Uppgradering av Husqvarna Rose
Hej!
Jag har idag varit på kurs hos Husqvarna och lärt mig sy på Rose. Jag har en fråga angående uppgradering,Vad behöver man? Funkar det bra? Någon som vill sälja??? Finns det gratisprogram på internet som kan användas i datorn för att göra egna broderier? |
Uppgradering Husqvarna Rose
Hej Marianne.
Om jag fattat rätt så undrar du om det går att uppgradera maskinen.Det går inte med Rose efter vad jag vet iallafall. Däremot kan man uppgradera programmen till den, om man har dom. Jag har Husqvarnas egna program VIP Customizing,Digitizing och Stitch Editor och dom är dyra. Efter vad jag har förstått av andra så finns det gratisversioner av stygnsättningsprogram men du måste ha VIP Customizer från Husqvarna installerat först med den speciella "Dongle" som tillhör annars funkar det inte.Men det kanske du redan har för att kunna ladda ner bilder från internet? Jag har själv en Rose men det var ett tag sen jag använde den eftersom jag skaffat större brodyrmaskiner och man glömmer fort.Men det kanske finns nån annan här på sidan som kan hjälpa oss att reda ut det här med gratisprogram. Jag hoppas att du får mycket roligt med din nya maskin Kram Britt:D |
Hej och tack för svar!!
Jag köpte mig en kortläsare igår(3D Software Kit),det gör att jag ka ladda ner färdiga brodyrer från internet men inte göra egna egna alster. Har jag förstått saken rätt, så måste man ha någon typ av basprogram som Husqvarnas 3D Embroidery.Det skall även fungera med Embird,som jag laddade ner igår, men fattade inte hur det fungerade.Har hört att det finns gratisprogram, men är det något att satsa på? OM man inte har råd med Husqvarnas dyra, vad skall jag satsa på då, tycker ni?? Jag vill kunna brodera namn.//Marianne:D ps/ Kan ma nköpa VIP Customiser separat och vad är en Dongle?? |
Frågorna börjar lätt hopa sig och detta är en djungel. Allt beror egentligen på din egen ambitionsnivå. Rose är en basmaskin som "kan" det mesta, men man måste köpa till rätt tillbehör. Det finns program för att ladda ner mönster från nätet och program för att rita egna mönster. Gemensamt är att du behöver en kortläsare för att flytta mönster till det minneskort du sätter i maskinen. VIP constumising är är ett program där du hanterar dina mönster i datorn och du kan även göra små ändringar i möstren. Om jag minns rätt finns där ganska mycket bokstäver du kan kombinera mönstren med. Du måste alltid ha ett hanteringsprogram, Husqvarna har ett till som är billigare men inte kan göra lika mycket. Det finns såklart andra märken (Embird etc), en del kan man ladda ner från nätet och användra gratis under begränsad tid. Om man vågar sig på det eller ej är upp till var och en...Dongel kan du se som ett "lås" som du sätter i en USB port på datorn. Detta för att hindra att vi kunder använder illegala kopior av programmen. Programmen funkar aldrig utan dongel. Det blev mycket text - hoppas att det hjälper dig något...
|
Gå till din Husqvarna handlare och be om en demonstration av de program du är intresserad av. Programmen kostar en del så självklart ska du få en bra genomgång om du är spekulant.
Fundera sedan igenom vad du verkligen behöver och jämför tex med Embird. Vad frår du för pengarna och vilken leverantör passar dig bäst. Ett bra tips är att börja med en grundmodul (hos Husqvarna 3D Embroidery Studio) bygg sedan på med fler modulerna i den takt du behöver. I 3D Embroidery Studio kan du skapa namn med flertalet olika typsnitt, lägga till olika former och figurer, göra ändringar, förändra storlek mm. Det kanske täcker dina behov till en början. /Andy |
Hej!
