Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Leverantörsforum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Tyg.se (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=23854)

Fröken 2011-03-04 00:06

Tyg.se
 
Såg att det varit diskussioner om denna leverantör tidigare, tänkte dela med mig av min historia:
Jag gillade verkligen sidans utbud och gjorde en ganska stor beställning. Stod på sidan att den skulle skickas inom 7-10 dagar. 7-10 dagar senare får jag ett mail att ett av tygerna var slut men skulle skickas direkt när det kom in några dagar senare. Hela beställningen blev då sen.
När jag väntat ytterligare en vecka utan att få beställningen Eller någon information började jag maila. Jag fick inget svar. Efter tre mail och ytterliggare en vecka började jag ringa. Inget svar där heller. Fortsatte maila och ringa, och lyckades efter en månad(!) få svar på telefonen. Kom till en sur kvinna som när jag försökte lägga fram mitt ärende skällde ut mig och sa åt mig att hålla tyst. Självklart skulle jag ha fattat att det krånglande tyget fortfarande var slut och skulle komma några veckor senare och självklart var det riktigt dumt av mig att tro mig kunna få den möjliga delen av beställningen för sig när det nu blev så stora förseningar. Efter mycket om och men och sura toner från kvinnan lyckades jag avboka hela beställningen och få loss de pengar de reserverat på kontot.
ALDRIG att jag beställer därifrån igen och jag kommer varna alla jag känner för deras kundbemötande!

sextiosexan 2011-03-04 21:24

Tråkigt när det blir så fel med allt.
Min erfarenhet är helt annan....Har beställt därifrån flera gånger, alltid funkat perfekt samt varit fina tyger. Nån veckas leveranstid, ibland ännu snabbare. En gång saknades ett tyg men mailade och tyget skickades omgående och var hos mig ett par dagar senare.

annamajny 2011-03-05 11:24

Jag har ungefär samma uppfattning jag med. När allt fungerar är dom rätt bra. Men kundservice och kundkontakt är verkligen inte deras starka sida. En gång när jag beställde och en av mina varor var slut skickade dom bara ordern utan att meddela mig. Jag blev irriterad för tyget som uteblev var noga matchat med ett annat som levererades. Där stod jag med bara kjoltyg och inget matchande tyg till livet. Därför tänkte jag ge dom lite ris mest för att andra skulle slippa samma problem i framtiden. Som svar på mitt visserligen syrliga men ändå konstruktiva mail fick jag ett kort svar:

"Så vad vill du att jag ska göra?"

Inte ens en ursäkt kan man räkna med.

Jag tycker dom är rätt oseriösa plus att man får betala i förväg och ändå vänta så länge på att få varorna.

Det är synd att ett företag med så bra utbud och priser skall sköta sig såhärpass dåligt.

chery 2011-03-05 14:26

Jag måste nog hålla med sextiosexan.
Både jag och min dotter har beställt flera gånger därifrån. Det har aldrig varit problem, vare sig med leverans eller bemötande. Fick ett mail från dom igår att dom beklagar dom tekniska problem som dom haft och att dom ger 50% på frakten i helgen. Detta mailet fick jag trots att jag inte beställt på ett tag, och inte visste något om problemen.
Jag tycker om verkar måna om sina kunder. jag har i alla fall endast positiva erfarenheter av dom.

zickzack 2011-03-05 22:09

Jag har beställt flera gånger därifrån och har aldrig någonsin haft några problem med leveranserna. Däremot så är deras hemsida såpass instabil och otillräknelig att jag av den anledningen hittat andra tygleverantörer.

Fröken 2011-03-09 18:33

zickzack, finns det några du kan rekommendera? Har blivit lite försiktig efter tyg.se-problemen eftersom de flesta, som sagt, vill ha betalt i förväg.

Memmel 2011-03-09 19:05

Mina favoriter när det gäller service är nog jnydesign, stoff och stil och jofotex. Har alltid hållit sina leveranstider när jag beställt och är väldigt serviceminded om man ringer och undrar över något.
Dessutom rekommenderar jag varmt ett besök på jofotex. Jag bor själv en bit ifrån men lyckades övertyga min man om att Söderköping kunde vara lite småromantiskt att besöka en barnfri dag ;) Vilken upplevelse - jag har aldrig sett så mycket tyg i hela mitt liv!!!

Jag skulle aldrig få mitt syende att gå runt utan webbutikerna, för i Örebrotrakten finns inte alls det utbud som jag vill åt.
Nackdelen är naturligtvis att man inte kan känna på tygerna och jag är ofta för lat för att beställa tygprover.
Vad är du ute efter för typ av tyg?

