Nacke/axlar
1 bifogad(e) fil(er)
Jag placerar detta här istället för i historiska delen, hoppas det är ok för jag vet att ni är väldigt duktiga här.
Jag håller på att sy toile för blusbas för 1880-1890-tal. tycker att det sitter illa om axlarna. Hur tror ni jag ska råda bot på det här? En tanke är att sänka ringningen bak? Eller ska jag modifiera axelsömmarna lite? (axelsömmarna är lite nere på bakstycket förresten) Jag hade samma problem med förra blusen från butterick men det här mönstret är mer historiskt korrekt så jag vill få till bättre passform. (Truly Victorian) Tack alla. :) |
Jag tycker det ser ut som halsringningen är för hög
|
Så jag ska ta ner på axelsömmarna? Dvs göra lite mer "rakt"?
Det ska vara viktorianskt ståkrage förresten. 12 mm sömsmån ej borttrimmat. |
Öppna lite i halsen och se hur det blir då
|
Klippa upp sömsmån?
|
Axelsömmarna upp vid halsen, öppna lite där och se hur det sitter över axlarna.
|
Ok! :) Tack förresten.
|
Jag tycker att den ligger lite mycket upp mot halsen
|
Jag gjorde nu axlarna lite mer rakare (dvs mindre sluttande) och det löste lite av problemet, dvs tyget hasar inte in mot halsen.
Oj så mycket jag har att pilla.. blir väl 3:e toile nu då det här börjar bli ganska slitet. :D |
Hoppas att Du får till passformen på den
|
Tack! någon gång blir det nog bra det. :D
|
1 bifogad(e) fil(er)
Nu efter 3 toile och tusen ändringar så börjar det närma sig.
Vet ni varför det blir diagonala veck såhär? (se bild) Jag har försökt passa bitarna men mönsterförlagan är lite sisådär när det gäller att få sömsmån matcha exakt och sedan blev det ju mkt ta in på vidden så jag vill veta om jag kan förbättra på något sätt, dvs dra "det tyget lite upp där".. (ojj va förvirrande....) |
Nu kom jag på varför det är så. Jag skriver mer senare, jag tittar på tv.. ;)
|
Delarna ligger inte riktigt som de ska mot varandra
Hellre "dra" siddelen lite ner |
Ja, det jag gjorde var att förkorta livlängden bak men inte fram för jag är kortare bak (svank). Inte parallell linje men mer ovalformat där det slutar i spets.
Kan det ha spelat in? Om jag förstått dig rätt, så ska jag dra ner den sneda biten (biten mellan sidostycket och bakstycket) när jag syr mot sidostycket? Och därmed ignorera att markeringen inte matchar? (taggar) |
Ta upp sömmarna och lägg delarna räta mot räta, då kan Du se "vad tyget vill ha".
Lite svårt att förklara, men man kan inte dra och forma "med våld" Testa med lite upp i den övre delen av sidryggstycket, ovanför vecken. Nåla eller tråckla så ser Du om det kan hjälpa. Eller ta lite mindre sömsmån längre ner på det stycket, (där vecken är) och ta in mera i sömmen mot sidan. :)Lite svårt att förklara, jag skulle vilja prova och sätta nålarna själv för att se. |
Jag tänker som så - om du "släppte loss" de snedvridna sidostyckena bak så skulle de räta på sig och inte passa in på den plats du vill ge dem. Låt resten vara som det är och klipp nya delar som passar in. Kanske någon kan. hjälpa dig att rita av delen som den borde se ut medan du har den på dig?
Så skulle i alla fall jag göra. :) Väldigt tjusigt ser då ut att bli! |
1 bifogad(e) fil(er)
Lite knepigt, den enda jag har här är en sambo som är totalt okunnig vad gäller sömnad och passform och former överhuvudtaget. ;)
Jag satte plagget på min provdocka som ju inte är som jag i formen.. Så den fylls inte ut, i synnerhet om höfterna. (och att min midja är mer cirkelformad om midjan på ryggen pga korsettens tryck och snörningen) Men då ser man att delarna rätas ut och blir slät, men då blir mitt bak stycket mer "sladdrigt". Men man ska ha i åtanke att jag har satt rigileneband på alla sömmar. Till "äkta varan" ska jag använda spiralstål som jag inte köpt ännu. (man ska ha stål i alla sömmar inkl insnitt, med mitt bak undantaget) Vad säger ni om det här? (tack dreamcatcher förresten :)) |
Om du orkar kunde du kanske göra en provdocka som ser ut som du. Jag gjorde en efter mig själv och jag har stor glädje av den... och jag hoppas att jag aldrig går upp eller ner i vikt för det var gräsligt jobbigt att göra den. Så... jag både rekommenderar det och inte rekommenderar det. ;) :rolleyes:
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:16. |