du planerar andra plagg. Och kom ihåg att sedan när du syr "på riktigt", välja rätt "ease" - det kan man göra fritt men det finns också scheman från tight fitting till very loose att gå efter (kolla "ease chart") -
ha det roligt med programmet! Monika:) |
Hej Är det någon som har provat det "danska programet enligt hemsidan ser det bra ut.skal nog ner till danmark till helgen så det vore kul att höra någon som andvänt det
klas |
Hej Klas!
En väninna till mig har provat www.schnittvision.de och är hel nöjd! Just nu kostar programmet endast Euro 20,-. Hon har redan efter en vecka sytt tre plagg och allt har suttit perfekt.... :) Cecilia |
Hej jag laddade hem demon men jag gillade den inte helt mest beroende på min dåliga tyska
en fråga :går det bra att rita egna mönster i det programet? klas |
Hej Klas
Det är jag som utgiver "det danska programmet" cd-personal pattern. Av detta skäl ska jag inte berätta om hur bra kvaliteten av programmet är :) . Jag vill bara säga, att innan jag fick licens att utgiva dem, använt jag dem själv och var mycket nöjd! Du skal vara välkommen i Danmark, men var uppmärksam på att du inte kan köpa det i alla sy-affärer än, då det är en nytt produkt. Kolla hemsidan www.pppp.dk och se vart man kan köpa. Det går självklart också att få dem hos mig direkt. Priset är 340 SEK - oavsett om det finns 20 eller 30 mönster på cd-skivan, jag betalar fraktkostnad. Du kan betala med kreditkort via http://www.ewire.se. Då du är man ;) jag tro att det är cd 18 herrkläder du är intresserat av. Olga |
Jag förmodar att det är färdiga mönster...men ändra kan man ju alltid göra, iallfall smådetaljer...
Jag själv har köpt Patternmaster, där du har helt fria möjligheter. www.wildginger.com //Cecilia |
Nu har jag läst mig igenom hela diskutionen :>
De här snordyra pattern master elelr vad de hette verkar super bra ju, undrar just om man kan ladda ner de... tack för tipset i alla fall |
Tyvärr går det inte att ladda ner den. Det är en
CD du köper. Snart kan man köpa den i Skandinavien, jag tror att det är ngn som är medlem på sysidan som skall börja sälja... //Cecilia |
Hej!
Nu har jag testat demon till patternmaster och kan bara hålla med, att programmet verkar toppen. Nu har jag bara lite funderingar som ni som använder programmet kanske kan svara på. - Tar programmet hänsyn till lite ovanliga former som raka axlar och smal midja/breda lår? När jag gick kurs i mönsterkonstruktion och konstruerade grundmönster för byxa användes bara måttet för stuss och midja vilket inte tar hänsyn till lårvidden. - Hur funkar editeringsdelen är det lättarbetat? I demoversionen låste den sig bara och det gick inte att testa så mycket. - Nu kan man köpa programmet över internet för 170$ och då slipper man i allafall fraktkostnaden. Men hur blir det med momsen? /Marianne |
Jag är kurvig med stor rumpa, tjocka lår, smal midja d v s ingen "normalt" formad kropp. Än så länge har jag inte haft några problem med mönstren. Det finns ju en "coach" som säger till om måtten inte fungerar. Om det skulle bli stora skillnader där så kan man mejla in sina mått till supporten så hjälper de till. Supporten är förövrigt väldigt hjälpsamma och oftast snabba att svara.
Jag tycker editeringsprogrammet är lätt, men jag måste tilläga att jag jobbat med CAD så det kanske påverkar mitt omdöme. Vad gäller momsen så har jag båda gångerna fått betala moms så ta definitivt med det i beräkningen. Hoppas det blev lite klarare. Om det är något mer du undrar över så fråga gärna igen. |
Hej olga
jag har kollat sidan och jag skall se i morrn om nån av de listade afferena har den annars besteller jag den. Men det går atlså att editera och skapa självstänigt med den? klas |
Jag fick min skiva med herrmönster för några veckor sedan. Har inte hunnit skriva ut några mönster än. De mått man matar in är längd, bröstvidd, livvid och stussvidd. Sedan skriver skivan ut ett mönster efter de måtten, det verkar bra och det finns många varianter av modeller på skivan. Jag har inte sett att man kan förändra modellerna men man kan väl alltid välja att kombinera de utskrivan mönsterdelarna som man vill ( får väl rita lite för hand kanske) Lycka till med mönstren om du väljer att köpa dem./ Eva-Lotta
|
Jo, men genom dc kan man ju ladda ner nästan vad som helst. Tror jag ska kolla med min data tokiga kusin :> annars får jag väl vänta tilld de kommer hit :p
|
Hej Cecilia!
