Risgrynsgroda - mönster efterlyses
Jag efterlyser mönster på en leksaksgroda som man syr och fyller med risgryn. Vi sydde många när jag var barn (60 talet) och nu har jag fått lust att sy några till dottern. Är det någon som har mönstret och vill dela med sig? Grodan är ca 20 cm hög och 15 cm bred. Huvud, kropp och ben är i ett stycke så den är extremt lätt & snabbsydd. Jag har för mig att jag sett ett mönster relativt nyligen - men kan inte komma på var det var.
|
Hej
Mönster finns i boken fräckt i fleece (jag tror den heter så). Min dotter har gjort jätte många sådana fanns hon fyller dom vete helt vete så man kan värma dom i mikron. Ifall du inte hittar boken på biblioteket så ritar jag gärna av mönstret till dig. Du kan maila mig privat din adress Helena |
Åh, nostalgi! En sådan groda hade jag också när jag var liten! Men vad smart att ha dem som värmekuddar också!
|
Jättetack för mönstertipset på Gosegroda i boken Fräckt i fleece. Jag fann flera fina mönster i boken men tyvärr är det dock inte "rätt groda". Den jag söker är ett äldre mönster, det har liksom smalare ben och bredare huvud (!) på grodan, som dessutom sys från avigsidan. Jag har sett mönstret publicerat nånstans relativt nyligen (någon tidning - jag hade rivit ur sidan men slarvat bort den!). Håller tummarna att någon kan hjälpa mig med rätt mönster.
Att fylla grodan med vete låter jättesmart - hälsa dottern och tacka för tipset! |
Jag har den grodan någonstans i mina gömmor. Den här hängt med sen syslöjden på -60 talet.
Såg den för några måndader sedan när jag städade bland mina mönster. Hittar jag den så skickar jag den till dig. ElisabethS |
Mönster på groda medföljde Huskvarna symaskiner från 1965.
Kan det vara en sådan du menade? |
Citat:
|
Tyvärr så har jag inte mönstret själv, men man kanske kan höra sig för.
|
Citat:
Visst får du det. Jag säger till om jag hittar mönstret. ElisabethS |
Hej!
Jag har ett mönster på en risgrynsgroda troligtvis från 60-talet men jag kan inte bif pdf-dokumentet på den här sidan - för stort. Om jag får mailadressen så kan jag maila över den. |
Husqvarnas Groda
Kom just på att jag har Husqvarnas Groda i mina gömmor också. Men den är större än ett A4-ark!
Jag tog med mig mammas symaskin (Husqvarana 2000 fr 1966) och alla tillhörande böcker när jag flyttade hemifrån en gång i tiden...... Nu säger min dotter att hon kommer att göra likadant när hon flyttar hemifrån!?! Jag får hålla i mina nya symaskiner om några år. Husqvaran kan få fortsätta sin vandring. |
Tack Anna för mönstret :p
|
Hej Anna. Jag undrar om jag &så kunde få mönstret på grodan från dig??
Åsa |
Ser att fler har 60-talsgrodan. Nu behöver jag inte leta längre.
Har ca 50 pärmar att gå igenom och det känns lite jobbigt att leta efter något när man inte vet exakt var man stoppat undan mönstret. /ElisabetS |
Är det någon som kommer ihåg om man gjorde "ansikte" typ ögon och mun på grodan? Vart sitter i så fall ögonen?
|
Mun hade den väl ingen? Ögonen satt liksom på ovansidan.
|
Vi broderade en mun på undersidan och satte knappar till ögon på ovansidan. Mycket nära yttersömmen.
ElisabethS |
Hade för mig att det var både mun och ögon. Undrar om ögonen inte var träpärlor.
|
Som jag kommer ihåg det så hade man två ögon, knappar eller pärlor, på "toppen" dvs i sömmen på huvudet. Det finns så att säga ingen "fram" eller "baksida" på grodan.
Hälsn.// Anna |
Hej Anna har precis mailt över min mail adr till dig.
Många tack// Åsa |
Det vore kul om Ni som fått mönstret på risgrynsgrodan kunde lägga ut en bild på det färdiga resultatet. Det blir nog säkert en mängd olika varianter på samma tema.
Om ni har lust.....? |
Mönster från kamratposten
Jag har ett mönster urklippt från kamratposten nån gång i slutet på 80-talet.
