Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Fritt Forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Elaka kommentarer :/ (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=5437)

deliana 2006-07-09 17:45

Elaka kommentarer :/

jag blir så less. KOlla kommentaren som är skriven till denna bilden:

http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=14840

Personen som skriver kommentaren rackar ner på tjejen som har klänningen på sig. Jag blir så f*rbannad. Varför ska man hålla på sådär? Personen ifråga har dessutom laddat upp två bilder varav ingen av dom innehåller något hon tillverkat, ena bilden är en frisyrbild på hennes hår!

Jag _kan_ ha missuppfattat kommentaren, men det betvivlar jag.

Vi behöver två knappar här på sysidan tycker jag. "Anmäl kommentar" och "Anmäl bild".

christel 2006-07-09 17:47

Hej !
jag reagerade som du , skrev i hennes gästbok om saken . Gör det ni med .

Alvan 2006-07-09 17:50

Såg det jag också, inte kul!

Skriv ett mejl till Ulrika (moderator) så kan hon kolla upp det och vidta lämplig åtgärd.

deliana 2006-07-09 17:51

Citat:

Alvan skrev:
Såg det jag också, inte kul!

Skriv ett mejl till Ulrika (moderator) så kan hon kolla upp det och vidta lämplig åtgärd.

Det är exakt därför det skulle avra fiffigt med en "anmäl kommentar" och "Anmäl" bild knapp så att även de som inte är så bra på internet och communities på ett lättbegripligt sätt kan skicka iväg en anmälan till Ulrika.

Alvan 2006-07-09 17:57

Ja, jag håller med. Tyvärr tycker jag att elaka komentarer ökat sedan jag blev medlem, det är inte jätte ofta men mer än förut.

deliana 2006-07-09 17:59

Man undrar ju hur svårt det ska vara att hålla sig civiliserad och ge _konstruktiv_ kritik.. Tappar ju tron på mänskligheten..

MadWomanInBlack 2006-07-09 18:25

Tyvärr kommer tråkiga personer alltid att finnas, men det vore ännu sämre om vi inte hade några moderatorer som kunde ta hand om sådant :)

christel 2006-07-09 18:36

Vi borde egentligen inte bry oss så mycket om den flickan , hon varken syr eller gör något handarbete . Hon är en sådan som ger oss andra negativ energi , vi som har varit med länge vet ju att då och då dyker en sådan person upp . Men de har ju aldrig varit länge här . nästa gång hon loggar in sig och läser våra inlägg så kanske det blinkar till i hennes hjärna . Hon kan då välja mellan att bli lika trevliga som alla vi andra här eller att avstå från sysidan .
Hon växer väl upp och inser hur livet ska levas .

adora 2006-07-09 19:51

Kanske fel att ta upp det här nu men jag har varit borta i några dagar å undrar vad det är för typ av kommentar det handlade om? Gissar att den blev bortplockad.

Ang det som deliana skrev så har det dykt upp en del konstiga bilder på skor, frisyrer och dyligt. Man får väl skaffa en blogg eller hemsida om man känner ett behov av att visa upp såna saker.

deliana 2006-07-09 19:53

KOmmentaren är kvar, det är den med betyget 1 och där hon i princip säger att modellen är ful men klänningen är fin. Det tycker jag verkligen inte är okej.

Ser inget fel i att det dyker upp bilder på skor, dom syr man ju faktiskt. :)

adora 2006-07-09 20:01

Jag tolkade faktiskt inte den där kommentaren som elak när jag läste den men jag läste nog inte så noga.
Jag menar självklart inte de skorna folk gör men jag har sett skor som folk bara har köpt å vill visa upp för att de är snygga.

axyzvslut 2006-07-09 20:44

När vi har satt ut att vi vill ha betyg får man nog tolerera att det går att sätta 1 såväl som 5.
Men det är tråkigt att en del tycker det är så viktigt att sätta en 1:a att dom inte bryr sej om det sårar.Men jag har faktiskt också lagt ut en bild som inte handlade om mina alster,utan en rolig bild bara på mitt husdjur.
Jag har inte uppfattat det som det skulle vara otillåtet.

morra 2006-07-09 21:09

Att avgöra av bilderna är den flickan som skrev kommentaren inte speciellt gammal så tyvärr vet hon väl inte bättre.

deliana 2006-07-09 21:33

Det vore ju en sak om ettan sattes för att hon inte gillade klänningen, men hon uttryckte ju i sin kommentar att klänningen var fin, men modellen inte var en höjdare. Det är som sagt var inte okej, vare sig här eller någon annanstans tycker jag.

idamarja 2006-07-09 22:02

jag kollade just upp kommentaren för att hänga med i diskussionen. men jag förstår inte riktigt kommentaren, den kanske är redigerad eller sencurerad efteråt? Så här såg den ut när jag läste den "vilken fin modell du fick då men fin kläning" det ser ju ut som nått e borttaget, eller så.

nåväl, det är ju så eftersom det finns en möjlighet att rösta, och man kan väl välja om man vill kunna få röster o kommentarer på sina alster, har jag för mig. men, fortfarande ska det ju vara konstruktiv kritik, och om man ska lägga en röst får man ju gärna motivera den. det är ju inte kul o då en 1:a o sen ingen motivering till varför.

