Lessen.
Måste bara skriva av mig lite, en fjantsak enligt vissa men jag tar rätt hårt på sånt här.
Förra veckan fick jag en overlock i födelsedagspresent och idag ska mannen från butiken komma och demonstrera den till mig. Vi sa först klockan åtta, så jag klev upp, ställde iordning den och ett par andra maskiner han skulle titta på, gjorde kaffe, tog fra lite pepparkakor. När han inte dykt upp tjugo över åtta, började jag ringa runt och försöka ta reda på mobiltelefonnummret till karln för att se vart han tagit vägen, för jag begrep ju att nånting måste ju ha hänt, för jag betvivlar at than skulle vara 20 minuter sen av rent nöje. När jag väl lyckas hitta hans mobiltelefonnummre en halvtimme senare (Efter att ha ringt runt till folk jag känner som kan tänkas ha nummret och till sist lyckats hitta en hemsida på nätet där telefonnummret står) så ringer jag. Mycket ritkigt hade något hänt, han hade fått fel på bilen och lyckats ta sig tillbaka till affären men han kan inte komma såhär på mrogonen då givetvis eftersom butiken öppnar tio och jag bor en timme bort. Han sa att han försökt ringa mena tt det varit upptaget ocha tt det nog är "svårt att svara i två telefoner samtidigt". jag sa att Nejdå, det var det inte! Mannen svarar, mycket argt att "Jag får nog ringa tillbaka en annan dag när du är på bättre humör, det var upptaget när jag ringde och du tror inte på mig.", jag förklarar, lika milt och med glad ton som tidigare, att jag inte alls menade så, utan att jag har mobilen ständigt på och med mig just för att jag alltid ska gå och nå, oavsett om det är upptaget på marklinan eller inte. Mannen börjar jättestressat och hetsigt förklara att hans bil har gått sönder och att han ligger efter med julförsäljningen och allt elände men han är minsann glad ändå medans andra nog hade brutit ihop för länge sen. Men kära vän, om du låter digna gressioner gå ut över en stacakrs rädd flicka på det här viset, så har du väl brutit under pressen? Jag svarar att det är minsann bra att han håller humöret uppe men jag undrar lite när vi ska ses istället? Mycket surt och argt, som om jag ställt en orimlig fråga förklarar han att han _ska_ komma idag. Jag svarar milt igen att det är jättebra, jag bara undrar hur dags, så jag vet när jag ska hålla mig hemma. Samtalet fortsätter såhär i några minuter och efter ett tag lyckas han få ur sig att han kan komma runt sju-åtta snåret ikväll och vi säger tack och hej, ha det bra, syns ikväll. Under hela samtalets gång höll jag en glad och mild ton medans han snäste åt mig som om det var _jag_ som var otrevlig hela tiden. NU sitter jag här alldeles matt och gråtfärdig. Jag har varit målet för en stackars mans stress och agressioner, bara för att jag undrade var i schemat han vill placeras. Visserligen är jag mycket känsligare än väldigt många, men jag tror nog att vem som helst skulle bli åtminstone irriterad över det här. Medans de flesta antagligen skakar av sig det här, har jag nu en sten i maggropen och en klump i halsen som inte kommer försvinna på ett bra tag. Jag känner mig väldigt tveksam till om jag vill ha hit honom över huvudtaget, oddsen är ju rätt goda för att han ska vara lika otrevlig ikväll, men jag måste ju, för jag har faktiskt ingen annan som kan lära mig hur Overlocken fungerar. Är det här den sortens bemötande jag ska förvänta mig varje gång jag ringer till symaskinsaffären? Jag kommer troligtvis inte handla därifrån igen. :mad: |
Om man itne har tid med servicen, så ska man inte heller utlova den.
Trasig bil eller inte, man ska inte ta på sig mer än man klarar av på jobbet. |
Nä va tråkigt. Jag skulle reagerat precis som du, med klump i magen, tycker också det kan vara svår att skaka av sig sånt där.
