Presenttips
Hej!
Jag tycker att det vore jättebra om alla kunde dela med sig av sina presenttips här på sidan! Jag kan själv börja med en present som går snabbt och lätt att sy och som man kan ge till i princip vem som helst: ett förkläde. Jag har sytt många förkläden i snygga bomullstyger (oftast från Åhléns) med bomullsband i matchande färger. Jag har bara ritat av ett förkläde jag hade hemma, klippt, fållat och sytt fast banden. Lätt som en plätt och folk blir jätteglada om man väljer tyg med lite omsorg. Till vissa (när jag har orkat och det har blivit tyg över) har jag sytt en matchande grytlapp eller handduk och man kan ju sy på ficka eller pynt om man känner för det. Till mina kusinbarn sydda mamma och jag i julas små röda förkläden med olika band till varje förkläde, spets till någon, prickigt till en annan, kusinbarnet i England fick ett band med dalahästar på. Nå, kom igen! Vad syr ni för presenter? |
;) Till en herre kan man göra framstycket på förklädet som en väst. Jag har gjort ett antal sådana.Jag har tyvärr ingen bild på dem!
Aina |
Sminknecessärer till tjejkompisar. Enkel modell, men intressant tyg, och lagom med fack på insidan för ditt och datt.
Sen kan man alltid fylla dem lite om det ska vara en lite intressantare present (och man har mer pengar). |
Sy påsar av tyg, med broderi om man har sådan maskin. I påsarna kan man sätta godis, leksak, frön, vin eller något annat som passar den som ska få presenten.
Jag har också broderat handdukar och halsdukar som presenter den här vintern. |
Jag har märkt att en handduk som man hänger i spisluckan, med karbonband som jag har sytt med den ena sidan på handuken och den andra sidan får sitta kvar på tex. en broderad hänge, med knapp. Då behöver man inte tvätta allt, bara handuken , är väldigt poppulära. Särskilt om man gör en extra handduk till, med till hörande grytlappar, så är suxseen given.
|
Jag har sytt cd-fodral. Antingen har jag sytt på en liten ficka eller så har jag ritat med textilpennor på fodralet. Det finns en blid på min blogg (http://pysselida.blogspot.com/) från den 15 februari.
|
Är det någon som har ett mönster på vinpåse att dela med sig av?
Jag ska på kalas på lördag... Kanska någon har ett tips på broderi oxå...? |
tips till 27-årig tjej
hej
jag behöver lite hjälp. jag vill göra ngt till min vän som fyller nästa vecka. har redan gjort två necessärer åt henne. någon som har ett annat tips så är jag tacksam!:confused: :) |
Om hon har relativt långt hår är en hårhandduk inte så dumt:
http://www.perfectlittlestitches.com/headwrap.htm Går ju att göra lite mer piffig än den i länken ;) :) |
:) jo det var en annorlunda o rolig present. tack så mycket. inget jag skulle kommit på själv. ska jag nog prova då hon har både långt o tjockt hår.
|
Lite sent
Men när jag gör mina vin påsar gör jag dom 30x 50 cm kramis
|
Jag brukar virka något litet att ge bort, t ex små nätpåsar i bomullsgarn som jag stoppar någon trevlig tvål i och knyter ihop. Sedan är det bara att tvätta sig med tvålen och få lite "skrubb" av nätpåsen. Snabbt att göra och användbart för mottagaren.
Till någon handarbetesintresserad brukar en materialsats med mönster till vara uppskattat. |
Det där med nätpåsar med tvål i låter intressat. Finns det något mönster på en sådan påse som du kan tipsa om?
Virkning är inte riktigt min specialitet men man kan ju alltid prova,,, Så himla svårt kan det väl inte vara... |
Virkad tvålhållare
Citat:
http://www.jpfun.com/patterns/14misc/soapholder.shtml Annars är det nog bara att improvisera lite med luftmaskbågar. |
Nu kan du kolla in min virkade tvålhållare på min blogg.
http://rosmyskreativasida.blogspot.com Där finns även mitt improviserade mönster och en länk till originalmönstret på engelska. |
Jag brukar göra marmelad, godis och sånt till jul. Med en rolig burk, cellofan och olika band blir det mer personligt. I julas gjorde jag sån nougat som går att köpa på marknader och det blev mycket uppskattat. Såg även hur Martha Stewart gjorde en annorlunda present med en trälåda och recept på fruktkaka. I lådan lade hon ned frukt till en kaka, receptet, en fin kökshandduk och en burk med alla torra ingredienser till själva kakan. Bara för mottagaren att tillsätta smör och grädda. Annorlunda.
|
Hårhanddukar kan man inte få för många av.
