Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Overlock / Coverlock (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   En overlock som klarar täcksöm? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=25926)

Ingrimi 2011-12-27 21:45

En overlock som klarar täcksöm?

En overlock symaskin har jag funderat på, riktigt sugen på att köpa en som inte är för dyr. Men jag vill göra dekorativa overlock sömmar mitt i tyget som t.ex. runt ärmmudden på barn kläder och så vidare.
Ni är experter här :)vilken overlock med täcksömmar kan ni rekomendera, som inte för dyr:confused:???????

Ingrimi 2011-12-27 21:57

Har någon provat Frister+rossmann Knitlock.
De flesta overlock kan man stänga av kniven då kan man göra dekorativa sömmar nästan, eller???:confused:

bila 2011-12-27 22:39

Ska du sy täcksöm är det en covermaskin du ska ha. Men den kan du bara sy täcksömmar med. Typ att fålla upp tröjor och även sy dekorativa sömmar med. Med den maskinen kan du inte sy overlocksömmar med. Då behöver du en overlockmaskin. Overlocken kan inte sy mitt i ett tyg utan bara på kanten, och bara overlocksöm och rullfåll, med kniv eller utan kniv.
Sedan finns det overlockmaskiner som man kan bygga om för coversöm. Man måste då flytta nålar, ändra om i maskinen och byta bord. Det är lite pyssel. Du får räkna med minst en 8-10000 för en sådan maskin. Det är ungefär samma pris som billig overlock och covermaskin.
Den maskin du tittat på är en vanlig overlock och den klarar inte av att sy täcksöm med.

bila 2011-12-28 09:35

Tilläggas att de flesta brukar börja med en overlock. Och jag skulle rekommendera Brother 3034D som är en jättebra nybörjaroverlock. Att fålla går att göra med tvillingnål på den vanliga symaskinen. Även om resultatet blir bättre med en coverlock. Om du tycker att du behöver kan du komplettera ned en covermaskin.

Du kan göra mycket kul med en vanlig overlock också. Skaffa dig en bra bok som ger dig tips.

Maskinen du har tittat på finns inte vad jag vet i Sverige. Kan bli lite krångligt att få tag i reservdelar och tillbehör här.

Ingrimi 2011-12-28 10:58

Citat:

bila skrev: (Inlägg 163119)
Ska du sy täcksöm är det en covermaskin du ska ha. Men den kan du bara sy täcksömmar med. Typ att fålla upp tröjor och även sy dekorativa sömmar med. Med den maskinen kan du inte sy overlocksömmar med. Då behöver du en overlockmaskin. Overlocken kan inte sy mitt i ett tyg utan bara på kanten, och bara overlocksöm och rullfåll, med kniv eller utan kniv.
Sedan finns det overlockmaskiner som man kan bygga om för coversöm. Man måste då flytta nålar, ändra om i maskinen och byta bord. Det är lite pyssel. Du får räkna med minst en 8-10000 för en sådan maskin. Det är ungefär samma pris som billig overlock och covermaskin.
Den maskin du tittat på är en vanlig overlock och den klarar inte av att sy täcksöm med.

Precis kollade runt på nätet kom åt Youtobe film med frister+... maskinen den gör täcksöm men bara mot kanten av tyget så den ger inte mig vad jag vill ha.
Tack för ditt svar den är mycker bra, kul att läsa. Jag mistänkte att en maskin kan bara göra en sak riktigt bra, overlock är bra på det och cover är bra bara på det. Bygga om och mecka massor är inte min grej, det gör inte min projekt klara snabbare.
Dekorativa sömm får gamla Pfafen klara med tvillings nål. Cover ska det bli. Men vilken Brother 3034 eller nån slags Janome?

