Problem med HQ2000 modell 6010
Har köpt ovannämnda maskin som tydligen ej använts på lång tid, kanske 5-10 år. Detta hade till följd att bl a rattarna inte fungerade som de skulle. Detta har jag löst med hjälp av symaskinsolja och de verkar nu funka som de ska. Däremot har jag problem med att nålen inte greppar undertråden utan det blir ett mindre skatbo vid spolen.
Finns det någon läsare som kan tipsa mig hur jag fixar detta. Är inte intresserad att lämna till service utan vill det själv. Jag saknar tyvärr manual men det kanske fixar sig så småningom om jag får eländet att sy som den ska. |
Har du trätt maskinen rätt, både under- och övertråd? Kanske behöver du städa mellan trådspänningsbrickorna så att tråden går mellan dessa som den ska.
Har du satt i spolkapslen ordenligt? Det kan också orsaka "skattbon". |
Följ minnamis tips, men byt till en ny nål. En dålig skadad nål kan också ställa till det.
Skruva loss brickan som sitter runt matartänderna och ta bort all damm och trådrester som sitter där. Detta brukar kunna orsaka trasssel. Dra med en tjock luddfri tråd mellan trådspänningsbrickorna. Det finns den skåra i spolhuset, iden ska du dra med tråden och om grejen som sitter där. Annars får du ingen spänning på undertråden. Det är viktigt att spolen går åt rätt håll, spolhuset. |
Jag har rengjort maskinen från en massa ludd och härvor av sytråd. Bytt nål och använder samma tråd på båda ställena. Jag tycker att nålen går ned för långt i spolen men har inget att gå efter då jag ev ska justera stången för nåldjupet. I tidigare forum har man talat om att "kammen" kan vara skadad. Vad är detta? Jag får väl kanske skaffa ytterligare en 2000 maskin och kolla inställningqarna.
|
Har Du sett till så att nålen går ända upp när Du sätter fast den?
Eller har Du fel nål. Det finns lite olika nålsystem. |
Nålen sitter i sitt övre läge.
|
HQ 2000 modell 6010
Har sett tidigare uppgifter om att "kammen" kan vara skadad på ovannämnda modeller. Var sitter denna?
|
Fick du med flera kammar med olika mönstersömmar. Testa med en annan. Raksöm och zigsack har jag för mig att det funka på alla.
När jag hade en sådan fick jag tipset att smörja in pinnen på nålhuset med vasselin. Jack i stygnplåten kan också ställa till det, att det trassar och tråden brister. När du testar använd olika färg på över och undertråd så ser du tydligt vad som trasslar. |
Citat:
https://spinningayarn.wordpress.com/...l/#comment-844 |
Tack så mycket nu har jag något att studera. Tack
|
Ett litet halmstrå, kanske du redan har kollat,
har du skruvat upp nålskruven maximalt och tryckt upp nålen så att den sitter absolut högst upp, samt pillat rent med en knappnål i hålet? Har ingen Hq men vet att vissa maskiner kan ha en skåra ovanför nålen vid nålinfästningen. |
Jag har inte klart för mig om det är nålen eller övertråden som ska gå ned i spolen och ta med sig undertråden. I mitt fall så snor övertråden in sig i spolen och bildar ett skatbo. Undertråden är orörd. Jag har tre olika spolhus och har skiftat spolar men inget fungerar.
|
Efter att nålen nått sitt lägsta läge och sedan dras upp några millimeter så bildas en ögla av övertråden bakom nålen. Denna ögla g
fångas upp av spetsen på den roterande griparen. Övertråden tar då ett varv runt spolen/undertråden och när sedan nålen fortsätter upp och övertråden sträcks så bildas ett stygn. Har ingen symaskin med exakt likadan gripare som HQ 2000 så beskrivningen kanske inte stämmer exakt, men i det stora hela fungerar alla lika. Kolla så att det finns en spänningen på övertråden. När man fäller upp pressarfoten ska den löpa relativt fritt, men med den nedfälld ska brickorna göra att det är ett motstånd. (Finns en fjäder som kan mattas.) |
Kolla även trådspänningen på spolkapseln. Sitter en liten skruv på sidan på spolkapseln som man kan justera detta med. Matar matartänderna som dom ska så dom inte är nerfällda och nålen syr på samma ställe hela tiden?
