Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt om symaskiner (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Vilken typ av maskin skulle ni valt? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=22543)

Nikja 2010-10-05 10:05

Vilken typ av maskin skulle ni valt?

Hejsan,

Jag har en JAnome Easy Jeans som funkar super till det mesta. Nu är det så att jag börjat sy i trikå, bl.a mössor.
Vilken typ av maskin skulle ni valt då? Vad ger snyggast resultat?

gullum 2010-10-05 11:05

En overlock!
Overlockar är helt överlägsna att sy i trikå med. Blir snygga och hållbara sömmar. Din easy jeans tycker jag att du ska behålla att sy andra saker med. Den behövs som komplement till en overlock då man inte kan sy allt på en overlock.

Om du vill ha tips om vilka overlockar som är bra så bör du först bestämma dig för hur mycket pengar du är villig att lägga ut plus vilka funktioner du önskar.

Nikja 2010-10-05 11:45

Citat:

gullum skrev: (Inlägg 144000)
En overlock!
Overlockar är helt överlägsna att sy i trikå med. Blir snygga och hållbara sömmar. Din easy jeans tycker jag att du ska behålla att sy andra saker med. Den behövs som komplement till en overlock då man inte kan sy allt på en overlock.

Om du vill ha tips om vilka overlockar som är bra så bör du först bestämma dig för hur mycket pengar du är villig att lägga ut plus vilka funktioner du önskar.

Tack för tips! Det var det jag anade lite :-) Ska absolut behålla min Easy jeans oxå eftersom jag syr annat än bara trikå. Då ska jag nog slå till och köpa en overlock ändå, va roligt :-) :D

Nikja 2010-10-05 12:56

Funderar på en Janome 644D eller 744D. Är det stor skillnad på dessa 2?
Såg bra pris på en Singer 14SH754 2995 kr? Någon som känner till den?

gullum 2010-10-05 13:38

Skillnaden mellan mylock 644 och 744 är att 744 har friarm vilket inte 644 har. Vet inget om singern. Kan vara värt att kolla in denna sida:
http://www.sewingmachines.co.uk/?kw=...FRCF3godS3b3-g

Tyvärr så kan du inte köpa Janome därifrån p.g.a att Janome satt stopp för det. Finns andra trådar om detta.

Brothers overlock har bra rykte och är billig om du köper från england. Tror att den är ett bättre val än Singern.

Har du väl provat att sy med overlock kommer du att vara fast. Då är det ju inte så kul om maskinen strular.

Nikja 2010-10-05 14:08

Oki, tack :) Jag får väl kolla runt lite och se vad som kan vara bäst. Jag blev jätteivrig nu att börja sy :)
Är det jättekrångligt att sy overlock? Eller lär man sig fort?

Gumpan58 2010-10-05 14:20

Du lär dig fort att sy på en overlock. Ta dig tid och läs
och testa dig igenom instruktionsboken. Du kommer att ha
stor glädje av en sådan maskin.

Var noga och kolla igenom marknaden vilka olika maskiner
som finns och ta med dig egna provllappar som du syr på
så att du kan jämföra de olika maskinerna på ett rättvist
sätt. Både tunna o flera ggr vikta jeanstyg, olika stretch
m m. Saknar du tyg så klipp från avlagda kläder.

Provträ även alla maskinerna, det skiljer mycket från
maskin till maskin.

Själv har jag en Bernina overlock som jag är supernöjd med
och som är lätt att trä.

Lycka till att med att hitta din maskin.

bila 2010-10-05 14:24

Jag har köpt en Brother 3034D från england. Sparade ca 2000 kr, jämfört med att köpa här. Då fick jag massor med tråd saxar, måttband sprättkniv och en extra pressarfot och papperkorgen, på köpet. Jag beställde den en fredageftermiddag och den kom på ondagen. Den kostade med frakt ca 3000 kr.
Enkel att sköta och rolig att sy på. En videofilm följde med som visar hur man trär och syr.

Gumpan58 2010-10-05 14:57

Läste i veckan att de får visst inte sälja Janomemaskiner från
England något längre. Vet inte hur det är med övriga märken.
De svenska säljarna har motsatt sig detta pga de inte kan
konkurrera och överleva (antar att det är anledningen).

ichigo 2010-10-05 16:53

Jag skulle nog rekommdera mot Janome pga deras fula antikonkurrensmetod..

Brother är ju motsvarande märke för Janome ungefär.

lindemann 2010-10-05 17:45

Hejsan...
Trevligt "problem" du har... köpa ny maskin...
Jag hade oxå rekommenderat en overlock.
Har själv en singer quantumlock 14T967DC.
Är mycket nöjd med den ...
Hade inte sytt med overlock sen 1987 då jag köpte den.. så det var som att börja på nytt ..
Hoppas att du blir nöjd.
Må gott
Mvh Pia

Nikja 2010-10-05 19:11

Citat:

lindemann skrev: (Inlägg 144029)
Hejsan...
Trevligt "problem" du har... köpa ny maskin...
Jag hade oxå rekommenderat en overlock.
Har själv en singer quantumlock 14T967DC.
Är mycket nöjd med den ...
Hade inte sytt med overlock sen 1987 då jag köpte den.. så det var som att börja på nytt ..
Hoppas att du blir nöjd.
Må gott
Mvh Pia

JA men visst har jag ett trevligt "problem" hihi! Alltid skoj med nya prylar!
Hm, gäller bara att hitta en som funkar bra....men de flesta passar nog mig ändå tror jag. Är ju ingen hejjare på detta än så ;-)

Fruhilde 2010-10-06 05:29

Citat:

bila skrev: (Inlägg 144014)
Jag har köpt en Brother 3034D från england. Sparade ca 2000 kr, jämfört med att köpa här. Då fick jag massor med tråd saxar, måttband sprättkniv och en extra pressarfot och papperkorgen, på köpet. Jag beställde den en fredageftermiddag och den kom på ondagen. Den kostade med frakt ca 3000 kr.
Enkel att sköta och rolig att sy på. En videofilm följde med som visar hur man trär och syr.

