Vad stickar ni nu?
Hej,
Jag vart så sugen på att höra vad ni jobbar på för projekt nu. Håller själv på att sticka en tröja och virkar ett överkast med mormors rutor. Skulle vara kul att få lite inspiration till nästa projekt:) Therese:) |
Jag stickar inte just nu, utan håller på och virkar tumvantar efter eget mönster.:D
|
För närvarande inget, men igår beställde jag garn och mönster till en väst.
1 nystan mellanraggi beställde jag också, en liten gosse har önskat sig ett par sockar i julklapp. |
Citat:
|
Jag har faktiskt ingenting på stickorna nu, förutom en avsomnad halsduk (ska repas upp), en socka (ska repas upp, kanske) och en kofta som jag inte rört på nån månad.
Det har blivit till att repa upp mycket på sistone, nästa projekt att repas upp är en islandströja som blev för tight. |
Var och köpte garn till en kjol i tisdags:)
|
Jag ska sticka en volangsjal i möbius, mönster från Ravely bara jag får tag på garn. Alltså gå till garnaffären!
|
Jag stickade klart ett par raggsockor till mig själv i går (garn: Järbo Mellanraggi). Av den lilla snutt som blev över stickade jag en bebismössa till min välgörenhetslåda.
Sen har jag börjat på ett par pyttesmå raggsockor i Drops Fabel nu ikväll. |
Citat:
|
Har tre projekt igång samtidigt:
En Whisper cardigan till mig själv Ett par julklappssockor till sambon (har gjort en sock och har den andra halvfärdig) En Kiri spetssjal till mamma Jag gör alltid så här för då kan jag rotera projekt när jag tröttnar på ett av dem. /L |
Citat:
De skickar till Lettland. |
Jag började faktiskt sticka på en mössa igår :D Tyvärr i akryl, men det är mest en testgrej och jag har två FETA nystan akryl hemma.
|
Mitt i tomteverkstan har jag två sjalar och en tröja på gång. Tidspressen börjar kännas av.
|
Jag har flera stickprojekt igång
ullstrumpor pulsvärmare med istickade pärlor babydress pepparkakshus ifrån en jultidning:p |
Så. Då var de små, små sockorna också klara. :)
|
Jag har inga projekt igång mer än att jag har "dragit itu en tröja" (vad man nu säger när man har sönder något redan tillverkat) som tappat formen och nystat upp. Om jag hittar något virkbart mönster så kan garnet tänkas bli torgvantar, om inte ger jag rullarna till mamma så får hon tillverka raggsockor åt mig.
Nypensionerade mammor skall sysselsättas om man stöter på problem eller hur :D |
Citat:
|
Citat:
Fast jag har lyckats nysta upp en del och provvirkat, bara för att se om jag kunde se om jag kunde "repa upp". |
Citat:
|
De här: http://stickfrossa.blogspot.com/2008/11/julvrmare.html
Går superfort, blev klar med den ena igår och hoppas bli klar med den andra ikväll. Sen ska jag sy klart kjolen jag håller på med till mig själv, bara knappen och fodret kvar, sätta igång med byxor till sonen och när jag får tid över rusa till garnaffären för något nytt. Har sett jättefina sockor med ekorrar på som jag är sugen på att prova... |
Stickar just nu de sista varven på Tant Koftas axelvärmare Prickruta.
När den är klar ska jag påbörja en sjal, sen är mönstret till Tant Koftas uppifrånochner-kofta beställt och en sådan vill jag ju sticka ganska snart...:) |
Jag håller på med en poncho som nästan är färdig, ska "bara" virkas runtom halsringningen och alla kanter.
Parallellt så har jag börjat på en tröja i 50-talsstil från boken Stickat och virkat vintage på svenska. Stickar i Järbo Tropik (50% bambu, 25% bomull och 25% akryl) men ska vara Garnstudio Alpacka så vi får se hur det blir, men är samma masktäthet så borde bli bra :cool: |
Jag har flera projekt på gång samtidigt som vanligt
en liten vit stickad tröja med en groda på i bommullsgarn en liten lila kofta i mellerat garn och så ska jag precis börja på en möbius i två olika ullgarner, där både garn och mönster kommer från Tant Thea. |
Jag fick klart en mössa igår och gjorde ryggstycket på en kofta. Nu har jag börjat lite på ärmarna.
|
Har just färdigställt ett par pulsvärmare med smocksöm. Har dessutom nästan monterat en barnkofta i ekologiskt garn (tyvärr alldeles för dyrt) Gruvar mig inför framkanten där knapphålen ska vara. Så det riskerar att bli liggande. Men till jul så.:D Eftersom det väntas baby i familjen ska jag sedan sy ett lapptäcke. Därefter blir det en liten stickad basker till koftan som då förhoppningsvis blivit klar. Annars har jag alltid en stickning på gång mellan broderi och annan sömnad. Är så bra att man kan ta med sig en stickning som kan utföras var som helst och med få hjälpmedel.
|
Jag har tagit upp stickningen igen efter att jag inte stickat på säkert 20 år. Sedan i somras har det blivit 2 tröjor, ett par benvärmare och 2 mössor. Nu håller jag på med en stor "rullkrage" till mig själv och planerar att sticka strumpor har blivit så sugen när jag kikat på dem som gjort det på sysidan.
|
Jag har precis börjat sticka på ett set med armvärmare och pannband som jag köpt från Urban Wool. Det är flera år sen jag stickade sist men jag känner verkligen att jag saknat det och kan varmt rekommendera den goa alpackan jag köpt.
