Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Fritt Forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Gräsligt Blufföretag (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=24504)

Bibbi 2011-05-19 20:41

Gräsligt Blufföretag
 
Måste skriva av mig. Idag har jag upplevt bland det gräsligaste jag gjort i hela mitt liv. Ångesten finns fortfarande som en
klump i magen.
Blev uppringd av en ung man som vägrade tala om sitt efternamn.
Han talade lite hånfullt om att jag just tecknat ett avtal för marknadsföring på internet i 24månder för den "blygsamma" summan på 23880:- hos dem. va!! Jo jag hade inte sagt upp min 1 månaders
"prova på" i tid som jag beställt hos dem. Jag har aldrig beställt något. Har stora problem med telefon försäljare (i mitt företag) de ringer på min privata telefon av någon anledning.
De frågar alltid om det är ansvarig för firman det pratar med. Det svarar man ju ja på, men sen säger jag alltid "jag är inte intresserad" och lägger sen på.
Nu påstår den unge mannen att de har en ljudfil där jag tackar ja. Alltså måste jag betala 23880:- för vi har ingått ett avtal.
Jag fick nästan tokspel. Ni som känner mig vet att jag är en pratglad vänlig människa (nästan lite konflikträdd) jag bråkar inte i första taget. Men nu tog det hus i helsike tror aldrig jag blivit så arg. Nekade totalt till vårt avtal. Men jo den unge mannen har en ljudfil där jag tackar ja. Han uppgav ett ställe (minns inte var tyvärr) där jag kunde få höra den. Det skulle bara kosta 1200:-. Man kan alltså inte svara ja på frågan om man är ansvarig för då har man ju sagt "ja" De klipper in det i sin beställning.Går inte ens att säga Jag är inte intresserad det innehåller också ja. Den unge mannen hörde hur arg och upprörd jag blev.
så han säger "men lugna dig jag kan hjälpa dig" så snällt. Jo han kunde förkorta mitt avtal till bara 4 månader som hittat bara 3980:-
Jag var så arg och förtvivlad så jag började gråta.
men hade sinnes närvaro att be om namnet på hans chef och hans eget efternamn. Men se de kunde han inte lämna ut.
Jag stod på mig och krävde det. Då säger karlskrället att
han ändrat sig. När han tänkte efter hade han också hjärta i kroppen när jag blev så ledsen kunde han tänka sig att stryka det hela. jag klämde ur mig ett "tack" och la på. Totalchockad,
vad ska man säga? Är ganska övertygad om att det inte var mina
tårar utan mitt krav på namn som hade effekt.
Fyy f..n för telefonförsäljare.

Förlåt för att jag har häft ur mig, behövde det. / Bibbi

gullum 2011-05-19 20:57

Men vilka fräcka företag(?) det finns. Med andra ord ska man inte säga ett ord till telefonförsäljare utan bara lägga på.
Jag förstår att du blev uppgiven och arg det var ju inte en liten summa.

Skickar en elektronisk kram till dig!

Flia 2011-05-19 21:08

Har du kvar telefonnumret.

den här kan du kolla om det är en känd bluffmakare.

Du kan också ringa konsumentvägledaren på kommunen och "anmäla" om du har telefonnumret. De vill gärna ha uppgifter på vilka telefonnummer som tillhör bluffare.

Bibbi 2011-05-19 21:10

Har ingen nummerpresentatör tyvärr.
Mitt telefonbolag har inte rätt att lämna ut teflonnumret.
Namnet på företag som uppgavs finns inte.

Tror jag kom undan med blotta förskräckelsen / Bibbi

Dahlia 2011-05-19 21:19

Fy så gräsligt.

Det måste ha varit något lurendrejeri, när han vägrade uppge sitt efternamn och vad hans chef heter.

Skönt iallafall att det hela "löste sig"

Du kan anmäla Dig till NIX-telfon, då får inga försäljare ringa till Dig som Du inte köpt något av tidigare.
Det tar 3 månader innan NIX är fullt uppdaterat. Men efter 3 månader så ska det inte komma telefonsamtal ang försäljning.
Går det det ändå så kan man anmäla dem till Konsumentverket.