Jag har också en Brother 3034 :) Kostade mig 900kr mer än englandspriset men nu har svenska handlarna höjt priset tydligen. Köpte den alldeles nyligen på symässan i Borås och har sytt på den sedan dess. Jag fick också med en extra pressarfot (tror nog att det alltid följer med denna) och papperskorgen.

Hursomhelst jag har aldrig äget en overlock tidigare och på mässan gick jag runt och provade mig fram på det som fanns där. Kom fram till att denna passade lika bra som alla andra maskiner i mellanskiktet och jag har inte ångrat mig en enda sekund. Den har varit busenkel att lära sig.Jag fickbra instruktioner av säljaren på mässan och så följer det med en instruktions DVD. Jag har än så länge inte haft ett enda krångel utan det har bara varit att tuta o köra. Bortsett från de gånger jag glömt fälla ner pressarfoten och sytt :D :cool: så har sömmarna varit perfekta.

Har aldrig haft så kul med sömnad som nu. ( första overlocken ) Jag har symaskinen och overlocken uppställda parallellt med varandra och växlar snabbt mellan en maskin till nästa och då går det lätt och snabbt att sy :) och så har jag ju KUL !

Nikja 2010-10-06 19:00

Citat:

Fruhilde skrev: (Inlägg 144056)
Jag har också en Brother 3034 :) Kostade mig 900kr mer än englandspriset men nu har svenska handlarna höjt priset tydligen. Köpte den alldeles nyligen på symässan i Borås och har sytt på den sedan dess. Jag fick också med en extra pressarfot (tror nog att det alltid följer med denna) och papperskorgen.

Hursomhelst jag har aldrig äget en overlock tidigare och på mässan gick jag runt och provade mig fram på det som fanns där. Kom fram till att denna passade lika bra som alla andra maskiner i mellanskiktet och jag har inte ångrat mig en enda sekund. Den har varit busenkel att lära sig.Jag fickbra instruktioner av säljaren på mässan och så följer det med en instruktions DVD. Jag har än så länge inte haft ett enda krångel utan det har bara varit att tuta o köra. Bortsett från de gånger jag glömt fälla ner pressarfoten och sytt :D :cool: så har sömmarna varit perfekta.

Har aldrig haft så kul med sömnad som nu. ( första overlocken ) Jag har symaskinen och overlocken uppställda parallellt med varandra och växlar snabbt mellan en maskin till nästa och då går det lätt och snabbt att sy :) och så har jag ju KUL !

Tack för tips! Ska spana in denna modell oxå! :-)
Vad kostar den i Sverige ungefär ?

sextiosexan 2010-10-06 19:19

Ca 5000 kr ligger den på, plus/minus nån 100 lapp. Kan förövrigt oxå rekommendera den, en jättebra och lättfattad overlock är det.

Min köpte jag för nåt år sen från England, ca 3000 inklusive frakt. :)

Nikja 2010-10-10 06:49

Nu har jag beställt en Brother 3034d :-) HUrra! Mycket spännande! Hoppas den kommer i veckan! Sen är det bara att lära sig hur den funkar! Tack för alla tips!:D

Fruhilde 2010-10-10 07:47

En god vän till mig beställde nyligen från SMD i England och då blev det ca 3000kr inklusive frakt. Den levererades hem till henne bara några dagar senare. Hon har heller inte haft några problem med att komma igång med sin. Plus med England var att hon fick med en hel del overlocktråd och lite annat smått o gott.

Det jag ännu inte testat är rullfåll och så har jag inte koll på ännu med alla rattarna. Har inte behövt ställa om dem ännu. Bara trådspänning som jag ändrat vid behov.

Fruhilde 2010-10-10 07:48

Nämen grattis! :p Jag missade att du fått in ett inlägg idag när jag skrev mitt. missade sista sidan i tråden.

Lycka till! :)

bila 2010-10-11 13:10

Grattis! Jag tror att du gjort ett bra val. Jag har också köpt där ifrån.
Jag beställde min på fredag runt kl 17 och den var på väg en halvtimme senare! På ondagen var den hemma hos mig.
Jag tycker att det jättekul att sy på och inte alls svår att hantera. Har bara provsytt en gång tidigare, så jag är var helt nybörjare men har inte alls varit svårt att lära. Nu har jag haft den ett par månader och den är min allra bästa vän.

Nikja 2010-10-11 14:56

Å va roligt att höra! Beställde oxå min i fredags och har fått mail om den gick iväg från dem i lördags....så ån gång i veckan kanske den dimper ned :-) Då ska det börjas sy för fullt :-)

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:48.