Vad gäller bilder på annat än ens alster är jag lite kluven, eller, snarare inte benhård. jag tycker det är okej att man lägger ut bilder på tyger, annat material, saker som man har blivit inspirerad av, sin syhörna som en del lagt upp osv. det här är ju ett forum för sömnadsintresserade (ja, stickning, virkning, vävning osvosv) det finns forum för det mesta.hela poängen känns ju som att det ska vara bilder inom det ämnet som läggs ut.

Alvan 2006-07-09 22:02

Citat:

TeknikFreek skrev:
Men jag har faktiskt också lagt ut en bild som inte handlade om mina alster,utan en rolig bild bara på mitt husdjur.
Jag har inte uppfattat det som det skulle vara otillåtet.

Detta har varit uppe tidigare. Bilder på djur och andra icke syrelaterade grejer ska egentligen inte finnas i albumen. Vill man visa upp något kul som hänt eller liknande så kan man göra det med en bild i "fritt forum". Där kan man ju ventilera lite allt möjligt som inte har med syende att göra.:)

Skumnorpan 2006-07-10 08:40

Hej

Jag missade kommentaren som vanligt men fin va klänningen i allafall. Även modellen är söt.

axyzvslut 2006-07-10 10:46

Jag la in min kakadua under rubriken Annat,där tyckte jag den passade.

gunnsan 2006-07-10 13:08

Re: Hej

Citat:

skumnorpan skrev:
Jag missade kommentaren som vanligt men fin va klänningen i allafall. Även modellen är söt.
Hej!
Kommentaren är kvar såvitt jag kan se, så du kan inte ha missat den :rolleyes:
Hur som helst så tycker jag att man kan få lägga in någon enstaka bild som inte har med sömnad att göra, så länge man inte enbart ägnar sig att lägga in sådana bilder.
Själv lade jag ju in en bild på min 40-årstårta :D, och fick så många trevliga kommentarer på den bilden, så den kan jag ju inte ta bort.
/Gunilla

hatte 2006-07-10 14:10

Angående den "Elaka kommentaren":
Det handlar ju om en mycket ung dam som har komemnterat bilder. Tjejer i den ålderna har, om jag inte missat alltför mycket, för vana att deltaga i internetforum som "Lunarstorm" eller "Snyggast". Alltså sidor för medborgare av det mer omogna/barnsliga slaget som fixerar sig vid bl.a. sitt och andras utseende eller klädsmak, mobiltelefonmärken et caetera. Det finns tummelplatser för alla, alltså även för personer av mycket låg ålder eller med dessa i mitt tycke intellektuellt sett väldigt outvecklade intressen.

Jag tror att Julia helt enkelt är van vid en annan jargong och sed än den som är bruklig på sysidan, och kanske inte menar så illa egentligen. Talar först och tänker sen alltså.

Jag själv inser att jag bör använda mig av en annan vokabulär och stil här på sysidan, än den som är bruklig på andra forum jag är aktiv på, Jag är förstås normalt sett jäklig trevlig av mig, så någon större ansträngning är det ju inte här hos er.:)

Jag håller annars med om att albumen i absolut huvudsak bör hållas till sömnadsrelaterade bilder om det inte handlar om aldeles speciell kreativitet som man inte kan låta bli att visa upp, Gunllas tårta alltså :) Vad fanken, du fyllde ju år, klart att du skall visa upp en sådan prakttårta!

Ida-Maria_L 2006-07-10 16:30

Tycker oxå det var en taskig kommentar den tjejen skrivit. Jag har sett på nån annan bild har hon kommenterat att det här är en sysida, för att hon trodde att föremålet på bilden var en målad teckning, (eller nåt sånt, kommer inte riktigt ihåg vad det var) men själv lägger hon inte upp nån sömnad alls.