Han verkar som du sagt väldigt stressad och man kan ju bli väldigt lätt irriterad då och reagera på saker som ingen annan ens märker. Fast det är ju egentligen ingen ursäkt om än en förklaring till han beteende. Försök hitta på nåt som avleder dina tankar, nåt kul så kommer det säkert bli bättre i kväll när han fått lugna ner sig lite. Se till att servera mycket pepparkakor, han verkar behöva det så han blir lite snäll. Stor kram |
Jag förstår precis hur du känner, med klump i magen och allt.
Hade den karln haft någon "hyfs och fason" hade han tagit upp sin mobil, ringt, och sagt, jag har fått fel på bilen, men vi får försöka ordna det här så fort det går! Hans dåliga humör ska inte gå ut över en kund! Hoppas att det känns bättre nu när du fått skriva av Dig lite! Försök ha en bra dag, trots allt Aina |
Hej Sanna
Det låter som min före detta föräljare.Fast vi bor i olika delar av vårt avlånga land. När jag skulle göra sörvis på mina maskiner så bad han mej fara dit det var varmt.Jag kunde ta mina maskiner och dra tyckte han.Och det gjorde jag drog alltså Det hör till saken att jag har handlat av honom i över 20år....Så jag har lagt många pengar hos denna man Jag har inte varit inne i denna affär sedan dess.Sälja symaskiner år inte ett yrke det är ett beteende symaskinförsäljare är ofta en man som tror att vi kvinnor är lite dumma som dom kan behandla lite hur som helst. Inte alla min nya försäljare är en guldgruva han hjälper mej så fort jag ber om hjälp. Är han på dåligt humör så säjer han det .Det går inte ut över kunden. Var inte ledsen Sanna.Det reder sej Sysidan är väldigt bra här kan man ventilera det mesta.Lycka till Doris |
Förstår verkligen hur du känner dig. Klart man blir ledsen, besviken, arg eller vad. Här var du glad över din nya maskin, hade förberett dig mentalt för att ha roligt med den och så kommer han inte. Inte heller får du tag i honom med en gång och när du får tag i honom är han minst sagt dum. Mitt tips är, gör något roligt, ät något gott och inrikta dig på att ge igen ikväll med att vara riktigt trevlig och förstående och förhoppningsvis skäms han lite då. Jag tänker på dig och hoppas du får en bra dag.
Varm kram |
det är gräsligt, man känner sig så kränkt och trampad på när man blir behandlad på det viset.
Du behöver inte ta hans dåliga beetende, det handlar om honom och det får han själv ta ansvar för. |
Klart som korvspad att du inte ska handla i den affären igen. Jag har en otroligt låg tröskel när det gäller dålig service. Det finns flera företag som jag aldrig skulle handla av pga dåligt bemötande.
Jag tycker synd om dig och skulle känna exakt likadant om någon hade skällt på mig. Nu har jag läst ditt inlägg igen och redigerar mitt inlägg efter ha missupfattat en grej. |
Vilken idiot, ge oss namn och företag så vi vet vart vi inte ska handla i framtiden. Och upplys honom sedan om det. Om jag var du skulle jag hota med att vilja lämna igen maskinen eftersom han inte fullföljt sitt avtal (kommit och demonsterat maskinen eller anmält förhinder). Vet inte om det funkar, men man ska alltid gå hårt ut och visa sitt missnöje. En overlock är tokdyr och då ska man få bra service.
För övrig är det faschinerade att det finns människor som orkar ljuga om att de har ringt, när det är helt uppenbart att de inte gjort det. |
Du är stark och vacker som skriver av dig din ilska istället för att låta den gå ut över andra.
Fortsätt så, det lönar sig i längden. Ett sätt att försöka få bort klumpen i magen (som jag oxå skulle ha drabbats av) är att sätta sig ner, blunda och andas långa djupa andetag och samtidigt meditera på "Jag är stark och vacker och har gjort alldeles rätt i den här situationen!" Keep on rocki`n ! Kram från Birgitta |
Trist morgon.
