Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Starta eget (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   egen hemsida (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=4633)

donna 2006-04-16 18:45

egen hemsida

tänkte höra med er hur man går tillväga om man vill ha en egen hemsida. Kostar det, eller...??

tacksam för svar!!

Dahlia 2006-04-16 19:05

Har du testat www.zoomin.se
Där är det gratis

la_lune 2006-04-16 19:56

jag har oxå klurat på det där..

& det jag kommit fram till, eftersom alla tror att man redan vet det mesta...
är att domäner finns gratis (typ namnet som man länkar sin sida till)
då måste sidan (all text & info) komma från din egen dator som måste stå på jämt för att sidan alltid ska finnas tillgängligt.
annars kan du hyra plats på ett webhotel & ladda ner all info till dem.
då behöver man inte oroa sig att ens egen dator ska kolapsa.
webhotell finns att hitta ganska billigt.

hoppas det säger dig nått.

Delfintua 2006-04-16 20:41

Har man en internet-tjänst (typ berdband) så ingår oftast en hemsidesplats. Kolla det innan ni börjar söka er utanför det ni redan kanske har betalt för. Det mesta som är gratis har en baksida. Reklam eller en server som är urusel. Det lönar sig faktiskt att betala en slant för ett webbhotell om man nu inte har det i sitt internet abonnemang som de flesta faktiskt har.

HelenD 2006-04-16 20:42

Jag använder www.doteasy.com Har för mig att det kostar ca 250 kr/år. En kompis till mig använder det företaget till flera olika websidor (olika avancerade) hon ansvarar för. Bra och snabb support via epost. E-postadresser är inkluderat.

iamia 2006-04-16 20:59

Westernklubben som är jag är med har www.dinstudio.se det kostar ca 500:-/ år och det är ingen reklam du har sidmallar som man kananvända sig av. Jättebra om man är nybörjare. klubbens sida är www.tjustwesternriders.dinstudio.se E-postadrs inkluderas där med.
Åsa

barkle 2006-04-17 09:58

Du måste ha en domän och en plats på ett webbhotell, jag har köpt allt av min bredbandsleverantör för några hundringar. Du måste även ha ett program, t.ex. Front Page och ett program som för över filerna till webben. Jag rekommenderar en kurs, att göra en hemsida är ingen barnlek.

LindaLu 2006-04-18 00:49

Börja med en gratisdomän!

Om du är helt grön på området kan du använda dig av en #gratishemsida med färdig mall där du bara skriver in din egen text och lägger in dina bilder.

Vill du vara "overkill" som jag så lär du dig
HTML från grunden så kodar du sidan själv och får allt exakt där du vill ha det, samt gör egen grafik.

Lycka till!!!
Min sida kommer senare i år...

Nima 2006-04-20 17:35

Fördelen med att registrera domän och parkera sig på ett webhotell är att man oftare får en eklare adress. Det brukar vara tämligen svårt att komma ihåg de kryptiska hemsidesadresser som hör till ens internetjänt. En SE-domän är faktiskt inte så dyr per år. Har för mig att jag betalar sådär en 180:- per år för min. Första året kan man registrera sig via webhotellet och få allt i ett så att säga. Jag använder mig av B-one. De kostar 12:- i månaden. Sammanlagt betalar jag inte mer än 300:- per år för både domännamn och webhotell. Toppenbra. Man kan ha obegränsat med trafik, hur många epostadresser man vill och alla former av stateskik och verktyg för att göra sin egen hemsida ingår.Adressen till dem är www.b-one.net

Hemsida är vansinigt roligt att pyssla med och rätt vad det är sitter man och ändrar och donar, gör nya sidor så man glömmer allt annat.:D
Min finns på www.vikatextil.se om du vill titta på vad jag lyckats knåpa ihop.
Lycka till med hemsidesprojektet
Nina

Nanna81 2006-05-05 13:00

B-one, det är en sida man måste göra hela hemsidan själv eller?