Idén att fylla med vete istället för risgryn för att kunna värma i micron tycker jag verkar toppen! |
Hej igen,
Tack Anna för mönstret och vad kul med alla som engagerar sig! När jag printar mönstret blir grodan 16.5 cm bred som bredast (mellan händerna), dvs mindre än A4. Som jag minns det var den lite större, så jag har förstorat upp den till 20 cm. Vilken bredd har du på orginalet Anna? Frågan om ögon&mun hade jag just börjat grunna över när jag läste diskussionen ovan. Jag minns oxå att det var knappar på ovansidan till ögon och ingen mun. Ändå kan jag tänka att det blir fint att snörpa ihop huvudets söm lite så blir en mun. Samtidigt undrar jag om det inte egentligen är tänkt att ögonen ska vara knappar / pärlor i huvudets söm, just så att grodan blir helt vändbar. Det fanns säkert många variationer på grodor på sin tid - men jag tycker det vore kul att sy en så lik orginalet som möjligt. Så snälla - du som minns hur det var får gärna berätta! Jag tänker oxå fylla med vete. Är det nån som vet var man köper det? Köpta "vetevärmare" är ofta i lin. Finns det något speciellt skäl eller funkar det lika bra med bomull? |
Det stämmer att grodan är cirka 20 cm bred & ca 21,5 cm hög i orginal.
|
Skulle vara kul att göra grodan i tyger med 60-70-talsmönster. Är det någon som har bilder?
|
De grodor jag gjorde i skolan på -60 talet var mörkt blå, mörkt gröna eller mörkt röd på ovansidan. De var alltid enfärgade om jag minns rätt.
Till undersida använde jag ljusa tyger. Jag matchade mina med att ha samma färgnyans i rutorna som ovandelen var i. Till ögon användes knappar. Knapparna syddes mycket nära yttersömmarna. Min klass i syslöjden broderade munnar också. Vi använde stjälkstygn och munnen broderades på undersidan. Någon bild finns inte kvar och grodan hängde med in på -80 talet. ElisabethS |
Har nu lagt in en(2) Grön groda på mitt album.
Åsa |
Ekologiskt ris & bomullstyger
"Jag tänker oxå fylla med vete. Är det nån som vet var man köper det? Köpta "vetevärmare" är ofta i lin. Finns det något speciellt skäl eller funkar det lika bra med bomull?"
Jag sydde 'Varma kuvvden'-kuddar till ALLA personer/familjer vi bytte julklappar med förra julen... Hemmagjort & omtänksamt! Årets tema, typ... *ü* Eftersom jag inte heller hittat vete så har jag fyllt mina med ekologiskt (icke-besprutat!) ris. & anledningen till att jag sydde kuddarna & kuddfodralen av bomullstyger var enkel: jag rensade resttyg/stuvlådan *ü* |
Citat:
|
Är det inte så att linne tål hög värme bra?
|
Skulle också vilja ha grodan i originalstorlek. Kan någon hjälpa mig och förklara hur man förstorar i Acrobat Reader. Har suttit och försökt men fattar inte hur jag skall göra.
:confused: |
Jag lyckades inte i acrobat så jag förstorade i kopieringsapparaten. / H
|
Ett mönster på grodan dök också upp i "Nostalgiboken - Nu även med 80-talet!"från Bokförlaget DN (www.bokforlagetdn.se). ISBN 91-7588-675-8. Verkar vara slutsåld men finns på bibliotek.
Grodan finns under 1970-tal. För övrigt dök jag på en del annat intressant: haremsbyxor t.ex. (hiskliga men på modet igen), väska av jeans, tunika till barn, kalikåfigurer, virkad poncho, flick-klänning 50-tal m.m. Många härliga bilder. |
Citat:
|
Bara så att ni vet att det fungerar precis lika bra att fylla med ris och värma. Har sytt egna värmekuddar till barnen och de blir jättebra. Kan kännas lite annorlunda i början men det fungerar alldeles utmärkt. Man måste alltså inte köpa "dyrt" vete.
Vill man absolut ha vete men inte hittar det på hälsokosthyllan så kan man också köpa en billigare vetekudde på t.ex. clas ohlson och slakta... |
Jag har ett svagt minne av att man satte ögonen (i det här fallet träpärlor) längst ut på huvudet, liksom på hörnen, om du förstår.
Hittade en i "Nostalgiboken" , men där fanns den med under 70-talet. Jag är då säker att jag gjorde min första redan på 60-talet. |
Hej
Ett tips är att köpa vetet på lantmännen, granngården. Här kostar det inte så mycket, tror dock att man måste köpa en lite större påse (säck), men man kan ju dela den om man är några stycken. |
Mun minns jag inte att jag gjorde.
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:06. |