Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt om symaskiner (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Janome easy jeans vad ingår? Saknar strömkabel. (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=28323)

T0va 2013-05-29 21:50

Janome easy jeans vad ingår? Saknar strömkabel.
 
Jag har köpt en janome easy jeans efter att ha läst enhel del här om att den ska vara bra. Köpte begagnat från en butik. Nu när jag fick hem den så finns det ingen strömkabel eller pedal, antar att det självklart ska ingår svårt att sy annars eller är det något jag missat?

Sitter den fast någonstans där jag inte ser eller har butiken missat att skicka med? Mailade igår men har inte fått svar och ingen svarade i telefon när jag ringde, ska se om jag hinner ringa imorgon igen. Men tänkte se om det är så att det finns någon dold lucka där det ska ligga i. Så trist att köpa saker så kan jag inte ens prova om det funkar. Var riktigt dåligt packat i lådan också men jag fick med ett 15cm långt borr till typ betongvägg istället.

ichigo 2013-05-30 00:44

Låter som de inte riktigt har alla hästar hemma när de packade symaskinen. Är det verkligen en butik du köpt från där du köpt med kvitto och garanti? Sladd skall normalt alltid följa med såvida man inte kommit överens om annat.

Se till att provsy noga när du väl fixat kablar. En illa packad symaskin kan bli dålig i frakten.

melvinara 2013-05-30 01:46

Vi kan ju hoppas att de bara missade att packa ned den med maskinen.
Enligt den här manualen (engelsk), så finns det inget lönnfack att lägga sladd och pedal i... Det är ju tyvärr rätt dyrt att köpa en ny pedal.
Hoppas det blir bra när du får kontakt med butiken.
Lycka till!
:)
http://content.janome.com/documents/...30%20(En)1.pdf

T0va 2013-05-30 07:24

Tack för svar, jo det ska vara en riktig butik, symaskinsexperten i GBG, har fått bra betyg på diverse sidor och här verkar det vara någon enstaka som haft problem.

Jag kände direkt när jag hämtade paketet att det inte var så bra packat så jag filmade när jag öppnade. Låg ihopvikt kartong över, 1 liten fryspåse med packchips på sidan och lite bubbelplast i ena hörnet på botten och sen lite papp ihopknycklat på sidorna, var 2 frigolitbitar också men kartongen var helt klart för stor för ändamålet. Så jag känner mig så osäker nu när det saknas delar också och det var dåligt packat.

Har 1 års garanti men jag vill få alla delar så jag kan prova så den funkar överhuvudtaget, har ändå betalat 2500kr. Ska titta och jämföra så med manualen så alla smådelar finns.

goldwing 2013-05-30 14:09

Det finns inget lönnfack. Nedpackad skall pedalen sitta framför maskinen med huven över. Sladden från elkontakten och pedalen sitter tillsammans i den kontakt som sätts i maskinen. Har du fått med pressarfötter ( 8 st) och plattor (en stor och en liten) till trådrullarna? Be om en instruktionsbok också om du inte fick med den.

Hoppas att det löser sig.

M v h Barbro

T0va 2013-05-31 11:16

Har räknat pressarfötterna och det stämmer, hittade en manual och jämförde för de såg så lika ut. Plattorna är också där och en borste, skruvmejsel, någon pinne så det verkar stämma.

Bara kabeln som saknas men inget svar än.

Ma-lou 2013-05-31 16:19

Har du köpt den från Symaskinsexperten i Göteborg är det inga problem det är en mycket seriös butik. De fraktar fortare än man hinner lägga beställningen:)

T0va 2013-06-03 16:00

Citat:

Ma-lou skrev: (Inlägg 178260)
Har du köpt den från Symaskinsexperten i Göteborg är det inga problem det är en mycket seriös butik. De fraktar fortare än man hinner lägga beställningen:)

Japp, är därifrån fick tag på de via telefon efter ett par dagar och idag kom paketet, tyvärr så är den trasig, har spruckit i plasten på sidan där själva plattan sitter fast. Så nu är jag ändå utan fot.

Blir galen är tydligen inte meningen att jag ska ha en fungerande symaskin, gardintyget ligger och väntar.

Håller på att reklamera till DHL, känns som om de tappat paketet. Nu var det i alla fall ett lager bubbelplast runt och inte bara lite papp. Men packa paket var inte deras starkaste sida.

Hoppas DHL tar ansvar för jag tvivlar på att de skickat en trasig fot i paketet.

ichigo 2013-06-03 18:44

Men egentligen är det sändarens fel för man ska packa paket så noga att man ska kunna rulla den nerför en trappa, tappa den 2-3 meter och sånt där...
Tål paketet inte det så är det packarens fel.