Ingrimi 2011-12-28 11:05

Citat:

bila skrev: (Inlägg 163128)
Tilläggas att de flesta brukar börja med en overlock. Och jag skulle rekommendera Brother 3034D som är en jättebra nybörjaroverlock. Att fålla går att göra med tvillingnål på den vanliga symaskinen. Även om resultatet blir bättre med en coverlock. Om du tycker att du behöver kan du komplettera ned en covermaskin.

Du kan göra mycket kul med en vanlig overlock också. Skaffa dig en bra bok som ger dig tips.

Maskinen du har tittat på finns inte vad jag vet i Sverige. Kan bli lite krångligt att få tag i reservdelar och tillbehör här.

Det har jag oxå funderat på inatt att frister+ finns ju inte i Sverige och extra delar, service vid behov kan bli dyr, ingen kanske känner till den maskinen ingen kan hjälpa och så Fristers+ cover är ju intill kanten av tyget så den blir det inte min nya symaskinen.
Många rekomenderar brother 3034 men varför inte Janome i ca samma prisgrupp i England , Ellna 664 kanske.
Bara man kan disabla kniven så gör man rullfåll (om den heter så, nya uttryck för mig).
Jag läser och tittar här på nätet mycket spännande, ska bli kul att testa när jag får min maskin när jag fattad beslut om vilken vet blir jag beställer.

sextiosexan 2011-12-28 11:37

Om du ska beställa från England så kan du inte välja Elna/Janome då dom inte levereras till Sverige.
Är Brother eller något annat som gäller.

Frister knitlock är en ren overlock, den syr inte täcksömmar utan motsvarar i stort sett brother 3034.

bila 2011-12-28 15:53

Även coverlockarna har sin begränsing. Hålet mellan maskinen och pressarfoten är ganska litet. Så man får inte plats med jätte stora tygstycken där.
Det är overlocken som man har mest nytta av. Den är helt suverän att sy i stretchtyger, men även andra tyger. Sömmarna blir jättefina och elastiska och resultat blir proffsigt.

Ingrimi 2011-12-29 00:15

Beställde Brother 3034D, nu blir det spännande.
Betalade med bank överföring, hoppas den hamnar till rätt motagare, många luckor skulle fyllas i :confused:...

bila 2011-12-29 08:38

Köpte du från england så om ungefär en vecka kan du troligtvis ha din maskin. Dom brukar leverera dom till dörren, förutsatt att man inte bor i hus med portkod och är hemma när dom kommer. Annars får man hämta dom på posten.

Hoppas att du ska trivas med din nya kompis och att ni ska få mycket kul tillsammans.

3034 var min första overlock, jag tittade på filmen och hade lyckat trä den och var igång och sydde inom en halvtimme, trots att jag var nybörjare. Jag kallade honom för Ove (förkortning på Overlock) Ove var mycket snäll och lydig, jag saknar honom, han fick flytta till ett nytt hem när jag köpte min Babylock Evolution. Men han fick ett gott hem dit han kom.

mariatherese 2011-12-29 08:48

Jag är väldigt förtjust i min Singer!

Ingrimi 2011-12-29 21:46

Citat:

bila skrev: (Inlägg 163173)
Köpte du från england så om ungefär en vecka kan du troligtvis ha din maskin. Dom brukar leverera dom till dörren, förutsatt att man inte bor i hus med portkod och är hemma när dom kommer. Annars får man hämta dom på posten.

Hoppas att du ska trivas med din nya kompis och att ni ska få mycket kul tillsammans.

3034 var min första overlock, jag tittade på filmen och hade lyckat trä den och var igång och sydde inom en halvtimme, trots att jag var nybörjare. Jag kallade honom för Ove (förkortning på Overlock) Ove var mycket snäll och lydig, jag saknar honom, han fick flytta till ett nytt hem när jag köpte min Babylock Evolution. Men han fick ett gott hem dit han kom.

Jag har lärt mig massor av era inlägg här i forumet, har läst om Ove och Bebisen :), nu ser jag verkligen fra emot min ove, hoppas på snabb leverans med tanken på helgdagar nu framöver.
10 kg elastiska tyger som väntar på att bli kläder och annat, kommer bli så kul att ha en proffsig sy maskin.