Men jag tänker att både han och du har hela dagen på er att tänka över det som hände. Vi kan ju inte veta om han har ont i magen hela dagen för att han var så vresig i morse. Förhoppningsvis har det ordnat sig med reparation av hans bil i kväll. (Kanske inte lagad, men beställd åtminstone, det kanske rent av är uttalat att det inte blir så dyrt som han befarat. En inte oviktig faktor om han inte sålt så mycket som han planerat.) Förhoppningsvis har han fått i sig en bra middag så att blodsockerhalten är där den ska vara. Hoppas du får en bra kväll!:) |
Tack för alla uppiggande ord. :)
Sambon ska vara hemma ikväll så jag blir inte ensam med den vresiga mannen ialla fall, om han nu fortfarande är på dåligt humör då, det hoppas jag inte! Får ladda upp extra med pepparkakor och stålsätta mig innan han dimper hit, så ska det nog bli bra. :) Känns bra att ha avreagerat sig lite här och fått höra (läsa) alla uppmuntrande ord. :) *kram på er alla* |
du får skriva och berätta hur det gick sen, om du vill
|
Ska poängtera att han troligtvis inte ljög oma tt han ringt, för det _Var_ upptaget hos mig, men jag tycker han kunde provat ringa på mobilen ändock..
Nu har jag pratat med honom och vi kom överrens om att han kommer imorgon bitti istället pga hiskeligt snöoväder, ochd et lät faktiskt lite på honom som om han skämdes lite och han lät så glad och trevlig nu så och tackade mig så mycket för att jag var så förstående angående stress, väder och trasiga bilar. Så det har nog löst sig allt till sist ändå. :) Eller iofs, det får vi se först imorgon.. ;) |
Sånt här blir jag bara vansinnig då jag hör! Är det för sent att utnyttja nån sorts ångervecka? Sen ta pengarna och dels handla av nån annan dels få en maskin som fungerar. Intressant att höra om han dykt upp ikväll. Trist att det ska bli så här när du var så glad åt maskinen. Var inte ledsen, var förbannad och stå på dig och hävda din rätt! Förmodligen tror han att han kan köra över dig eftersom du är tjej och, som jag antar ganska ung, visa honom att så är det inte. Buss på honom bara!!! Vi hejar på.
Ser nu att det verkar ordna sig innan jag skrev detta, men om inte så buss på honom igen! |
Hoppas du har haft några ruttne ägg i beredskap till att kasta efter honom !! Du skal inte behöva ta sånt från någon. Sköt om dig.
|
skönt att höra att han gav dig erkännande och tackade för att du var förstånde. låter som att det lovar gott :)
lycka till i morron bitti! |
Gissa om han kom imorse då?
NÄ! Bilen var fortfarande inte glad, samma fel som igår. Men kära nån, om han inte fått ordning på bilen än så ska han väl inte gå och lova att han dyker upp tidigt nästa morgon? Men jag vet inte vad jag ska göra faktiskt. Jag känner inte till ngåra andra symaskinsbutiker häromkring. Zetterlunds Symaskiner i Uppsala är det, och tydligen är det han som driver butiken i Västerås också. Själv bor jag i Enköping, här har vi ingen symaskinsbutik alls och jag känner ingen annan här omkring som har en overlock som skulle kunna visa mig hur den funkar i alla fall. Visst, jag har läst manualen, jag har trätt den och jag har provsytt, men det är _så_ mycket jag inte begriper ännu som det inte står tillräckligt om i manualen. Om jag bara kände till en annan symaskinsaffär här, med lika goda garantier och med bra service, och framförallt låga priser så skulle jag lämna in symaskinen, ta mina pengar och säga tack och adjö på en gång. *suck* Set här är så inte min vecka. |
Då får han väl hyra eller låna en bil då! Nu blir jag arg hålla på å lova hit och dit nää.