Nu när det ändå var på tal om reglerna så måste jag passa på att fråga;

Får man bara lägga upp bilder på sånt man har sytt, eller får man lägga upp bilder man gjort på annat sätt oxå?
Tänkte jag har lagt upp ett par örhängen som jag gjort, men inte sytt...

morrflickan 2006-07-10 17:51

Ska man ge kritik så ska det vara konstruktiv kritik! Som har med ämnet att göra. Punkt.

Angående bilder som inte är på ett specifikt hantverk förknippat med sömnad, så tycker jag det är ok sålänge bilden har någon anknytning till ämnet, tex en bild på en smart lösning av det ena eller andra slaget.

brodyyr 2006-07-10 19:05

Citat:

idamarja skrev:
jag kollade just upp kommentaren för att hänga med i diskussionen. men jag förstår inte riktigt kommentaren, den kanske är redigerad eller sencurerad efteråt? Så här såg den ut när jag läste den "vilken fin modell du fick då men fin kläning" det ser ju ut som nått e borttaget, eller så.

Några här har inte förstått vad IRONI är för något. Kommentaren är IRONISK! Hon menar alltså att modellen INTE var fin, men att klänningen var det... och satte en 1:a på alltsammans, bara för att det var så kul.

Hur hennes storasyster kunde sätta en 2:a på en fantastiskt proffsigt sydd korsett är en gåta för mig... men jag tror att dessa båda flickungar endast är avundsjuka.

Danka 2006-07-10 19:18

Jag håller förvisso med själva poängen i denna diskussion (inte ge taskiga kommentarer, hålla sig till sömnadsrelaterade saker när man lägger upp bilder), men någonstans på vägen tycker jag att denna diskussion blivit rent av taskig. Nu börjar det närma sig skitsnack, och det är väl inte bättre än att ge taskiga kommentarer?

Cali 2006-07-11 09:05

Instämmer

med föregående talare, dessutom är det en viss skillnad mellan att skriva att man tycker en korsett är snygg framifrån men inte från de andra hållen och att negativt kommentera någons utseende.
Personangrepp är aldrig okej.

ulindh 2006-07-11 09:43

Jag har skickat meddelande

till flickan som gjort kommentaren och bett henne läsa reglerna. Det är inte ok att göra så och jag hoppas och tror att hon förstår det, yngre har ju förstås ett annat sätt att läsa och kommentera på på internet, men här är vi många åldersgrupper och har annat gemensamt och det ska respekteras.

Vänlig hälsning Ulrika

siri. 2006-07-11 10:54

får ge betyg 1, men fel grund.

Självklart är det så att man får ge en person en 1 i betyg.
Men, den komentaren är så illa ute.
Det är ett personangepp.
Hon skriver ju till och med att klänningen är fin, ändå får den en 1:a.
Peronsnen måste ha svårt att skilja på saker.
och att tänka sig in i hur andra människor känner.
Illa!
/kram Annika

axyzvslut 2006-07-11 11:25

Jag tycker faktiskt att det urartar lite jag kan inte se att det hon skrivit är så mycket att hänga upp sej på .Det kanske är bättre att ta bort betygssättningen. så det inte missuppfattas om du ger betyg 1 .När nu detta bytyg finns så måste du ju få använda det. Du siri pratar om personangrepp kan inte upptäcka något sådan.där finns ju inget nedsättande om personen.
Det är ju så att alla inte förstår eller bryr sig om dom sårar någon.

gunnsan 2006-07-11 12:08

Hej!
Personangreppet finns i början av kommentaren, dvs "vilken fin modell du fick då " som alltså är att betrakta som ironisk eller sarkastisk. Det kan vara svårt att i en skriven text på Internet avgöra om någon är ironisk, men eftersom meningen fortsätter med "men fin klänning", så förstår man att hon är ironisk i början av kommentaren.
/Gunilla

siri. 2006-07-11 12:51

Ann-Christine, läs gunnilas inlägg, så förstår du var personangreppet finns i det hela.
Om hon tyckte att klänningen vad fin? varför satt hon en etta?om hon däremot hade någon annan synpunkt som gjorde att betygen sjönk borde hon skrivit med det , för just nu tolkar man det som att ettan är där pga modellen.

EmmaThePemma 2006-07-11 13:48

Jag vet inte hur många gånger jag fick läsa inlägget, innan jag kunde tolka texten till något vettigt.

Visst, det kanske inte var jättesnällt skrivet, om man nu ska tolka det som många här har tolkat den. Jag måste säga att jag hade väldigt svårt att förstå meningen ö.h.t., och att då hänga upp sig på vad meningen KANSKE :rolleyes: skulle betyda, det är väl kraftigt? Särskilt efter fem minuters koncentrerad tolkning. Med hjälp.