Ingrimi 2011-12-29 21:51

Citat:

mariatherese skrev: (Inlägg 163174)
Jag är väldigt förtjust i min Singer!

Det kan jag tänka mig, de gör jobbat så mycket roligare och enklare, det ser så i allafall ut på filmerna. Fast de syr ju bara raka sömmar alltid inga armar till t´shirt eller så.

bila 2011-12-29 21:52

Berätta hur det går när din Ove dyker. Alltid spännande att få veta hur det går.

Fontaine 2012-01-04 09:48

Har läst en massa om vad ni tycker om overlock/kombi overlock/cover. Verkar som favoritkombi är Babylock Evolve/Evolution. Även om det låter som de flesta tycker att man ska ha två olika maskiner. Vill fråga en sak som jag inte har sett att någon har skrivit om. Om man har en overlock så kan man acceptera att det inte är samma färg på tråd som tyg, eftersom man ändå inte kan se det. MEN - till täcksom ska man ju ha samma färg eftersom det syns. Så tänker att det verkar besvärligt om nu Babylock Evolve/Evolution har åtta rullar och alla ska bytas till täcksöm. Och är det inte dyrt/platskrävande att ha åtta rullar till varje färg? Eller är det som har missförstått detta med de 8 rullarna?

mariatherese 2012-01-04 09:52

Till täcksömmen behöver du max tre rullar av samma färg. Tråden som går på undersidan syns inte på ovansidan.

Fontaine 2012-01-04 10:31

Ok, så då behöver man bara byta tre. Varför behöver man egentligen 8 till overlock? Eller kan man välja där också? Och bara använda t.ex. 4? Rent hypotetiskt, skulle man kunna ha 4 svarta & 4 vita och använda 4 till overlock/täcksom och alltså kunna slippa byta mellan svart & vitt? Eller är det fasta platser för overlock/täcksöm så man ändå måste byta? Vet verkligen inte om jag ska satsa på kombi elelr två olika.

bila 2012-01-04 10:52

Jag har en Babylock evolution. Jag köper bara 4 rullar av varje färg. Det räcker till det mesta och till den nyttosöm som man använder. Det räcker både till tre sömstäcksöm, wawe söm, rullsöm, vanlig overlock.

Det är först när man ska kombinera och sy både overlock och täcksöm samtidigt som man behöver mera tråd. Vilket åtminstone jag gör väldigt sällan.

När jag behöver mer tråd eller färger jag bara har en rulle av nystar jag upp det på vanliga spolar och lägger det i min "Bob N Serge" som jag skickat efter från USA. Så här ser den ut
http://www.sysidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1599
Härifrån köpte jag min http://www.nancysnotions.com/product...ortby=ourPicks

Ett annat tips är att köpa 4 stora rullar (2500 eller 5000 yard) från Bibbi och 4 små (1000 yard).

Fontaine 2012-01-04 11:23

Tack för svar, jag fortsätter att fråga (säkert dumt...)

1. Kombinera overlock/cover, vad innebär det? Har det med de 8 rullarna att göra, eller varför skulel man någonsin behöva använda 8 rullar?

2. Kan man, som jag skrev innan ha 4 vita + 4 svarta rullar på den och använda dem var för sig till overlock/cover (inte kombinerat) så man slipper byta så ofta?

3, Hittade denna jämförelse http://fabricshopperonline.com/toolt.../#comment-8509
Det står att det tar 5 minuter att byta från overlock till cover, stämmer det? Står också att det är besvärligt att spänningen sätts automatiskt och att man inte kan styra den själv. Har du haft problem med det?

4, Hur stor är den?

