Symässan på Kviberg, Göteborg
Någon som vet om det är som vanligt , dvs att man går in gratis när man är medlem här på Sysidan ?
Mässan har väl varit så där de sista åren tycker de flesta man pratat med, men men ,,, |
De brukar ringa och tala om vad som gäller men jag har inte hört något i år från dem.
|
Aww, jag som hoppades på det.. Vet inte riktigt om jag vill betala inträde, jag som måste betala ca 6000 kr i tandläkarräkning (och är arbetslös)... haha
Undrar om man kan få fribiljett om man t.ex. besöker någon utställare innan? Ibland kan det vara så. Kviberg.. Nåja, tycker det ligger lite fel till för mig, men är man synörd så är man. :) |
Fast var det inte väldigt osäkert förra året också, och sen visade det sig att man gick in gratis som sysidan medlem?
Är det inte gratis att gå in så tror jag nog att jag hoppar över det. Då kan jag handla grejjerna jag behöver på nätet istället... |
Jäpp - håller med dej - inte har man lust att betala för det besöket.
|
Citat:
|
Jag har en biljett på väg till mig - tacksam för det!
jag var dit hos S&S i lördags, att de inte gav mig biljett då. :/ |
Det var ju snällt, speciellt med tanke på din tandläkarräkning!
Nåväl, jag skall kanske ta mig en sväng förbi S&S ändå för jag skall köpa bastingspray och vadd till mitt senaste projekt. Kan ju se om jag kan lura av dem en fribiljett. |
Citat:
|
Nja, jag har köpstopp för tyger.. (med undantag för planerade köp t.ex. behöver jag gardintyger - lite längre fram) haha. Har SÅ mycket tyger här som jag måste sy av. :) Men andra kanske kan ta del av tipset.
tänkte köpa mig 1-2 paket Schmetz-symaskinsnålar för det brukar finnas såna för bra pris på mässan. Schmetz är bäst. |
Hej! Tänkte gå för första gången på symässan nu i helgen. Undrar bara lite om vad man kan förvänta sig eg? Är det bra priser på tyger och tillbehör tex? Och vilken dag och tid är bäst att gå om man vill undvika den värsta trängseln..? För verkar som det kan bli rätt trångt? Kanske tom är för optimistiskt att tro man man komma runt med barnvagn? :eek:
|
Priser är väl ungefär samma som i butiker.. Eller lite aning billigare, beror på vilken stånd man går till och vilka referensramar man har. Det vanligaste är att det är ungefär samma priser som i originalbutiken de har.
Fördelen med mässan är ju att alla är på samma plats så man kan besöka 20 butiker på en gång ungefär. :) Och det är också roligt att heja på de man känner. :) Det brukar finnas utställare som säljer sybehör. Vet inte om de är med i år men de brukar ha en hel massa sybehör och schmetz-nålarna hade helt ok pris. |
Ah, tack för svar! :-) Måste bara fråga om schmetz-nålarna bara.. Varför är dessa så bra? Hört någon annan lovorda dessa också.
|
Antar att de använder bättre stålråvara. De blir inte uddstötta lika fort som de andra. I alla fall i min bedömning.
|
S&S hade inga fribiljetter kvar tyvärr.
|
Citat:
tack! |
Det är gratis inträde även i år för alla sysidans medlemmar. Kollade när jag vär där nu!!
I övrigt är mässan som vanligt, lika mycket garn, pärlor och enligt min mening flera som inte hör dit. Köpte lite tyger hos Tyger och Ting som har mycket fint och några knappar det var allt. |
Citat:
http://www.hjallbosecondhand.com/Om-oss.html |
Citat:
|
Åh, haha då har ju stackars sysidemedlemmen skickat biljett till mig i onödan. Men jag är ändå jättetacksam över snälla medlemmar här.
