Overlockmaskiner hos Lidl
Lidl säljer Singer overlockmaskiner för 1299 kr. Det står ingen beteckning på vad det är för maskin. Är det någon som vet?
Misstänker att det är samma kvalitet (dåliga) på den som övriga Lidl symaskiner. Min kompis kom och visade mig annonsen. Hon var eld och lågor och vill köpa den, jag försökte avråda henne. Vad säger ni? |
Jag skulle inte köpa en overlock på Lidl... men jag köper inget annat heller på Lidl!
|
Det är ju en Singer i alla fall...
De har säkert lyckats komma över ett parti som går att sälja för en rimlig peng. Hade det varit jag så hade jag chansat och köpt en. http://www.lidl-pageflip.com/se.html?kid=ObIm1h |
Nej, jag skulle inte ens köpa på Lidl Overlock -
även om de har skrivit "Singer" på det... i tyskland sålde "Aldi" så här Singer overlockmaskin - men har inte goda resultat... |
Jag hade nog också chansat om jag hade behövt en!! Lidl har dessutom 30 dagars bytesrätt....
|
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
var på lidl igår och märkte dom hade faktiskt lite sy-tema i ett hörn bland annat med maskinen, fållband, resårband och ett ganska stort plastask med olika trådar och lite nålar. Som jag faktiskt köpte den va billig och kan nog duga till att laga lite hål, va en hel del färger jag inte hade så.:rolleyes:
Men varför vissa sitter på spol-aktiga rullar går förbi mig för dom lär ju inte passa i nån symaskin :D Tar med en bild. |
Man får vad man betalar för. Har inte folk lärt sig det i vuxen ålder!?
|
Jo det är nog därför många inte köper den, men som Beasfarmor sa så har Lidl faktiskt 30 dagars öppet köp och behöver man en overlock skadar det ju inte att prova den. ;)Jag nöjer mig med lite tråd för att laga gammla kläder.
|
Citat:
Så man kan verkligen fråga sig hur prissättningen fungerar i Sverige. |
Pillade lite på Lidls overlock idag - och vet ni vad, jag tror inte den är så förbaskat dålig till det priset. Som sagt, jag har min Hq och behöver ingen.
Trådlådan pillade jag också på och till det priset, som motsvarar 2 normala trådrullar, tycker jag det är helt OK. Kvaliteten på tråden är lik Stoff&Stils och Ikeas och duger till att laga med eller sy enkla saker. Min Hq Designer SE har funkat med denna tråd även min Huskylock 910. Varför vara så negativ till allt som är billigt - visst får man det man betalar för - men inget företag säljer så dåliga saker att de alltid får reklamationer, reklamationer är dyrt för dom att hantera.... |
Citat:
|
Citat:
Har köpt Lidls trådaskar flera gånger. Tidigare var det metallhylsor till spoltråden, vilka passade till min brothermaskin, även tråden gick bra att sy med. Perfekt till småarbeten och himla bra med en hel hög extra spolar dessutom. :) |
Nja ta de pengarna o köp en beg kvallamaskin istället.
|
Jag följer en grupp på FB där många köpt maskinen och är nöjda.
Skulle jag haft råd hade jag också köpt en. För en hobbysömmerska verkar den duga alldeles utmärkt om man bara syr vanliga kläder och inte har stora krav. |
Hej alla!