Fontaine 2012-01-04 13:20

Tänkte också på en till sak. Om man har två maskiner... Jag vill helst ha samma tråd som tyget, både till overlock och till cover. OCH - då känns det som en fördel med en kombi eftersom man bara behöver byta på en maskin och inte på två. Känns som att man då istället kan använda tid på att ställa om maskin från overlock till cover istället för att byta tråd på två maskiner. Stämmer inte det? Har bara inte hört någon med kombi framföra det argumentet...?

bila 2012-01-04 13:23

2 bifogad(e) fil(er)
Jag skickar med ett par bilder söm visar hur de kombinerade värstingsömmarna ser ut.
Bifogad fil 3766Bifogad fil 3767

Fontaine 2012-01-04 13:48

Tack :) Tror inte jag vågar mig på värstingsömmarna. Vill bara ha en bra overlock och några olika täcksömsvarianter att välja mellan... Alla mina andra frågor, någon som kan hjälpa med dem?

gullum 2012-01-04 14:33

Läste den andra tråden också som du skrivit i.
När det gäller Pfaffa så är dom helt ok. Har en Babylock Evolve nu men hade en Pfaff 3.0 innan. Jag trivdes bra med den förutom en sak. Jag tyckte att den sydde lite långsamt jämfört med en ren overlock. Annars syr den väldigt fint och det var sällan den strulade. Bytte till en Evolve för att jag gillar Babylock och hittade den väldigt billigt.

Pfaff och huskylock är i princip samma maskiner.

Man kan inte ha maskinen trädd för både overlock och cover samtidigt på pfaffen och babylocken kan man ha det om man ska sy värstingsömmarna ovan. Så i vilket fall som helst behöver du trä om maskinen när du byter söm.

Har tidigare haft två maskiner men precis som du skriver så måste man ha 8 rullar om man ska ha båda maskinerna trädda. Med basfärgerna gjorde jag också så att jag köpte små rullar från Bibbi.

bila 2012-01-04 14:34

Det är inte svårt att bygga om, när man blir van gör man det på ett par minuter. Trä om maskinen måste man göra ändå, för att den ska träs annorlunda och du flytta nålarna till annan plats. Med lufträdningen går det lätt.
Ska man ha två maskiner tar det plats och man måste flytta på sig.

Antalet trådar behöver du inte hänga upp dig på.
Babylock brukar räknas om overlockarnas Rolls-Royce. Dyra men helt underbara.

Jag tycker att du ska besöka en symaskinsbutik som för babylock och kolla in maskinen och provsy och bilda dig din egen uppfattning. Köper du den har du en maskin att växa i.

Kolla in några andra märken och jämför.

Fontaine 2012-01-04 14:47

Tack Gullum & Bila för svar!
Har blivit mycket klokare och har nog bestämt mig för att det ska vara en kombi, inte två. Har inte plats på mitt sybord så skulle ändå behöva ta bort en för att ta fram den andra och det tar ju också tid.

Och känns bra att du, gullum har haft både babylock & pfaff. Hittade ju denna sammanlikning där båda är med http://fabricshopperonline.com/toolt.../#comment-8509
Tycker ni hon har rätt? Och tycker ni att det stämmer med tiden hon anger för att byta från overlock till cover, babylock 5 minuter, Pfaff 2-3 minuter?

Har egentligen hela tiden velat ha Pfaff och kan få en begagagnad (men inte använd) Pfaff Coverlock 4.0 väldigt billigt. Men... allt ni skriver om Babylock har fått mig att fundera. Och automatisk trädning låter ju magiskt. Speciellt eftersom jag använder många färger. Så borde kanske lägga ner lite mer pengar och investera i den?

