lager?
Jag har fått ett brev från skattemynd. idag och de vill att jag redovisar mitt lager vid årets slut. Det skulle tydligen ha varit med i deklarationen för 2005, och därmed också i bokföringen, väl?
Är det någon som har företag som vet något om detta? För det första; hur bokför man lagret och för det andra; hur ska man värdera det? Det består ju både av osålda produkter och tillklippta rester av tyger, trådar etc... Tack snälla för akut hjälp!!! |
Skattemyndigheten har tidning som tar upp allt som har att göra med dekleration av näringsverksamhet.där finns också hur du tat upp ditt lager.
I grova drag innebär det att om du har köpt varor som skall säljas eller tillverka saker som du skall sälja så har du dragit av inköpssumman för det som du har köpt.även det som ligger i lagret när året är slut.det skall överföras till nästa års bokföring genom att ta s upp som ett utgående lagervärde.om du har tyger som du har köpt för 5000:- utan moms och dragit av det i omsättningen så skall man lägga tillbaka det så att kostnaden inte bli på det deklarerade året. Du skall bara ta upp det som du tror är säljbart längre fram .om du har tygsnuttar som inte är säljbart och tråd som du själv använder skall det inte vara med i lagervärdet.Sedan får man skriva ner värdet med ca 20 % tror jag det var.Det är några år sedan jag drev mitt företag. Men skaffa tidningen deklarering av näringsfastighet. Ann-Christin |
Gick en starta eget kurs men har inte kvar anteckniongarna... KOmmer inte ihåg helt säkert hur det var man bokförde det heller.. :(
|
|
Jag vet inget om sånt ;-) (skulle vilja dock eftersom jag drömmer om att starta eget). Om du inte känner till dom så kan jag dock tipsa omtill Stockholms Nyföretagarcentrum. (http://www.nyforetagarcentrum.org/stockholm/)
Där kan bli medlem och få råd i olika frågor som gäller ens företag. |
Fanns det verkligen nån rad i deklarationsblanketten där man skulle redovisa lagret?? Inte gjorde jag det i alla fall. Men jag kan ju ha missat och också kan förvänta mig samma fråga som du fått.
|
Tyvärr så kan det skilja ljusår mellan olika Skattekontor både när det gäller bemötande och frågeställningar. Jag har jättebra kontakter på "mitt" skattekontor - snälla, hjälpsamma och väldigt tillmötesgående - medans en väninna till mig har fått gå igenom ett mindre helvete för att komma igång med sitt företag..... Man önskar att det inte skulle vara så stora skillnader men så länge den mänskliga faktorn är inblandad så finns det tyvärr variationer, dock oftast inte så enormt skiftande.
Det jag vill ha sagt är att det kan vara olika på olika ställen runtom i landet. |
Det är inte den vanliga blanketten som man skall skriva in lagervärdet på utan den som man deklarerar näringsverksamheten på typ n1, n2.
Det är endast resultatet från n1 och n2 som man för över till självdeklarationen. |
Jodå, att det var N-blankett man deklarerade företag på har jag fattat!! Men måste, om det fanns ruta för lager ändå ha missat den rutan.
|
Lagervärdet beräknar du så här.
Ingående lager den 1/1 - utgående lager den 31/12 + inköp under året = utgående lagervärde Du får skriva ner lagervärdet med 3% som räknas till inkuranta varor. Under förutsättning att du inte värderat lagret till verkligt värde (återanskaffningsvärde). En jättebra sida om företagande och redovisning hittar du här http://www.expowera.com |
Svar till Barkle/Barbro!
Gissar att du deklareret på N1 blanketten. Då finns rutan på baksidan, har nr 858. ;) /Bibbi |
Tack Bibbi, tror jag negligerade den rutan helt enkelt, lär väl få höra det snart då. Vad besvärligt......fast med Tuas beskrivning ska man väl kunna snickra ihop nån siffra där också.
|
Inventeringen till Nyår är fruktansvärt tråkig.
Men man måste ju så man får bita ihop. Sist hade jag över 10 000 knappar. Lycka till Barbro ;) Bibbi |
Åh, tack för alla svar. Jag har inte hunnit ta itu med detta ännu, men får väl försöka få tid till det. (Jag fick bara en vecka på mig att svara!!! Dåligt, tycker jag.)
En sak tycker jag fortfarande är oklar. Jag har köpt tyger etc för ca 11 000 okt-dec. förra året (Jag startade i okt.) Det är tre slags varugrupper kan man säga. För det första väldigt mycket prover och olika modell-plagg. Mycket som jag blev missnöjd med och som inte går att sälja. För det andra tygrester, trådrester etc... Det går ju inte att sälja vidare till samma pris som jag köpte det för (om ens alls?) För det tredje färdiga produkter som ligger ute i butik som kommissonsvaror. Vad av detta ska tas upp som lager? Alla tre grupperna, eller bara någon/några? Det verkar förenklat, och inte riktigt rimligt, att räkna inköpspris (11 000 kr) minus 3%? |
Redigerat i texten
Det är varulagret du ska ta upp. D.v.s tygerna och annat material du köpt in under året. Det du sytt räknas som pågående arbeten och skall ingå i ditt lagervärde i form av tygets värde + din arbetsinsats. Varor som du anser osäljbara kan du göra avskrivning på.
|
Med risk för att verka idiotisk, men...jag fattar visst fortfarande inte. Jag ska enligt dig ta upp "kostnader för tyger och annat material som jag köpt in under året". Menar du att jag ska ta upp varor till ett värde av 11 000 (-3%)? (Det är den summa jag la ner på tyger mm förra året.) Ska jag inte ta hänsyn till vad de sedan användes till?
|
Räkna bara med de tyger som finns kvar 31/12
Det som du sålt är inte varulager. Sen att du tycker det inte har det värde du köpte det för. Är bara att beklaga. Du har gjort en dålig affär.:mad: Ett lager som legat länge som inte går att sälja skulle man kunna skriva av värdet på. Att göra det med tyger som är inköpta samma år blir nog inte godkänt av en revisor./Bibbi |
Det är inköpsvärdet utan moms på de varor du har kvar i lagret den 31/12. som blir utgående lagervärdet : Du kan minska det värdet med värdet på varor som du tycker är osäljbara ,Tråd och liknande som du använder är att likna vid kontorsmatrial alltså en förbrukningsvara.men om du säljer tråd över disk skall de vara med i lagervärdet.
|
Verkligen stort tack till alla som engagerar sig med förklaringar! Jag tror jag börjar förstå lite bättre nu. För säkerhets skull har jag mailat kvinnan på skattemynd. med lite frågor. Då får vi se hur tillmötesgående hon är!
Man vänjer sig väl, men ibland ångrar jag att jag startade det här företaget, för det är så himla mycket papper och förfrågningar. Är det inte lite extra svårt när det är ett sömnadsföretag med inte världens bästa vinstmarginal? Det är lite svårare att räkna på än om man hade tex försäljning av "enkla, färdiga" varor som shampooflaskor eller nåt. Fast det är kanske bara ovana från min sida. |
Men måste du inte bokföra allt? Ett hett tips är annars att gå en grundläggande kurs i bokföring. Det finns mallar hur du skall räkna ut t ex produkter i arbete. DVS ett påbörjat men inte färdigt plagg.
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:36. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.