Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt om symaskiner (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Sewingmachinesdirect? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=27195)

Flumbullen 2012-09-03 04:56

Sewingmachinesdirect?

Hej!

Är på väg att köpa min första overlockmaskin och efter att ha läst en del olika trådar här så verkar Brother 3034D vara en enkel och prisvärd nybörjarmaskin.

Har även läst att många beställt från England och då undrar jag bara hur det funkar med garanti och liknande. Någon som har erfarenhet av det?

sextiosexan 2012-09-03 08:56

Jag beställde oxå en 3034 från Sewingmachinesdirect. Gick smidigt ch var inga problem alls. Jag har inte behövt använda min garanti men den funkar på så sätt att man måte skicka tillbaka maskinen till butiken, oftast på egen bekostnad.
Vill du veta exakt av som gäller så är det enklast att du mailar dom. Dom är mycket trevliga och hjälpsamma både via mail och telekontakt. :)

Flumbullen 2012-09-03 10:46

Ok tack! Såg att det ska vara symässa i Borås i slutet av september, brukar det vara bra mässpriser på maskiner? Om det lönar sig att hålla sig ett tag menar jag? ;)

sextiosexan 2012-09-03 12:13

Jag kollade på overlocken på nån mässa oxå men inget direkt extrapris, inga extrasaker med eller nåt. Jag beställde istället och fick då pressarfot med samt tråd, nålar samt div annat med på köpet.

Bra att veta är att den pressarfot som följer med som standar när man beställer från SMD, ingår inte som de här i Sverige, utan måste köpas separat.

Flumbullen 2012-09-03 12:22

Är du nöjd med din? Är den så enkel och pålitlig som så många påstår? Funkar det bra att sy i jeanstyg?

Baltzer 2012-09-03 12:42

Jag köpte en Brother 3034D för ca 1 år sen från just SMD och den fungerar jättebra. Följde med en adapter så sladden passar för svenska kontakter. Det var en snabb och smidig affär till ett mycket bra pris:D.

krilil 2012-09-03 12:44

Jag är också nyfiken på Brother 3034D.
Är väääldigt ny på det här med att sy men tycker det är superkul.
Visst har man en sådan maskin endast till overlock och täcksöm? Man kan inte sy vanlig raksöm, sicksack med en sådan väl?

Min väldigt enkla symaskin har börjat låta som en kulspruta när man syr och jag tvivlar på att det är lönt att lämna in den på service. Så då kanske jag måste köpa två maskiner helt enkelt.
:-/ Man får ju hoppas att intresset håller i sig i sådana fall.

sextiosexan 2012-09-03 13:09

Citat:

Flumbullen skrev: (Inlägg 171141)
Är du nöjd med din? Är den så enkel och pålitlig som så många påstår? Funkar det bra att sy i jeanstyg?

Jag är nöjd med min, den tuggar och kör utan några bekymmer alls. En väldigt prisvärd (särskilt vid köp från England) lättfattad och bra overlock.
För mig var det aldrig nödvändigt med div finesser utan jag ville ha en bra stabil bas overlock till ett överkomligt pris, och det har jag fått. :)
Jag sydde på min bara timmar efter att paketet kom, noll overlock kunskap sen innan.

Har inte sytt i jeanstyg med den så kan inte säga hur det funkar. Annat tjockare tyg funkar bra.

sextiosexan 2012-09-03 13:14

Citat:

krilil skrev: (Inlägg 171143)
Jag är också nyfiken på Brother 3034D.
Är väääldigt ny på det här med att sy men tycker det är superkul.
Visst har man en sådan maskin endast till overlock och täcksöm? Man kan inte sy vanlig raksöm, sicksack med en sådan väl?

Min väldigt enkla symaskin har börjat låta som en kulspruta när man syr och jag tvivlar på att det är lönt att lämna in den på service. Så då kanske jag måste köpa två maskiner helt enkelt.
:-/ Man får ju hoppas att intresset håller i sig i sådana fall.