Fontaine 2012-01-04 14:54

Och bila, hi hi, tror inte jag fattar värstingsömmarna, på de små bilderna av sömmarna är där två sömmar bredvid varandra, men det vill man väl inte ha... Och hur gör man med tyget? Man syr väl overlock från avigan och täcksöm på rätan. Hur ska man göra det samtidigt? Nog bara jag som inte fattar. Och jag ska gå och prova i affär, men ni vet hur det är. De vill sälja det dyraste så vill gärna ha ärliga åsikter från riktiga användare först :) Tack tack tack! Och detta var mina första f¨ågor här i forumet. Detta är ju underbart :)

bila 2012-01-04 15:43

Värstingsömmarna använder man till dekorativa fållar.
Men den kan ju sy jättemånga mer normala overlocksömmar också.
Är du intresserad av Babylock evolion så är det ingen risk att bli pålurad något ännu värre. Det är det värsta som finns på marknaden när det gäller hemoverlocker.

Är du helt nybörjare så kanske du skulle börja med något enklare. Hoppa över täcksömmen och köp dig en enkel overlock typ Brother 3034D. Köper du den från england så kostar den runt 2700 kr med frakt och du får en massa tråd och andra tillbehör på köpet.
Fålla kan du göra med din vanliga symaskin med tvillingnål, även om resultatet blir bättre med en covermaskin.
Om du vill ha en mer avancerad overlock kan du sälja den på blocket och i stort sett få pengarna tillbaka.
Så gjorde jag. Jag började med en Brother 3034D, som var en jättebra overlock, som gav mig mersmak.

katarinabm 2012-01-04 21:11

Nu hoppar jag in igen från den andra tråden där Esmeralda frågar varför jag köpte en Coverpro när jag har en Baby Lock och tycker det är lätt att växla mellan täcksom och overlock.
Två skäl:
1. Jag hade jätteproblem med täcksömmen på tjocka tyger på Babylocken, trådarna gick av och det blev hoppstygn. Lämnade in den men det hjälpte inte. Prövade då Coverpron och den fungerade fint. Köpte den i ren desperation, jag hade bråttom att sy och leverera. Och jag ångrade inte!
2. Coverpron har bra utrymme mellan pressarfot och maskinen, alltså där tyget ska få rum. Det är Babylockens enda svaghet, det är trångt för tyget om man inte ska sy i kanten. Coverpron är lätthanterlig och har bra tillbehör - men inte billiga!

Nu ska det tilläggas att även Coverpron krånglade lite med tjocka tyger, men nu har jag fått ordning på båda maskinerna tack vare en bra reparatör i Bromma. så nu njuter jag lyxen av att kunna växla mellan maskinerna utan ombyggnad.

Du blir säkert nöjd med en BabyLock! Härlig maskin!

Fontaine 2012-01-05 07:58

Tack för alla bra svar. Det är egentligen mer täcksöm än overlock jag är intresserad av. Har en Pfaff Expression 4.0 som är jättebra - MEN det med tvillingnål fungerar inte alls. Har provat allt, 4.0, 2.5, stretchtvillingnål, olika trådspänningar. Har även tvillingnålprogram, har fått olika experter att prova, men det blir ändå "buckligt", alltså det korvar sig mellan sömmarna. Syr mycket i jersey och det är superfrustrerande att göra fint mönster, sy allt, allt ser bra ut - men så misslyckas med kanterna så att plagget ändå inte kan användas. Har provat alla sätt att få fina kanter och det går bara inte. Därför behöver jag täcksom och tänkte då att jag lika gärna kunde ha en kombi. Har falsk overlock på min Pfaff och det funkar, men blir såklart inte lika bra, och tar lång tid. Vill så gärna koncentrera mig om att göra mönster och sy, men just nu blir jag gråhårig av att sprätta kanter... Därför känns det förnuftigt att investera i en bra maskin som både kan overlocka och sy perfekta kanter så jag kan hoppa ut ur sprätthelvetet :)

strumpan 2012-01-05 08:02

Tvillingnâl

Bernina har en bred tvillingnâl. Jag har ingen Bernina men nâlen fungerar perfect och sömmen blir proffsig