Problemet är att få tag på information som är saklig.Är Embird lika bra som Husqvarna t.ex..Jag skulle gärna använda Husqvarnas olika program ,men kostnaden för kortläsare och program(3D embroidery) går på 6000:- brutto, och enbart kortläsare + Embird blir halva kostnaden. Frågan är alltså är det ett rimligt alternativ. Jag har varit i kontakt med Husqvarna och fått bra genomgång, men tyvärr är allt material som Husqvarna ger ut, väldigt luddigt och dåligt upplagt. Troligen för att den är riktad till kvinnor( dvs man tror nog inte att vi är intresserade av tekniska fakta) Så dåligt redovisat är inget som vänder sig till manliga användare.Jmf med en digitalkamera, och dess program. Fast jag kan ha fel, jag kanske inte begriper deras upplägg. Så vad jag vill är: *Kunna skriva egna namn och brodera. *Så småningom ev. göra korsstygnsbroderier och scanna in bilder och göra broderier.:) Jag har läst igenom det jag hittat här på Sysidan, och har börjat fått lite kläm på det hela, men fortfarande har jag ingen helhetsbild. |
Ja du - jag kan inte annat än hålla med vad gäller fakta. Jag reagerade oxså på att det tog mig lång tid att fatta skillnader i olika program och tillbehör. Till slut blev det så att jag köpte allt där jag fick mest och korrekt information - mest för att demonstrera vikten av detta. Dyrt blev det! Försökte sen fortsätta vara kund där, men fick betydligt sämre support eftersom säljaren redan nått sitt mål att få sälja! Med tanke på hur dyra dessa produkter är är det skandal att man är i händerna på symaskinsförsäljare, en del ytterst tvivelaktiga men en och annan seriös person oxå. Ibland har jag provat att ringa till HQ, dvs tillverkaren. Vissa gånger har jag haft tur och fått hjälp där, andra gånger hänvisar de bara till säljarna.Det är tålamod som gäller!
|
Uppgradering Husqvarna
Hej Marianne.
Om vi tar det från början: Har du något program och i så fall villket? Du hade köpt en kortläsare Har du testat den än? |
Ett problem är nog att det finns få som testat fler olika programvaror, tex Husqvarna och Embird. Troligen pga att programmen kostar som de gör. Man köper ju ogärna mer en ett...
Håller med dig om att Husqvarnas information och hemsidor ibland är fullständigt hopplösa. Svenska hemsidan innehåller mycket "svengelska". (Även deras manualer är ibland hopplöst illa översatta...) Programvarorna är inte tillverkade av Husqvarna i Sverige utan i USA (tror jag det var). Viket tydligt märks. Hur som helst, hoppas någon kan hjälpa till med en jämförelse. Jag har tyvärr inte testat Embird men är nu sugen på att ladda ner gratisversionen. Återkommer i så fall med mina kommentarer. /Andy Opps, ser nu att det är fler som svarat samtidigt. |
Jag har Embird och under en kortare tid, några veckor, fick jag chansen att prova Janomes program så jag kan jämföra dessa i alla fall. Jag har diskuterat det förut så jag tänker inte gå in i några detaljer.
