Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Korsetter (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   elegant korsett för fest (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=5902)

Tinkerbelle 2006-08-31 09:53

elegant korsett för fest

Hej!

De korsetter jag har sytt hitintills har varit ganska 'nakna', dvs visar mycket hud och har väldigt mycket push-up-effekt. Jag har oftast haft dem med en blus/chemise under.

Nu ska jag gå på bröllop i oktober och hade tänkt sy en lite mer elegant korsett och kjol i mörkrött siden.

Så jag undrar om någon har tips på mönster till en stilren och elegant OB korsett, som man kan ha utan något under och inte se alltför utmanande ut.

/hanna

Ida_B 2006-08-31 10:09

Sy ett korsetterat liv istället. Om du skall på bröllop antar jag att det blir middag efteråt och åtminstone jag tycker att det kan vara ganska jobbigt att sitta igenom en trerätters i en riktig korsett.

morrflickan 2006-08-31 11:21

Här finns en jag tycker är hemskt tjusig:
http://www.agelesspatterns.com/image...%20Bickley.gif

har just sytt upp en sådan provkorsett och den blev fin!

Annars kan du ju köpa ett mönster till ett korsettliv, tex
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...MEWA%3AIT&rd=1

har själv köpt ett sådant mönster men har dock inte provat det än!

Annars kanske du kan ta ett "vanligt" korsettmönster och höja den lite vid bysten och forma lite kupor, samt ha ett halterneckband, det är riktigt snyggt!

avsl080923 2006-08-31 23:08

Håller med Ida.

En av de snyggaste mönstren på korsettliknande liv jag sett är det här: Vouge 2810

Tinkerbelle 2006-09-04 09:36

Tack för era förslag! Jo, jag har funderat på om det vore bättre att sy ett korsettliv, men helst skulle jag ju vilja sy en riktig korsett. Jag har suttit igenom en hel del flera-timmars sittningar i korsett så jag håller med om att det inte är det bekvämaste i sittande ställning under längre tid - men det är ju så snyggt...

Jag har kikat lite på LMs Dore/Silverado , den ser ut att gå relatvt högt upp. Ni som sytt upp den, tycker ni att den blir naken och skulle ses som för utmanande?

Morrflickan, har du bild på din provkorsett på 1886 Lady's Corset?

Datura, Voguemönstret var riktigt snyggt, tyckte bara att livet såg väldigt långt ut, har du sytt upp det själv nån gång, och hur upplevde du det i så fall?

Andra korsetter som jag spanat på och som ser relativt 'täckande ut': ;)
- 1891 Lady's Riding Corset
- 1886 Lady's Gray Twill Corset
Nån som har erfarenhet av dem?

morrflickan 2006-09-04 10:23

Jag har snart sytt upp den "riktiga" versionen av Ageless patterns-mönstret, jag ska lägga upp en bild så snart det är gjort! (inom några dagar) "Lady´s riding corset" är uppsydd av Leningrad, om jag inte ser helt fel. Fråga honom om den! (http://www.sysidan.se/member/view.htm?ID=1232) Han har också sytt upp silverado/doré.

Det är inte så svårt att justera ett mönster för att få det att gå högre upp på bysten, om det skulle visa sig vara för lågt.

Annars är ju det enklaste att bara lägga till en sjal så blir man vips mycket mer klädd!

leningrad 2006-09-06 15:29

MantuaMakers 1865 med spets upptill och sydd i mönstrat tyg - brokad eller broderad taft.
MantaMaker

bandykullan 2006-09-06 15:32

LM Silverado/Dore är "nipple-height" vilket betyder att den slutar precis vid bröstvårtorna, om man inte vill ha något under bör man definitivt förlänga den på något sätt.

Tinkerbelle 2006-09-06 15:48

Tack båda!

Leningrad,är någon av korsetterna i ditt album sydda av Mantuamaker-mönstret? Så man kan få lite mer uppfattning av den än den 'okroppsliga' på deras sida. Är det förresten du som sytt 1891 Lady's Riding Corset som finns på Ageless Patterns? Den ser ut att inte vara så naken, vad tror du om den?