Men visst kanske DHL kan ta på sig ansvaret ändå.

jag tycker det känns mycket dåligt trots bra rekommendation om butik, de kan ju ha gått ner sig. Jag skulle bli besviken och vilja häva köpet eller något... Åberopa ångervecka eller något.

Man kan ju jämföra det med att köpa från SMD, jag köpte från dem 2 ggr och det har alltid varit välpaketerat.

T0va 2013-06-04 16:48

Citat:

ichigo skrev: (Inlägg 178289)
Men egentligen är det sändarens fel för man ska packa paket så noga att man ska kunna rulla den nerför en trappa, tappa den 2-3 meter och sånt där...
Tål paketet inte det så är det packarens fel.

Men visst kanske DHL kan ta på sig ansvaret ändå.

jag tycker det känns mycket dåligt trots bra rekommendation om butik, de kan ju ha gått ner sig. Jag skulle bli besviken och vilja häva köpet eller något... Åberopa ångervecka eller något.

Man kan ju jämföra det med att köpa från SMD, jag köpte från dem 2 ggr och det har alltid varit välpaketerat.

Ja det var inte alls ok packat, ingen tejp runt bubbelplasten utan bara lagt ner i kartongen och sen vikt över så en sida hade ingen plast alls på sig. Nu är jag inte någon packexpert men när jag packat saker så har jag virat in det i flera varv bubbelplast och sen tejpat runt så allt sitta fast och ner i kartong.

Har reklamerat till de nu också, får se vad som händer. Känns mer och mer som jag kan köpa något annat från en annan butik istället, 2500kr är mycket i alla fall för mig.

Det är 14dagars ångerrätt eftersom det är distansköp och inget är testat än. Jag hade aldrig packat maskin eller fot på det sättet som de packat. Var skrattretande så dåligt det var.

ichigo 2013-06-04 17:17

Jag skulle be om att häva köpet genast.
Tänk på att det kan finnas skador du inte ser direkt. Om det är så illa packat. Nålstången kan bli sned t.ex.

Ta de pengarna och köp någonting annat. SMD har ju billiga symaskiner, om än inte just Janome, men Brother är ju på ungefär samma nivå.

Du ska inte behöva stå ut med nonchalans.

mellie 2013-06-04 19:43

Jag håller verkligen med! Detta ska du inte acceptera! Köpet måste hävas och du få dina pengar tillbaka. Och givetvis ska en recension på säljaren skrivas på sysidan...
Berätta hur det går och ge dig inte, du har allt stöd från oss på sysidan!
:):)
Hälsningar Gunnel

T0va 2013-06-05 09:43

DHL har i alla fall godkänd fraktskadan på pedalen så där kommer jag få ersättning OM affären kan ge mig ett kvitto på vad den är värd. Fick ju inga papper alls med så utan bara på hela maskinen.

Så tröttsamt, jag har en gammal bernina eller vad den nu heter jag fick av en släkting som gått bort, den är inte bra men syr mer än vad den nya jag köpte gör...

Har ni något att rekomendera för ca 2500kr på SMD som funkar till en glad amatör som vill sy lite mössor, någon sufflett till vagnen, lägga upp lite byxor, kanske sy någon barntröja/shorts.

bila 2013-06-05 10:22

Brother NV10.

sextiosexan 2013-06-05 10:29

Usch vad tråkigt det är när det krånglar. :(

Denna maskinen köpte jag till min dotter, en mycket bra symaskin som har det som behövs för vanlig sömnad.
http://www.sewingmachines.co.uk/brothernv10a_info.htm

Har själv brother maskiner, dels NV 30, dels 3034D och är mycket nöjd med bägge två.

Talla 2013-06-07 09:46

Måste du reklamera till DHL själv? Jag får för mig att företaget som skickat borde göra det. För ett bra tag sedan beställde jag en förvaringslåda för trådrullar från Bibbi och när jag öppnat förpackningen så var den trasig. Jag skrev till Bibbi och skickat bilden på skadan. Det var hon som gjorde resten och skickat åt mig en ny låda. Men det är kanske det som kallas bra service

T0va 2013-06-07 22:45

tejpade ihop foten nu så det går att sy, men jag blir inte klok på den. Först så blev det bara skatbo under vid sicksack, fick ordning på det men då nästan varje gång jag sytt och ska ta bort tyget från maskinen så sitter övertråden fast så hårt i maskinen så jag får klippa och sen trä om den.

Testade att ändra trådspänningen och när den är på jättelös så stygen blir som luft då går det att dra ut tyget utan att tråden sitter fast, inte ska det väl vara så? Har inte varit så på någon maskin jag haft. Har testat att ha samma sorts tråd på över och under och läst manualen och följt den till punkt och pricka för att inte missa någon detalj.