Jag var där nu och är precis hem igen, så trött jag är. Men jag måste säga att jag blev ganska besviken. Förmodligen för att jag störde mig extra mycket på de som inte hörde hemma. Det har också avfallit ett par butiker sedan sista gången om inte fler. Och istället ett par fler stånd som inte hör hemma. Jag anser att: Massproducerade kläder, städverktyg, packverktyg, övriga tv-shopgrejer, mfl... INTE hör hemma på en mässa som heter SYmässan. Och jag ser att jag inte är ensam om att tänka så, jag ser att de stånden för det mesta står tomt på folk. Färdigsydda kläder hör inte hemma alls tycker jag. Undantag kan jag tänka mig för de som gör egna kläder i liten skala hantverkmässigt även om det inte intresserar mig så, men det passar åtminstone lite mer in i det "sy själv"-tanken. Strumpor, kläder, kalsonger, byxor, vantar osv.. neeeej. Vill man köpa billiga byxor får man åka till ullared istället! Sedan så hade jag ju knappt pengar på mig så blev inte mkt köpt. Jag undrar om någon har sagt till Symaskinsagenturen om de där stånden som inte hör hemma? Här på sysidan är det ganska uppenbart att vi inte tycker om sådant... Eller folk kanske köper ändå trots allt för de försäljarna återkommer år efter år? Om jag skulle plocka bort allt som jag tycker inte hör hemma så skulle det vara ungefär hälften kvar på mässan... Och då har jag varit snäll och tillåtit icke-sömnad-hobbies. ;) Men det är trots allt pyssel så det är ok ändå och gränserna kan flyta lite ibland. (tänker på pappershobby, pärlor decoupage osv) Ja, som sagt, om jag måste betala för inträdet så skulle jag aldrig gå dit! Istället så skulle jag besöka de individuella butikerna som finns här i Göteborg och också köpa online för övrigt som ändå är billigare. Självklart beror mycket på mitt humör också, men jag tycker ändå att det var lite väl dåligt. |
Citat:
Jag tänker ta kontakt med Symasinsagenturen och säga min mening eller kanske ska vi ta och skriva ett mail gemensamt från Sysidan till företaget!!! Det är dags för ändring... |
Citat:
|
Hej!
Jag vart också lite nyfiken på mässan på Kviberg i helgen. Hur gör man för att komma in gratis, ni som vet (nu när jag ändå blivit medlem så att säga). Ska i och för sig på Syfestival-mässan nästa helg i Stockholm, men om jag ändå går in gratis på Kviberg så kan det bli en skön dagsaktivitet för morgondagen när jag ändå inte har något annat för mig.. |
På Din Sida hittar du medlemsnumret. Det brukar vara det som behövs när man ska gå in på det. Du kan ju skriva ut sidan och visa.
Förresten, jag är glad(?) över att jag inte är ensam om att tycka såhär om de säljare som inte hör hemma.. Faktiskt, genom åren, har jag inte någonsin sett någon här tycka om dessa försäljare.. Här på sysidan alltså. Alltid det motsatta. Om anledningen är att de vill fylla ut ytan då tycker jag att de ska hyra mindre och billigare lokal och skippa dessa försäljare. Eller så är de "kompis" med dem så de vill inte stöta sig med dem... |
Hej!
Ni som varit på mässan, jag måste fråga om MG tyger och E-slöjd är med i år? Såg inte dessa på utställarlistan på hemsidan och om inte de är med orkar jag nog inte besöka mässan i år. Tycker precis som ni andra att det är mycket som inte hör hemma där, speciellt alla städ/Tv-shop-prylar. |
E-slöjd står ihop med Modesäljarna. MG-Tyger har jag hört inte kommer att åka på mässor längre utan enbart sälja via webshop.
|
Citat:
|
Det stämmer, MG-styger fanns inte med.
E-slöjd har en liten sektion tillsammans med sybehörssäljaren. Sedan en sak till som jag tycker är "dåligt" med symässan är att det har ganska tantigt utbud. Inte allt förstås men en del. |
Citat:
|
Haha :)
Ja, jag tyckte t.ex. att den som försöker sälja tröjor som ser ut som rött hus på nån skärgård eller liknande... Tröjorna är total tant om man säger det så. ;) De filtade grejerna är också "tant". Ja, saker som dessa gör att mässan blir tråkig för mig. Men jag försöker tänka på att det inte bara är jag som går dit utan en hel massa lediga tanter. ;) Men jag tänkte att om det funnits fler unga utställare så kan det göra så att deras kunder åtminstone kommer och sänker medelåldern lite. Men nu när jag tänker efter så har det funnits unga tjejer som ställt ut men de brukar aldrig återkomma efter en gång. Synd. Jag har varit medlem hos lapphexorna en gång i tiden (ca 1997 eller något ditåt). :) Lärde mig lite tekniker och så lärde lapptäckssömnaden vikten av att vara noga och det har följt mig till docksömnaden som kräver ännu mer noggrannhet. Men jag tycker fortfarande att lapptäcksbutiker (de på mässan) har tantigt utbud av tyger. Men det är inte konstigt, försäljarna är alltid tanter (och gubbar) :D Jag tycker att Stoff&stil tog med fel produkter dit också. Tror inte de sålde spec mkt heller. Jag går ju alltid när det är gratis men det är en trött tantig mässa, ja! :p:D Jag är 33 år så jag är definitvt tant för en del. Kanske kan vi skriva här vad vi skulle önska få se på mässan? Det blir väl inte uppfyllt men om vi får fritt önska.. :) Min lista: Tyger från Japan med retromotiv Lapptäckstyger som ser ut som vintagetyger Vintagetyger! ;D En hel massa av dem!!! Saknar alltid det. Smala *delikata* spetsar... och liknande.. typ 5 mm breda eller 1 cm... som är delikata gjord med tunn tråd o så. olika färger. Sybehör för precisionsömnad.. Typ smala pincetter, syl, peang, osv.. supertunna silkesnålar... Supertunna och vassa synålar... Udda roliga pressarfötter o grejer till symaskiner som är generiska (inte märkesbundet) och skitbilligt. ;) Nämnde jag vintagetyger? ;) Inte bara stormönstrade vintagetyger utan allt... smått mönstrat.. från olika tidsepoker innan 80-talet.. inte bara 70-tal.... |
Jag och min väninna var på mässan på fredagen. Vi sa just det (om tantigt) att det som ungdomarna använder till viss del idag är vad tanterna använde när vi var unga så vi är mittemellan och vill inte använda dessa tyger. Jag fyller nu 50 i nästa vecka och min väninna är 50+ och det känns som att vi kommer lite i kläm, det fanns inget för oss.