Fontaine 2012-01-05 08:08

Hi hi...
Och ja, är helt nybörjare på overlock, men vill ha killermaskin från början. Har bara sytt i 2 år och hade först en gammal Singer och när den dog så tänkte jag köpa en simpel men så blev jag kär i min Pfaff som ju är avancerad. Tänker lite tvärtom. Om man inte har så mycket erfarenhet är det underbart med en maskin som är avancerad och kan en massa. Var lite rädd för min Pfaff först, men eftersom den är avancerad och jag har ägnat tid åt att lära mig allt den kan så känns det som att den har gjort mig mycket duktigare än vad jag hade varit om jag hade köpt en simpel. Så tänker att jag ska göra samma med min kommande kombi. Köpa en hardcore från början så jag kan rivstarta min overlock/täcksomskarriär :)

Fontaine 2012-01-05 09:06

Strumpan - Bernina har bred tvillingnål? Tvillinnålen sitter inte fast i maskinen den köper man separat, vad menar du?

Katarina - mer om dina maskiner. Betyder det att när du ska sy täcksöm så använder du bara din Coverpro - inte din Babylock? Innebär det att om du hade vetat det så hade det räckt om du köpte en Babylock som bara var overlock - inte kombi? Eller har du fortfarande nytta av att den är en kombi? Kan man få Babylock som bara är overlock men som fortafarande har automatisk trädning?

Fontaine 2012-01-05 09:27

Så spammer jeg. Googlede og kan se at man kan få t.ex. Babylock Imagine med automatisk trädning.

Blir billigare att köpa den + CoverPro än att köpa Babylock Evolution. Vad ska jag välja?

bila 2012-01-05 10:42

Det är en smak sak vilket du ska välja. Du får fler olika möjligheter till olika sömmar med Babylock evolution.
Har du två maskiner och vill snabb kunna byta mellan dom behöver två uppsättningar tråd. Annars får du ändå trä om och tidsvinsten blir inte så stor.

Det du behöver för att bygga om är förutom att trå om att flytta ett par nålar, byta bord (ta bort en lucka och sätt dit en annan) Ändra några inställning på maskinen.
Detta tar bara ett par minuter när man blivit van. Inga problem alls, förutsatt inte är rädd för detta och tycker sånt är kul.
Jättebra guide medföljer som visar alla inställningar.

Priset för en eller två maskiner är ungefär det samma.

Sedan är det utrymmet. Jag har min vanliga symaskin ställd precis intill min overlock. Jag brukar trä både min overlock och min vanliga symaskin när jag syr. Då kan jag växla emellan dom och sy och utnyttja båda maskinerna samtidigt.
Ibland när jag använder dom stora rullarna på min vanliga symaskin använder jag overlocken som spolhållare. Jag har ju 8 pinnar så det finns ju så det räcker.

Fontaine 2012-01-05 10:52

Hej Bila, tack för svar.

Är inte rädd för att bygga och gillar att trixa så inte alls det som är problemet.

Blev bara orolig när Katarina skrev att hon hade problem med täcksöm på Babylock, eftersom det är viktigt för mig att det fungerar. Använder du, Bila täcksöm mycket och har du haft problem? Vill helst bara ha en maskin, men både täcksöm & overlock ska fungera. Förresten, Evolution är en del dyrare än Evolve, vet du vad skillnaden är? Alltså om det är något speciellt som gör att det är Evolution man ska ha.

Hmmm... Annars är en Babylock Imagine + En Janome Coverpro en hel del billigare än en Evolution.

Men som sagt, vill helst bara ha en. Fick aldrig några mått :) Någon som orkar mäta bred, höjd & djup på en Evolution? (utan trådar)

Marron 2012-01-05 10:58

Ytterligare tips. Det finns en cover maskin som babylock säljer. Den är ganska dyr men bra. Den är väldigt stark och när min vanliga maskin haft problem att sy igenom så klarar den alltid det. Utrymmet till höger om nålen är litet och det är ett minus. Babylock har dyra maskiner och dyra tillbehör. Du kan säkert hitta en bra vanlig overlock till ett billigare pris än vad Babylock säljer. Kolla också vad det finns för tillbehör och vad det kostar.
Bernina säljer också overlocker och de har en kombinerad cover-overlockmaskin. Själv har jag Janome 644d och är jättenöjd med den.