1 bifogad(e) fil(er)
Här är en annan modell på en hårhandduk som jag sytt - med en knapp i nedre bakkanten. Tycker att den är enklare att hantera - och helt oumbärlig när man har långt hår.
|
Jag skulle definitivt bewhöva en hår-handduk. Tar jag ett valigt badlakan sticker håret ut, jag har nästan 1 m långt rufs....
|
Doftpåsar
Var inne och pläddrade i olika allbum och hittade ett tips som jag behöver. Jag har odlat en massa lavendel och det är snart dags att ta vara på dom. Men jag har inget passande tyg. Anita Ajanki hadde sytt i hop två FSL ornament (tror det kallas så) och fyllt med rosen blad. Nu har jag liggandes en massa olika test FSL det är bara att låta fantasin skena och göra påsar av dom. Tack för tipset Anita!
|
Japanska påsar (eller någon annan variant) fyllda med något trevligt funkar alltid.
|
Jag brukar göra Hallowin påsar som man kan ge bort med eller utan godis barnen gillar iallafall dem, skall se om jag hinner göra någon och sätta in en bild. Kram karin
|
Vetevärmare
Vetevärmare är väl en jättebra present. Kan göras hur enkla (och billiga!) som helst, men ändå fina. Kanske i "U-form", så att de likson sluter tätt runt hela nacken och axeln. Det funkar jättebra med en enkel innerpåse i lakansväv om man t.ex. vill ha en quiltad variant.
|
Filippa
Hur gør du vetevarmere? Jeg kunne godt selv bruge en! Jeg vil lave Wonder Wallets til presenter til familen.. Vi har familie i Sverige og venner i Tyskland, så vi bruger mange valutaer. Jeg vil brodere "Euro", "Danske Kroner" og "Svenska Kroner" (eller er det Svenska Kronar ??) på pungene. Jeg har beskrevet det her: Wonder Wallet Review a - Maria |
Danska Maria: Om du menar själva principen så är det bara att sy en "påse" i bomull eller linne, kanske sy två eller tre kanaler att hälla i vetet (eller, som jag använde: matris). Sen sy ihop påsen. Efter detta sydde jag ytterligare en söm tvärs över så att det blev fyra fack. Det skall vara ganska lite vete/ris, det skall liksom hänga och slänga. Om du tittar i mitt album så har jag en "kattvetevärmare" där. Mönstret (heter Gosan & Mysan) beställde jag från bearpatch.se. Det är en innerpåse jag just beskrivit, ytterpåsen kan förstås se ut hur som helst (om man överhuvudtaget behöver en.).
/Filippa PS: Det heter kronor ;) |
[QUOTE. Om du tittar i mitt album så har jag en "kattvetevärmare" där. Mönstret (heter Gosan & Mysan) beställde jag från bearpatch.se. Det är en innerpåse jag just beskrivit, ytterpåsen kan förstås se ut hur som helst (om man överhuvudtaget behöver en.).
/Filippa PS: Det heter kronor ;) [/B][/QUOTE] Hej Filippa Først: kronor! :D Der ser man... Og jeg som har læst et kursus i svenska - og tvo i gammel-nordisk - på universitetet... Næst: Hvor fin den er den katt! (faktisk er begge kattene fine!) Om du bruker ris i "vete"varmaren - hur varmer du den så? I mikroovnen? Hvor længe? Det må jeg forsøke at lave - men vete er svært at få tak i - ris er meget nemmere! - Maria |
Jag värmde på full effekt i två minuter. Det är samma som för matvete. Vanligt billigt jasminris från Netto ;) Jättevarmt och härligt.
|
Man bör ha ett glas vatten med i mocron när man värmer. Annars blir riset/vetet tillslut så torrt att det kan ta eld.
|
Tak Filippa - og Jennifer, det er godt at vide!
Hvilken störlek skal en vetepude have (normalt) hvis jeg vil lave den som present? - Maria |
Storleken beror ju helt på vad du ska ha den till. Ska den vara runt nacken? Eller runt ryggen/magen?
|
Jeg skulle gerne selv have en til ryggen/lænden men ville gerne give dem til nakken i present til familien
|
Ska man ha den runt magen/ryggen kan man göra som ett bälte som liksom "går ner" i svanken/magen.
Runt nacken kan man göra mer lång-smal. |
Tak Jennifer!
Jeg har også tænkt at jeg vil lave vanter (mösser?) og huer til nogle i min familie. Og fleece-sokker har altid været meget populært. Jeg plejer at give matchende sokker og tæppe, eller sokker, stearinlys og chokolade (hygge pakke). Har tænkt at min mor kanske skal have et nyt forklæde og grydelapper. Jeg syede nogle til hende for år tilbage - og de er meget slidte nu. - Maria |
Dags att väcka den här tråden till liv igen.
Det är ju inte bara presenttips, det skulle fungera att sälja på marknader också. |
Presenttips är alltid bra.
Ens egna ideér kan man ju tröttna på, men att få från andra kan väcka skaparlusten till liv igen.. Jag köpte:confused: ett par diskhanddukar och broderade på en fin seriefigur, gav dem till min väninna helt apropå (jag ville bara sy nåt:D ) hon blev jätteglad och skulle ha dem till bakdukar. Tycker väldigt mycket om spontana presenter som inte kommer på en "speciell" dag, utan när som helst. Just nu håller jag på att brodera lite annorlunda namnskyltar. De ska sitta på skåpsdörrarna i ett omklädningsrum, jag skriver inga namn, utan väljer ut figurer som matchar personerna som ska ha de.. Syr de som ett kuddfodral som jag fodrar med en bit papp. Limmar sen fast en magnetskiva på baksidan, så de kan sitta på skåpet. Bild kommer sen Anki:D :cool: |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:29. |