Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Quiltning (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Göra vänskapsquilt? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=2579)

skylthaxan 2005-09-26 07:49

Göra vänskapsquilt?

Är det någon som är intresserad av att vara med och göra en vänskapsquilt? Man bestämmer ett motiv och storlek på blocket och ett färdig datum, så gör man lika många block som personer som anmält sig och så skickar man ett block till respektive och får naturligtvis lika många block tillbaka för att sedan montera ihop dem.Jag har sett så himla många fina som är gjorda på sånt sätt med hjärtan,hus,blommor etc.Tekniken får man bestämma själv och ingen quilt blir den andra lik!Är du intresserad!? Svara!

Beth 2005-09-26 09:34

vänskapsquilt

Det låter roligt och spännande. Jag är gärna med på vänskapsquilten.

Asa812 2005-09-26 10:24

Det låter roligt. Jag är gärna med om det inte ska vara färdigt alltför snabbt med tanke på att åtminstone jag har en heldel projekt som jag ska ge bort i julklapp.

Rae 2005-09-26 13:31

Hej! Jag kan också tänka mig att vara med. Just nu är jag med i en "Round Robin" för en annan diskussionsgrupp på nätet. Portot är lite dyrt när jag ska skicka till USA. Det skulle bli kul med ett utbyte i Sverige. :) Rae

skylthaxan 2005-09-27 06:19

vänskapsquilt

Vad roligt det vore om vi blev några stycken och är vi bara några få kan man ju alltid göra 2block! Vi får väl komma överrens om hur lång tid på oss vi får ha.För min egen del gör det inget om vi har ett par 3månader på oss!Så måste vi komma överrens om motiv.Några förslag? Själv föreslår jag blommotiv på mörk bakgrund 6inch block.Vi kan väl disskutera lite.Man får helt fria händer vad det gäller teknik och material,men storlek och bakgrundsnyans har alla lika.Kom med förslag, så väntar jag med spänning!
Mvh/Skylthäxan

Asa812 2005-09-27 07:22

Jag skulle nog föreslå lite större block kanske 10-12 inch istället. Mitt förslag på motiv är stjärnor men blommotiv tyckte jag också var bra.

Rae 2005-09-27 09:01

Jag kan tänka mig blommor, stjärnor, eller hjärtor spelar ingen roll, men jag skulle vilja ha mellan färg i bakgrund, gärna bestämt, typ mellan blå eller mellan gul. Storlek kanske beror på hur många vi blir, större om vi är färre, mindre om vi är flera. Det här blir spännande. :) Rae

Beth 2005-09-27 12:17

vänskapsquilt

Jag skulle nog också föredra 10-12 inch storlek på rutorna, det blir lättare om man vill använda paper piecing som teknik, men det beror förståss på hur många vi blir.
Blommor tycker jag om och det finns ju så många blommor att välja på, även hjärtan är intressant. Man kan ju också göra ett valfritt djur t.ex. vilda djur, katter eller hundar, fiskar, fjärilar etc. En fjärilsquilt hade varit fint.

Hizzan 2005-09-27 18:15

Jag är gärna med, storlek färg eller motiv spelar ingen roll för min del.

skylthaxan 2005-09-28 09:01

vänskapsquilt

Jag böjer mig för majoriteten, om ni vill ha stora block så okej då. Anledningen till att jag inte vill ha det är att projekten blir så stora och svårplacerade, för jag tänker väggtäcke, inte överkast...Blå bakgrund kan vi gärna ha, stjärnor kan jag också ta.Men hellre blommor! Vad säger ni om hur lång tid vi ska ha på oss?Vi hörs! Skylthäxan

Asa812 2005-09-28 09:17

Vad tror ni om att ha det färdigt till slutet på januari, eller tycker ni att det är för lång tid?
Min tanke var att man oftast har så mycket att göra fram till jul så det kan bli lite mycket på en gång då.

skylthaxan 2005-09-28 09:27

vänskapsquilt

Det är helt okej för mig om det blir till slutet av januari eller början februari.Bättre att ha god tid på sig!

Beth 2005-09-28 09:42

slutdatum

Dina tidsförslag är utmärkta. December går åt till att avsluta påbörjade julklappsquilt och annat julbestyr, så jan/febr blir bra. Förslagsvis 29/1 eller 5/2.

Sarppa 2005-09-28 11:00

Jag vill också gärna vara med och göra vänskapsquilt:-)
Har sett några stycken och de blir ju så otroligt fina!