Bibbi 2011-05-19 21:25

Har båda mina telfoner kopplade till Nix.
Men eftersom jag har ett organisations nummer
gäller det inte.
Funderar att sätta privata telefonen på min
man. Det är den de ringer på.

Skall prata med en jurist som jag har kopplad
till företaget.
En av mina bästa vänner är journalist här på vår
tidning SN men vill inte synas där. Vi får se.

/ Bibbi

Jenny_med_Emiliten 2011-05-19 21:27

Fy så obehagligt. Jag skulle säkert ha reagerat precis som du. Varför kan man inte hålla huvudet kallt och hota med polisanmälan på en gång? Förstår precis hur det kändes i magen.

syfantasten 2011-05-20 06:27

Det här har säkert funkat hos företag där flera personer är inblandade.
Jag tycker att du skall polisanmäla detta.

Dahlia 2011-05-20 08:07

Polisanmäl och tipsa både Aftonbladet, Expressen och Din lokala tidning om det här!

Då kan det vara fler personer som träder fram som har blivit drabbade.
Då kan såna här "fula tilltag" stoppas.

Delfintua 2011-05-20 09:13

God ton i forum men nu måste jag drämma i med ett fy fan. Tur du klarade dig undan med blotta förskräckelsen... kramar om

avslutad_20240812 2011-05-20 10:12

Bra sidor för att kolla upp företag:

http://www.svenskhandel.se/Vi-arbeta...arningslistan/

http://www.allabolag.se/varningslista

Sophia 2011-05-20 10:25

Citat:

Delfintua skrev: (Inlägg 154767)
God ton i forum men nu måste jag drämma i med ett fy fan. Tur du klarade dig undan med blotta förskräckelsen... kramar om

Väl talat!

Bibbi 2011-05-20 11:12

Ja jag hade nog tur.
Har tänkt väldigt mycket både idag och i natt.
Att polisanmäla blir väl som att reklamera att
brev kommit bort hos posten.

"Tack för reklamation, vi lägger ner ditt ärende"
Har ju inga bevis, det är det dom vet.
Därför talar dom inte sa sina namn bla.

Hade tanken att gå till tidningen men kommer inte
att göra det. Vill inte riskera att min "beställning"
inte är borttagen helt plötsligt. Har inte råd att betala 23880:-
Det borde finnas en fond el.dyl.som man kan vända sig till
som hjälpte till i ett sånt här läge.

Men det jag tänkt mest på är att det skulle vara så enkelt att
ta bort möjligheten för dessa bluffmakare.
Det skulle helt enkelt vara förbjudet att spela in "beställningar" på band.
Jag har aldrig träffat på ett företag som använder den metoden.
Har ni? Då menar jag ett seriöst företag.
kram på er alla tack för allt stöd / Bibbi

BodilN 2011-05-20 17:29

Dom är inte kloka dom där företagen :mad:
Jag tänkte också på polisanmälan. Det här är kanske något för Plus att ta upp.
Man borde själv spela in alla såna samtal ifall det blir strul.

Sophia 2011-05-21 06:38

Jag tror att Telia spelade in mig en gång när jag förlängde mitt mobilabonnemang så det förkommer. De sa naturligtvis till innan så att jag visste att de spelade in mig.

syfantasten 2011-05-21 08:36

Jag har varit med ganska många gånger om att de spelar in men som sagt så talar de om det innan och de läser upp typ ett formulär och så skall jag svara ja eller nej på frågorna, alternativet är att de skall skicka ett formulär som jag skall skriva under och skicka in.

Jag vill uppmana dig igen att polisanmäla!
Jag tror att det finns någon straffsats som avgör om polisen tar upp ett ärende eller inte och de har ju möjlighet att kolla var samtalet kom ifrån.
Den här killen verkar slipad så det är säkert inte första gången han försökt med detta och antagligen har han lyckats också.