Är jättebesviken på det här köpet.

ichigo 2013-06-08 00:07

Nej kontakta och säg att du inte vill ha maskinen, säg inte att maskinen är dålig för då går det under garantiärende och då har de rätt o försöka laga 3 ggr innan du kan häva köpet. Säg att du inte vill ha produkten helt enkelt och ångrat köpet, och åberopa 14 dagars ångerrätt.

Säg något i stil med att symaskinen och upplevelsen inte motsvarar dina förväntningar.

T0va 2013-06-08 12:45

1 bifogad(e) fil(er)
Fast jag tror något är fel, några sömmar blir ok, andra inte alls, med raksöm blir det antingen jättetrassel som här eller så blir det lösa öglor så det går jättelätt att dra i ena trådänden så alla stygn försvinner.

Testade med samma tyg och tråd på min jättegamla maskin som låter som om den håller på att rasa samman när som helst och där är trådarna hårda, man måste dra stenhårt för att lyckas dra loss de så stygnen försvinner.

Har testat 2 olika tyger nu och tråd och vissa blir ok andra inte alls, men det känns som det är för lösa stygn trots att jag testar olika trådspänningar.

Fick inte tag på någon idag så jag ska maila och se om det går att häva köpet. Säger jag inte att den ev. är trasig och de testar sen och den är det då åker jag ju på att betala. Får hoppa att de går med på att häva köpet om den är trasig eller ta det som ånger och slippa betala frakten tillbaka. Jag betalar gladligen 250kr för att få tillbaka resten av mina pengar även om det känns surt.

ichigo 2013-06-08 17:57

Eventuellt kan du ju kontakta komsumentvägledningen för råd på hur du bör göra för att bli av med skiten. :P

T0va 2013-06-10 20:43

Har ringt idag men inte kommit fram, fick dock fakturan på pedalen 1000kr när maskinen kostade 2500kr är det rimligt?

De skrev också att de ska få tag på en så fort som möjligt åt mig, men jag vill inte ha någon pedal från de som skickas och går sönder igen.

Ska sätta mig nu och skriva ett långt mail och se om de svarar, var ingen som svarade i telefon men jag var upptagen hela dagen så jag hann inte ringa mer än på luchen, priortierade att få tag på konsumentombudet. Får jaga vidare imorgon.

Så rörigt det här är...

Marron 2013-06-10 21:16

Det verkar helt sjukt. Pedalen borde ingå om inget annat avtalas. Skynda dig att häva köpet.

T0va 2013-06-11 17:23

Nu verkar jag ha lyckats nå fram, för jag fick svar att jag får häva köpet och få pengarna tillbaka eller så kan jag få köpa Emeralt 116 helt ny för samma pris. Är det en bra maskin? För i så fall så får någon av mina släktingar hämta den på plats i GBG och så tar jag den när jag åker ner i slutet av sommaren. Vågar inte få mer saker skickade nu. http://www.symaskinsexperten.se/Husq...merald-116.htm Emera

mellie 2013-06-11 19:10

Jag hade tagit pengarna helt klart, och köpt ny maskin någon annanstans. Skulle inte vilja ha med detta företag att göra igen.
Lycka till, vad du än väljer :):)
Gunnel

T0va 2013-06-11 20:33

Citat:

mellie skrev: (Inlägg 178425)
Jag hade tagit pengarna helt klart, och köpt ny maskin någon annanstans. Skulle inte vilja ha med detta företag att göra igen.
Lycka till, vad du än väljer :):)
Gunnel

Känner också så, och nu när jag läst på så verkar den de erbjuder mig inte vara så supermegajättebra så det är värt att chansa igen.

ichigo 2013-06-11 21:08

Häv köpet, det finns många andra butiker, båda svenska o engelska. :)

Gumpan58 2013-06-11 22:18

Oj så tråkigt. Vad är det för fel på Berninan?
De brukar vara värda att fixa till. Är den rätt
inställd?
Det är bra symaskiner. Vilken modell är det?

mellie 2013-06-23 20:46

Madde, hur har det gått med ditt symaskinsköp? Fick du pengarna tillbaka för eländet de skickade till dig?
Rekommenderar dig i så fall att istället köpa en ny Brother (till exempel) från SMD för pengarna...
Gunnel

Ma-lou 2013-06-28 15:15

Att få en helt ny Emerald 116 för 2.500:- är ju ett bra pris, den har blivit bäst i test och har bra omdömen. Dessutom erbjuder de 2 års bytesrätt vilket inte många handlare gör. Varför tycker du inte det är en bra affär?

T0va 2013-07-12 12:09

Har skickat tillbaka de hämtde ut den för 2 veckor sedan men jag har inga pengar och inte fått något svar på om den är sönder eller något annat heller.

Har ringt 3 gånger men inget svar och mailat och väntar på svar nu. Gav de 1 vecka att kolla och så men inte ett ljud, kan förstå om de har semester men då kan man väl säga det.