Sjal till blir det iaf, som Morrflickan också föreslog.

morrflickan 2006-09-06 17:12

1 bifogad(e) fil(er)
Så, nu har jag fotat korsetten jag just sytt, inte dekorerat klart än men man ser ju modellen iaf!

Den täcker alldeles lagom mycket och ärmarna är hemskt söta, tycker jag. Jämfört med originalmönstret har jag dock knäckt ner ärmarna lite.

leningrad 2006-09-06 17:25

Jag kan inte svara vilken som är vilken med de flesta som jag kallat 1865 är sydda efter den här modellen.

jag har lagt upp några modeller sydda efter resp 1880 och 1865 HÄR

Hur långa korsetter är beror på hur lång man själv är eller hur långt man drar upp dem. Hos oss är definitivt LaughingMoons korsetter överbyst, alltså fullbyst. Vill man ha en högre korsett får man antingen förlänga eller titta på t ex MantuaMakers 1880-modell (se ovan).

leningrad 2006-09-06 17:27

Citat:

morrflickan skrev:
Så, nu har jag fotat korsetten jag just sytt, inte dekorerat klart än men man ser ju modellen iaf!

Den täcker alldeles lagom mycket och ärmarna är hemskt söta, tycker jag. Jämfört med originalmönstret har jag dock knäckt ner ärmarna lite.

DEN DU!!!!!!!!!!
Så bra den blev - och med den knäppa modellen (förlåt). Men det visar dock att det finns lite potential i AgelessPatterns mönster, och en skicklig sömmerksa ...:)

avsl080923 2006-09-06 20:13

Citat:

Datura, Voguemönstret var riktigt snyggt, tyckte bara att livet såg väldigt långt ut, har du sytt upp det själv nån gång, och hur upplevde du det i så fall?
Nej tyvärr, har bara beundrat det där mönstret på avstånd. Vouges mönster är ganska dyra, försöker låta bli att köpa dem i onödan. :o

Fantastiskt snyggt Morrflickan, det ska bli jättekul att se den färdigdekorerad.

Tinkerbelle 2006-09-06 21:26

Morrflickan, wow vad snygg den blev, mycket finare än den andra på Ageless!

leningrad 2006-09-06 21:30

Citat:

Tinkerbelle skrev:
Morrflickan, wow vad snygg den blev, mycket finare än den andra på Ageless!
Morrflickan har bevisat att med APs mönster är användbara, vilket är kul i sig, bara man jobbar mycket med dem. De är inte alldeles hopplösa men som sagt kräver mycket bearbetning.

Tinkerbelle 2006-09-12 09:41

En liten update...

Nu har jag (troligtvis) avslutat mitt velande =)
Jag har beslutat mig för att utgå från Simplicity 5726, och ev göra den lite högre över bysten, alternativt kanta med spets/band som 'täcker' lite.

Har inte bestämmt mig för om jag ska köra med planchette eller ha en hel framsida, men då har jag något kvar att fundera över. ;)

Hehe, det var ingen som rekomenderat just det mönstret, så jag kör lite på ett wild card, men tack så jättemycket för all input - det är oumbärligt med ett bollplank!

morrflickan 2006-09-12 09:51

Mm, jag är hemskt förtjust i det mönstret men det är ju ganska lågt så jag rekommenderade det inte av den anledningen.. Att tänka på med det mönstret är ju dels då att höja det ett par cm, dels att höftmåttet kanske bör tas in några cm. Men asch, som alltid med korsettsömnad och nya modeller: sy upp en slask! :)

leningrad 2006-09-12 11:20

Simplicity 5726 påminner mycket om Silverado/Doré från LaughingMoon med den skillnaden att LM har en något mer begriplig beskrivning och ett mösnter som är ett riktigt MultiSize.

Simplicitymodellen är OK men gå på LaughingMoon eller rent av MantauMaker 1880. Båda modellerna är mycket lätta att justera dessutom.

Tinkerbelle 2006-09-12 12:29

Hmm, det som jag föll för med simplicity 5726 var att den ger en så vacker timglasform.