Det är i princip ett krav att man ska få en lektion på första overlocken man köper. Det kan vara rätt bökigt att få till allt och det är en liten djungel innan man listat ut hur man ska använda alla olika sömmar. Krångligt också när det inte är helt nära till butiken. Själv fick jag min lektion innan öppningstid i butiken och det var bra. Jag hoppas verkligen det löser sig på nåt sätt *håller tummarna*. |
Om det hade funnits andra symaskinsaffärer så hade han inte kunnat bete sig så här eftersom han då skulle ha blivit utkonkurrerad på nolltid. Det vet han om.
Ring upp honom och kräv kompensation iform av prisavdrag, tonvis med tråd och tillbehör eller nåt sånt. Om du tycker det är jobbigt att ringa och skälla så skriv en lapp innan med vad du vill säga (det brukar jag göra vid jobbiga samtal och det funkar). Vet inte hur gammal du är men i värsta fall kan du ju låta någon annan ringa åt dig. Lycka till! |
Precis vad jag misstänkte skulle hända!! Uppfattar dig som att affären ligger i Uppsala, (har aldrig hört talas om den) det är ju ett stenkast från Enköping. Mitt förslag är att du lämnar tillbaks maskinen och ska ha vartenda öre tillbaka, därefter går du till SYMASKINSBODEN som ligger på Sivia torg (i Uppsala). Där kan du räkna med bästa tänkbara service och blir kallad på kurs och får en ordentlig provsömnad och tips redan i affären!
Konstigt att gubben i går kväll lovade komma i morse, då borde han vetat att bilen var trasig, trodde han den skulle laga sig själv under natten eller.....nä, skitstöveln har fått sina pengar, nu struntar han i dig!! Lycka till! Barbro |
Barbro, tack för tipset!
Problemet med att bli kallad på kurs är: jag har ingen bil och tar mig inte lätt till platser utanför Enköping. Därför lät det som en dröm när butiken lovade i sin policy och affärsidé att åka ut till kuinden och visa maskinen istället.... Men du Barbro, jag ska kolla in Symaskinsboden! har du telefonnummer till butiken? |
018-150525!
Det är en husqvarnabutik. Har köpt 4 maskiner där de senaste 3 åren och aldrig blivit besviken. Prata med Micke. Min första overlock kostade ca 4000, vet inte vad den kostar nu, den var lätt att förstå sig på, fixade trådspänning själv och begriplig instruktionsbok. Tror den heter Huskylock 905 som är den enklaste o billigaste. Jag fick så blodad tand att jag lämnade tillbaks den efter 3 veckor och bytte upp mig till en mer avancerad, fick tillgodoräkna mig hela inköpspriset för den gamla trots att jag sytt jättemycket med den. Tror inte du ska behöva kurs på denna modell, var jättelätt trots att jag då knappt sett en overlock. |
Jag lider verklingen med dig Sanna, hur kan han bara göra så, jag hade lämnat tillbaks maskinen och köpt en någon annanstans, så att han verkligen fattar att han har burit sig otroligt dumt åt. Det är ju självklart att man vill sy på sin maskin och lära sig alla finesser som finns.
Lycka till Monica |
Uppenbarligen är jag inte den enda kunden som kommit till dom efter att ha varit missnöjd med Zetterbergs. Jag har hört att Zetterbergs rentav blivit polisanmäld vid något tillfälle. o_O
|
huh, din stackare, att hamna mitt i det. Vad ska du göra nu då?
|
Ska försöka lämna tillbaka maskinen, ta tillbaka mina pengar och gå till en annan butik, det blir troligtvis symaskinsboden. :)
Det kommer att lösa sig på något vis nu i alla fall. |
Berätta för honom hur du tolkade hans beteende och hur du kände, han kanske också mår dåligt av det. Red ut det med honom istället för att bära det själv eller ställa in hans besök.
|
Visst ska jag tala om för honom hur jag upplevt detta, men det kommer inte göra någon skillnad för mig alls, jag har ju nu fått veta att det inte bara är slump, att många andra också haft problem med honom, så oavsett hurångerfull han är så har han tappat mitt förtroende, jag vill definitivtr inte handla av honom.....
|
Nu är det fakta och inga känslor som gäller. Skriv upp allt som lovats och vad som inte infriats. Du är kund - kom ihåg det. Gå inte på den här försäljarens struntprat och bortförklaringar. Tuffa till dig och avbryt honom genast om han försöker slingra sig. Ta med någon person som stöd när du lämnar tillbaka maskinen.