Berninan låter som ett tröskverk och efter att jag skruvat isär lite kåpor och blåst rent så funkar den ok, är trådspänningen som verkar vara lite sådär, och den där plattan som ska dra tyget bakåt känns som om den är låg. Men jag kan inte maskinen så jag tänkte prata med en butik här i stan om de vet vad som är galet.

Jag kunde i alla fall sy sonens indiantält som jag lovat honom och gardinerna, så länge ingen står väldigt nära och tittar på sömmarna så ser det bra ut ;)

sextiosexan 2013-07-12 15:25

Krånglar det med återbetalningen så ta hjälp av konsument rådgivaren. Det brukar fungera bättre än när man själv ringer och ringer utan att få svar.

T0va 2013-07-12 21:31

Citat:

sextiosexan skrev: (Inlägg 178903)
Krånglar det med återbetalningen så ta hjälp av konsument rådgivaren. Det brukar fungera bättre än när man själv ringer och ringer utan att få svar.

Tack, jag ringde henne för att få råd innan och hon var jättevettig och nu ger jag de några dagar till sen ringer jag henne igen och hoppas på att få råd. Jag har kopior av kvittot osv. och all mailkontakt. Kör hellre på mail än telefon så det går att bevisa vad som sagts också.

mellie 2013-07-12 22:05

Så tråkigt att läsa att det ännu inte ordnat sig! Jag hoppas verkligen att du skriver en recension här på Sysidan om företaget!
Håller tummarna att du får dina pengar snart!!

Gumpan58 2013-07-12 23:43

Det låter som om du behöver smörja mera din maskin.

Har du tagit bort och gjort plåten som sitter kring
mataren som för tyget bakåt? Den skall du ta bort och
allt damm, smörjas. Har du instruktionsbok på hur du
rengör? Om jag får veta vilken modell det är kanske
jag kan hjälpa dig med instruktioner.

Efter att du har rengjort och smörjt igenom kan jag ge
dig ytterligare instruktioner för hur du skall fixa
till dins trådspänning i maskinen.

Det gör du med hjälp av spolkapselns skruv dras åt eller
skruvas upp.

Hör av dig så får du mer hjälp med Berninan, Se i instruk-
tionsboken ang smörjning och rengöring. Om du saknar den
så här av dig.

T0va 2013-07-19 23:45

Igår fick jag mail från symaskinsexperten med ett "sorry" och att pengarna skulle föras över. Idag satt de på mitt konto så nu är den biten avslutad. Ska ta och skriva en recention sen.

Tack för tipset, nej den plåten har jag inte tagit bort, ska ta och kolla på det.
Ska se vilken modell det är, hittade en manual på nätet jag skrev ut. Nu när jag sytt lite så går den ännu bättre, idag har jag sytt någon trikåsöm som funkade nästan hela tiden. Den har tom. klarat att sy över några nålar utan att stanna och tugga på samma ställe. Så den är tillräckligt ok just nu även om det vore trevligt med något som funkar utan problem. Har lyckats sy en tshirt åt sonen som han väntat på i 2månader. Han är snart 3år och satt brevid idag och frågade om symaskinen var sjuk och om jag var ledsen. Han har fattat att jag blev arg över att den jag köpte inte ville och den här gamla jag fick strulade. Men den gamla kanske behövde få köras lite och komma igång, vet att den stått still minst 2år för släktingen jag fick den av dog för ca 2år sedan.

Citat:

Gumpan58 skrev: (Inlägg 178912)
Det låter som om du behöver smörja mera din maskin.

Har du tagit bort och gjort plåten som sitter kring
mataren som för tyget bakåt? Den skall du ta bort och
allt damm, smörjas. Har du instruktionsbok på hur du
rengör? Om jag får veta vilken modell det är kanske
jag kan hjälpa dig med instruktioner.

Efter att du har rengjort och smörjt igenom kan jag ge
dig ytterligare instruktioner för hur du skall fixa
till dins trådspänning i maskinen.

Det gör du med hjälp av spolkapselns skruv dras åt eller
skruvas upp.

Hör av dig så får du mer hjälp med Berninan, Se i instruk-
tionsboken ang smörjning och rengöring. Om du saknar den
så här av dig.


ichigo 2013-07-20 00:16

Ja men då är det inte konstigt, gamla symaskiner trivs bäst om de används ofta. Nya också visserligen men de gamla är mer känsliga. Men det beror på att innanmätet är av metall vilket är bättre i längden.

Den har helt enkelt stått och "torkat ut". Har du oljat den?

Gumpan58 2013-07-20 01:05

När den har stått länge och går tungt så får man rengöra
och smörja flera gånger. Köra maskinen tom, då kommer det
fram mera ludd.

Som du beskriver problemet sitter det bl a för mycket
damm under stygnplåten vid matarfötterna. Läs i din
manual hur du skall rengöra och smörja. Byt till ny nål.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:54.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.