|
Har du någon annan symaskin (som fungerar och har lodrätt spole, inte liggande) som du kan studera? Även om det inte är samma märke så är principen samma. Du får veva fram på handhjulet och titta på det medan luckan är öppen. Sitt långt ner så du ser uppåt. Då kan du se hur nålen kommer ner och nålens tråd fångas upp av den rörliga metallbiten och drar med tråden ner och runt, och därmed fångar upp undertråden. Som CarlM säger alltså! :)
Då kan du ha det som referens och se om det rör på sig i samma takt, att nålen kommer ner i rätt tid jämfört med griparen (metallbiten som åker runt och runt, runt spolen). Använder du också rätt nålsystem? Visserligen är det kanske "långskott" att du har fel nålsystem för 2000 ska ha vanliga standardnålar. Ett tips jag fick här på sysidan, som inte är lösningen men i alla fall hjälper dig att hitta felet: Testa med att sänka nålen lite aning, kanske någon eller några millimeter och skruva fast det. Alltså inte hela vägen upp. Om det nu då fungerar, då är det så att symaskinen är ur synk. Det hände mig och jag fick justera nålstången och då blev problemet löst. (och jag har justerat ett par andra symaskiner åt andra också) Vad som kan ha hänt är t.ex. att nålstången hamnat ur läge, kan hända om man syr över någonting jättehårt eller att det är slitet.. (ingenting konstigt, stången sitter bara fast i ett grepp som kan justeras och därmed också bli "feljusterad") Då sitter nålstången lite högre upp än vad den ska göra helt enkelt pga att den fick stöt uppåt. Är det riktigt fel så kan man behöva justera griparens position men jag har inte behövt göra det så jag kan inte säga mer. :) |
Bara en banal fråga, har du vänt spolen i undertrådskapseln rätt?
|
Citat:
upp och felvänd spole. Det är befogade frågor, det är så själv- och det har man gjort så många gånger men kan ändå gå fel. |
Jag har nu fått igång det gamla skrället efter mycket funderande och trixande med nålstången och efter många goda råd. Men det som var grundfelet på maskinen var att spolen låg för långt fram i hållaren. Detta gjorde att undertråden gick runt på både framsidan och baktill på spolen och bildade skatbon. Efter att ha tagit bort en av fyra plåtbrickor som satt innanför spolhuset så fungerar maskinen. Problemet nu är bara att jag inte har någon manual så jag kan göra rätta inställningar.
TACK ALLA SOM HJÄLPT MIG!!! |
Jag undrar. På baksidan av friarmen, mitt emot spolhuset,
finn en skruv som du kan skruva korrigera spolhuset. Har du kollat där innan du tog bort brickorna. Vet inte om Hq har det så. Men det kan vara värt att kolla. Du måste då bort med bakstycket om den inte är monterad så att du kommer åt det på utsidan av maskinen. Om du justerar där så bör det räcka o att du inte behöver några mer åtgärder. Service manual som du efterfrågar brukar finnas på nätet. Eljest kontakta en åf. De kanske kan hjälpa dig. |
Nej det finns ingen justering där utan detta sker med hjälp av tunna plåtbrickor innanför spolkapseln. Ha det så bra och tack för många bra tips.
|
Får man lov att dela med sig av manualer???? I så fall kan du maila mig så kan jag scanna in min till dig. Det är visserligen en kopierad variant men det står det viktigaste i den.
|
Det bör gå bra att dela med sig manualer. Det är många folk som säljer manualkopior och jag tror knappast de har frågat om lov......
|
Tack Lottan men jag har köpt en PDF-kopia på huskvarnabutiken. Den kostade 60 kr och det kan ju vara skäligt.
Tack i alla fall och ha det så bra. |
Citat:
http://web.mit.edu/2.972/www/reports...ng_machine.gif |
Fast helt exakt rätt är den inte för nålen ska ner lite aning först innan griparen kommit. Det är först när nålen åkt upp någon millimeter som griparen möter nålen.
