Vattenavisande tyger och vaxdukar?
Kan man sy en hundkappa och hundskor av en vaxduk? Jag får inte tag på galon tyg eller liknande..
Har någon tips på vad man kan använda som sula till skon? Något hållbart material när man går ute? Jätte glad för svar!:) |
Mocka eller skinn kanske
|
Kapellväv är vattenavisande och väldigt hållbart. Ett stort plus är att det finns i många roliga färger....
|
Vart kan man få tag på kapellväv? I vilken sorts affär? vet du vad cirka priserna brukar ligga på?
|
Välsorterade tygäffärer har det + internet ex: www.garbo.us
Kostar ca 235kr/m |
Kapellväv är ganska stel.. jag skulle rekomendera vidpoplin som är plastat på baksidan. Finns som stuvar i vissa affärer..
Tror att vaxduken inte tål så mkt slitage.. spricker lätt i sömmar.. om det inte är plastad dukväv du har? |
Citat:
Vad är plastad dukväv för något? Har ni hört talas om spinnakertyg? Vet ni vart man kan få tag på det? Spinnakertyg ska nämligen vara väldigt bra och finnas i flera roliga färger men jag vet ju inte vart man kan köpa det... :confused: |
Här har jag köpt spinnakerväv. Finns bara i blått dessvärre.
http://www.jonic-textil.se/catalog/p...734d01aa801c01 |
Citat:
Vet någon om det går att få tag på i andra färger? Rosa tex.:) |
Det är tunnt som paraplytyg och går jättelätt att sy i. Jag gjorde ett förkläde för hundbad av det. Hade själv svårt att hitta kvaliten i andra färger. Testa med någon båtfirma.
|
Det finns olika slags vinpoplin både tjockt och tunnt.. finns på metervara men kostar då rätt mkt.. i alla fall 130kr/m vindpoplin på stuv väger nästan ingenting och kostar bara 100kr/kg på ohlssons tyger
pånimmer mkt om paraplytyg eller spinnakerväv.. Plastad dukväv är i princip en vaxduk med skillnaden att dukväven är ett vanligt vävt tyg som fått en plastbehandling och blir då tät och vattenavstötande som en vaxduk. Är mjukare, mer hållbar och ofta snyggare |
Citat:
|
Hej,
Spinnakertyg är sånt man gör segel av. Mycket tunt och lätt och vindtätt. Kolla hos en segelmakare om det inte är så mycket du behöver. |
Tyvärr måste du nog besöka dem men de finns butiker i hela sverige.
|
Poplin?
Jag undrar om man kan göra en regnoverall av poplintyg? Eller är inte det tillräckligt vattentätt? Vad innebär det att det är vattenavisande? Tål tyget bara en viss mängd vatten då?
|
Jonic textilimport
På Jonictextil finns tunnt spinnakertyg som är vattenavstötande, dessutom billigt.Beställs över
internet. Lycka till /Solveig |
min erfarenhet av spinnakerväv är att den är vindtät men inte vattentät. Den suger åt sig rätt mycket vatten.
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:41. |