Hälsn. Anette

zickzack 2011-03-10 06:56

Hejsan. Främst stoffochstil.se Bra utbud bra priser, bra service.Tygprover kom med vändande post. har också köpt en del från Jonic-textil, utbudet varierar, men det har fungerat bra också. Även tyg.se, men som sagt hemsidan är för racklig.
lycka till, zick-zack/ann

Fröken 2011-03-10 08:55

Jag bor i Malmö, så jag har väldigt nära till Stoff och Stil och är stammis där, älskar butiken men vidgar gärna mina vyer och hittar något annorlunda. Ska kolla upp de olika ni nämnde, tack!

Fröken 2011-03-10 09:03

Jofotex verkar ju urbra, schyssta priser också!
Jonic också, ska prova båda!

catta53 2012-11-05 11:29

Håller med...
 
Ang. Tyg.se!!! jag beställde 2 st. olika jerseytyg där den 18 Augusti och har fortf. inte fått mitt tyg. Var vecka får jag ett mail, som säger att det ena tyget är slutsålt, men kommer snart!! Nu har jag tröttnat. Går inte att få tag i någon . Har fått ett svar, när jag mailade för fjärde gången. De skulle sända likvärdigt tyg, för det som var slut. Det har de inte gjort!!! Nu har jag mailat för 6:e gången, eftersom jag vill ha mina pengar tillbaka o. det har jag skrivit i mejlet. Inget svar. Synd, för de har snyggt tyg, till bra priser. Vad ska man göra när de inte svarar på telefon eller i mail ??? :mad:

Gumpan58 2012-11-05 12:32

Jag har endast beställt tygprover från Tyg.se. Det har
funkat bra. Det har hänt att det kan ha tagit tid men
jag har alltid fått mina tygprover.

Det är uppenbart att de inte besitter någon större
social kompetens när jag läser vad de svarat er.
Likaså att de har mycket dåliga rutiner när det gäller
orderhantering och orderbesked.

Tur att vi har Bibbis Textil som kan det där på sina
fem fingrar. Kanske skulle vi skicka Tyg.se på kurs hos
Bibbi?

catta53 2012-11-05 12:38

tråkigt
 
Svar till "Gumpan"...Ja, det är så tråkigt när det inte fungerar. Stoff & Stil däremot kan jag rekommendera! P.S. har inte fått något svarsmail idag heller från TYG.se ....försökte ringa, men orkar inte sitta i telefon och vänta.....:confused:

Gumpan58 2012-11-05 15:53

Jaa, Stoff och Stil är också bra. Mycket smidiga
och bra. Har inget att klaga på dem heller.

Spader-Dam 2012-11-05 18:32

inte roligt att höra det har gått så dåligt för folk att handla hos tyg.se när det gick bra för mig. Man blir ju lite paranoid över att handla där igen :(

pSYkopat 2012-11-05 21:56

Är det så att det är person A.B på tyg.se som ni haft kontakt med? Hon har bemött mig väldigt otrevligt men jag har inte lyckats få svar i telefon ännu. Jag är inne på sjunde veckan utan leverans. Kolla in deras facebooksida :)

Gumpan58 2012-11-05 23:13

Fy fabian på tyg.se skulle jag inte vilja jobba. När får
de komma hem glada??? Tänker vara tvungen att lämna dessa
svar. Så vida de inte är ägare.

Det verkar mysko när man läser både här och på Facebook.
Ett företag som inte kan leverera och kunder som måste
förskottsbetala. Vad beror det på?

Det är ett utländskt företag som har filial eller dotter-
bolag i Sverige. Med annorlunda köp- och kundrutiner.
Finns det något annat företag som man måste förskottsbetala
vid tygköp???

En duktig organisatör och logistiker (heter det så?) skulle kunna
göra mycket där.

Undrar om det fungerar lika illa i Tyskland?? Någon med kon-
taker?

catta53 2012-11-05 23:14

ingen personlig kontakt
 
Som sagt...jag har inte lyckats prata med någon på telefon. Ingen som svarar o. man orkar inte vänta i telefonen hur länge som helst. Jag skrev igen till dem för några dagar sen, att jag ville ha pengar tillbaka...att de inte behövde skicka tyget. Hur länge ska man vänta? Jag beställde ju två st. tyger den 18:e Augusti.....länge sedan :( Och jag tänker "bombardera" dem med mail, tills de fixar det här.

Gumpan58 2012-11-05 23:18

Vilka vägar finns det att ta för att få hjälp?