Men för att lära sig hur symaskinen bildar sömmar är det ju bra med giffen. |
Citat:
Griparen justerar du genom att från nålens nedersta läge höja nålen 2,5 mm. Griparspetsen skall då hamna precis bakom nålens mitt. Justering görs genom att lossa tre skruvar på undre axeln (på baksidan vid remmen till övre axeln). Dessa två standardjusteringar bör få de flesta maskiner att fungera. Lycka till |
Citat:
|
Hej igen
Jag är tvungen att återkomma beträffande min HQ 2000. Jag har som jag sagt tidigare fått den att fungera tillfredsställande. Dock inte backmatningen när jag syr raksöm. Om jag ställer in rattarna enligt boken för att fästa tråden i backläge fungerar det inte, knappen har dåligt motstånd. Någon som har några några tips? |
Problem med backmatningen är vanligt hos gamla husqvarnamaskiner. Här än en instruktionsvideo där han använder bl.a. en hårtork.
http://www.youtube.com/watch?v=-Il9V...=results_video |
Tack för tipset Carl.
|
Citat:
Lycka till! |
Ja det måste vara något i inställningarna som inte fungerar. Jag har
fått backknappen lös och utan att kärva. Jag ser att det blir för litet utslag då jag trycker in backen. Trycker jag ner en arm på baksidan invid sömväljaren manuellt så påverkar det matningen av tyget och matartänderna går bakåt med en kraftig rörelse. Kan någon del i mekaniken "kuggat" över på något sätt? |
Fungerar knapphålsmekaniken? Testa att dra ut och vrida runt knapphålsmekaniken. Om den fungerar som den skall är det nog så att backmekaniken behöver rengöras och smörjas.
|
Ja knapphålsmekaniken verkar att fungera. När jag ställer ratten för sömväljaren längst till vänster (alltså något ur sitt rätta läge)på raksömssymbolen så syr maskinen bakåt. Den trasslar dock tråden så jag får upp flera trådar från spolen.
|
Jag menade att du skulle ställa stygnbreddsratten på 0 och dra ut knappen. Då har du kopplat in knapphålsmekaniken. Sömväljaren skall du ha på raksöm. Läge 1 skall sy ena stolpen bakåt. 2 syr en träns. 3 syr andra stolpen framåt och slutligen 4 sista tränsen. Därefter kan du vrida till 0 och trycka in knappen. Ett relativt vanligt fel är att hela mekaniken hamnat i fel läge och exempelvis alltid syr första stolpen baklänges. Kan du inte dra ut knappen så är det relativt enkelt att rätta till felet från gaveln under handhjulet. Ställ stygnbredden på 0 och se till att urfasningen som syns kommer mitt för den tapp som skall passa i urfasningen.
Det låter svårare än det är, så lycka till. |
Jag uttryckte mig lite oklart. Men knapphålsfunktionen fungerar och likaså är knappen för stygnbredden fullt rörlig.
Vid raksöm då jag trycker på bakåtknappen händer inte något.maskinen syr framåt. Om jag då vrider sömväljaren något till höger till sista strecket för raksöm så kan jag sy bakåt. Men i detta läge trasslar tråden. |
Om knapphålsmekaniken är OK så är nästa steg att kontrollera att stygnlänghen är rätt inställd. Ställ längden på 0 och sy utan tråd. Matningen skall då vara 0. Justera med skruven inuti backknappen. Skruva inte loss den.
|
Jag har fattat helt fel när det gäller att sy knapphål trots din beskrivning. När jag gjort inställningarna för att sy den första stolpen som ju ska sys bakåt så syr maskinen sicksack.
Den vägrar tydligen att sy bakåt. |
Citat:
Du rättar till felet genom att lossa gaveln så att du ser knapphålsmekaniken. Ställ stygnbredden på 0 och se till att urfasningen som syns kommer mitt för den tapp som skall passa i urfasningen. Med en lämplig skruvmejsel kan du bända runt mekaniken så att den tapp som finns på mekaniken kommer mitt för urfasningen på stygnbreddsmekaniken. När du ser att de kommit mitt för varandra så är det bara att dra ut ratten så att urfasningen och tappen går i varandra. Observera att utdragning och inskjutning skall ske med breddsteget 0 inställt. Troligen behövs lite olja i maskineriet. Det kan också krävas att du matar runt mekaniken (med mejseln) mer än ett helt varv innan du trar i spaken för att allt skall hamna rätt. Det låter svårare än det är, så lycka till. |
Jag kan fortfarande inte sy bakåt då backknappen inte går att trycka in det hjälper inte att justera med skuven den reagerar inte.
Ställer jag ratten för sömväljaren mot den vita pricken så syr maskinen bakåt och matningen bakåt fungerar. Stygnbreddsknappen går att vrida utan problem. Men maskinen syr inte bakåt i läge 1 som den ju ska göra. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:51. |