Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Leverantörsforum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Nya Stoff och Stil katalogen (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=23593)

Bir 2011-02-02 19:58

Nya Stoff och Stil katalogen

Gissa vem som fick de nya Stoff och Stil katalogerna idag, massor av härliga tyger och mycket nyheter.

Det får bli en utflykt till Malmö snart. Tänk att man kan bli så till sig över tyger. Nu får jag vårkänslor.

Ni som inte har fått era har nu något att se fram emot.

Anne-Lie 2011-02-02 21:06

Spännande

jag kikar in på deras hemsida varje dag! Ser framemot att dom ska öppna sin butik i Göteborg!

Gumpan58 2011-02-02 21:28

Hmmm, inte har den kommit hit upp ännu. Spännade att få se
hur mycket längre vi här uppe måste vänta.

Sykatten 2011-02-03 13:58

Åhh, jag hittade så mycket fint. Det här kommer bli dyrt! :-)

Gumpan58 2011-02-03 14:54

Nu har jag fått den. Ska ta och riva upp och läsa den till kaffet.

Mavae 2011-02-03 16:13

Fick den också idag och är besviken. Hittade inget som jag ville beställa (till mig själv). Barntygerna fina som vanligt.

syfantasten 2011-02-03 18:49

Jag var på stof och stil och hämtade den idag, har hittat ett tyg i siden/bomull som jag kan vara intresserad av, lite svårt som vanligt att få grepp om i vilka färger tyget finns, finns även ett kreppat bomullstyg som kan vara av intresse.
Mycket märkligt uppsydda modeller i konstiga kombinationer, ibland undrar jag om de glada minerna på modellerna är pga att de skrattar åt eländet...
Skall i alla fall på nån premiärhistoria där nästa vecka.

Gumpan58 2011-02-03 20:45

Citat:

syfantasten skrev: (Inlägg 150046)
Jag var på stof och stil och hämtade den idag, har hittat ett tyg i siden/bomull som jag kan vara intresserad av, lite svårt som vanligt att få grepp om i vilka färger tyget finns, finns även ett kreppat bomullstyg som kan vara av intresse.
Mycket märkligt uppsydda modeller i konstiga kombinationer, ibland undrar jag om de glada minerna på modellerna är pga att de skrattar åt eländet...
Skall i alla fall på nån premiärhistoria där nästa vecka.

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅåhhhhhhhhhhh, vad skönt att höra att jag inte är ensam om att tycka att deras uppsydda modeller ser konstiga ut. Vissa, tycker jag, ser rent utav helt förd....liga ut. Tror att de skrattar. En viss förbättring har skett de senare åren då det numera finns en del som är ok. Längre tillbaka var det ännu värre. Det är härligt med mångfald och alla våra olika smaker. Ibland kan jag själv bli förvillad, tycker inte om tyget pga modellen.

MELLANDELEN 2011-02-03 21:25

Här är en till som inte gillar modellerna som de har sytt upp.
Därför kan jag tycka att det blir lite svårt att se tygerna pga. modellerna.

Sockerbollen 2011-02-03 22:35

Meh, jag har inte fått någon än! Hoppas den kommer imorgon då.

koocachoo 2011-02-04 04:46

Själv irriterar jag mig på deras små bilder på tygerna. Ofta du inte kan se hela mönstret. Hade siktat in mig på deras randiga fleece. På sidan ser du bara dom har 3 färger på lilla bilden, men när jag fick katalogen så har dom sytt upp tröjor av det o då ser man alla färger o det är 6 färger!! Tur jag inte köpte för hade blivit så besviken. Nu får jag fundera över om dom är så fina.

annamajny 2011-02-04 06:38

Inte jag heller

Åh, jag har heller inte fått nått i brevlådan. Hoppas att den kommer idag då. Annars tycker jag dom har krånglat till det när det gäller att beställa katalogerna. I höstas fick jag två upplagor av allting och nu undrar jag om jag får några vårisar utan att beställa och betala igen...