Delfintua 2006-05-06 08:10

Enklare adress

Att ha gratisplats med krånglig adress är snabbt avhjälpt. På http://www.dot.tk/ kan man gratis få en egen enkel adress.

Nima 2006-05-09 20:55

Man gör sin egen hemsida på B-one, men de tillhandahåller verktyg för det. Hur det programmet fungerar vet jag inte eftersom jag har knackat ihop en sida själv.
Finns på www.vikatextil.se om någon vill ta sig en titt.
Hälsningar Nina

BirgittaHellner 2006-05-10 12:57

Hej!

Har precis fått upp min hemsida nu på en gratis-site. Ska så fort jag får pengar hyra in mig på b-one.net

Nu är min hemsida inte riktigt officiell så där är många fel men ni här på sysidan kan få en förhandstitt på "skalet" om ni vill.

Jag har skrivit in alla koderna själv så den ser nog väldigt enkel ut för den proffessionella :/ men den duger sålänge.

http://www.misshellnerdesign.cjb.net

Nima 2006-05-10 21:02

Hej!

Jag tycker din hemsida är mycket snygg! Bra jobbat med koderna måste jag säga. Forsätt du och skriv själv så kan du lägga pengar på webhotell och domännamn istället för programvara till att göra hemsida. Det finns en risk med programmen att hemsidorna blir för layoutade så att de faktiskt blir krågnligare att läsa. Min hemsida är betydligt enklare än din i sin konstruktion.
Lycka till!

BirgittaHellner 2006-05-11 11:39

Tack så mycket :)

Mitt problem är dock att sidan är anpassad för 17" skärm och större. I och med att där är ramar på sidan så ser det jätte konstigt ut på en 15" skärm upptäckte jag. men jag får helt enkelt hoppas på att de flesta har 17". lite synd dock.

Nima 2006-05-11 19:14

Men jag har en 15"-skärm! Jag tycker inte att det ser konstigt ut. Det kan ioch för sig bero på vilken web-läsare man har också. På vilket sätt tycker du sidan blir konstig i en 15" skärm?
Nina

BirgittaHellner 2006-05-12 22:53

Jag tyckte bilderna blev gigantiska vilket gjorde att texten hamnade på fel ställen och kunde missas och det blev scrollning i alla ramar som tog upp plats. så blev det iaf på mina föräldrars dator.

PieceOfPoetry 2006-05-16 07:37

om man har PC så brukar det finnas microsoft frontpage, ett program där man kan bygga upp en hemsida ganska enkelt.

MadWomanInBlack 2006-05-17 19:58

Att bygga en hemsida är inte svårt. Som killingaboy sa så har Microsoft ett program som heter Frontpage, och vet man bara grunderna i hemsidestillverkning är det inte alls svårt att bygga :) Jag går en kurs i webbdesign som avslutas nu i sommar, och om det är någon som behöver hjälp med frontpage kan jag hjälpa till med ramar och annat, eller rent ut av bygga från grunden.

altikh 2006-05-17 23:21

Jag har en 17-tummars skärm och jag måste faktiskt scrolla rätt så mycket för att se texten på hemsidan, sidlängs och upp och ner. Bilderna är små - lite mera än halva ramen, resten är vitt :( så det måste bero på något annat än skärmstorleken.
Men jag tycker att dina kläder ser riktigt professionella ut! Du skulle säkert kunna framhäva de mera? Så att kläderna - det som är det viktiga och som skall säljas, kommer först? Och info om dig och beställning/betalning efteråt när du har fångat kundens intresse?
Jag är iofs lite trött på att läsa folks "livshistoria" före jag får se vad som säljs/görs. Hittar jag något snyggt, först då vill jag veta hur man beställar/vem som har gjort de etc. (Detta är menat som vänlig kritik som skall hjälpa dig sälja och jag hoppas det framgår - det finns många sidor som är mycket jobbigare än dina!).
/Alice

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:41.