F.ö. tolkar jag "modellen" i allmänhet modellen på plagget, inte personen som står i plagget. Om det är personen i plagget som avses, brukar jag använda "figur". Språkförbistring? ;)

/Emma

axyzvslut 2006-07-11 13:50

Men faktiskt är det så att hon inte har skrivit det ,utan det är så att vi tolkar det så.Jag tror att det är skriv och stavfel som har förvrängt det.
När hon säjer modellen uppfattar jag det som klännings modellen och inget annat.

gunnsan 2006-07-11 14:05

Hej!
Jag tror tyvärr att hon visste vad hon gjorde och skrev, och att "modellen" var tjejen som bar upp klänningen. Vi är väldigt många som fått den uppfattningen.
Hon hade själv lagt in en bild på sig själv i sitt album, endast med texten "Snygg?" och det handlade inte om sömnad. Jag tror den är bortplockad nu.
/Gunilla

Loka 2006-07-11 14:44

Jag tolkar det som en otroligt ironiskt elak kommentar. Det är ju vad vi har sytt som ska betygsättas och om man då skriver att man tycker klänningen var fin så motsvaras ju knappast det av att man sätter en etta i betyg eller hur?! Det är alltså ett ganska grovt övertramp enligt mej.

EmmaThePemma 2006-07-11 15:50

Det jag menar är att hade jag läst kommentaren oberoende av denna tråden, skulle jag aldrig ha tolkat den ö.h.t. Att då sitta och grotta ner sig i vad som skulle kunna vara undermeningen med den är väldigt konstigt. Att sedan dessutom peka ut någon kommentar som denna persons syster har skrivit är ännu konstigare.

Bara för att många personer tolkar en kommentar på ett visst sätt betyder ju inte att kommentaren nödvändigtvis var menad på det sättet, snarare att kommentaren är oklart och dålig skriven.

Delfintua 2006-07-12 07:38

Ni kan inte tänka er att flickebarnet bara givit fel poäng? Eller att hon stavat fel så "men" skall vara med? Då får ju meningen en helt annan innebörd. Titta på hennes övriga omdömen och stavning så kanske personangreppen ni ser/läser liknar något annat. Ett olycksfall i arbetet!
Man skall nog vara lite försiktig med tolkningar om man inte ser/hör nyanser i text. Det är stört omöjligt på Internet.

Instämmer med detta.
"Bara för att många personer tolkar en kommentar på ett visst sätt betyder ju inte att kommentaren nödvändigtvis var menad på det sättet, snarare att kommentaren är oklart och dålig skriven."

avslutad081031 2006-07-12 08:21

Tycker nog inte heller att jag kan tolka kommentaren som ett personangrepp? Snarare undermålig svenska. Att tolka in om andra är ironiska eller inte på internet är vanskligt.

När man dessutom läser övriga inlägg så inser man att det snarare ligger i skribentens vana att skriva slarvigt(?) och att det korta inlägget kan betyda i princip vad som helst.

Avslut0801 2006-07-13 10:33

Finns det ett parallellt universum?

I så fall befinner jag mig där. För bara i ett sådant kan man inbilla sig att den männsikan inte är sarkastisk.

Jag har kollat hennes andra kommentarer. Så här kommenterade hon t.ex. en väska:

"åhh herregud jag svimmar gud avd snyggt...

asåå åhh

ne nu måste jag sluta men det är det snyggaste jag någonsin sett som nån sytt sjä'lv"

Även om det inte var nåt fel på väskan så fattar man att hon bara jävlas.

Tack för mig

brodyyr 2006-07-13 10:43

Hej!
Instämmer. Det var dessutom efter den här diskussionen som hon började skriva på det sättet istället.

EmmaThePemma 2006-07-13 11:43

Men Filippa, hur kan du säga det? Jag tittade också på hennes övriga kommentarer, och såg denna som du nämner.

Kan det helt enkelt inte vara så att DU inte tycker att väskan är snygg, och därför tolkar kommentaren som sarkastisk? För jag tänkte i alla fall bara "Jaha, den tyckte hon om!" när jag såg kommentaren (och väskan). Med tanke på hur vissa ungomar/yngre vuxna pratar (och jag kan höra just de meningarna talas i huvudet), så finns det faktiskt de som pratar EXAKT så (och är ärliga). Så precis lika självklart det var för dig att just denna kommentaren var sarkastisk, var jag övertygad om att kommentaren inte var det.

Rubriken på denna tråd kanske hellre skulle heta "Klantiga kommentarer" än "Elaka kommentarer", eftersom de är så oklart formulerade?

/Emma

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:23.