Köpa tyg utomlands?
Hej!
Undrar var man kan beställa tyg från t.ex USA, England? Jag hittar ju en massa olika ställen på internet men vad har ni för erfarenheter? Har ni några tips på bra ställen att handla från? Leveranstid, frakt, tull etc.. Är tacksam för alla tips.. |
Jag köper ofta..
Leveranstid brukar vara ca 1 vecka om de inte har slut på varan o ska beställa mer eller är söliga. Och ja vissa kör ju också med surface mail som tar månader, men det verkar bli mer och mer sällsynt med det nu. Inom EU är det ingen tull alls. Utanför EU är det tull, men om man beställer bara lite så brukar man inte få betala tull. Jag tycker att gränsen känns som någonstans vid 200-300 kr. Men jag har köpt dyrare saker ofta. Jag köper prylar från hela världen, och de enda gångerna jag åkt på tull är från USA, av någon anledning. Kanske tullen inte orkar konvertera valuta etc. :D Men en gång jag köpte lapptäckstyger och åkt på tull, blev det dyrt. MEN trots att jag inkluderar frakt och tull så är det fortfarande BILLIGARE än om jag köpt tygerna I SVERIGE! Imponerande. |
Det var USA jag tänkte närmast på. Jag vet flera som beställer därifrån och dom verkar då nöjda så det är väl bara att prova och chansa...
Det är ju som sagt mycket billigare att handla på detta sätt, även om jag fortfarande kommer att handla hos mina favoriter här i Sverige :) Vissa tyger finns ju inte här i Sverige och vice versa.... endel tyger härifrån har jag inte hittat någon annanstans.. Men att det är så mycket billigare utomlands lockar ju, för det är ju så att har man fått tygsjukan så måste man ju handla och då helst så billigt och så mycket som möjligt :D |
Jag vågade mig på att beställa i USA efter att ha läst här på sysidan. Största problemet är att välja av det stora utbudet:D
Prova gärna http://www.fabricshack.com/ om det är quilt tyger du ät ute efter, alla verkar ha goda erfarenheter av dem. Kolla in deras rea-avdelning - sen är du fast!!!:D Att man beställer från USA utesluter ju inte att man beställer härhemma också, de har ju också bra erbjudanden ibland!!! Lycka till från Anna som också har (galna) tygsjukan... |
Väntar just nu på en sändning från ovan nämnda företag. 37 st 0.5-yards-bitar, inkl en del balityger, för 700:-, inkl frakt. Vad tullen och momsen blir har jag inte riktigt koll på, 200:- kanske.
Jag har handlat hos ett annat företag också (e-quilter.com). De var dyrare (ca 8-9 dollar/yard) men hade en hel del Kaffe Fassett-tyger och massor av balityger, som mig veterligen aldrig förekommer på rea på Panduro. Det går inte att sluta beställa när man väl är igång, och sen är det julafton när de kommer. |
Hej,
Om Du går in under fliken Quilting hittar Du tips på tygleverantörer online. Du måste titta ca 60 dagar tillbaka under rubriken Quilttyger på nätet. Lycka till Gunilla |
Hej,
Jag har beställt en hel del från USA. www.fabricshack.com som nämns ovan brukar vara så hyggliga att de skriver ner värdet på det dom skickar (det får man inte, men det är mycket man inte får) och jag har aldrig fått betala tull när jag har beställt från dem. Jag brukar också beställa från www.bighornquilts.com eftersom de har mera tillbehör böcker, tidningar, linjar, tråd mm. Men därifrån har jag åkt på tull ett par gånger utav 20 betställningar. Om man inte beställer för mer än $40 brukar det gå bra. Det är jättespännande att vänta på paket, så jag har väldigt svårt för att låta bli att beställa. Brukar försöka hålla mig, men det brukar bli minst en beställning i månaden. Jag håller på att bygga upp ett riktigt fint lager med tyg hemma. /Bitte |
Jag har beställt från fabricshack och quiltersquarter. Båda har funkat jättebra, förutom att det kommer ett bud tidigt på morgonen och ringer på dörren och väcker mig. :p
|
själv köper jag från www.thecottonshop.net (om jag minns urlen rätt)
fina tyger där. :) Iofs tycker jag speciellt mycket om deras webdesign (fint) och att man kan se tygerna i vagnen, inte bara tygnamnen. |
Till Filippa
Har du fått hem ditt stora paket ännu?
Jag skulle gärna vilja veta hur ditt paket med 37 halvyardare var packat och hur mycket du fick betala i frakt? En av anledningarna till att man brukar hålla sig till omkring 7 yard när man beställer från USA är ju att det är lagom för ett $9.50 kuvert. Så det skulle vara väldigt intressant att höra hur fraktpriset blir när man beställer 18.5 yard! |
Hej Anna PP, nej det har ännu inte kommit. Jag rusar hem varje dag men blir besviken. Och jag medger att jag inte hade annat i huvet än att det var jättebilligt och att jag måste ha. Det svartnade liksom, och jag befann mig hjälplöst i en spiral. Hade ingen tanke på att vara "smart".