GLa 2011-05-21 11:41

jag har hört att dom spelat in, men då har dom spelat upp det så jag hört vad som blivit sagt :rolleyes: fy för folk som ringer o säger att man beställt saker/annonser man inte gjort. man blir ju så överrumplad när dom ringer, så man blir ju ställd. tråkigt att man skall vara på sin vakt så man inte blir lurad. fy för oärliga människor :(

chery 2011-05-21 13:07

Mitt tips är också att polisanmäla. En polistekniker kan lätt höra om det har klippts in ett ja i en bandinspelning. Min man sa dessutom att man kan själv upplysa om att samtalet kommer att spelas in när dom ringer. Är dom bluffare så tar dom inte den risken, utan tackar för sig och lägger på.

ask 2011-05-21 14:12

men fy vad hemskt, förstår att du fick ångest och blev jätteupprörd, vad bra att du klarade av att stå på dig mitt i allt så han backade!

Rae 2011-05-21 16:22

Förr fanns det möjlighet att själv spela in ifrån sin telefon...kanske något man kan göra nästa gång.

ichigo 2011-05-23 10:42

Usch, jag som är döv slipper ju sådant eftersom jag inte svarar i telefonen om det är taltelefon.. men nu har vi inte ens det kopplat till min signalsystem för jag har gett upp telefonerandet helt och hållet till fördel för email....

Men jag blir alltid lika arg när jag ser sådant här hända människor... man förstår att de spelar in allt vad man säger och sedan klipper det så det blir till fördel för dem. Med andra ord om du säger "ja" någon gång så har de rott hem det. Bland annat kan de fråga "heter du Helena" och jag säger "ja" och så har de "bevisningen" klart och kan sätta upp mig på beställning..
Så alltid när man får veta att det är teleförsäljare så ska man tyvärr lägga på en gång. Eller om man själv har inspelningsfunktion så kan man också spela in själv då har du mer bevis på att du inte sagt ja till "rätt" sak.

mufflonen 2011-05-24 12:33

Fy f*n för sånt (ursäkta svordomen), skönt att det slutade bra i alla fall.

Apropå inspelning så är det väldigt många stora företag (ex banker) som spelar in samtal - just för att de är seriösa. Syftet är ju att kunna lyssna av vid behov om det uppstår oenighet om vad som sagts. Sedan är det ju illa om oseriösa företag använder samma metod för att klippa och klistra. Som sagts ovan tror jag dock att det vid en närmare granskning (polisundersökning) skulle upptäckas. I det här fallet kan man ju betvivla att han ens hade en inspelning - hade han haft det hade han ju bara kunnat spela upp den för dig/de han försöker lura - så hade fler säkert betalat av rädsla då de hört sig själva "säga ja". Nu försöker han i stället ta betalt för att man ska lyssna på något som inte finns - men då har han ändå tjänat en slant.

Kram till dig!

120404 2011-05-30 07:51

Jag blir utsatt för liknade saker flera ggri månaden, har också firma.Jag är så kort mot alla som försöker sälja från telefonen. Dom är så fräcka hotar att dom har ljudfil, men när det kommer till kritan finns ingen. Privata nummer svar jag inte på, för det är ofta dom som försöker.
Man ska alderig säga ordet ja på telefon för dom klipper ihop ljudfiler som dom vill.

HeleneB 2011-05-30 12:37

Detta är ju inte klokt!!! Att folk inte ska våga svara i telefonen av rädsla för att bli lurade.... Finns det inget sätt att skydda sej mot dessa idiotier?? :mad:
Vad gör polis, myndigheter m.fl för att vi ska kunna leva ett nornalt liv....

chery 2011-05-30 13:21

Jag retade gallfeber på en försäljare en gång genom att säga "det stämmer" i stället för ja. Man hörde att han blev väldigt frustrerad över det. Han blev till slut väldigt kort i tonen och konstaterade att jag inte var "sammarbetvillig" och avslutade samtalet.:)

syfantasten 2011-05-30 14:31

jag brukar alltid be att få skriftligt när jag blir uppringd av telesäljare och svaret blir alltid tyvärr så går det inte och tack då är jag inte intresserad...