Jag kan säga att det ur slutresultats synpunkt inte är några som helst skillnader. Det som skiljer dem åt är upplägget men tillvägagångs sätten är i grunden ingen större skillnad på. Men det ser som sagt lite olika ut när man jobbar i dem. Jag tycker inte heller det ena programmet är svårare eller lättare än det andra. Ska väl tilläggas att jag har stor vana inom olika grafikprogram och AutoCAD vilket gör att det nog i början är lättare att sätta sig in i programen då det bygger på vektorgrafik. Jag ser ingen anledning att lägga ner massor av extra pengar på något som inte är väldigt mycket bättre. Dessutom gillar jag att man kan bygga upp Embird efter behov vart eftersom. Monica Boberg här på sysidan har dessutom gjort svenska lektioner i Embird, grunderna är gratis och de mer avancerade sakerna kostar lite. Kolla hennes sida www.ateljekreativ.se Jag tror inte de andra stora programmen, husqvarna och pfaff, gör så himla mycket bättre jobb de heller, åtminstonde inte vad jag läst ute på nätet. |
Kul att så många engagerar sig i mitt problem!! Jag har köpt 3D Software Kit, vilket innehåller 3D organizer, en massa mönster samt kortläsare med ett programerbart kort. Inte det lättaste att installera då det krävs att man går in i roten på oranizer-CD:n och letar fram en startfil för kortläsaren. Vilket skulle kunna vara lätt om man hade haft en bra beskrivning... :p Detta tog hela kvällen igår. Nu funkar den delen och jag kan ladda hem bilder från internet och har även provsytt. Dock kan man bara ladda in ett broderi per gång, men det kan man stå ut med. Så långt är allt OK, för en kortläsare måste man ha. Så återstår det att ha ett program som uppfyller önskemål om att göra egna bilder, korsstygn, scanna egna bilder sätta namn osv. Det är här jag inte hittar vad jag söker, eftersom jag inte kan hämta någon som helst vettig info( utom här hos er) Vad är nödvändigt? Vad är användbart, och värt investeringen?? Jag gillar inte att bli lurad som en gås bara för att jag håller på med symaskiner.Enklast hade det väl varit att köpt Husqvarnas program rakt av( vilket inte är uteslutet) men jag vill veta om det är värt den extra kosnaden(och vilket är det enklaste där??, fattar inte ens det). Helt klart så ökar kraven med att man lär sig, för vem vill inte se sitt namn i silketryck??? Tilläggas kan att jag arbetar som Teknisk chef, men fattar inte hur man syr...
:D |
Följer ivrigt denna diskussion då jag har likadana frågor.
Alvan, innebär detta att man kan köpa reader/writer för D-cards från Husqvarna utan programmet som hör till och istället köpa program från Embird?? Har läst de flesta diskussioner om detta på sysidan men blir ändå inte riktigt klok på hur det funkar....blir snart tokig istället! Har också varit inne på Embirds hemsida för att försöka hitta svar och även mailat utan att få svar. Husqvarnas program till kortläsaren kostar ju runt 4500 spänn....och det är ju inget man slänger ut i onödan... :confused: |
Jag tror du måste köpa ett program för att föra över filerna till kortet, men själva stygnsättningsprorammet kan vara Embird. Fast jag är inte helt säker, Åsa (Asawi) har bättre koll på den biten än jag har.
|
Camilla, om jag förstått saken rätt, så köper du ett kit precis som det jag köpte(till din maskin; 412 62 78-01). I mitt kit ingick programmet 3D Organizer, en CD-skiva med broderier och en kortläsaresamt ett progammerbart kort på 512Mb.(pris runt 2000:-) 3D-oranizer är precis vad det låter, ett program som håller reda på de broderier du laddar hem till datorn eller har lagrat på CD-skivor.
För att kunna göra något mer än att bara ta broderiet som det är, måste ma ha ett program som kan göra ändringar.Det kan kompletteras med tilläggsmoduler för bilder, korsstygn, alfabeten mm. Det är här problemet uppstår för mig. Detta att man inte får en klar bild på vad som behövs i grunden, vad man kan komplettera med. KOllar man på Husqvarnas hemsida och kollar på D-card kitet så blir man mörkrädd. Enda informationen är en bild på kartongen....Inte en rad vad det innehåller. |
Informationen är definitivt usel. Jag tycker också det är himla konstigt att det inte finns testversioner till de dyra programmen, precis som Embird erbjuder. Ska man punga ut med så mycket pengar är det konstigt att man inte kan testa innan, det behöver ju inte vara en fullversin bara så man kan testa lite och få en uppfattning.
Jag tycker Embird är bättre på information än Husqvarna, Pfaff, och Janome men även de kan bli mycket bättre! |
Om man behöver D-card (Platinum?) är det mycket viktigt att man får rätt grejor!
