Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Kläder (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Sy trosor (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=4716)

Xochitl 2006-04-24 20:29

Sy trosor

När jag nu ska sy mina trosor i baddräktstyg (blivit rekommenderad det, men det andas ju inte - usch!), så undrar jag om det är enklast för mig (är nybörjare) att sy med sicksack-söm i stället för att använda tvillingnål. Tvillingnål blir väl snyggare?

HelenD 2006-04-24 21:01

Trestegs sick sack fungerar också.

PysselIda 2006-04-24 22:26

Jag har sytt trosor i typ velor eller vad det nu heter. Tyg med lite stretch i och som är mjukt på en sidan. Jag sydde med sicksack-söm och det blev inte så illa. Jag tror att det är lika lätt med tvillingsöm som sicksak.
De är ganska tjocka så det är "vinter"-trosor men riktigt trevliga. Jag sydde i bommul också men det var inte så mycket stretch i det tyget så det blev inte riktigt lika bra då jag inte hade någon resår runt benöppningarna. Det var nästan ett år sedan nu så det är dax att sy nya och den här gången tänkte jag sy boxermodell.

Det finns bilder på min blogg från den 1 och 10 mars i år om du vill titta på modellen.

http://pysselida.blogspot.com/2006_0...a_archive.html

Alvan 2006-04-25 05:12

Jag har sytt både trosor och bh-ar och tycker du ska skippa tvillingnålen helt. När man syr underkläder så brukar man envända tre olika sömmar, mest två. Smal sicksack (ca 1,5-1,5 i stygnlängd och stgn bred) och trestegssicksack. Ibland använder man raksöm också på delar som inte ska stretcha.

Vad det gäller material så kan man använda alla typer av stretchtyger och därmed kan man visst använda baddräktstyg. Men man ska se till att det är polyamid och inte polyester eftersom det förra inte andas medan plyamiden gör det. Rekomendera även en lite tunnare variant på polyamiden, de kraftiga kan bli lite settiga de med. Det är också skönast att använda tunn bomullsjersey som foder i grenen. Förutom polyamiden så är vanlig bomullstretch nog det som är skönast mot kroppen.

Du kan se några exempel i mia album, mest bh:ar.

gistadbo 2006-04-25 06:06

Tack för era svar! Jag har lärt mig mycket.

Mirja 2006-04-25 08:45

innan jag skaffade min overlock brukade jag sy med en smal sicksak och sen klippa ner kanten och lägga en bred sicksack över kanten. Det blir en fuskoverlock som håller bra. Tycker att det blir bättre än trestegssicksacken.

Mirja 2006-04-25 08:53

alltså, så gör jag när jag syr ihop saker. Annars använder jag tvillingnål eller smal sicksack.

gistadbo 2006-04-25 08:58

Mirja - Menar du att du använder två sicksack på det viset när du syr ihop de längsmedgående kanterna på trosorna? Viker du in kanterna i två steg eller struntar du i att vika helt? Bara syr sicksack? Eller viker du i ett steg?

Nu har jag sytt stommen till mina trosor och hjälp vad fladdrig ena bensömmen blev!! Jag kan inte använda dem när de ser ut så. Men hade inte heller förväntat mig ett lysande resultat av mina första trosor.

Jag antar att jag har dragit för mycket i tyget när jag sydde sömmarna. Men utan att dra bubblar det sig ju hela tiden. Jag MÅSTE alltså dra. Eller??

Mirja 2006-04-25 09:08

Hänger inte rikigt med vad du menar med längsmedgående kant som ska sys ihop. Är det sidsömmarna? Jag har bara sytt en bikinitrosa och då vek jag inte in något annat än kantavslutningarna/fållen eller vad det kallas på trosor. och där sydde jag en gång med smal sicksack.

gistadbo 2006-04-25 09:11

Jag menar fållen! Har inte kommit in i sy-fackspråket än...

Ok, du använder smal sicksak där. Men var sydde du först smal och sen bred ovanpå? När du syr ihop, säger du. Men fållar är ju tyg som sys ihop.

Varför blir fållen som en fladdrig volang? Den sitter inte alls åt runt benet. Inte bra alls.

Mirja 2006-04-25 09:22

jag använder två sicksacksömmar när jag syr ihop olika stycken (tex fram- och bakstycke). Fållen är ju ett uppvik av samma tygstycke.

Jag är dålig på det där med bubblor, Jag satte i resår längs benen på min bikini.

Alvan 2006-04-25 09:46

Du vet väl att man ska använda resår i kantavslutningarna? Det finns lite olika sätt att göra det på, dels med resår som viks in eller en dekorativ resår som syns eller med vikresår. Då blir det inte buckligt.

gistadbo 2006-04-25 11:53

Ingen har sagt att man måste använda resår i kanterna. Jag ska köpa det omedelbums. Jag vet inte vad vikresår är men de vet de väl i affären.

Alvan 2006-04-25 12:30

Om du går in på www.rodatraden.com och söker på "resår 07" så får du upp den typen av resår du viker in i sömsmånen. Sök på "kantresår" och du kan se resårer där den ena kanten sticker ut och blir en dekorativ kant. Och söker du på "vikresår" så ser du den som man viker runt kanten. Vikresåren har ett spår i mitten som gör den lätt att vika på mitten. Man ska inte ha någon sömsmån när man syr med den.