Det finns kanske någon sysidemedlem i närheten som skulle kunna hjälpa dig. Lycka till! |
Håller till fullo med Barbro. Men kanske är det lite bråttom om du vill hänvisa till ångerveckan!? Annars är det ju bara att hänvisa till att han inte fullföljt sina åtaganden. Jag är i Uppsala en kort stund på tisdag förmiddag, behöver du hjälp av en riktig satkärring kan vi försöka ordna till det!
Barbro |
Jag tycker också försäljaren beter sig bufflig. MEN ångerveckan finns inte lägre och när den fanns gällde den inte köp i affär, utan bara vid hemförsäljning. Konsumentverket Nu finns distans- och hemförsäljningslagen och dörr- och telefonförsäljningslagen.
|
oavsett om du har rätt att lämna igen symaskinen eller inte ska du kräva att få göra det (det kan vara så att han inte heller har koll på vad som gäller). På så sätt tydliggör du ditt missnöje.
Du kan ringa till konsumentvägledaren i din kommun och kolla vad som gäller och vad du kan göra. Och om du inte får lämna igen maskinen ska du kräva att få fett med kompensation och sen kan du alltid skicka ett lite vykort till Plus och ge affären dagens tistel i lokaltidningen. |
Jag är inte svenskt så mitt agerande skulle inte vara så "mild".
Eftersom han har ingen respekt till dig så ska du absolut lämna tillbaka det du köpte - eftersom han ser bara "kronor"tecken i dig - och du behöver inte berätta till honom hur du känner - för då har han chans att säga att du totalt missupfattade honom - lämna tillbaka maskinen och kräv omedelbart återbetalning och gå inte ensam ditt -ta med dig din gubbe !!! KRAM !!! |
Ojsan ursäkta, jag hade bara läst den första sidan av diskussionen. Säg till honom att många är missnöjda och varför det är så isåfall!
|
Jag har bara skummat igenom och inte sett vilket märke det är på overlocken, men jag tycker du ska begära att få veta hur du kontaktar svenska huvudkontoret för märket. Det ska han kunna tala om för dig. Backa INTE en millimeter om han säger att han inte har den informationen till hands. Klart han har om han är auktoriserad handlare!! Då vet han att du inte är att leka med! Och dra dig för guds skull inte för att kontakta dem! Inte över telefon, men med ett välformulerat brev med mer fakta än "känslor".
|
sanna, hur har det gått? har du pratat nåt mer med försäljaren?
|
Jusjta! Glömde uppdatera er på hur det gick.
Jag ringde upp honom till sist (efter att inte ha hört av honom på många många dagar) och gav honom en mild utskällning och förklarade att jag är på vippen att ta mina pengar tillbaka och dra någon annanstans, och plötsligt låg bollen hos mig. När han inte var i kontroll över situationen längre så började han kräla för att få tillbaka mig som kund. Efter att ha tänkt över saken så stannade jag kvar i utbyte mot ett extra års garanti. Så nu har jag en Bernina 700D med 6 års garanti och han dök upp så fort han kunde dagen efter vårt telefonsamtal med lånad bil och tro det eller inte, men jag är faktiskt nöjd nu. För nu fattar jag precis hur maskinen fungerar och syr så fint på den och tro det eller icke, han var oerhört trevlig när han väl kom hit. SNipp snapp snut, så var sagan slut. Happy ending. :) |
Goda nyheter! Det gjorde du bra!!!!!!
|
Fan, vad bra. nu är det bara att sy loss.
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:57. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.