Jag är också CADare så därför kände jag att det kanske är lite för enkelt att man skulle sakna funktioner som man kan göra i CADen. Men det låter ju bra om du gillar det då. Vet du om man kan skriva ut på en A1 skrivare, Jag tänkte att jag kanske kunde skriva ur på jobbet. /Marianne |
Hej Marianne!!
Idag har jag installerat min Patternmaster.., den verkar vara helt otrolig. Det är många mått man skall ta...även "låromfånget". Tydligen så får man ut mönster till alla möjliga kroppsformer..Jag har bestämt mig för att få hjälp att ta mått av ngn sömerska.Då kan väl inget gå galet... Jag återkommer... //Cecilia PS Vad är egentligen CAD? (antagligen ngt som man redan vet) |
Hej Mariann och Cecilia,
Först Cecilias (fint namn :p) fråga CAD är ett program som man ritar ritnigar i, kan vara allt från hus till bilar. Sen Marianne, nog skulle det vara bra med fler funktioner i editorn, men med tanke på att fler än de som har vana av CAD ska kunna använda programet tycker jag det fungerar bra. Det jag saknar mest är möjligheten att på ett enkelt sätt rita kurvor. Som det är nu får man pyssla ihop det med linjer och delar av cirklar, men det går ju det med. Får man fråga i vilket sammanhang du använder CAD, föresten? |
Hej igen,
har själv alltså pattern master sedan strax tre månader tillbaka och använder det nästan dagligen. Ingen erfarenhet av tidigare mönsterkonstruktion, så först var editorn lite svår, men tog sen ett par kvällar och satte mig in i det och nu kan jag göra - tycker jag - vad som helst i den. Var inte rädd att experimentera - man kan också alltid ändra i sina måtttabeller... jag älskar det här programmet och tycker 200 dollar var en sällsynt skälig kostnad i den här syvärlden där saker och ting ibland annars tycks prissatt uppe i skyarna. varm hälsning, monika, pmv-fan :) |
Hej alla
Detta med patternmaster verkar riktigt intressant, men behöver hjälp med svar på några frågor. Har gått flera kurser på Tillskärarakademien och då fick vi lära oss vikten av alla kontrollmått, minns inte riktigt vilka men det var en hel massa personliga mått man tog efter det att man tagit alla de "vanliga", ett exempel var att kolla midjehöjden från golvet, vad som skiljde fram från bak och såna saker. Man skulle även mäta med ett lod skillnaden på vad som putade ut mest, magen eller bysten. Är det lika noggrant i Patternmaster eller är det mer att man ändrar till egna mått efter nån sorts grundmall? Tar det lång tid att få fram ett mönster?? MVH Barbro |
Om du laddar ner en demo från deras hemsida så tror jag du får svar på många av dina frågor. Om man ska använda deras grundmönster utan göra ändringar går det väldigt snabbt att göra ett mönster.
Här är är adressen http://www.wildginger.com |
Hej!
Nu har jag köpt Pattern Master och gjort min första slope. Vi mätte alla kroppsmått ett antal gånger för att det skulle bli så bra som möjligt. Men den slopen passar ju förståss inte. JAg har inte riktigt tålamod att göra en massa egna försök med att göra ändringar så jag skulle vilja ha hjälp med en gång. Hur har ni gjort när ni har bett om hjälp med mätningarna, var har ni skickat frågan? Är det till customer service på deras hemsida? Har ni skickat in måtten och beskrivit problemet i text eller har ni skickat in bilder på hur slopen sitter? Det hade ju varit lite lättare om någon hade kunnat titta på slopen live. "Först Cecilias (fint namn)." Det tycker jag också, för det heter min dotter i andranamn. "Får man fråga i vilket sammanhang du använder CAD, föresten?" Jag ritar ventilations- och värmesystem som VVS-konsult. Inte riktigt samma sak som att som att rita mönster. Men jag har ritat mönster i den vanliga CADen förut, jag hade väll hoppats att det här skulle vara enklare. Men det blir kanske bättre när man har fått sloparna att passa. Det verkar vara några på den här sidan som har köpt Patternmaster, det är ju kul. Vi kanske får starta ett eget forum snart. MVH Marianne |
Du kan skicka dina frågor till support@wildginger.com troligen kommer Karen Campbell att svara på dina frågor. Du ska skicka in måtten. Det är ju bra att besriva vad som inte stämmer och jag skulle tro att du kan bifoga en bild i pdf format om du vill det.
Vad är det som blir fel? Kanske någon här kan lista ut vad som ska ändras. Jaha, så du är VVS-konsul, interessant, det är nog roligare än det låter ;). Själv så jobbade jag med CAD en kortare tid på ett inredningsarkitektkontor, även om jag inte är inredare utan industridesigner (om jag nu nån gång får jobb som det :p, arbetsmarknaden kyllar ju inte precis). Tycker inte att CAD är speciellt kul när man sitter med det hela dagarna och dessutom inte får rita sina egna saker. Lycka till med slopern /Cilla |
Schnittvision
Citat:
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:26. |