Vill du kolla på lite mer färgglada alternativ så titta under trimmings på denna lite roliga sida:

http://www.macculloch-wallis.co.uk/

evamk 2006-04-25 18:19

Ateljé Chiffong i Malmö har både tyg, mönster och arbetsbeskrivningar till trosor, BH och badkläder. Hon heter Ulla Sahlin som säljer på postorder och har telefonnummer 040-932545 eller 070-5443995. Värt ett försök. Sedan jag började sy mina egna trosor har jag inte köpt ett enda par. Jag är helnöjd med mina "skräddarsydda" underkläder.

allu 2006-04-27 17:28

lätt att sy

När du syr trosor eller bh.
Sy stretchspets eller gummiband med tre stegs sick sack från rät sida ,, skall du sy och vika in kanten, sy först med sick sack 2-2 klipp rent, vik in kant och sy från rätsidan med tre stegs sick sack.

gistadbo 2006-04-27 19:19

Jag förstår inte.

Jag har ett transparent resårband och det ska jag väl sätta på avigsidan, men ska jag dra/sträcka i bandet när jag syr eller ska jag nåla fast det med tyget när jag fållar kanten?

Jag har tänkt vika fållen en gång och sy fast resårbandet så att det sitter på insidan av trosan. Går det?

allu 2006-04-28 10:11

transperant gummiband

Hej!
Du måste skilja på att sy med transperantgummiband och stretchspetsar eller resår.
Transperantgummiband vill man inte ha mot kroppen, så lägg det på avigsidan av tyget kant i kant, dela sträckan du ska sy fast och gummibandet i 4 delar med nålmarkerimg, sträck och sy fast det med liten sick sack mellan markeringarna, sy sedan från rätsidan med tre stegs sick sack.
Syr du med stretchspets,och inte ska vika in lägg den på rätsidan kant i kant med trosan och sy med tre stegs sick sack du delar stäckan som ovan.
Vill du vika in kanten lägg stretchspetsen på rätsidan rätan på spetsen mot rätan på tyget och sy med liten sick sack, klipp rent och vik in kanten och sy från rätsidan med tre steg sick sack. Dela sträckan som ovan innan du syr.

VivoPlena 2007-02-08 20:03

Måste man ha resårband i benen när man syr boxertrosor också?

Norrbyn 2007-02-08 20:26

Nej det behöver du inte, du kan göra en vanlig fåll och sy upp med en liten sick sack.
du kan också sätta en spets om du vill.

VivoPlena 2007-02-08 20:42

Kan jag använda täcksömmen på overlocken?

Norrbyn 2007-02-09 05:38

Ja det går bra jag brukar göra det på herrkalsongerna, du kan gå in i mina album och titta hur det ser ut

allu 2007-02-09 10:58

nerderkant boxershort

Nej Det behöver du inte. Sy upp kanten med tvillingnål eller av sluta med en stretchspets som du låter följa kanten

VivoPlena 2007-02-09 12:18

Jag äger varken tvllingnål eller strechspets. Varför funkar inte täcksömmen? Den ser ut som tvillingsömmen.

Mirja 2007-02-09 12:19

Det går utmärkt att använda täcksömmen.

VivoPlena 2007-02-09 12:21

Tack för det svaret, Mirja. Då ska jag prova att sy.

Kanske blir en bikini ist, får se hur det slutar.

Alvan 2007-02-09 12:23

Precis, täcksöm, flatlock, tvillingnål, sk overlocksöm på vanligmaskin eller tre stegssicksack är alla bra sömmar att lägga upp trikå med. Tycke, smak och tillgång är det som avgör.

Pysseltant 2007-02-09 13:13

Hejsan,
Jag har sytt både underkläder och baddräkter med enbart zick-zack stygn. Det funkar jättebra, jag tycker det blir snygg effekt.
hälsningar Ingrid:)

allu 2007-02-09 15:40

Sy med tre stegs sick sack. Lägg stretchspetsen i kanten och sy med tre stegs sick sack, klipp rent.

stenbeckan 2008-09-19 23:57

Tar o hoppar in på denna gamla tråden för att slippa skapa ny.
Någon rekomenderade Ateljé Chiffon i Malmö. Dom skulle tydligen sälja på postorder. Någon som kan webb adressen dit för jag kan inte hitta den nånstans?
Verkar var en affär man måste titta in i då o då.

TACK för hjälpen

allu 2008-09-20 17:03

trosor

Ateljé chiffong når du på följande adress ulla.sahlin@bolina.hsb.se

stenbeckan 2008-09-20 17:10

Tackar. Kunde ju inte hitta hemsidan nånstans ute på nätet.

/Lena

stenbeckan 2008-09-20 17:16

Aha det var en mailadress...
Har du ingen hemsida man kan kolla på??? Tänkte närmast på öppet tiderna, adress o liknande.

allu 2008-09-20 17:47

trosor

Finns igen hemsida, du beställer en katalog (50:-)där all tyget, spetsar och till behör är uppsatta. Den levereas efter ca 10dagar.

sockergarden 2009-01-07 19:03

hej:)

Citat:

Pysseltant skrev: (Inlägg 50254)
Hejsan,
Jag har sytt både underkläder och baddräkter med enbart zick-zack stygn. Det funkar jättebra, jag tycker det blir snygg effekt.
hälsningar Ingrid:)

jag var inne på din hemsida och skulle kika på dina alster.. men jag fick upp vita rutor bara??

Pysseltant 2009-01-07 19:13

Citat:

sockergarden skrev: (Inlägg 106635)
jag var inne på din hemsida och skulle kika på dina alster.. men jag fick upp vita rutor bara??

Hej sockergarden, jag håller på att avveckla min hemsida, eftersom jag känner att jag inte hinner med den,Alla sidorna är ej fullständiga men de finns några sidor som går att titta på. Skall ta bort länken här på sysidan lite senare. Jag har dock några av mina alster här på sysidan. Hälsningar Ingrid

allu 2009-01-08 09:03

hemsida

Citat:

sockergarden skrev: (Inlägg 106635)

Hej !
Har ingen hemsida längre.
Du når mig på adressen ulla.sahlin@bolina.hsb.se
mvh
allu

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:43.