Man har den till overlocksömmar, inte täcksömmar. Då behövs det en coverlock/stich eller en overlockmaskin som går att bygga om till täcksömsmaskin men då handlar de om maskiner i en helt annan prisklass än 3034:an.
Raksöm och sicksack kan man inte sy, det stämmer. :)

bila 2012-09-03 13:15

Brother 3034D (även lillebron och störebron den denna) syr bara overlocksöm.
För att sy täcksöm behöver du täcksömsmaskin (cover) eller en kombimaskin, som du kan bygga om. Priset på en kombimaskin och dom två andra skiljer inte är ungefär det samma.
Att bygga om en kombimaskin är lite skruvande, byte av bord och omställningar och omträdning, nålar som ska flyttas m.m.

Fålla kan man göra på den vanliga symaskin med tvillingsnål.

Du behöver den vanliga maskinen, och overlocken bör helst stå intillden vanliga symaskinen, så man kan sy det som på båda.

På overlocken kan du i stort sett bara sy raka sömmar. Men den gör fint och snabbt.

Flumbullen 2012-09-03 15:53

Tack så mycket för alla svar och hjälp!

En sista fråga bara; Brother maskinen har en flatlock söm enligt broschyren, är det nån som provat den?

Flumbullen 2012-09-03 15:57

Citat:

sextiosexan skrev: (Inlägg 171140)
Jag kollade på overlocken på nån mässa oxå men inget direkt extrapris, inga extrasaker med eller nåt. Jag beställde istället och fick då pressarfot med samt tråd, nålar samt div annat med på köpet.

Bra att veta är att den pressarfot som följer med som standar när man beställer från SMD, ingår inte som de här i Sverige, utan måste köpas separat.

Blev visst en fråga till ;)

Ang. pressarfoten, följer den med om man beställer från SMD? Blev lite osäker bara...

krilil 2012-09-03 16:56

Citat:

Flumbullen skrev: (Inlägg 171150)
Tack så mycket för alla svar och hjälp!

En sista fråga bara; Brother maskinen har en flatlock söm enligt broschyren, är det nån som provat den?

Ja, jag trodde täcksöm och flatlock var samma sak men det antar jag att det inte är då..?
Skulle behöva en sömnads-ordbok tror jag :-)
I e annan tråd läste jag att man behöver en speciell pressarfot för att sy flatlocksömmen och att den följer med när man beställer från England men ej vid köp i Sverige.
Tack för alla snälla svar säger även jag och ursäkta om jag tränger mig på i din tråd.. Ny här så jag kanske inte lärt mig korrekt forums-hyfs än :-)

sextiosexan 2012-09-03 18:00

Pressarfot för flatlocksöm följer med vid köp från England. I Sverige måste den köpas separat.
Täcksöm och flatlock är inte samma sak. Täcksöm är den sömmen du ser längst ner på en t-shirt tex, två raka sömmar bredvid varandra. Flatlock vet jag inte hur jag ska beskriva men finns garanterat trådar om den om du söker i forumet.

Jag har testat flatlock men bara för skojs skull, ingen söm som jag direkt använt än.

Flumbullen 2012-09-03 18:15

Tack igen för all hjälp! Blir nog till att beställa en ifrån SMD då.

Behöver man maila dom först eller är det bara att lägga en beställning? Nåt annat man ska tänka på?

krilil 2012-09-03 18:22

Nu vet jag skillnaden mellan flatlock och täcksöm. Tack snälla för bra förklaring!

Flumbullen 2012-09-04 20:00

Sådärja! Nu fick jag beställt en brother 3034D! Hoppas det går fort, känner mig som en unge som väntar på julafton! :-D"

krilil 2012-09-06 19:53

Nu har jag också beställt!

Hittade manual på svenska här: http://welcome.solutions.brother.com...4dug01svfi.pdf

Tänkte att det kanske kunde vara användbart..

Flumbullen 2012-09-07 18:37

Åh vad bra!

