Slipa sicksacksax: Ungefärlig pris? Vart i Göteborg?
Hej!
Först och främst undrar jag om ni vet på ett ungefär hur mkt det brukar kosta att slipa sicksacksax? Jag har absolut NOLL KOLL på det här, har aldrig låtit nån slipa någonting. Eller jo, en en gång gick jag till en gubbe som slipade mina skridskor för en tia när jag var liten. Men det var det och en annan stad det. ;) Nu är det så att jag fått en jättedyr sicksacksax för vänsterhänta i present men probelmet är att den går ej användas.... I alla fall så tuggar den och fastnar. Det enda jag kan med lite nöd och näppe klippa är stärkt bomullstyg, ej för tjock, ej för tunn. Har inte testat på papper för jag vet att man inte ska göra det, men jag antar att det är det den kan fungera med.. Ungefär. Har testat klippa i olika vinklar men nej. Så funderar jag på om man kanske kan få den bli bättre? Märket är Mundial, en rejäl tung en så den borde klara slipning? Men som sagt - pris? Jag har runt 500 kr, helst inte mer som takpris. Annars känns det för dyrt och man får snarare lusten att leta upp en annan sax att köpa. Någon ställe ni rekommderar i Göteborg som har slipat sicksacksax? TACK! <3 EDIT: Googlade och hittade Muhréns. Kanske något att ha. Har frågat på deras facebooksida om de kan sicksacksaxar. |
Ring och kolla eller maila och fråga.
Här har du en adress till visserligen i Stockholm. Jag inte lämnat in någon sickzack sax, men väl andra saxar och overlockknivar och fått tillbaka dom i bättre skick av dom var när dom var som nya. Det går att skicka saker som ska slipas till dom. Om sig själva säger dom att dom slipar det mesta. http://www.slipkliniken.se/contents/sv/d47.html |
Slipa saxar.
Muhréns sliperi är bäst! Alströmergatan, en tvärgata till Friggagatan.
|
Tack Bila! Bra ställe om man vill skicka iväg någonstans. :)
Ankrus: Tack!! Då är det bara hoppas att de svarar på mitt fb-meddelande. :) Eller om man kanske ska ringa dem. |
Murhens är verkligen jättebra. De tog 65 kronor för att slipa mina jätteskräddarsaxar. Men sicksacksaxar lär ju va dyrare, om de ens kan slipa dem. Förresten, mundial är fina saxar, har en liten knivslipad sax från dem, men dyra är de ju inte. För 500 får du ju en ny.
Tror du ska ringa dem snarare än hålla på att krångla med facebook. Då kan du dessutom ställa följdfrågor direkt. |
Det är sant det här med telefon. ;) Jag är döv så det blir inte "direkt" (via förmedling) så jag föredrar email hundra gånger men jag ska ringa.
|
Citat:
|
Jag ringde och de fixar sicksacksaxar. Men dock så hann jag inte in idag innan stängningen men imorgon bär det av. De stänger 18 imorgon.
|
Citat:
|
Jag har nu varit där och jag blev grymt besviken. Inte på dem för jag litar på att de har kompetensen att bedöma det. utan på den som sålt saxen. Märket säger sliparen att det är bra (mundial) men att den har blivit felaktigt slipad från början så det går inte att åtgärda. Så det är typ pengarna i sjön för den som köpt saxen åt mig, den kostade inte lite plus dyr frakt.
Jag ska nog försöka få personen att hitta reda på vart det varit köpt och ska försöka klaga men det kanske inte går så bra för det har gått ett tag sedan jag fått den, dvs i maj så kanske de säger att jag haft sönder den. När jag bara testklippt i tyger o konstaterat att nej det går inte. Gick sedan till Knapp-Carlsson, med bara 5 min kvar, men de hade bara för högerhänta och till sådan pris att man inte vill köpa även om det kanske är för vänsterhänt: runt 650 kr. Galet dyrt men kanske är det ett bra märke? Vet inte, det står Kai. Men inget för mig i vilket fall som helst pga fel form på handtaget. Muhrens säger att jag skall testklippa när jag köper saxen. Smart är det, men inte lätt när man inte hittar nånstans LOKALT där man kan testklippa som har vänsterhänta eller universal sicksacksax.. oh well. (det var därför jag gick til Knapp-C efteråt) |
Citat:
|
Det var nog så att fraktkostnaden var det som kostade som "fan". eller jag vet inte. Eller så var det så att de inkluderade slipkostnaden i det. Ska försöka få veta vart det var ifrån. Tydligen var det någon sliperi som sålde saxarna. Så det kan mkt väl vara dem som förstört saxen isåfall.