Fontaine 2012-01-05 11:11

Oj vad förvirrad man blir, hur ska man någonsin kunna välja.

Fick googlat mig fram till att skillnaden på Evolve & Evolution är att Evolution går lite, lite fortare att träda och att lampan är bättre. Men låter inte som tillräckligt för att betala 4000 mer?

Marianne, tack för tips. Tycker bara det låter så underbart med automatisk trädning eftersom jag kommer att byta färg ofta och den kan man väl bara få med Babylock.

bila 2012-01-05 12:37

Min har fungerat perfekt har inte haft några problem vare sig med overlock eller cover.

Måtten på babylocken är 37 cm bred och 37 cm djup ( 30 cm om man tar bort det extra border för 3 trådrullar), 33 cm hög med trådhållaren nedfälld och 56 cm med tråhållaren på maxhöjd.

Åk till symaskinsbutiker och testa maskinerna och se vad som du trivs med.
Symaskiner är personliga och det är viktigt att personkemin mellan er stämmer. En symaskin ska vara ens allra bästa vän. Det är som att som att skaffa sig en partner. Man bör testa själv och vem man trivs ihop med. Visst är det bra att lyssna till andra, så man inte åker på någon skit.
När du besöker butiken, ta god tid på dig. Kolla in flera olika modeller, även efter du tror att du hittat den rätta. Sov minst en natt på beslutet, är du lika kär eller kärare dagen efter och drömt om maskinen på natten då har du hittat den rätta.

Ni ska leva ihop många år och ha mycket tid tillsammans, så ta det lugnt.

Fontaine 2012-01-05 14:04

Hi hi...

Har en moralisk fråga. Vet inte om det är jag som är larvig. Jag räknar med att köpa en dyr maskin, och vet att det blir billigare på nätet än i affär. När jag köpte maskin sföora gången hade jag faktiskt tänkt köpa i affär och då provade jag många. När jag hade bestämt mig för min Pfaff så hittade jag den mycket billigare på nätet och köpte den där.

Skillnaden är nu att jag vet att jag inte kommer att köpa den i affär så jag får dåligt samvete om jag ska gå in i en affär och prova en massa. Anledningen till att det är dyrare är ju att de ska betala för hyra och personal och det känns som att jag utnyttjar det. Förra gången hade jag ärliga intentioner men nu har jag ingen lust att ljuga och få den stackars affären att tro att jag ska handla hos dem. Hur löser man det problemet? Kan man hyra provtid? Eller är det bara jag som tänker så här?

bila 2012-01-05 14:40

Fördelen med att köpa i butik är att man får utbildning på maskinen och köper man en avancerad maskin så behöver man det. Är man dessutom nybörjare och inte riktigt vet hur den typen av maskin fungera, så är behovet ännu större.
Jag köpte min i butik även om jag hade kunnat skicka efter den från England och tjänat ett par tusenlappar. Fick sitta i butiken och öva på att trä maskinen för olika sömmar och testa. Det var guld värt. Det tog några dagar innan jag fick den. När jag kom maskinen så kunde jag den bra. Utan detta hade jag haft mycket problem.
Är det något jag undrar över så är det bara att komma tillbaka och fråga, och det har jag gjort några gånger.

Det följde inte med någon instruktions dvd. Och det är ganska mycket man behöver lära sig.

Däremot skickade jag efter från England pressarfötter till maskinen. Dom var mycket billigare än här mindre än halva priset. Jag skickade efter från Gur och Sewningmachinedirec.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:07.