Fick min maskin idag. :) Beställde 16.57 i tisdags och dom skickade den 17.06! Kom idag vid 12. Har inte hunnit prova den med två små sjuklingar hemma men imorgon så åker gubben på sjuksyster tjänstgöring så ska jag försöka mig på detta. Har aldrig provat en overlock förut. Längtar tills imorgon ;)

Baltzer 2012-09-07 18:40

Grattis och Lycka till!!

krilil 2012-09-08 05:25

Å vad roligt! Berätta gärna hur det går? Hoppas min kommer i början på kommande vecka... Har funderat ut massor med grejer jag vill sy med den så får jag tid över i helgen ska jag nog ta och klippa ut lite så det bara är att köra.. När man väl förstått sig på maskinen såklart :-)
Något jag funderar över är hur jag ska få saker och ting rätt utan att nåla.. Har aldrig testat och aldrig ens sett en overlock användas så det ska bli jättespännande.
Kanske läge att söka efter lite youtube klipp också i helgen.
Hade aldrig trott att jag skulle längta så efter en symaskin! :-D

krilil 2012-09-08 05:26

Skulle såklart inte vara frågetecken efter "berätta gärna.."

Baltzer 2012-09-08 06:36

När det gäller att nåla... Det är inte ofta jag nålar när jag använder min overlock men när jag gör det så sätter jag nålarna så långt in på arbetet att de går fritt för knivarna eller så kör jag så sakta att jag kan ta ut dem innan de når knivarna. :D

bila 2012-09-08 10:22

Om du nålar använd nålar med stora huvuden, så att du ser dom, särskilt viktigt när du syr i trikå och lösa tyger. I sådana tyger har nålarna en tendens att gömma sig i tyget så man inte ser dom om man använder vanliga nålar.
Nåla så lite som möjligt.

Ibland med sömmar som jag är osäker på syr jag först en söm på den vanliga symaskinen, och ser att den blir okej, innan jag syr på overlocken. Det är lättare att sprätta en vanlig söm än en overlocksöm. Använd en sprättvänlig längd på stygnen.

En annan metod är att limma ihop tygerna med limstift. Änvänd sådant som försvinner i tvätt och fungerar på tyg.

krilil 2012-09-08 14:08

Vilka bra tips Birgit! Tack!
Har tänkt att man borde kunna nåla långt in men t.ex. jersey har ju en tendens att rulla sig så då kanske något av de andra sätten funkar bättre. Längtar efter att få prova. :-)

krilil 2012-09-08 14:09

Tack även till Lis/Baltzer!

Flumbullen 2012-09-08 19:13

Nu har jag provat den och det var jätteenkelt att trä den och så himla roligt att sy. Blev ett par trikåbyxor till minstingen iaf, trots att gubben slingrade sig ur barnpassningen :-) Hoppas få mer tid imorgon. Har också undrat över nålningen men det behövdes inte om man bara var observant på tyget, trots att det var jersey.

Tack för alla bra tips! Grymt ställe det här! :-D

Elden 2012-09-20 09:56

Hej!
Igår kväll läste jag hela denna tråden och bestämde mig äntligen för en Brother 3034! Hoppas du är fortfarande nöjd med din.;)

Livsglad 2012-09-20 20:39

Och jag var och tittade på en sådan idag, ska äntligen köpa mig min första overlock. Men jag tyckte den väsnades mycket - hur upplever ni det hemma i er syvrå?

Livsglad 2012-09-20 21:33

Citat:

Livsglad skrev: (Inlägg 171559)
Och jag var och tittade på en sådan idag, ska äntligen köpa mig min första overlock. Men jag tyckte den väsnades mycket - hur upplever ni det hemma i er syvrå?

Oh oh... jag tittade ju på 1034D ju! :eek:

Har kollat på video nu om 3034D - ser skoj ut! Men vad kostar frakten? Fritt inom UK hittade jag på hemsidan....

bila 2012-09-20 21:48

Det är fritt till Sverige också om du handlar för minst 20£ och att det inte väger mer än 30 kg.