Jag tror faktiskt att jag skulle trivas bättre med en sax med plasthandtag eller soft grip eller vad de heter. :) Mundials grepp är obekväm. Lite liten till storleken men samtidigt för "rund". Men greppet är inte det jag satsar på när man inte ens har mycket att välja på som vänsterhänta, får jag en som fungerar blir jag glad. Att välja grepp är då rena lyxet. ;) |
Tråkigt med din sax Helena :(
Håller med dig om att det är svårt att hitta bra saxar till oss vänsterhänta. Utbudet är dåligt och priserna betydligt högre än vad en sax för högerhänta kostar. |
Jag emailade direkt till Fiskars men nej de har inget för oss. Så typiskt. 2012 och vi diskrimineras fortfarande. Förstår inte varför de inte satsar på universalgrepp.
|
Citat:
|
Men varför inte universal OCH höger isåfall?
Universalgrepp suger INTE. tycker jag iaf. ;) Det utestänger iaf inte oss. 10% tvivlar jag på. :) 33% av klassen i mitt högstadieklass var vänsterhänta. :) Och för fasen det är väl inte kul att inte kunna använda något bara för att man råkar ha "fel" hand. |
1 bifogad(e) fil(er)
När jag läste det där om slipa fel - var tvungen att titta på min.
Ja det var naturligtvis inte bra att slipa hur som helst. Tänderna är snedställda inne mot handtget och nästan raka ute i spetsen. De har tänkt till där men visst, så blir det på grund av den minskande vinkeln i skäret ut mot spetsen. Jag vet inte om min bild visar det så tydligt men lite kan man kanske ana. Det är nog något man borde kolla av på en sax man köper, speciellt en begagnad. |
Enligt Allt för vänsterhänta är 12-15 procent av befolkningen vänsterhänta: http://www.alltforvansterhanta.se/as...elavbefolkning
Här finns även annan intressant läsning om oss vänsterhänta och även en del produkter för oss. Detta innebär om tillgång och efterfrågan skulle styra så skulle åtminstonde var tioende sax på marknanden vara för vänsterhänta och så upplever jag inte att det är. Jag anser att utbudet är sämre än så och priset är, som jag tidigare har nämnt, betydligt högre. |
Precis, om det är 10% så borde ju 1 av 10 vara vänster. Och om man drar det till 15%, så blir det ju fler..
Jag tror att en del vänsterhänta är personer som helt enkelt fått infinna sig i saker och försöker använda produkter som egentligen är fel. Men jag är en sådan som har svårt för sånt, utan det måste vara rätt. Och när det gäller sax så är det ju så att jag är starkare på vänsterarmen och så är det tusenfalt bättre precision. Så jag tar hellre och klipper saxen med vänster hand även om det gör ont/klämmer i handen (pga fel formad handtag) än att försöka klippa med min dåliga högra hand. Jag har fått svar från fiskars och de svarade att de inte har vänstersax alls, bara en standardsax med röd handtag och ingenting annat. Sicksacksax finns inte heller med universalhandtag. Dåligt sa jag. |
Saxen jag har "ser" bra ut men den är för slö, dvs när man klipper så blir det ludd på kanten och glöm det om jag ska försöka klippa i något annat än stärkt bomullstyg. ;)
Det är bra att det finns butik för vänsterhänta som länken ovan, men jag vågar inte köpa för det är samma märke som min skitsax. Nu är det säkert så att min är måndagsexempelar eller felslipad, men jag har känt på min sax och konstaterat att greppet inte är vidare skön. Metall tung och så är hålet lite för rund dvs för hög för fingrarna och dels för liten för att det ska få plats med fingrarna på bredden. Då klumpas fingrarna ihop oskönt i den större bågen och kläms. |
Jag googlade på pinking shears univsersal softgrip och fick det här:
http://www2.fiskars.com/Sewing-Quilt...8#.UK6h0Ibp7Tp FISKARS! Vad är det med dem? På den svenska sajten finns det INTE men på den amerikanska. Man blir så indignerad. Det finns tydligen inte vänsterhänta i Sverige, men i USA? Visst är det universal men är det universal så är det universal..... ELLER, jag kanske blev för glad nu. det kanske är softgrip MEN för högerhänta ändå? Ja det är väl så, jag blev för ivrig nu. :/ |
Här kommer jag och lägger mig i. Ser inte denna universal ut? http://www.amazon.com/Famore-771-8-5...3744981&sr=1-7
Hittade lite annat intressant att läsa om dessa saxar http://jimsharp.blogspot.se/2008/02/...ng-shears.html |
Tackar Lottan! Den sidan hade länk till en mycket bra pdf om slipning.
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:35. |