Vad skulle ni betala?
1 bifogad(e) fil(er)
Hej på er!
Jag har lite funderingar på att börja sälja tyg och jag är nyfiken på hur mycket ni skulle vara beredda att betala per meter för ett tyg liknande dessa? |
Vad är det för material och hur brett är tyget? Sånt är viktigt att veta när folk ska köpa tyg =)
|
Såklart, jag tänkte inte på det. Det är rena bomullstyger på 110-150 cm bredd.
|
För att få en uppfattning om tjockleken på tyget. Hur mycket väger 1 m?
|
Tygerna väger någonstans mellan 100 och 200 g per meter. De är ungerfär lika tjocka som "vanliga" quilttyger. Dessa kommer från Japan.
|
är bara bommul?
Hej, jag vet några tygerna.
jag tror att några är inte bommul... med lin. bommul_85%,lin15%... men om jag säger fel, ursäkta.. |
Citat:
|
Jag ber om ursäkt för detta misstag. Det jag framförallt tänkte på var hur mycket ni skulle kunna tänka er att betala för bomullstyger med liknande mönster.
|
Jag skulle tänka mig betala från 60-70 kr/m och uppåt beroende på kvaliteten. Det är jättesvårt att säga, tyg är en upplevelse med fler intryck och kvaliteter som avgör. Det beror också på utbudet och hur trängande behov jag har.
Vet inte vad tygerna kostar. Är det på tok för lite? |
ursäkta mig.
ursäkta mig att du menade så...
jag kan tänka på också 60-70kr, om det är bara bommul. |
Det är tyger från Japan. Inköpspriset är någon tia under dessa förslag, sedan ska ju moms och tullar och dylikt läggas på. Jag tackar för era svar.
|
Finns det ett intresse av att kunna handla japanska tyger i Sverige (och inte behöva beställa från exempelvis USA)? Hur är det med japanska handarbetsböcker? Är det något särskilt som skulle vara av intresse?
|
Citat:
Det är ju marknaden som styr, där jag är en del av dem. Jag tror nog att är det ett fint bomullstyg med ett bra tryck kan jag betala mera. Detta är bara mitt förslag. Ingen annan har skrivit något pris. Finns det flera bud? |
Citat:
|
Är osäker på om jag får länka till detta, men jag chansar. Här kan man få en bra idé om vad jag menar.
http://www.etsy.com/shop/pomadour24?ref=seller_info |
60-120 kr / meter för min del. Beror på trycket ifråga. Av just dessa på bilderna, inte över 100.
|
60-90 ungefär skulle jag kunna tänka mig. Skulle nog räkna med att få betala minst 70, troligare 80 kr om det var någor speciellt jag letat efter
(ja, eller 69 och 79 är ju i regel priserna, men jag föredra faktiskt att man är rakare och sätter priset 70 istället för 69.) |
Är det inte bättre att du räknar ut vad DU måste ta ut för pris för att kunna sälja tygerna. Tänk på om du säljer på tex Tradera så har du avgifter på din fösäljning, en webbutik för också med sig kostnader.
Räkna på det och sedan kan du fråga oss om vi skulle betala detta pris. Lycka till! |
Håller med tidigare inlägg. Du får själv först o främst räkna ut vad det skulle kosta om du skulle ta hem själv o sälja. Du har ju ditt inköpspris, porto, tull och moms. Sen om du vill tjäna något på det med tillkommer pris vad du vill tjäna per meter som ska täcka all utkostnader. Så bättre räkna ut vad det skulle kosta och sedan höra med folk om dom skulle betala per meter det du fått fram.
|
Citat:
|
Absolut måste du ta ut så att du täcker dina kostnader och att du får ut din vinst.
Du kan räkna ut en omräkningsfaktor. Om tygerna kostar 10 kr/meter och du vill ha ut 60 kr/m inkl moms då tar du 10/0.167=59.80. Då har du en Bruttobinst på 50 kr/m. Du kan då använda denna formel inköpspris/0,167 för när du prissätter dina varor och du får då alltid ut din vinst. Vill du har högre vinst,då räknar du ut en ny omräkningsfaktor. |
OBS till tidigare inlägg att 50:- inte är ren vinst utan från den "vinsten" ska dras moms, fasta och rörliga kostnader, skatter och egenavgifter.
Rekommenderar en starta eget kurs till dig innan du tar steget till eget företagande. |
Bruttovinst= är alltid exkl moms och är det belopp som kvarstår när kostnaden för varans inköp är betald.
Från bruttovinsten skall mycket riktigt dras de fasta och rörliga kostnader, din lön, skatter och egenavgifter samt att du kan sätta undan pengar till framtida investeringar. Det gäller att ha koll på sina kostnader och papper. INGEN SKALL STARTA EGET UTAN EN UTBILDNING, DET ÄR MIN REKOMMENDATION. DIN OKUNSKAP KAN I VÄRSTA FALL MEDFÖRA ATT DU FÅR EN AVBETALNINGSPLAN MED KRONOFOGDEN. DU SKALL VETA VAD DU GÖR OCH KUNNA RÄKNA UT TÄCKENINGSBIDRAG M M. GÖRA MOMS. OCH PRELIMINÄRDEKLARATIONER,. DU FÅR ALDRIG BLANDA IHOP DINA PRIVATA PENGAR MED FÖRETAGETS. |
Titta på länken jag gav dig och köp skivan, mycket användbar.
|
Jag kan tänka mig att betala runt 100.- per meter om jag tycker att tyger är fint.
|
OM DU INTE HAR GÅTT EN UTBILDNING - GÖR DET!!!
Det är så mycket mer än att ta ut rätt pris som du måste kunna. Det är inte för ro skull jag har läst all ekonomi i så många år. |
Det verkar ju bra. Stort utbud på band m m har inte hunnit kolla allt men det verkar bra.
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:56. |