För t.ex. Rose kan man välja mellan olika kortskrivare, och är inte låst till just Husqvarnas. Det är man däremot om man behöver D-card. Köper man Husqvarnas grejor måste man kolla at man verkligen får det man behöver. Alltså även program för överföringen. Det ingick tydligen i kitet Marianne köpte, men jag vet att för ett elelr två år sedan var det en tjej här som inte alls fick rätt information från sin Husqvarna-handlare och stod där med en oanvändbar box, |
När jag installerade programmet igår så fick jag inte kortläsaren att fungera.Till slut så hittade jag en notis om att installationsfilen DET VAR GÖMT I ROTKATALOGEN PÅ INSTALLATIONSCD:N FÖR ORANIZER. Det skall man tydligen bergipa eller??? Blir man klokare på detta meddelande som fanns på flera språk på ett A3-ark;
Information till 3D Software Kit owners: "Tillbehörsmodulen 3D Reader/Writer ingår inte i 3D software Kit. Använd 3D organizer när du när du ska hantera broderier på datorn och överföra ett enstaka broderi till ett programmerbart broderkort. Det går inte att hantera flera broderier på ett programmerbart broderkort med hjälp av 3D Organizer" Då undrar man som köpare: Ingår läsaren eller inte? Den ligger ju fysiskt i kartongen..VILKET program skall jag egentligen ha för att ladda över fler än ett broderi?? Frågorna hopar sig, svaren finns inte... |
Mariannef och alla andra, man kan ju inte annat än bli trött på denna typ av information. Trött blir man även på säljare som inte vet vad de säljer.
Ser att både Asawi och Alvan kommer med kloka synpunker och råd. En liten kommentar från mig är dock att jag aldrig har upplevt några svårigheter med att installera Husqvarnas program. Har förmodligen haft lite tur för speciellt duktig på datorer är jag inte. Har precis bytt min D2:a och d-cardläsare mot en D1:a USB. Det bytet och installationen av programvaror gick smärtfritt. /Andy |
När jag köpte min Rose för 2 år sedan fick jag oxå dålig information från min symaskinshandlare. men efter många om och men kom vi underfund med att jag var tvungen att ha VIP Customizer för att överhuvudtaget kunna göra ngt.I customizern ligger vip reader/wrigther som gör att du kan lägga över flera broderier och sedan föra över dom på kortet. I customizern ligger oxå flera olika typsnitt så att du kan skriva text. Där ligger oxå en del ramar.Till Customizern tillhör den här dongeln som jag skrev om tidigare. den är som en nyckel som du kopplar till en usb-port. Utan dongeln så kan du överhuvud taget inte komma in i programmen, där är dom jättesmarta.Sen var jag dum nog att köpa Husqvarnas Digitazer och Stitch Editor som är alldeles för dyra och helt obegripliga . Så där tror jag att Embird är bättre och billigare,men vad jag tror så är du tvungen att iallafall köpa customizern från Husqvarna.Jag vill tillägga att Customizern och reader/Wrighter däremot är väldigt lättförståliga och jag använder fortfarande dom trots att jag idag har Brothers PE-Design.Ursäkta en del stavfel men hoppas det går bra ändå
:o |
Hum hum.. Detta progran du nämner, Britt; VIP Customizer, finns det inget att läsa om på Husqvarnas hemsida. ELLER så är jag blind;)
Det är ju av avgörande betydelse om det är som du skriver. Behöver jag ytterligare ett Husqvarna orginalprogram för att kunna köpa Embird?? |
Jag tycker att du ringer din butik imorgon och hör med dom. För 2 år sedan som sagt så var det så här och jag tror fortfarande att detta gäller. Men köp för guds skull inte dom andra programmen. Hade du bott nära mig så kunde vi testat mitt program innan du köpte ett själv.Om du hänger kvar en stund så skall jag leta upp bruksanvisningarna och läsa dom
Kram Britt |
Det är så typiskt att när man letar så är allt borta.Men skam den som ger sig. Jag letar vidare, Jag har ju hela natten på mig:p Jag skriver så fort jag hittar så du får väl läsa imorgon för alla är väl inte nattmänniska som jag är.