Men jag beställde 24 (nåt sånt) tyger från e-quilter.com tidigare i somras. Den leveransen var uppdelad på tre mindre paket som kom med ett par dagars mellanrum. Det första slapp jag lösa ut, men de andra fick jag lösa ut. Återkommer. |
Små grytor har också öron
Min mor menade då barnen förstås.
Jag tänker på tullen. Jag börjar fundera på hur mycket vi skall prata om det här på denna sida. Jag själv har tidigare bidragit med tips ,hur ev undvika tull. Men sedan i juni ,har jag fått betala tull på i stort sett allt. Det är tom så att det knappt lönar sig längre att dela upp i småpaket eftersom tullen tar 35:- i avgift varje gång dom förtullar ett paket, vilket gör 100:- på 3 paket. I vilket fall som helst blir det mycket billigare att handla i USA på nätet än att handla såväl på nätet som i butik i Sverige och det är ju en tröst. Gunilla |
Äntligen!
Nu har första delen av min tygbeställning om 37 halvyardare från fabric.shack kommit! Det levererades vid dörren i morse. 22 halvyardare fick plats i detta paket och denna gång blev det alltså ingen ytterligare kostnad. 9 dollar i frakt för detta paket. De hade inte skrivit ned någon summa på paketet, och jag hade inte bett dem om det heller.
Det tog ganska lång tid tycker jag, jag beställde den 17:e aug. De flesta kostade 1.99 dollar/0,5 yard, några kostade 2.49/0,5 yard. Underbara tyger, många balityger i ljusa, klara färger. Jag tog med dem till jobbet, skall titta på dem under dagen. Annars hade jag längtat så mycket att jag smitit hem i förtid...:D |
Jag har varit in på fabricshak ett tag nu. Lite längre än jag hade tänkt mig. :)
Synd att de inte har lite bättre och mer överskådlig struktur på sidan, men det finns många fina tyger... En fråga, måttbandet som ligger på sidan av tygerna är det i tum? Borde väl vara det eftersom de säljer tygerna i yards eller tänker jag helt fel nu? |
Jag har nu beställt från Fabric shack.
Jag hittade verkligen massor fina tyger. Dom jag valde var inte från reahörnan men billiga ändå. Jag längtar tills mina 10 yard kommer.. Jag har hört att dom är oftast snabba på att leverera, och jag hoppas jag har tur också.. Det är ju som lilla julafton när man får sitt tygpaket :p |
Det är yard som gäller - beställer man 1 yard brukar man få ca 95 cm tyg.
|
Finns det någon sätt att få reda på hur tjocka tygerna från fabricshack är? Allt verkar ju vara i 100% bomull vilket jag gillar, men de kan ju vara både tunna och tjocka... Någon som vet, eller får man köpa grisen i säcken så att säga.
Jag är fortfarande lite nyfiken på om någon vet om måttbandet är i tum eller centimeter, men jag antar att det är i tum. En tum är väl 2,54 cm så det gör ju lite skillnad i storleken på mönstret om det är tum eller centimeter. Men som sagt eftersom det säljs i yard så är det naturliga väl tum, eller...? (yard - inche - tum) |
Behöver hjälp med att finna en butik med mycket roliga tyger! Ex. Denim, twill och Wool
Tacksam för hjälp, hittar verkligen inge vettigt :( |
Thalia. Jag tror nog att du kan räkna med att måttbandet är i tum, meter är ju inte nämnt någonstans och måttbandet ser precis ut som ett tum-måttband.
Ang. tjockleken så misstänker jag att köpa grisen i säcken är en rätt bra beskrivning..:) men jag är inte säker.. fast jag tror att man bara får chansa...det blir liksom en överraskning.. |
Det är ganska lätt att lista ut om måttband är tum eller cm. Tum har alltid delbart med 4 (eller 8) medan cm oftast är 10 (10 mm) så man märker tills slut hur man kan se skillnad på dem.
Om du har måttband med båda hemma så kan du jämföra dem och se hur det skiljer sig. |
Min erfarenhet är att alla tyger jag beställt från fabricshack (och liknande sidor i USA) är ganska tunna quilt-tyger. Om tygerna är kraftigare, så brukar det stå i beskrivningen av tyget.
|
http://www.denverfabrics.com
Ruskigt ful sida, MEN MYCKET TYGER TILL BRA PRIS. Ska beställa inom en snar framtid. Vikter utskriva per YARD. |
Tack för svaren.
Ja, jag tyckte minsann att måttbandet inte såg riktigt "rätt" ut, men vill ju vara säker på vad som gäller innan jag beställer. :) Hur stort mönstret är är ju ganska intressant... Synd att de inte anger något viktmått så man kan få ett hum om hur tjockt tyget är. Hur de fortfarande kan hålla fast vid ett så galet måttsystemet fattar jag inte, men det är ju en helt annan diskussion... ;) |
Vad kostar egentligen frakten för Er? Och vilka leverarar varorna? Dom roliga sidorna har ju bara UPS som frakalternativ och det kostar ju fyfasiken 1000kr+ BARA i frakt om man vill handla ett 5tal meter tyg. Dvs att bara frakten är dyrare än tyget :confused: :(
Svara gärna! |
Jag har bara beställt från Fabric Shack en gång men frakten blev drygt 9 dollar om jag inte minns helt galet.. Och det för dryga 10 yard, alltså drygt 9 meter..