Overlockar låter mer än vanliga symaskiner, men dom syr mycket snabbare än en vanlig symaskin. En vanlig symaskin låter längre per söm. Ofta syr man dessutom sömmen 2-3 gånger (sömmen + kastning av sömmaren), vilket overlocken klara av i ett monent.
Jag tycker att det gör så fort att sy en söm med overlock att man inte hinner bli irriterad på ljudet.

Livsglad 2012-09-20 22:00

Tack Birgit! Fraktfritt gör ju att det blir väldigt mycket billigare än att handla i Sverige om jag väljer en Brother. :cool:

Det låter angående ljudet - jag blev lite fundersam för är ganska känslig för ljud, Berninan var mycket tystare. Men kostar mer å andra sidan.

Vet du eller någon annan om Bernina säljs till bra pris någonstans?

Jag ska testa maskiner hej vilt på syfestivalen i Borås innan jag bestämmer mig dock - men svårt med ljudförståelse i sådan miljö!

Livsglad 2012-09-20 22:56

För 500 kr mer får man nästa modell - någon som handlat från dessa butiker eller har denna maskin som kan berätta något? BROTHER 4234D

http://www.sewingmachine-sales.co.uk/overlocker/brother-4234d-overlocker.htm

http://www.howdenssewingmachines.co....cessories.html

sextiosexan 2012-09-21 11:37

Citat:

Livsglad skrev: (Inlägg 171566)
För 500 kr mer får man nästa modell - någon som handlat från dessa butiker eller har denna maskin som kan berätta något? BROTHER 4234D

http://www.sewingmachine-sales.co.uk/overlocker/brother-4234d-overlocker.htm

http://www.howdenssewingmachines.co....cessories.html

Mer än 500 skiljer det nog, 100 pund är väl ca 1100kr, har inte riktigt koll på exakta valutan i nuläget. Jag har inte själv beställt från butikerna du länkar till men hos bägge får du betala frakten till Sverige och det bör väl handla om ett antal hundralappar.
Har för mig att jag läst om andra här på sysidan som beställt från butiken i första länken, och det har funkat bra, men det får dom gärna verifiera.:)

Livsglad 2012-09-21 16:44

Citat:

sextiosexan skrev: (Inlägg 171573)
Mer än 500 skiljer det nog, 100 pund är väl ca 1100kr, har inte riktigt koll på exakta valutan i nuläget. Jag har inte själv beställt från butikerna du länkar till men hos bägge får du betala frakten till Sverige och det bör väl handla om ett antal hundralappar.
Har för mig att jag läst om andra här på sysidan som beställt från butiken i första länken, och det har funkat bra, men det får dom gärna verifiera.:)

Okej, jag kollade bara lite hastigt på forex valutomräknare så det kanske inte blev rätt så.

Fick det till att 3034D kostar £293 / 3296 SEK och 4234D kostar £339 / 3813 SEK. Igår räknade jag på £239 =)

Rekommendationer är bra och jo, flera har sagt det fungerat utmärkt med SMD. Frakten på ena stället är £6.50 vilket inte är speciellt mycket. Vore skoj att veta om någon provat annat ställe. Men man kan å andra sidan åka dit och handla.... dags att spara kanske :D London är aldrig fel att besöka. ;)

Men jag börjar med att provsy nästa helg på Syfestivalen i Borås. Drömma vid datorn går ju an men verkligheten kan vara något annat.... Rätt skoj om det blir rätt maskin.

sextiosexan 2012-09-21 18:03

Att frakten är 6.50 är en sanning med modifikation...Den summan gäller bara småsaker. För större paket som tex symaskiner får man exakt fraktpris antingen vid förfrågan via mail eller vid orderbekräftelsen. :)
Av egen erfarenhet så brukar det handla om 200-400kr.

Jag tror du blandar ihop siffrorna igen. :D
239 pund kostar 3034 idag och 4234 kostar 339 pund hos en av de länkande affärerna.