Men säger ni att LM (eller mantuamaker) ger samma vackra form, så blir jag jätteglad, eftersom jag har lite dåliga erfarenheter av Simplicity.

morrflickan 2006-09-12 17:24

Mantuamakern Magnus föreslog ger inte samma timglasform men kan säkert ändras lite efter behag. Dock går den modellen ovanför höfterna vilket inte är speciellt bekvämt. Däremot är Simplicityn både bekväm och ger timglasform, och mönstret är det absolut inget fel på så jag tycker du ska köra på den om du vill! Tyvärr har jag ingen erfarenhet av LM men jag tror faktiskt 5726an är finast! (kanske partisk, men ändå...)

Kika på bilderna, har sytt två av den modellen:

http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=13899

http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=16728

bandykullan 2006-09-12 21:00

Ja, LM ger inte någon vidare timglas, man blir mer cylindrisk av den.

leningrad 2006-09-13 07:41

Uh??!! Cylindrisk?? Man SKA bli cylindrisk av en korsett. Genom att trycka ihop kroppen (revben och höfter) blir kroppens siluett smalare och det var själva tanken med korsetterna. Vi har kanske en annan bild av vad korsetter ska åstadkomma men man får nog räkna med att de flesta originalmönster ger den här effekten.

Jag vet inte om ni jämför modellerna från LaughingMoons resp Simplicitys hemsidor; i så fall får ni ta i beaktande att Simplicity har snört sin korsett på en levande modell medan LafnMoon trätt sin korsett på en provdocka. Alltså: utgå INTE från dessa bilder när ni försöker skaffa er en uppfattning hur korsetterna ser ut färdigsydda och påsnörade.

bandykullan 2006-09-13 08:16

Jag tror att många, inklusive mig själv, vill ha en mer accentuerad timglasform när man syr en korsett. LM ger inte en väldigt accentuerad midja, man kan fixa det med att sy in extra kilar vid höften, men av de mönster jag sett och provat så är det LM som ger minst timglas.

leningrad 2006-09-13 08:29

Citat:

bandykullan skrev:
LM ger inte en väldigt accentuerad midja, man kan fixa det med att sy in extra kilar vid höften,
Ta en storlek mindre och lägg ut för höft- och bystvidd. Eller som jag gör med deras UB-korsett; rätt storlek men tar in ett par cm i midjan.

Jag är förjust i LMs modell, och tycker Simplicity krånglar till det (i utförandet och instruktioner). Det påverkar mitt givetvis helhetsintryck. Jag har dock sytt av båda modellerna och jag tycker inte någon av modellerna skämmer.
Sedan är jag lite lat och gör sällan större ändringar när jag syr, något man kanske skulle göra oftare. Rekommenderar Linda Sparks bok Basics Of Corset Building som tar upp en hel del om anpassning av mönster. Morrflickan får recensera ...

Tinkerbelle 2006-09-14 15:20

Nu har jag blivit av med min eBay-oskuld och beställt 5726:an! Den visade ju sig trots allt vara en vinnarkorsett för Morrflickan, in every sense of the word! ;)

Jag passade på att beställa 5 andra roliga historiska mönster, när nu ändå frakten skulle tillkomma, så det känns spännande, och nu håller jag bara tummarna för en snabb leverans, och att jag hiner göra både en prov och skarp korsett innan 14e oktober!

Sen lovar jag att bjuda på foto och kommentarer!

Jättetack för hjälpen till er alla!

leningrad 2006-09-14 15:37

Vilka mönster då??

Hörde just att Simplicityn har mera midja än LaughingMoon ....

Liten varning - bokmomsen är bara 6% och det är lätt att tro att man köpa på sig hur mycket papper som helst utanför Europa och komma undan importavgifter. Dock räknas inte mönster som böcker utan beläggs med 25% moms ...:(

Tinkerbelle 2006-09-15 10:00

Jo, jag är lite nojjig för att det ska komma lite extra-utgifter där.

De andra mönsterna jag köpte var Celtic kilt 8913, 'Ever After' Renaissance 8735, Victorian 5457, 'Shakespeare in Love' Elizabethan 8881, alla från Simplicity, och Napoleonic 5726 från Buttericks. Jag vet att de inte är historiskt korrekta, men en del är out of print och jag tyckte att de kunde vara kul att ha som grunder och inspiration. Så det ska bli spännande!:D

leningrad 2006-09-15 12:45

Jag tror Simplicitys mönster är hyggligt autentiska. Buttericks kan ju var si-och-så, men spelar det någon roll egentligen.