Så frakten från USA går på ca 70 spänn.... Otroligt.. Jag väntar med spänning på mitt paket, och om det har klarat tullen..:p Vad gäller det metriska systemet och USA så är det för mig också en gåta.. Själv har jag väl mina aningar men dom aningarna är lite elaka :D |
De brukar skicka ca 9-10 yards tyg för $9, men kolla för säkerhets skull. Jag brukar skriva när jag beställt att de skall kontakta mig före leverans om portot blir mer än $10 (eller $20 om jag beställer dubbelt så mycket).
|
Har studerat kostnader med UPS och en sida jag vill beställa ifrån..
Denverfabrics har på sin sida en fraklista med kostnader som tydligen UPS tar enligt dom då: 1kg - $22 2kg - $26 3kg - $31 Så det höjs ju inte så mycket, kollar man däremot på UPS hemsida gällande priser så står det följande: 1kg - 595kr 2kg - 764kr 3kg - 897kr 4kg - 1030kr Vilket ska man lita på mest? Kan UPS;s lista gälla företag eller är det både och? Enligt era priser känns det ju rimligt att det kostar ungefär 22 dollar på 1 kg, men hur fasiken vet man? Tänk om man beställer en hel del, vilket är risken då det är ett himmelrike med alla tyger, så slutar summan kanske på flera tusen bara i frakt. Haha. Hjälp tack! :confused: :mad: |
Se till att kolla med sidan först. Mejla dem och berätta vad du tänkt beställa och fråga vad det kommer att kosta helt enkelt. De jag har pratat med har varit tillmötesgående i sådana fall.
|
Ofta kan man se frakten när man ska betala. Ibland måste man ta checkout, fylla i adresser och information, och mata in allt info, och precis innan man ska godkänna att man ska betala brukar man få se fraktpriset vilket ju är "självklart" för man vill ju veta vad man betalar för. Sen avbryter man det hela, dvs godkänner inte beställningen. Om frakten är för hög så justerar man eller går till annan butik.
Men jag skulle önska att fler butiker hade "estimate shipping cost"-knapp där man får välja var man bor och sen ser hur mycket det kostar för sin beställning. Min lilla onlinebutik har det, shoppingsmjukvaran har det alltså, bra och behändigt. |
Tänk bara på att det shipping price som visas i slutet inte behöver vara korrekt. Ofta när jag beställer från USA så visar sig den verkliga portokostnaden sedan bli en annan. Det är därför jag alltid garderar mig och ber dem kontakta mig om kostnaden överskrider en viss summa.
|
Hur gör de då om det inte är korrekt? Ber de dig att betala mer eller? Jag skulle inte bli glad om de tog mer betalt från min kreditkort än vad jag godkänt.
Sen så har det hänt att man betalat en viss summa, och sen kostar det mer, men då brukar butiken stå för skillnaden. |
Jag har varit med om att det stått finstilt (t.ex. om man går in på shipping info-sidan) att det inte är helt säkert att det porto som visas är det som sedan dras från kortet. Därför har jag frågat för säkerhets skull och bett dem kontakta mig, så att jag vet säkert vad som dras. Så jag har inte varit med om att de dragit för mycket, men det känns som om det finns en risk.
|
Uselt. Jag tycker att butiken skall kunna visa frakt och sen stå för det.
|
Annars kan de ju dra allt som finns på kortet....
|
På Fabric Shack vet jag att man måste välja vilket sätt man vill ha frakten på. Bockar Du då i fel ruta (tex för inrikes i USA) då blir ju det ju inte den rätta frakten på beställningen. Det har hänt mig någon gång och då har de ändrat på beställningen och dragit mer från mitt konto.
/Bitte |
Ja det där är ju en uppmaning till mig att börja använda e-kortet mer ofta. Sätta ut en max-belopp sen aktivera ny kortnummer och använda det till butiken, sen om butiken vill dra mer så får de tji.
(föreningssparbanken har det, jag vet inte om andra banken oxå har det) |
Handlar man med e-kort så sätter man en gräns för hur mycket som får tas ut och då kan man inte ta ut mer än detta.
|
Haha, vilken livlig debatt. Tycker inte man kan kräva av företaget att dom ska veta den exakta frakten då dom har leveransfirmor som ständigt redigerar sina priser.
Slutsatsen är i vilket fall som helst att det är dyrt. |
Ja, men då är det väl upp till butiken att justera fraktpriset? Jag skulle inte kräva av folk mer pengar för att jag fått veta för sent att fraktpris har höjts. Lite serviceminded tycker jag att man får vara.
Men, ja e-kort är bäst. |
Allt är relativt...
Jag tycker att $9-10 i frakt är helt OK! Det kostar lika mycket om man beställer något här ifrån Sverige eller nästan mer. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:54. |