Brukar ni använda er av den där årsbeställningen?

Linwa 2011-02-04 08:25

Citat:

annamajny skrev: (Inlägg 150068)
Åh, jag har heller inte fått nått i brevlådan. Hoppas att den kommer idag då. Annars tycker jag dom har krånglat till det när det gäller att beställa katalogerna. I höstas fick jag två upplagor av allting och nu undrar jag om jag får några vårisar utan att beställa och betala igen...

Brukar ni använda er av den där årsbeställningen?

Jag har aldrig beställt katalogerna eller betalat något för dem. De började komma i brevlådan när jag beställt tyger första gången.
Fick vårens kataloger igår.

Gumpan58 2011-02-04 09:48

För små bilder på tygerna

Jag instämmer att det är för små bilder på tygerna. Det är
inte möjligt att se färgerna.

Vi kanske borde gå ihop och skriva till Stoff och Stil vad
vi tycker om katalogerna. Eljest är det nog svårt att få
gehör för våra synpunkter. Vad tror du?

Sykatten 2011-02-04 09:56

Citat:

Gumpan58 skrev: (Inlägg 150077)
Jag instämmer att det är för små bilder på tygerna. Det är
inte möjligt att se färgerna.

Vi kanske borde gå ihop och skriva till Stoff och Stil vad
vi tycker om katalogerna. Eljest är det nog svårt att få
gehör för våra synpunkter. Vad tror du?

Håller med, det är ju hopplöst när man inte kan se hur tygerna ser ut. De borde ju åtminstone ha en vettig förstora-funktion på webbsidan.

Neoma 2011-02-04 10:13

Citat:

Hjartafró skrev: (Inlägg 150078)
Håller med, det är ju hopplöst när man inte kan se hur tygerna ser ut. De borde ju åtminstone ha en vettig förstora-funktion på webbsidan.

Även jag håller med i den aspekten, för små bilder på det mesta. Och som sagt en enkel första-funktion borde inte vara så svår att få till på hemsidan.

Kanske någon som är duktig på att skriva kan ta kontakt med dem?

Pilla 2011-02-04 13:25

Hej alla "Stoff & Stil tyckare". Vad härligt att katalogen berör!

Jag jobbar på Stoff & Stil och vill gärna svara och kommentera era synpunkter.

Våra modeller följer modetrenderna och det har varit mycket med kombinationer av olika mönster och färger. Jag tycker ni ska se det som en inspiration och gör någon mer enkel variant själv.

Det var någon som tyckte att den randiga fleecen inte visade hela tyget och att det var missvisande.
Tanken med de små rutorna är att visa tyget i verklig storlek för att man ska få en uppfattning om hur stort mönster/randning/blommor är.
I fallet med fleecen ser man hela plagget på sidan före i katalogen och på hemsidan när man klickar på texten som beskriver fleecen så kommer det upp en bild med ett uppsytt plagg.

Har ni frågor om vi har samma tyg i fler färger eller frågor om vad som helt så är ni sååå välkomna att ringa eller mejla oss på postorder eller fråga personalen i butiken.

Mvh Pernilla

Gumpan58 2011-02-04 14:49

Ja, det är väl vackert nog att du tar Stof och Stil i försvar.

Det är ju självklart att bilderna och modellerna är avsedda för att ge insperation, eljest hade de inte funnits i katalogen, men när inte det fungerar. Då intresset falnar pga av kombinationerna, då är det något som är fel.

Jag tycker snarare att företaget skall tacksamt ta emot konstruktiv kritik. Konstruktiv kritik är det finaste du kan få för då vill någon dig väl och vill att du skall utvecklas mera och framåt.

Den konstruktiva kritiken att ta med är t ex; (läs alla inlägg så hittar du nog flera)

Att modellernas klädkombinationer inte följer modet. Som de gör nu fungerar inte. De lyfter inte fram tyget och dess användbarhet utan tvärt om. Fundera över om vi behöver ta hjälp av en stilist, designer.