Rae 2005-09-28 13:41

Slutet på Jan/Feb låter bra. Vi borde ha en "kör instruktion" så att alla är med på vad som gäller och när. Vad sägs om:

10 inch block (då blir det ca: 10½ inch med sömsmånen) med blom motiv på en enfärgad mellan blå bakgrund. Bara bomullstyger. Vilken teknik som helst. Alla blocks ska vara postad till alla andra senaste den 5 februari 2006.

Vi får ha en "cut-off" för start datum, också så vi vet hur många blocks vi ska göra.

Adresserna får vi ta privat via email, inte här på forumet, eller?

Vad sägs? Rae

Beth 2005-09-28 15:17

Jag tycker det låter bra med 10½ inch (inkl sömsmån) och blommotiv. Menar du "sista anmälningsdag till välkomstqulten" med "cut-off dag", så är det nog bra att ha en sådan. På det viset vet man hur många block som ska göras.
Mellanblå är en bra färg till blommor så det är OK.
När det gäller adresser kan vi ju maila våra adresser till resp medverkande genom sysidans medlemssida, alltså inte här på forumet.

Asa812 2005-09-28 16:18

Vad menar ni med mellanblå jag tycker att det är så svårt att veta vad andra menar med just såna färger.

Rae 2005-09-28 18:37

Jag menar att det ska inte vara mörk blå och inte riktigt ljus blå. Någonstäns där emellan.
Och så menar jag som du skrev, en "sista anmälningsdag" så vi vet hur många är med.
Rae

skylthaxan 2005-09-29 06:03

hallo!
Vilka utmärkta ideér ni har kommit med!Då spikar vi 10½inch, blommotiv,mellanblå bakgrund och slutdatum 5/2.Ska vi ta senaste anmälningsdatum kring den 15oktober?Sedan får vi mejla våra hemadresser till varandra.Jag har fått en fråga av min mamma om hon kan få vara med trots att hon inte är medlem på sysidan.Vad säger ni?Ni får min adress nästa vecka när jag sitter vid rätt dator,är hemma och vårdar sjuktbarn och kommer inte åt mina mejl!

Asa812 2005-09-29 06:07

Det låter ju jättebra.
Självklart tycker jag att hon också ska få vara med.
Det här med mail av adresser kanske kan man maila till en person som sammanställer en lista med alla adresser och namn och sedan mailar den till alla som är med.Annars blir det en hemskt massa mail att hålla reda på så att man inte missar någon. Jag kan ta på mig att göra det.

Gidget 2005-09-29 07:28

Jag vill också vara med. Det här verkar jättekul. Bra idé Åsa att en samlar alla mail-adresser till en grupp. Jag har skaffat en hotmail-adress enbart för sysidan.

Rae 2005-09-29 08:03

Jag kan tänka mig samla alla adresser och skicka ut en samlings mail, om alla är överense.
I så fall får ni skicka adresser till mig via min medlemsprofil ("kontakta medlem") senaste den 14 oktober, så skickar jag mailet den 15:de. Låter det bra? Rae

PS- Susanne, för mig får din Mamma gärna vara med. ds

Alvan 2005-09-29 08:07

Va kul

Jag vill inte vara med (quiltning är inte min grej) men jag ser fram mot att se resultaten. Lova att visa dem här, snälla!

Beth 2005-09-29 08:29

Ett mail med samlade adresser låter utmärkt. Vem ska vi skicka adresserna till?
Susanne, din mamma får gärna vara med, ju fler desto bätte. Vad jag räknat fram är vi redan 8 st anmälda nu (Susannes mamma inräknad). Det ska bli roligt att dyka i lapplådan efter "blombitar" och det kommer att blir spännande att se blocken och även slutresultaten.

Asa812 2005-09-29 08:49

vi skickar väl adresserna till Rae så får hon sammanställa

Rae 2005-09-29 14:04

Adresser

Hej! Jag börjar få anmälningar redan. Kul. Jag tänkt att jag bekräftar här när jag får info, så ni vet.

Lisbeth jag har fått din adress.

S-E, jag har fått din anmälan, men behöver din vanlig mail adress, eller säger man "snail-mail"?