Har oxå funderat på att åka över och köpa mig en coverlock men vetesjutton hur det funkar att ta med den på flyget. :confused:
Nån som testat det?
Gillar verkligen London och det är onekligen hög tid att åka dit igen. :)

Livsglad 2012-09-21 18:24

Citat:

sextiosexan skrev: (Inlägg 171582)
Att frakten är 6.50 är en sanning med modifikation...Den summan gäller bara småsaker. För större paket som tex symaskiner får man exakt fraktpris antingen vid förfrågan via mail eller vid orderbekräftelsen. :)
Av egen erfarenhet så brukar det handla om 200-400kr.

Jag tror du blandar ihop siffrorna igen. :D
239 pund kostar 3034 idag och 4234 kostar 339 pund hos en av de länkande affärerna.

Har oxå funderat på att åka över och köpa mig en coverlock men vetesjutton hur det funkar att ta med den på flyget. :confused:
Nån som testat det?
Gillar verkligen London och det är onekligen hög tid att åka dit igen. :)

He he, det är tur jag inte ska köpa maskin idag.... skoj att fler än mig tycker det är dags att besöka London! ;):D

Livsglad 2012-09-30 19:30

Nu har jag varit på Syfestivalen och provsytt några overlockar - heter det så eller overlocks? Nåja, Brother 4234D lockar helt klart mest. Husqvarnas billigaste verkade riktigt bra tills jag kom till Brothermontern. :D

Ni som vet så mycket här inne - kan ni tala om för mig om den maskinen är "onödig" för mig som nybörjare med sådan maskin eller om det är värt att satsa på den modellen direkt? Vad skiljer dem åt? Jag upplever de två enklare Brother-maskinerna mycket plastigare och billigare, gillar att sy på denna och gillar även utseendet. :o

Och så var det där hur mycket billigare det blir att handla från England egentligen? Idag står det så här på Forex sida: 359,00 GBP säljs för
4 048,95 SEK
Om jag nu tänkte fel om valutan häromdagen så kanske jag gör det igen eftersom vi fick så olika uppgifter tidigare. :D

Jag hittade maskinen i Sverige till ett pris på 4995 kr. http://symaskinsxperten.se/product_i...oducts_id=1090

De skillnader jag sett är belysningen, nålträdaren, trådhållaren i metall - är irriterad på mig själv att jag inte frågade bättre när jag ändå nu hade experten på sortimentet att fråga ut i fredags :/

Tacksam för synpunkter igen!

Stinap 2012-09-30 22:36

För närvarande har jag en 4234D till låns medan min egen 4034D är på reparation. Nålpåträdaren har jag faktiskt inte brytt mig om att lära mig använda, men det borde ju vara praktiskt. Belysningen känns lite kallare och möjligen också lite svagare. Trådhållaren är kanske stabilare, men jag tycker trådarna har lättare att hoppa ur så där föredrar jag den äldre modellen. Hakarna för trädning har förändrats - på några punkter har det blivit enklare att få trådarna rätt och på en punkt faktiskt svårare. Om den nya modellen är starkare vet jag inte, men jämfört med min egen maskin är det svårare att sy långsamt.

Som helhet är jag nöjd med min 4034D - bortsett från pressarfotslyften som nu är på reparation för andra gången, men det är tydligen ett ovanligt fel. Tjocka sömmar kan krångla ibland. Skulle jag byta upp mig vore det till en Babylock men då blir det andra priser.

Livsglad 2012-09-30 23:42

Hej, så intressant att du kan jämföra modellerna så bra! Tack så jättemycket! Tycker du maskinerna är likvärdiga i stabilitet? Den enklaste modellen, 1034D verkar inte alls speciellt skoj - jag insåg när jag skrev i tråden att jag missade kolla 3034D dumt nog, har bara testat de andra två.
Flera har ju skrivit här på Sysidan att de är så nöjda med sina 3034-maskiner och med dina åsikter får jag fundera om igen. Onödiga pengar låter det som för något snyggare design mest :rolleyes:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:41.