Jag är ny här på forumet och relativ nybörjare på det här med sömnad. Jag har kompletterat min vanliga symanskin med en overlockmaskin från Lidl och det är en Singer 14SH754. Inte en toppmodell i Singers sortiment utan snarare en funktionell bruksmaskin för hobbybruk. Priset är fenomenalt bra. Man får en maskin som sålts för cirka 3000 kr hos symaskinshandlare för mindre än halva priset. För att parafrasera kanvas inlägg får man i detta fall i någon mening MER än vad man betalar för. Vad gäller erfarenheten av maskinen har jag inte mycket att jämföra med men kan konstatera att den syr fina overlocksömmar utan strul. Edit: Här är en länk med information om 110 V-versionen av maskinen: 14SH754 |
Vad roligt att höra att det finns att få tag i så billig
och för priset bra overlockmaskin. Bra även för de som funderar och är tveksamma ska jag eller ska jag inte köpa en overlock. Ingen vill lägga ut flera tusen på något som du inte är säker på att du vill ha. Då får de se i vilken utsträckning de kommer att använda den osv. Då är det bra att denna billiga variant finns. Det viktiga är att de är medvetna om att det är en billig maskin och att kraven och förväntningarna inte är lika höga som för en dyr maskin. Själv har jag köpt en begagnad brodyrmaskin för att se om det är något för mig. Är osäker på om jag kommer att tycka att det är kul. Jag håller tummarna för att de kommer att fortsätta att sy bra. Tittade på länken och den verkade även lätt att trä. De kommer att ge många möjlighet att få sin dröm uppfylld att kunna köpa sig en overlockmaskin. Alla har inte råd och möjlighet att köpa någon annan maskin. För mig är det viktigaste att syintresset och syglädjen hålls vid liv och gödslas. Jag slutade röka och sparade mina pengar i en burk och för de pengarna köpte jag mig en Bernina 1100DA Overlockmaskin den kostade 9 000 kr, mässpris samt en diamantring. Jag håller tummarna för alla som köper den. |
Man får tydligen prova i 30 dagar (någon hade frågat om man fick sy på den också).
Men den kan vara svår att få tag på då den är slut på många ställen. |
I nord- och sydamerika levereras Singern med en instruktions-DVD som tyvärr inte finns med i den svenska varianten. På Youtube hittade jag den spanskspråkiga versionen och och även om man inte förstår spanska så tycker jag ändå att man får ut mycket information om användningen av symaskinen om man ser på filmen med instruktionsboken i handen.
Youtube länk: Maquina Overlock SINGER 14SH754 Här är ytterligare ett antal tyskspråkiga instruktionsfilmer för en liknande Singermaskin: Youtubelänk: Infoplattform |
Min erfarenhet av tråden (som jag har rätt mycket av) är att den visserligen inte går av men att den luddar väldigt mycket. Jag använder den i mina veteranmaskiner eftersom de är lätta att rengöra även inuti. Däremot använder jag dem inte i min nya, moderna maskin eftersom trådluddet definitivt kommer att byggas upp inuti och förstöra maskinen.
Och undertrådsspolarna fungerar i flera av mina maskiner... |
På måndag kan man köpa overlocken på Lidl igen, tror att det är samma maskin som det skrivits om här.
|
Allt är inte alls dåligt hos Lidl.
Köpte Singer 14SH754 till ett toppenpris. Hade den kunnat köpas hos fina butiken eller på fina gatan till detta pris hade man gått "man ur huse". Maskinen är inte alls av sämre kvalitet, den syr jättefint. Tänk - jag har förmågan att handla både i Jonssons Lanthandel, på NK eller öppen basar någonstans på klotet. Fungerar lika bra på alla platser! Inga nedsättande kommentarer från min sida betr. olika märken eller butiker, det blir lite som ungarnas märkeskläder i skolan. Har man inte rätt märke så...... |
Lidl Overlock
Jag har en SilverCrest inköpt hos Lidl för 2 âr sedan. Aldrig haft nâgra problem. Lätt att trä. Jag bor i Spanien och köpte den här i Alicante. Har sytt ganska mycket
|
Tror också att det kan vara en riktigt bra maskin. Lidl kommer ju över stora partier av olika produkter och kan därmed sälja dem billigt. Tror inte att de skulle sälja rena piratprodukter.
|
Nej, det är ingen piratkopia.