Att tyglapparna, när du klickar på dem skall få en popupbild på dem i ett större format.

Memmel 2011-02-04 19:12

Jag är ingen storsömmerska av vuxenkläder och har inte så stor erfarenhet av mönster i vuxen storlek. Däremot måste jag säga att jag tycker att Stoff och Stils mönster och deras katalog är en frisk fläkt. Är det någon gång jag blir sugen på att sy till mig själv så är det när jag bläddrar i sos-katalogen. Men smaken är ju som baken :) och tur är väl det.

Sedan är det väl aldrig fel att framföra sina åsikter angående katalog etc - det finns ju alltid saker som kan förbättras. Själv tycker jag att det är synd att mönstren till vuxna är storleksindelade, dvs att man bara köper en storlek. Jag skulle hellre betala lite mer och få flera storlekar i samma mönster.

Hälsn. Anette

syfantasten 2011-02-04 19:42

Håller med dig om mönstrena. Det funkar för Stof 2000 så varför inte för Stof och stil

LillaMian 2011-02-04 21:05

jag tycker det var mysiga kombinationer av tyger. Blev väldigt sugen på att shoppa loss :)
Det negativa var väl i så fall att alla fina kombinationer redan var gjorda så man kommer få härma ;)

jag kan hålla med om att i hemtextildelen är det lite svårt att se hur tygerna verkligen ser ut

Gumpan58 2011-02-04 23:29

Ja, det är väl gott med mångfalden och olikheterna som berikar
oss alla.

Jag tycker att det är skönt med att köpa en storlek som är färdigt utklippt. Inget extra jobb med det. Bara korrigera direkt så att de överensstämmer med mina egna mått. Ännu ett exempel på våra olikheter. Vanligtvis så är de flesta mönstren
i flera strl så det är jätteskönt att de inte är det hos Stof och Stil.

Tack vare att vi är så olika så har vi det fantastiska utbudet
som vi har, Men det ena behöver inte utsluta det andra. Vare sig det gäller mönster eller tygkombinationer eller Strl på tyglappar eller något annat. Det är enkelt löst, Ha fler alternativ så blir fler glada. Jag tror inte att vinsten sjunker så mycket om man lägger in extrabilder på nätet t ex. det tjänar de igen på ökad försäljning.

Pilla 2011-02-08 13:23

Jag håller med att konstruktiv kritik är mycket bra. Vi har designers som sitter på vårt huvudkontor i Danmark och gör våra inköp. Kanske är det den Danska stilen som tar lite överhand ibland.

Jag vidar befordrar era synpunkter givetvis.

Karen 2011-02-08 17:57

Hå hå. :) Man vågar knappt skriva det här, men jag gillar både deras tyger och deras modeller. Har använt både och och med gott resultat. Mönstren är danska i stilen och motsvarar vad man hittar om man shoppar där.

Det är klart att man går på en nitlott nu och då, men tala om för mig var man inte gör det. Problemet med att sy själv, är ju just det att man inte kan prova ett färdigt plagg och hänga tillbaka det på galgen om man inte gillar det. Nu har man både betalt för materialet och gjort hela jobbet innan man upptäcker om det var klädsamt eller inte.

Själv ska jag snart dit och handla ;)

Gumpan58 2011-02-08 21:07

Oj, oj. Vilka missuppfattningar.

Jag gillar deras tyger, är faktiskt storkund och mönster. Men
deras kombination av tygval och mönster (modeller) tycker jag inte är bra.

Samt att bilderna på tygerna borde kunna förstoras samt uppgift
om hur stor t ex rutan, blomman, bredden på randen är borde finnas. De borde förstoras till naturlig storlek när man klickar på bilden.

ms_wiz 2011-02-09 08:14

Om jag fick önska något skulle det vara att man angav vikten per kvadratmeter så att man kan göra sig en föreställning om hur tjocka tygerna är.
Jag kan hålla med om att det danska modet kanske får dominera lite men man får ha fantasi och tänka ett steg längre.
Häls. Anneli

Gumpan58 2011-02-09 08:41

Lite mera tips om önskemål

Instämmer att vikt/meter vore bra om det fanns med.
Storleken på mönstret.
Hur långt det är mellan mönstret så att det är möjligt att mönsteranpassa t ex gardiner.
Beställer ofta tygprover för att vara säker på det jag köper.
Furulunds hade det på sin tid och det var jättebra.