Jag saknar dessa underbara viskostyger som fanns på 80-90 –talet. Nu är det gamla unkna rullar de fått fram, ja det känns så i alla fall, och väldigt mycket jersey. Jag som nästan aldrig kom ur en tygaffär förr gick nu förbi dessa tygstånd utan att fastna alls. Vad jag saknar: Där man (utställaren) sitter och gör sitt hantverk. Det är väldigt intressant att se någon göra knyppling, makramé, avancerad brodyr eller vad det nu kan vara. Även om man inte kommer att göra det själv, då får man insikt och kunskap om vad som finns och även inspiration för det egna ämnet. Workshops. Jag gör sällan något i workshops men tittar gärna. Scen med olika saker tex. hur man quiltar. Jag som är väldigt amatör på quiltning tycker det skulle vara roligt med en instruktion om hur man quiltar på maskin och för hand. Nu stannade jag inte till vid symaskinsagenturen men såg i alla fall att de hade en brodyrmaskin, inte igång dessvärre. Men jag kan inte minnas att de ens hade en dator. Kanske någon annan minns bättre. Men maskinbrodyr som man gör själv är relativt stort så man tycker att de kunde visa detta lite mer. Är inte så negativ till färdigsytt. Men skulle gärna vilja se att man kunde köpa mönster och sy dessa kläder själv och inte bara köpa dem. När man har gått runt hela mässan och kommer ut så kommer längtan efter symässan som var förr på Svenska mässan. Där fanns ALLT. Man kunde få se hur folk gjorde de mest konstiga saker. Flera symaskinsmärken fanns. Man kunde se modevisning. Det fanns massor av tyger. Saknar den så. Man gick alltid därifrån med så mycket inspiration att man inte visste var man skulle börja. Dessutom fick man mycket rabatt på den tiden. Monica |
Jag saknar också mässan från den tiden då de var på svenska mässan, definitivt. Minns att jag köpte några beg böcker från en som sålde sy/hobbyböcker också beg sådana.
Jag saknar också de som sitter och syr, knypplar, broderar, väver eller vad som helst... Och definitvt att det fanns fler märken än 1 i symaskiner.. Dvs flera olika försäljare och man verkligen kunde gå och jämföra. Nu är det bara 1 försäljare eller 2 kanske och då är det ingen riktig konkurrens. Minns också att det var riktigt många försäljare av allt.. Det fanns väl ett par "fel" försäljare även på den tiden men de försvann verkligen i mängden av det goda. Och sedan var de också mer relaterade till sömnaden.. t.ex. minns jag nån grej för strykbrädan.. Modevisningar är kul. Mer saker jag vill ha och inte ser: Jag saknar tyger av hög kvalité och hög trådtäthet/tätslagna.. Batist mfl. Garner som inte är "självrandande". Jag tycker det är "tant" är t.ex. tunikor och lättsydda plagg av jerseytyger.. filtade saker... synliga overlocksömmar osv... sådant "snabb-jobb" Jag saknar riktig gammal handarbete... Handsydda sömmar, handarbete. Jag fick arbetsprover av min farmor som hon gjorde på 30-talet och de var verkligen fantastiska. Ni kan se vad jag menar här: (fotografier av arbetsprover) http://www.flickr.com/photos/funnybu...th/6057336152/ Det är sådant jag vill se! :) |
Alla resterande tyger på TEXTUR för 10.- metern på söndag.
|
På mässan?
|
Trevligt att symässan konkurrerar med Hjällbosecondhand :)
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:14. |