:) Rae

Rae 2005-09-29 17:39

Flera anmälningar

Nu har jag också fått anmälningar/adresser ifrån
Åsa, Agneta och Liselotte. Så nu är vi sex stycken. ;) Rae

Asa812 2005-09-29 20:56

Kom på en sak här när jag satt och funderade vad jag skulle sy för blommor. Är tanken att man ska sy exakt likadana block eller kan man göra helt olika till alla ? :confused:

Beth 2005-09-29 21:57

Jag har funderat på samma sak. Om var och en gör samma blomma till alla, då blir ju alla quiltar lika (nästan i alla fall, hopsättningen och quiltningen blir ju förståss olika). Det hade kanske varit mer spännande om man gjort olika blommor till varje medlem, eller i alla fall varierat samma blomma. Hur brukar det fungera?

skylthaxan 2005-09-30 06:48

Tanken är att det ska vara helt fritt att göra block.Du behöver inte göra alla block lika.Du kanske gör paperpiecing till en och applikation till någon annan.Men det vore jättetrevligt om ni har lust att signera era block med era initialer.Vad jag tycker det ska bli roligt att göra denna quilt!Vi hörs!Skylthäxan

Rae 2005-09-30 08:12

Jag har också funderat på hur man ska göra. Det är väl bra att var och en får bestämma själv. Jag tycker också att man ska få göra som man vill - X-antal av samma block eller X-antal olika eller kombinera x-antal av samma + x-antal av olika. Signering tycker jag är också ett måste.

Susanne, jag har fått din anmälan för dig och din Mor. Nu är vi 8.

S-E jag behöver fortfarande din valniga adress.

:p Rae

Birgitta-L 2005-09-30 08:55

Har just börjat nybörjarkurs i patchwork o vill jättegärna vara med på vänskapstäcket!
Men förstår inte riktigt hur själva "skickandet" går till :confused:
Men det kan säkert någon av er förklara :D

skylthaxan 2005-09-30 12:13

Skicka din vanliga hemadress till Rae via "kontakta medlem".Så skickar hon en lista till dig med hemadresser till de som är med på quilten.Vart efter du får blocken klara är det bara att skicka ett block till var och en av oss och du kommer att få block på posten tillbaka!Du ska ha gjort klart blocken så att alla har fått varsitt till den 5februari2006!
Mvh/Skylthäxan

Rae 2005-09-30 14:41

Birgitta, jag har fått din anmälan och behöver din vanliga mail adress (gatuadress) för när vi ska skicka blocks. Rae

Rae 2005-09-30 14:43

Medlem? / Bara Blocket?

Malin, jag har fått din anmälan du ska säkert kunna vara med. Är du medlem i Sysidan? Jag skulle titta på din sida, men hittar dig ej.

Du frågade om man ska sätta på vadd och baksidan.

Vad säger ni andra. Jag föreslå att vi bara syr själva blocket (storleken inkluderar sömsmån). Den som får blocken kan sy ihop de till vad de vill med vadd och bakstycke och kvilta efter eget tycke.

:confused: Rae

Birgitta-L 2005-09-30 14:46

Bra förslag med att "bara" göra framsidan -så får man lägga lite mer krut på det roliga;)

Rae 2005-09-30 16:31

Birgitta, jag fick adressen. Tack! Nu är vi 10.
:) Rae

Malin.J 2005-09-30 16:47

Ja Rae jag är medlem på sysidan. Men jag heter bara Johansson här :) Toppen kul att vara med!! //Malin

Rae 2005-10-01 09:52

Jag har försökt skriva ihop några riktlinjer för vårat vänskapsutbyte. Antal blocks bestäms när vi vet hur många har anmält sig på den 15/10. Vad tycker ni? Rättelser? Tillägg?
:confused: Rae
---------------

Varje person syr: (x-antal) blocks
Vi bara syr själva blocket (storleken inkluderar sömsmån). Den som får blocken kan sy ihop de till vad de vill med vadd och bakstycke och kvilta efter eget tycke

Block storlek:10 inch block (25,4 cm)
Färdig block med sömsmånen blir 10½ inch (26.7cm)

Block motiv:Blom motiv på en enfärgad mellan blå bakgrund.
Du kan sy alla blocks med samma motiv eller varierar, efter eget tycke.

Block tyger: :Använd bara tvättade bomullstyger.

Sömnads teknik: Vilken teknik som helst. (Paper piecing, applikation, fritt val.)

Signera: Varje block ska vara signerat med dina initialer.

Utskick:Man skickar en block till varje person på adresslistan.

Slutdatum:Alla blocks ska vara postad till alla andra på adresslistan senaste den 5 februari 2006

Beth 2005-10-01 11:07

Jag tycker det låter utmärkt, särskilt raden angående tvättade tyger, det är viktigt, så den fördiga quilten inte riskerar bli fördärvad i tvätt.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:03.