Konsumentvägledaren i din kommun.
Allmänna reklamationsnämnden.
Plus redaktionen.

Jag hade tänkt köpa tyg från dem. Vilken tur att
denna tråd kom upp. Nu kommer jag att avstå från det.

Tack alla som skrivit om era problem.

catta53 2012-11-06 10:33

Tyg.se
 
Hej igen! Jag skrev en kommentar på TYG:s Facebooks-sida och fick idag svar. Både på FB-sidan och i mail. De annulerar min order och ska återbetala mig. Så det funkade att skriva på FB!!!!!! Har du GUMPAN58 kollat deras sida ? Så många klagomål!!!!!! Beställ INTE från dom. Helt oseriösa....

pSYkopat 2012-11-06 20:38

Fick också ordern annullerad efter syrliga inlägg på deras facebooksida. Men jag vill allt se pengarna först.

I mejlet stod "Vi hoppas vi kan välkomna dig snart igen" Jo tjena!

sextiosexan 2012-11-06 21:10

Vilken tur jag måste ha haft.
Har beställt många gånger och aldrig har det felat, blir dock lite fundersam nu när det klagas så mycket både här och på FB.

Angående förskottsbetalning så är väl nästan standar när man beställer från utlandet, fast jag kallar det inte förskottsbetalning utan det är ju vanlig kortbetalning som gäller. Inget typiskt för tyg.se med andra ord.
Tråkigt dock när det inte funkar som det ska. :mad:

catta53 2012-11-06 21:48

Till pSYkopat!!!
 
Jo, jag fick samma hälsning i mailet..."Vi hoppas vi kan välkomna dig snart igen"....!!! Hahaaa...Vad tror de ? Aldrig i livet. Jag har beställt från FABRIC.com (USA) och där förskottsbetalar man oxå. Funkade perfekt.
Nej, aldrig mer TYG.se för mig.

Gumpan58 2012-11-06 21:51

Jag trodde att det var en filial i någon form eftersom
den har svensk hemsida, namn och svenska medarbetare.
Borde vara en svensk filial då. Ett dotterbolag och
leveranser från modern. Därav också krångligare
distributions och betalningsrutiner.

Tar även svenska nätbutiker betalt i förskott???

laura 2012-11-06 22:14

Dubbel leverans!!
 
Jag har också beställt från tyg.se och jag har fått motsats "problem". Ja jag fick två paket i stället för ett!!!! Jag fick ett paket som skulle skickas till en kund i Frankrike!!!! Konstigt.... (jag är själv fransyska!).
Jag ringde och berättade detta. Kvinnan på kundtjänsten tyckte jag skulle skicka paketet tillbaka till de i tyskland eller direkt till kunden (kommer inte ihåg). Jag kände att jag inte hade lust att fixa detta då de tyckte att jag skulle betala portot och jag skulle få pengarna tillbaka av dem sedan....... Efter att ha kollat vad det skulle ha kostat för portot, alltså cirka en tusenlapp med dhl (det var ett rätt så tungt paket) ringde jag och sa att jag inte ville betala för det och jag fick behålla tygerna. (Tyvärr var det tyger som jag inte har haft användning för....) Jag tyckte rätt synd om kunden som inte fick sitt paket, undrar om hon har fått något alls, skulle inte tro det för det var massor med reatyger som förmodligen var slut....
Sedan dess har jag inte beställt något där, fick ett dåligt intryck, synd för de har mycket och billigt!!!

sextiosexan 2012-11-06 22:17

Det finns svenska nätbutiker som bara har kortbetalning som alternativ. Har precis beställt garn och betalat in pengarna i förskott till ett plusgiro konto. Bibbis textil har det systemet oxå, du måste förskottsbetala till konto om du vill handla.
Jag ser inget konstigt i det...så länge det funkar då.
Föredrar dock kortbetalning framför att sätta in pengar på ett konto direkt, för det gillar jag inte alls.

Finns kortbetalning så använder jag det i princip alltid för att slippa tex fakturaavgiften, plus att jag då oxå slipper få räkningar i efterskott. De jag handlar betalas med andra ord direkt.

Gumpan58 2012-11-06 23:20

Citat:

sextiosexan skrev: (Inlägg 172874)
Det finns svenska nätbutiker som bara har kortbetalning som alternativ. Har precis beställt garn och betalat in pengarna i förskott till ett plusgiro konto. Bibbis textil har det systemet oxå, du måste förskottsbetala till konto om du vill handla.
Jag ser inget konstigt i det...så länge det funkar då.
Föredrar dock kortbetalning framför att sätta in pengar på ett konto direkt, för det gillar jag inte alls.