Nästa projekt får nog bli något större. Kanske en tröja. Tips? |
Stickade sängkläder
Hej,
Detta är mitt första inlägg :) Jag laddade precis ned en stickbeskrivning på flätstickad kuddfodral och en fotpläd som jag ska ge mig på. Tänkte jag skulle sticka dessa i vitt raggi garn. Om ni vill prova på samma så hittar ni stickmönstret här: http://www.garnforum.se/stickmonster/roliga-stickbeskrivningar Tycker det är väldigt roligt att sticka saker som gör det fint i hemmet. |
Jag har börjat på ett par sockar med magic loop settet att sticka på.
|
Jag har en Citron-sjal som ligger och vilar ett tag medan jag ska sticka mitt andra par strumpor någonsin. Nu från tån och upp - jag måste lista ut vilken variant som är bäst för mig att sticka.
|
just nu stickar jag på en kofta som påbörjades för 15 år sedan!!!! Nu var jag redo igen. Yngste sonen har blivit så stor, så den får bli till honom.
Dessutom har jag hunnit sticka en sjal i tunnt melerat yllegarn. Mycket enkelt, lägg upp 2 maskor, öka på sidorna tills den är tillräckligt stor. |
Impulsköp från Vartofta garn innehållande garnpaket till mössa och halsduk är precis påbörjat
Sedan finns ett 5-årsprojekt liggande : tröja i lingarn det blir några varv när andan faller på, Både ideer och garner finns till många fler projekt, det är sticklusten som avgör :) |
1 bifogad(e) fil(er)
Eftersom jag jobbar i handarbetsaffär så håller jag ofta på att sticka modeller dit.
Men till min förvåning så beställde min äldste son en mössa i Barcas färger och ett par raggsockar dagen före jul så de håller jag på med nu. Jag varvar lite mellan dem för att behålla spänningen :D Det här var första gången något av mina barn visade intresse för mitt stickande. Jag har annars ca 20 olika arbeten som jag gör hela tiden. Amugurumis, Raggsockar. Halsdukar. Mössor. Lovikkavantar. Sjalar. Torgvantar. Pulsvärmare. Allt eftersom vi får in nya garner i butiken så skall det gärna ut modeller så att kunderna får se. Jag handarbetar också på beställning, vilket är kul då man ofta får beställning på saker som man själv inte har anledning att göra. Jag tycker det är jättekul när ni lägger ut bilder och/eller mönster så jag kan få lite nya ideér. |
Slipover
Min man satt och läste tidningen Land, såg där en slipover som han blev förtjust i.Han undrade om jag kunde sticka en sådan till hans födelsedag i januari, så det var bara att köpa garn och köra igång. Den är mönsterstickad i ullgarn. Det enda är att jag brukar sticka på norskt vis, med rundsticka och sedan sy och klippa upp.Enligt beskrivningen skall man övergå till två stickor, vid ärmhål-hals.
Hmm, undrar om jag tagit mig vatten över huvudet...är snart där...:eek: |
Det är väl bara att göra som du brukar.
Sticka rakt upp, sy, klipp och ev lägg upp maskor om det skall vara en ärmhålskant. Alltså, istället för att sy på en ärm så lägger man upp kantmaskor. Om det nu är så mönstret ser ut. Om det är så att mönstret är slätt i ärmen så kan du ju ändå sticka ett par varv så att du döljer klippkanten. |
Jag virkar pa mormorsrutor. Har fatt ihop till 25 st,vet inte vad det skall bli. Funderar pa att maskinsticka en poncho men har svart att hitta ratt monster. Har ocksa tankar pa en mossa om jag nu orkar ta mig upp ur soffan. :)
Jag har inte anvant stickmaskinen pa ett ar sa jag har nog glomt hur man gor. |
Citat:
Jag föreslår att du Googlar ordet mormorsrutor och sen klickar på Bilder så får du upp väldigt många förslag på vad man kan göra med dem. Lycka till! |
Tackar för förslaget. Det hänger lite på hur många mormorsrutor jag orkar göra. Att virka dem är helt okej, men att fästa alla trådar är ganska trist. :o
|
Citat:
Jag förstår precis vad du menar. Mormorsrutor är ju inte bra för att virka in trådar med. Själv har jag hållt på i över ett år att fästa trådar på ett täcke jag gjort med över 500 lappar, alla med olika färger i varje varv. Jag fick för ett tag sedan erbjudandet om att ta med det till stickcafet så hjälps vi åt en kväll. Snacka om att jag är tacksam för det erbjudandet. Man vill ju få klart jobbet nån gång. |
Jag har stickat en väst till mig själv som jag bara stormtrivs i. Nu stickar jag benvärmare till barnbarnen eftersom de helst vill ha kjol och leggings nu när det är så kallt. Benvärmare som går ända upp över låren är "godkända" så det är bara att sticka på. Jag använder garnrester som jag har och stickar dem med vanlig resår och randiga så de går snabbt att göra och jag får mer plats på garnhyllan.
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:55. |