Lavendel 2011-02-09 17:32

Jag tycker S&S mönster är roliga att sy efter, det går lätt och snabbt med bara en storlek som redan är urklippt. Jag har gjort klänningar och tunikor i deras modeller som jag är helnöjd med.
Men det är lite si och så med storlekarna. Ibland har jag 38 och ibland 42, till och med 44, enligt S&S mönsterkonstruktörer. Därför väljer jag andra mönsterfabrikat till kläder med mer passform. Ibland är man ju en 42:a över baken och en 38 upptill. Då är det bra med mönster som har flera storlekar att rita av och kombinera. Men som sagt, det är många kläder som hade blivit osydda hemma hos mig om jag inte haft S&S färdigurklippta mönster att ta till.
Sen är det alltid svårt att köpa tyg utan att kunna se och känna. Jag tycker att S&S har en mycket ambitiös katalog jämfört med många andra. Men jag använder den som inspiration och ”pricka för”. Lyckligt nog har jag anledning att åka till Malmö då och då och då blir det oftast ett besök. Öppnar de i Göteborg blir det ännu fler...

syfantasten 2011-02-09 19:14

Jag gillar den danska stilen och jag tror om era designers som köper in tyger tog en tur på stan och kollade färgval, mönster, struktur och tyngd/ fall hos tygerna hos företag som NoaNoa, Cream, Container mfl så skulle det bli annorlunda och det skulle gå att få fram snyggare kläder och kanske tom få fler att sy till vuxna, det känns som många här på sysidan syr till barn och då kan jag tänka mig att sortimentet gör en lyckligare

Eftersom det nu ändå finns någon från SoS som läser detta kan man väl passa på att komma med lite önskemål

Jag gillar det kraftiga jeanstyget, speciellt det som är tvättat och skulle vilja ha samma kvalitet, samma finish men lite tunnare att sy lite vidare kjolar av tex, tror många som syr till barn skulle gilla det också.
Det måste väl finnas fler än jag som vill ha viscosefoder i sina kläder...
Vuxenmönstrad viskos jersey
Jag handlar i Malmö och där kan man ibland hitta enstaka udda tyger på hyllorna och på stuvbordet som normalt inte finns i sortimentet. Mer sådant och kolla gärna upp var Stoffdillen köpte sina "end bolts" från bla Bitte Kai Rand som man mot slutet gick över till att sälja metervis istället för klippta bitar. Lite back to the roots alltså...

Sen borde det väl vara dags att slänga ut rullarna längst ner de som är skyltade med div kvaliteter el. dyl och bereda plats för något roligare...

Lintuss 2011-03-01 12:07

Har ni sytt något utifrån deras mönster?

Gumpan58 2011-03-01 12:45

Jag intstämmer med Syfantasten

Jenny_med_Emiliten 2011-03-01 20:54

Instämmer också med Syfantasten. Jag tycker att SoS känns lite som Elloskatalogen ibland och ville jag ha såna kläder skulle jag inte sy dem själv. Men det är ju en smaksak förstås! Och det går att hitta guldkorn även hos SoS, om man står ut med att leta bland all aquamarin och korall.

Jag har sytt en prinsessklänning i SoS-mönster som blev perfekt, och en bondblus till mig själv som blev sådär.

Karen 2011-03-02 17:06

Ja, Lintuss, jag har sytt ett par grejor med hjälp av deras mönster. En kjol och klänningen jag hade som brudklänning. Just nu ska jag göra en väldig vid blus. Får se hur det går.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:32.