Finns kortbetalning så använder jag det i princip alltid för att slippa tex fakturaavgiften, plus att jag då oxå slipper få räkningar i efterskott. De jag handlar betalas med andra ord direkt.

Ber om ursäkt för att jag var otydlig, jag tänkte i första hand på
svenska nätbutiker. Hur det funkar bland dem. Antog att detta var ett svensk filial.

Jag behöver inte betala via kort i förskott när jag handlar av
Bibbi. Tror att det är så bara första gången du handlar hos Bibbi som
du får betala i förskott. Näe det är inget konstigt i att de vill ha förskottsbetalning. Ville bara kolla av.

Min upplevelse är att det är mer vanligt med köpvillkor som typ Ellos
har, postförskott och mot faktura, direkt inbetalning till konto
i förskott än att förskottsbetala via kort här i frågan. Det var mer vara som en pejl på hur funkar det idag. Det är ett tag sedan jag handlade tyg o dyl på nätet.

sextiosexan 2012-11-07 10:25

Gumpan58...Aha då är jag med.:)

Jag visste inte ens att dom hade svenska medarbetare, såg det nu. Jag har alltid beställt från den tyska sidan, stoffe.de samt haft kontakt med dom där om det varit något.

Hur har ni andra gjort, beställt över tyg.se eller stoffe.de?
Borde ju inte vara nån skillnad men man vet ju aldrig.

pSYkopat 2012-11-09 23:12

Förskottsbetalning då menar jag paypal. Jag vill inte vifta med mitt kort på nätet. Dessutom har man ett visst skydd mot bedrägerier.
Önskar att fler i Sverige skulle ha paypal. Suveränt.
Tyg.se är inte registrerat som svenskt. Det är tyskt.

Spader-Dam 2012-11-11 14:54

verkar som många har handlat på tyg.se men finns knappt ingen recension av dom på recensioner (finns under www.tyg.se). Tänkte så folk kan enkelt se va många av oss tycker om butiken som vill handla där och göra sina beslut. :)
Jag var lite paranoid handla där för jag visste inget om det och jag tänkte inte på att jag kunde kolla i forumet om nån skrivit nåt där :o
Men som jag skrev förut så verkar min ha varit nåt tur beställning när det verkar gått så dåligt för andra.

jennyjoh_81 2012-12-11 20:39

Måste också passa på att varna för denna leverantör!!

Jag beställde ett tyg i slutet av september. Fick först vänta i 3 veckor på att leveransen skulle komma. När den väl dök upp var det fel tyg! :( Mailade dem tre ggr (under en 2 veckors period) innan jag fick ett svar som då bara löd: Vi har läst dina mail och håller på att bearbeta det! (Kan man inte svara på första mailet då...?
Väntade efter det en vecka till.. inget svar.. testade ringa, inget svar... testade ringa 5 ggr till, inget svar.. mailade i slutet av förra veckan och skrev att någon på deras företag får ringa upp mig snarast, men det har de heller inte gjort.

Så ska det ju absolut inte få vara!! Önskar jag hade läst varningarna här tidigare. Nu hade jag inte beställt några mängder, men för er som ska beställa mycket så avråder jag verkligen! Hur kul är det om man lagt ut tusenlappar och de krånglar så här!? Usch!!

catta53 2012-12-11 21:28

Tyg.se
 
Citat:

jennyjoh_81 skrev: (Inlägg 173910)
Måste också passa på att varna för denna leverantör!!

Jag beställde ett tyg i slutet av september. Fick först vänta i 3 veckor på att leveransen skulle komma. När den väl dök upp var det fel tyg! :( Mailade dem tre ggr (under en 2 veckors period) innan jag fick ett svar som då bara löd: Vi har läst dina mail och håller på att bearbeta det! (Kan man inte svara på första mailet då...?
Väntade efter det en vecka till.. inget svar.. testade ringa, inget svar... testade ringa 5 ggr till, inget svar.. mailade i slutet av förra veckan och skrev att någon på deras företag får ringa upp mig snarast, men det har de heller inte gjort.

Så ska det ju absolut inte få vara!! Önskar jag hade läst varningarna här tidigare. Nu hade jag inte beställt några mängder, men för er som ska beställa mycket så avråder jag verkligen! Hur kul är det om man lagt ut tusenlappar och de krånglar så här!? Usch!!

ja, jag kommer då aldrig nånsin att beställa från dem igen. Synd, för de har snygga tyger till bra priser. Men när det inte sköts ordentligt, så....


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:26.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.