Tinkerbelle 2006-09-18 09:13

Citat:

leningrad skrev:
Jag tror Simplicitys mönster är hyggligt autentiska. Buttericks kan ju var si-och-så, men spelar det någon roll egentligen.
Nej verkligen inte, det roliga med att sy historiska kläder bara som hobby är ju att man inte behöver hålla sig nitiskt till fakta! :)

Ett av mina album här heter ju 'Kvasi-historiska kreationer', och precis så brukar det bli - det är jättekul att inspireras från historiska plagg och sedan plocka bort eller lägga till egna snitt och detaljer!

Just nu är jag mitt uppe i en förälskelse av renaissansen och franska revolutionen - och kan inte bärga mig tills Marie Antoinette har premiär i November... åhh...

leningrad 2006-09-18 09:54

Citat:

Tinkerbelle skrev:
Just nu är jag mitt uppe i en förälskelse av renaissansen och franska revolutionen - och kan inte bärga mig tills Marie Antoinette har premiär i November... åhh... [/B]
Uh??!! Henne högg de huvvet av för 200 år sedan ...:rolleyes:

Tinkerbelle 2006-09-18 10:27

Men snart återuppstår hon i en Sofia Coppola-film fylld med vackra dräkter! :)

leningrad 2006-09-18 10:56

Citat:

Tinkerbelle skrev:
Men snart återuppstår hon i en Sofia Coppola-film fylld med vackra dräkter! :)
Nån variant av Jurassic Park??? Vilda revolutionärer klonas fram och börjar kapa huvudet på folk, en skräckis kanske???:p

Moulin Rouge var en besvikelse - man fick ju aldrig se de fina dräkterna - som en dj*a musikvideo man fick epilepsi av.

Anna-Karolina 2006-09-19 08:39

Jag vill att den ska ha premiär nu! Här är lite bilder från Marie Antoinette med Kirsten Dunst i huvudrollen:

http://www.costumersguide.com/MA/corset1.jpg

http://www.costumersguide.com/MA/extras9.jpg

http://www.costumersguide.com/MA/ladies5.jpg

http://www.costumersguide.com/MA/people.jpg

17/11 är det premiär.

leningrad 2006-09-19 08:53

För kostymerna kanske, men alla amerikanska filmer som ska visa historiska skeenden i Europa är så platta att behållningen är noll.

Men som sagt för kläderna, om man lyckats...

Tinkerbelle 2006-09-19 09:12

Jag har ändå vissa förhoppningar eftersom jag verkligen gillade Sofia Coppola's Lost in Translation. Vad jag har hört om Marie Antoinette så är den lite glamrock-moderniserad men framförallt handlar det inte så mycket om de historiska händelserna omkring henne utan om hennes story, om det nu blir bra eller dåligt.

Annars får vi börja akta oss för små vågor i Evian-glaset en stormig natt, för då vet vi att de söta arga fransmännen i djurparken löper amok! :p

Nu börjar vi hamna jätte off-topic, men jag ville bara komplettera Anna-Karolinas fina bildlista med en riktig guldgruva av bilder här (ibland kommer en popup upp först, men patiens is a virtue...) Den blåa är min favorit!

freja71 2006-09-19 14:10

Korsett

Hejsan.
Tycker den här korsetten är jättesnygg:

1886 Lady's Gray Twill Corset

http://www.agelesspatterns.com/1523%...0Gustavson.gif

Nu undrar jag om man kanske kan förstora den lite i midjan eller blir det inte snyggt tro?
Har tyvärr inte getingmidja då jag är i stl. 40.

Mvh
Ann

leningrad 2006-09-19 15:46

Är det multisize?

De här korsetterna är konstiga i storlekarna. Smala midjor och OOOOOtroligt stora i bysten. De kräver ganska mycket arbete för att få riktigt bra. Men visst modellerna är läckra.

Anna-Karolina 2006-09-19 16:04

Min AP korsett var snarare för stor, tog in alla sömmar rätt ordentligt. Det är bara att köpa och testa sig fram!

freja71 2006-09-21 15:32

Tack för era svar.
Det blir nog en hel del mätande om jag köper den korsetten, men jag kan alltid försöka.

Mvh
Ann

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:39.