120404 2011-05-30 14:40

jag frågar efter deras hem sida så jag läsa själv i lugn och ro.....det gillar dom inte heller.Det händer att jag ocjså spelar dum och pratar länge för att till slut säga nejtack......En ringde hit ut på vichan och pratade läne och gott om fiberlanutag( hett något liknande) för bredband. Dom hade hittat oss på stockholm adressen men inte fattat att vi nu bode ute på vichan. det va sa bra bara att stoppa i det där utatag efter 20 minuter så sa min man att det finns inget sådant utag....och sen tog samtalet fort slut.

Åsa86 2011-05-30 16:07

Var med om samma sak på jobbet.
De ringde upp och frågade om de hade rätt besöksadress, och jag svarde ja, några dagar senare kom en faktura på 25000kr och mitt ja som bevis på "beställnigen".
Till saken hör att jag bara var timanställd och verkligen inte hade något med beställningar och avtal att göra.
Chefen blev tokig (inte på mig dock) och ringde upp sitt fackförbund - de bad henne faxa räkningen med ett stort NEJ skrivet över hela och absolut inte betala.

Så efter det undvek vi ja svar till varje pris i telefonen.
Man kände sig som någon i palamentet när man svarade "det kan du göra", "absolut", "det låter bra", "det stämmer" osv.

Betalar man så är det kört sen, oavsätt om man har rätt egentligen.

koocachoo 2011-06-01 04:49

Det måste jag komma ihåg att aldrig svara jag!! Många ggr när dom ringer frågar dom om man är ägaren i företaget vilket jag är.

Dock har jag bytt mobil sedan någon månad o det numret har dom knappt hittat än. Sen har jag installerat ett program i iphonen vilket gör att när kända försäljare ringer så står det i displayen på mobilen numret är från en jag inte ska svara på. Samt jag lagt in nummer allt eftersom det ringer. Så har en annan signal på det så när den melodin går igång behöver jag inte ens bry mig!! Jättebra!! Rekommenderar om ni har iphone verkligen!! TrueCaller heter det.

Bibbi 2012-05-21 17:03

Blufföretaget som jag skrev om.
Har försökt att "hoppa på mig" 3 ggr.

Jag börjar veta vad man ska säga för att klara sig.
Fråga efter: "din chef heter" "ert organisationsnr" osv.
Då kommer dom på att dom måste ringa senare dom
har inte tid att prata just nu.

Till saken, det som känns riktigt nice.

Killen som ligger bakom Företagslansering Sverige AB
Dömdes idag av Helsingborgs tingsrätt till 1,5 års fängelse. :D

Gott / Bibbi

Dahlia 2012-05-21 20:05

Va skönt att de "åkte fast" och har blivit dömda!

Bibbi 2012-05-21 20:39

Tror att det blir bättre nu med bluffföretag i telefonen.
Man har statuerat ett exempel och dömt.
Det borde få bedragarna att tänka sig för innan man
startar en sån verksamhet.

Ann-Marie 2012-06-05 08:07

Vilken bra "tråd"! Nu ska jag svara "det stämmer", absolut" och allt annat "roligt" jag kan hitta på. Samt fråga efter organisationsnummer och ansvarig chefs telefonnummer. Det är nästan så jag hoppas någon ringer snart :-)

GOBLIgobli 2012-07-01 10:59

Helt otroligt!! Fy sjutton så de har mage att hålla på!
Men det har kommit många bra tips här hur man ska svara i telefonen och jag brukar svara "vad gäller saken" i mer eller mindre sur ton på frågan om jag är firmateckanre. :D

Moran 2012-07-02 19:19

Vårt företag har oxå varit utsatt för flera försök...
Och det är som tidigare har sagt....använd aldrig ja eller jag i telefonen.
Utan precis som Bibbi skriver, din chef, företagsnamn, organisationsnummer. Och att man själv säger att man bandar samtalet!
Tyvärr, kommer det att komma fler "skojare"...
Det gäller att vara vaken som företagare...för de är troligen mest utsatta. Eftersom muntliga avtal gäller i en telefon och ingen ångerrätt..
En konsument har sina 14 dgr. ångerätt....fast det kan vara tufft där oxå.
Härligt att det ordnade upp sig för dig Bibbi!
Ha nu en trevlig sommar...jag skickar över lite sol till er alla, det behöver ni/vi nu.
Kramiz


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:51.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.