Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Korsetter (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Nytt korsettmönster (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=6153)

Anna-Karolina 2006-09-23 08:15

Nytt korsettmönster

Truly Victorian har äntligen kommit ut med ett eget korsettmönster.

"This corset pattern is taken from an original pattern found in the May 31, 1886 issue of De Gracieuce, a Dutch magazine similar to Harpers Bazzar. It was published in several other magazines of the time as well, including La Mode Illustre and Harpers Bazzar. This pattern has been modified slightly to accommodate the different cup sizes and modern body types, but retains most of the original proportions and elegance of the original garment."

http://trulyvictorian.netfirms.com/catalog/110.html

Det får väl bli en saloon girl-outfit för min del då eller något i den stilen, för prova måste man ju!

bandykullan 2006-09-23 10:59

Åhhh, den har kommit nu. Jag läste om att TV höll på och jobbade med ett nytt mönster och jag har sett bilderna på provkorsetten. Den är himla snygg och jag är väldigt sugen. Det jag gillar med den, och som jag har förstått är det meningen, är att den inte har några kilar över bysten eller höfterna. Jag har haft lite svårt att få kilarna riktigt snyggt och därför har jag sett fram emot ett mönster utan dem.

morrflickan 2006-09-23 13:56

Ja den var ju fin! Enkel och stilren, inget krångel.

leningrad 2007-08-04 08:41

Jag har sytt ett par korsetter och kan bara säga KANONBRA!
Det är MantuaMaker-stuk över mänstret (klara och rediga mönster - vitt kraftigt papper) men mera av LaughingMoons modell.
Jag ger den * * * * * planschetter.

ichigo 2007-08-04 09:28

Finare utseende än laughing moon, defintivt. Synd bara att modellen höll händerna om midjan.

Vill jättegärna se fler bilder. :)

Lithia 2007-08-05 13:49

Har inte sytt efter just det mönstret men mönsterkonstruktionen påminner mycket om den första konstruktionen för korsetter jag lärde mig. Och jag tycker det är ett suveränt mönster att sy efter. Alla bitar är lätta att få ihop och den färdiga korsetten sitter bra.

/L

a00elika 2007-08-07 10:53

planchetten

Hej!

Är lite ny på det här med korsetter, men har dom inte satt planchetten på fel håll på den här korsetten? Man vill väl ha öglorna på höger sida och knapparna på vänster för att få damknäppning?

Ha en bra dag //Elin

leningrad 2007-08-07 11:24

Menar du bilden på sidan som Anna_karolin länkade till ovan?? Nej! Den sitter väldigt rätt. Det är en skedplanschett och den sitter med "skeden" neråt, så det ska vara. Bilden kan ev ha blivit spegelvänd i något bildbehandlingsprogram eller tagen genom en spegel.

a00elika 2007-08-07 11:42

Hej!

Ja just den bilden menade jag. Vad innebär skedplanchett? Jag ser ingen direkt skillnad på upp och ner på den som är på bilden.

//Elin

leningrad 2007-08-07 12:14

Skedplanschetten (Spoon busk på engelska) är betydligt bredare ner till, som en sked. Därav benämningen. För att göra det hela ännu roligare är skeden inåtböjd för att hjälpa till att hålla in magen.
Kolla Farthingale, spoon busk

Amda_design 2007-08-07 12:50

Var kan man köpa detta mönster?? Finns det att få tag på i SVERIGE??

Har ju oturen med att hitta de mönster jag gillar utomlands i vanliga fall hade varit kul att slippa vänta på posten :p

leningrad 2007-08-07 13:59

VCD .
Snabb leverans och enkelt att beställa.

Skulle bara tillägga att det inte finns någon som säljer korsettmönster i Sverige. Undantaget som bekräftar är de sytillbehörsaffärer som säljer mönster från Butterick som ibland tar hem deras moderna korsettmönster.

emilia 2007-08-07 15:53

Nu blev jag sugen på att sy en korsett. Kan man sy en korsett som passar till en med små bröst?

leningrad 2007-08-07 17:12

Mönstret vi har diskuterat ovan finns från byststorlek (kupa iofs) A till E eller F. Är du normalbyggd, alltså inte alltför mager, får du en liten skjuts av allehanda löst hull uppåt vilket ger ett litet extra bystlyft.

bandykullan 2008-05-19 07:51

Lyfter upp den här tråden för att säga att jag sydde ihop min TV110 i veckan och hade den i helgen. Det är den korsett jag gjort som jag är mest nöjd med och mönstret ger den snyggaste formen utan att jag gjorde några ändringar. Jag kommer nog inte röra mit LM100-mönster igen efter det här.