Garanti 3 år på material och tillverkarfel f.o.m. inköpsdatum. (Spara kvitto). Garanti hos VSM i Huskvarna. Butiken i min omgivning tar 4,495 kr för exakt samma maskin. |
Overlock frân Lidl
1 bifogad(e) fil(er)
Bifogad fil 4492
Har som sagt en overlock frân Lidl, Silvercrest. Skulle tro att det är samma innehâll som i en av nâgon större tillverkare. Skickar med ett foto av min overlock |
Jag har testat en Singer av den ovan nämnda modellen och även om den verkar lite "lättare" än Singers dyrare modeller så syr den fina overlocksömmar utan strul. Den har dessutom en kniv som verkar vara betydligt svårare att få in fingret under än det är på min modell.
Jag tycker det verkar oerhört prisvärt. Hade nästan lust att köpa en och ha min enbart som coverstitch-maskin. Kul att det äntligen är lite konkurrens i prissättningen på symaskiner. |
Ja, håller fullkomligt med att det är bra med
priskonkurrens. Faktum är att denna overlock syr bl.a. så oändligt mycket snyggare i repiga tyger som lin och frotté (testades alldeles nyss) än min alldeles för högt prissatta Bernina. Bifogar en fil som visar mitt kap - den exakta modellen 14SH754 som nu säljs på Lidl. http://www.youtube.com/watch?v=q-okTBWAHMs |
Jag köpte häromdagen lidls overlock, denna singer det pratas om här!
Och precis som många andra skriver är det exakt samma maskin som symaskins butiker tar 3000-4000 för! Jag har alltid sytt allt på min mammas gamla pfaff, men när hobbysömnaden utvecklades till heltids jobb kände jag att jag ville testa på overlock.. Ville då inte ha en allt för dyr, Köpte då denna för att testa på! och den funkar fel fritt hittils till! =) Så bara för att den kommer fråm LIDL behöver den inte vara dålig!! |
Citat:
|
Hmmm...
Jag köpte en av dessa, min allra första overlock. Den var lätt att trä och jag kunde börja sy på den 10 min efter att jag packade upp den trots att jag inte varit i närheten av en overlockmaskin tidigare.
Den fungerade helt utmärkt - i två veckor. När jag sydde över en jeanssöm hände något med nålen, den började tugga tyget och "svängde" så att kanten blev ful. Jag köpte nya knivar och fick dem installerade av behörig reparatör, och det gick bra att sy lite till i tunna tyger. Jeans gick inte alls, inte ens två lager och utan sömmar etc. Nu (fyra dagar efter knivbytena) kan den inte ens sy i lakansväv utan att fransa och dra. Jag är väldigt kluven - jag är nybörjare och med en begränsad plånbok. Samtidigt hann jag ju få smak för vad overlocken kan göra och jag tror faktiskt inte att det är mitt eget fel att den inte fungerar längre. Jag hoppas att detta bara var en dålig maskin, och att det ändå är en idé att senare köpa mig en bättre modell. Jag ska i alla fall lämna tillbaka min, med tungt hjärta, för jag var så glad över att äntligen ha en overlock... |
Tråkigt att maskinen inte fungerade.
Ett litet tips du kan få mycket bättre overlock om du köper den från England. En Brother 3034D kostar där runt 2500 kr (i Sverige kostar den runt 5000 Kr). Dom skickar fraktfritt och maskinen brukar dyka upp på en vecka eller knappt det. Dess utom får du ett startpaket med stora trådkonor, saxar, nålar och annat smått och gått. http://www.sewingmachines.co.uk/brother3034_info.htm Det är många som köpt på sysidan som handlat där och har aldrig hört någon som varit missnöjd. Brothers overlock är lätt att trä och du får bra brukanvisning och en dvd, som gör att du kommer igång att sy på nolltid. När jag kollade Pundkursen nyss var priset på Brother 3034D 2674 kr. Brother 3040 D har en lillebror som är billigare och en storebror. |
Tusen tack! Jag har sett att många handlar maskiner från England, det ska jag verkligen kolla upp!
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:33. |