|
Nu har jag läst,och kommit fram till att det är Vip Customizer som är själva grundprogrammet som du måste ha för att kunna arbeta fritt med dina motiv .Du kan ändra och justera motiven innan du syr dem.Rotera spegelvända och ändra storlek.Byta färger och nyanser och kombinera med text.Se broderierna i 3D innan dom broderas.Färgsortera och reducera antalet trådbyten.Kombinera olika mönster osv.Det finns olika typsnitt och 25 olika ramar.Men du kan inte stygnsätta i detta program. Det är där jag tror att du sedan kan använda tex. Embird om du vill gå vidare. Men det finns tusen och åter tusen motiv att hämta på internet både gratis och att köpa så det kanske är bra att inte köpa allt på en gång. Sen vill ju Husqvarna naturligtvis att du skall köpa deras brodyrkort som är jättedyra, men men...
Nej nog tjatat från mig hoppas det hjälp dig något |
Jag använder VIP costumising just som beskrivs ovan. Det kan tex justera storleken på broderiet lite, men för större ingrepp är det specialprogramn som gäller. Vad jag inte kan svara på är om VIP costumising kan ersättas med nåt från annan tillverkare eller om det är ett måste till HQ maskiner. Här på Sysidan finns många väldigt kunniga tjejer, kanske kan vi konkretisera frågorna en och en och på så sätt komma framåt i diskussionen. Trots att jag redan köpt utrustning vill jag gärna lära mig hur det funkar och gillar inte att bli betraktad som "liten dum tjej" bara för att det är just maskinbroderi som intresserar mig. Motsvarande diskussioner förekommer aldrig med mp3 spelare som är ett annat av mina intressen.
|
För att föra över till Husqvarnas kortskrivare behövs Husqvarna-program. Som jag förstår är Customizer lägsta nivån, så det måste man alltså ha i så fall. Det verkar inte följa med något speciellt transferprogram med kortskrivaren, så som det gör med alla andra boxar.
För allt annat kan man använda andra program, till exempel Embird. |
Lite fakta om Programmen.
Hej tjejer :)
Har tidigare skrivit om våra data program men kan göra ett litet inlägg i den här diskussionen också :rolleyes: För att föra över brodyrbilder kan man avnvända flera sorter av program. Det programmet som har minst med funktioner heter "3D Organizer" och kostar ca. 900 kr. Sen finns det "3D Embroidery Studio" som har mycket mer funktioner, textfonter, klippa i brodyrbilder, förstora/ förminska bilder med ändrade stygn antal, vrida och flytta bilder som man vill och massor av andra funktioner samt ett stort antal brodyrbilder medföljer också, kostar ca. 4.500 kr. "3D Professional" Har alla Husqvarna Vikings dataprogram - 3D Embroidery Studio/ 3D Digitizing/ 3D Stitich Editor/ 3D Cross Stitcher/ 3D Ordanizer/ 3D Picturestitch/ 3D Fabric Decorator samt det nya 3D Sketch, kostar ca. 14.000 kr. och då får man även med fri uppgradering inom 1 år om det dyker upp nya program, så dom som har köpt 3D Professional efter mars 2005 får en skiva gratis av 3D Sketch ( värde ca. 600 kr ). Alltså - Det finns från husqvarna 3 olika prisnivåer för att föra över bilder från datorn till symaskinen och sen en massa olika andra program att köpa till om man vill ( eller så väljer men 3D Professional med alla programmen ). I 3D Organizer går det bara att föra över en brodyrbild på kortet, på 3D Embroidery Studio & 3D Professional finns det ett program som heter Disk Manager och där kan du föra över många bilder på en gång, eller läsa av från kortet. Hoppas ni blev lite klokare och tänk på att gå in i era svenka manualer som följer med programmen och gör övningarna där det lär er mycket hur ni ska arbeta med programmet :) Sen kan ni också gå till en licensierad återförsäljare av Husqvarna Vikings program och se och prova på det innan ni bestämmer er för vad ni vill ha och om just det programmet passar ert behov. Hälsningar: Jan Lindström Fackman på Husqvarna Viking i Sandviken www.husqvarnasandviken.com |
Tack för det Janne!! Skönt att få det utrett v någon som faktiskt vet!! Kanon!!
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:50. |