Anna-Karolina 2008-05-19 07:55

Vad kul! Jag gillade inte LM100 heller med det beror väl lite på vilken kroppstyp man har och vad man vill uppnå. Har skaffat mig TV110 jag med fast tänkte först och främst sy en ny med samma mönster från Ageless Patterns som sist, lite modifierad denna gång dock. Har du bilder på nya korsetten?

leningrad 2008-05-19 12:15

Jag har enbart använt Truly Victorians mönster de senaste åren och har det på mina kurser för det är ett bra korsettmönster som ger bra resultat.
Även MantuaMakers mönster är helt OK men ger lite annan figur.

bandykullan 2008-05-19 12:53

Jag har bilder, men på en dator utan nätanslutning. Jag var på bal i helgen så jag håller utkik om någon jag känner postar en bild som visar korsetten.

leningrad 2008-05-19 15:37

www.pastisch.se
Gå till korsetterna så har ni alla korsetter i mitt lager. De översta på listan är Truly Victorians.

mari1e 2008-05-20 08:05

fråga till leningrad

På din hemsida har du en underbar korsett i skotskrutigt grönt tyg. Vad heter det mönstret och varifrån köper jag det ?
Jag har äntligen lyckats övertala min kund att det inte är så lyckat med en korsetterad brudklänning med helt bar rygg.
Hon fastnade för denna korsetten och efterson jag är totalt nybörjare i korsettdömnad får jag nog göra ett antal prov korsetter, och det brinner som vanligt i knutarna.

Mvh
Mariette

leningrad 2008-05-20 11:45

Den gröna skotskrutiga är sydd efter Buttericks enkla mönster.Jag tror du kan beställa mönstret i vilken välsorterad sömnadsaffär som helst. Butterick har representation i Sverige. Är det kris kan jag eller någon annan fixa.

Anna-Karolina 2008-05-22 07:07

Ett fint ex av TV110 finns här:
http://www.trulyvictorian.netfirms.c...pic.php?t=4343
(funkar inte bilden så brukar jag högerklicka och öppna upp)

bandykullan 2008-05-27 09:59

Det här är den bästa bilden jag har hittat som hyfsat visar formen på korsetten. Ska försöka ta lite bättre bilder på bara korsetten vid något senare tillfälle.

http://i34.photobucket.com/albums/d1.../jagdansar.jpg

leningrad 2009-08-21 10:32

Jag fick med mig två "nya" mönster hem från sommerens USA-resa. Båda från Ageless Patterns, en firma som plockar ihop mönster från gamla sömnadstidningar från gamla tider.
De mönster jag köpt och som jag håller på att sy upp "mock-ups" av är:
#1522, 1910 Corset Nouveau
#1339, 1902 Modern Corset
Båda är från franska modetidningar och båda verkar riktigt skapliga (att sy). De skiljer sig dessutom lite från de standardkorsetter vi vanligtvis syr.:)

leningrad 2011-10-01 00:38

Truly Victorian har släppt ett edvardianskt mönster!!!! med tanke på kvaliteten på deras andra mönster är förhoppningarna och förväntningarna stora.:D

Sophia 2011-10-01 10:00

Det måste jag spana in!

leningrad 2011-10-02 01:47

En "varning": den är i vissa stycken mer komplicerad än TVs viktorianska korsett, i det att den finns i tre bysthöjder och dessutom "kuddar" för höft och byst, men jag tror det gör modellen mer spännande också.

(Tittade på korsetter i en burlesque-affär i Seattle idag - 260USD för en UB-korsett, och folk gnäller över "dyra" trehundrakronors sk*tkorsetter på eBay ....)

leningrad 2014-04-01 07:49

Jag hittade en hel massa intressanta och annorlunda mönster på en liten Etsy-shop. Mönstren är one-size och måste nog kollas noga (toile!!!) innan något allvarligt görs med dem:
Atelier Sylphe Corsets.

Jag hittar vidare på Bramakers ett modernt korsettmönster som verkar riktigt spännande. Kan just tänka mig att det tar ut svängarna lite mer (mer byst, mer höft, mindre midja). Ligger högt upp på min måste-testa-lista.;)

Från Tyskland har jag slutligen hittat några mönster från Nehelenia. Idag hittar jag bara ett fåtal (egna) mönster, fast jag har flera från dem själv.

Ett av de mer lyckade UB-mönstren kommer från Ageless Patterns. Dock är det felritat och kräver lite pyssel för att bli riktigt.
Mönstret är det andra uppifrån på den här sidan. Jag mejlade AP och undrade om det var OK att jag lade ut en detaljer på min hemsida som skulle rätta felet i mönstret och fick ett lite surt svar (:confused:) att mönstret numera var justerat så det behövdes inte ... Nåja.

Slutligen tror jag att jag missade en länk ovan till Truly Victorians edvardianska korsettmönster.

ichigo 2014-04-01 11:37

Jag har dreglat över Atelier Sylphes korsettmönster (som de tagit ur riktiga korsetter) i några år nu. :)

leningrad 2014-04-01 12:55

Jag beställde en packe med fem mönster; de är inte världens billigaste med tanke på att det är one size only och sömnadsbeskrivningarna är lite skrala. har man lite vana från "konstiga" mönster är det inga problem.
De mönster jag beställde är 1 - fransk korsett, F - 3x2 UB-korsett, N - Edvardiansk korsett, S - ÖB-korsett samt COU - halskorsett.

Ska man beställa därifrån ska man vara medveten om att ju fler mönster man beställer destu billigare.

ichigo 2014-04-01 13:16

Är "french corset" ref Z? Bara nyfiken!

Gillar det du valde men jag gillar också EDS (S-formad) bland mycket annat. Gillar nästan alla.. eller ja halva ungefär.

leningrad 2014-04-01 13:48

F*n vet. Jag tittade nog på Z-mönstret men beställde de andra istället.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:30.