Mönstret till kuddarna alla äldre damer har som ser "flätade" ut
Mönstret till kuddarna alla äldre damer har som ser "flätade" ut....
Någon vet säkert vilka jag menar. Dom köptes som ett set med tyg och allt. Man sydde ihop tyget på baksidan via ett "prick" mönster och när man sedan vände det så såg framsidan ut som om den var flätad eller ihop rynkad. Dom gjordes i mjuk sammetsaktigt tyg eller blankare tyg. En ren prydnads kudde alltså. Jag har sökt mönstret i flera år men inte hittat något mönster. Eftersom mönstret satt fast på tyget så har ingen det kvar. Jag kan tyvärr inte heller hitta någon kudde jag kan se hur dom gjort på. Jag vill ha större sådan kuddar att ha i soffan. Jag ser dom framför mej i grön sammet.... :-) Kan någon hjälpa mej? |
Kuddar
Hejsan.
Det låter intressant. Har du någon bild på en sån kudde? Jag ska leta lite på nätet efter prydnadskuddar så får vi se om jag hittar något. Mvh Ann |
Ingen bild tyvärr...
Har surfat runt på Internet själv men inget napp.
Dom kanske hette något särskilt med jag vet inte vad om det nu är så. Hoppas du har bättre tur :-) |
Åh en sådan kudde har min mormor, jag kan höra med henne om hon har något mönster eller system. De är jättefina.
|
Guuu va nyfiken jag blev. Är det ingen som kan fixa ett foto.
|
Haha, jag vet precis vilket typ av kudde det är fråga om :D. En sådan hade min farmor, och jag vill minnas att jag som liten satt och studerade den för att försöka förstå hur det var gjort... "bläddrade" liksom i tyget på framsidan. Och jodå, jag förstod hur det hängde ihop, men jag vet inte om jag skulle kunna göra ett mönster för detta...
/Gunilla |
1 bifogad(e) fil(er)
Har nu försökt skissa "flätmönstret" på kuddens ovansida, såsom jag minns det. Det borde inte vara helt omöjligt att lista ut hur man ska sy ihop punkter på baksidan för att få detta mönster på ovansidan...
/Gunilla |
Det är alltså ett helt tygstycke som man dragit ihop så att "vecken" bildar detta mönster?
/Maria |
1 bifogad(e) fil(er)
Nu gissar jag grovt, det börjar bli sent och jag litar inte riktigt på min hjärna längre. Kanske var det så här man gjorde, om nu någon förstår min snabba skiss.
|
Nu börjar det likna något....
Det här ser ju jättebra ut!
Jag förstår hur du menar med prickarna. Hur långt mellan prickarna tror ni det ska vara och ska dom var jämt fördelade eller längre mellan några? |
Min farmor har också såna! Undrar när de hade sin storhetstid egentligen? Vore kul att se hur det blir om nån ger sig på att göra en nu :)
|
Det där är en typ av smocksöm som gör sig bäst på sammetstyg.
Jag har för mig att tekniken finns beskriven i "Klassiska sömnadsdetaljer". Har sett den beskriven i nån gammal allt om handarbete också. /L |
1 bifogad(e) fil(er)
Här kommer en bild ( hoppas jag ) på en kudde som jag fick för sådär 25 år sen / Pia
|
Är det någon som har någon av böckerna där det kanske beskrivs som kan kolla?
Jag har ingen av dom och inte mitt bibliotek heller! |
letat efter mönster
Hej kom du fram till något mönster? jag har letat ett helt år! I veckan hittade jag en kudde på COLORAMA med mönstret vi letar efter, vill så gärna hitta ett riktigt mönster vore tacksam om du förmedlar vad du kom fram till.
|
Vet ej vad det heter på svenska men det engelska namnet är "lattice smocking" eller "canadian smocking" eller "north american smocking". Här finns en länk till ett projekt på sysidan
http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=21053 Och i bildkommentarerna finns en länk till en sida där man kan lära sig hur det ska göras :) |
Kanske kan denna länk vara till hjälp?
http://www.everythingsewing.net/honeycombstitch.htm http://www.freepatterns.com har även de en beskrivning på en flätmönstrad smocksöm. Sök på smock så får man up beskrivning på en hatt där de bra visar hur man syr smocken tycker jag. |
Åhh jag älskar dessa kuddar! Har ett "gäng" här hemma jag hittat på loppis. Den lila behöver lagas och ses över. Vad tror ni om mönster till dessa runda?
kuriosa; såg i en inredningstidning ett repotage där de bäddat med två sådanna runda i matt siden i en ljuvlig nogat nyans till krispigt vita lakan och kuddar. Supersnyggt och superdyrt! en sådan kudde kostade 795kr! :eek: |
1 bifogad(e) fil(er)
att jag ska ha sånna problem med att bifoga bilder!*grr*
|
JA! Där är dom!
Precis rätta kuddar, jag har försökt hela förmiddagen att få till mönstret men icke sa nicke jag får inte till det ordentligt....än.
|
ja, jag fattar inte riktigt hur de runda är sydda! Ska klura på det en stund. =)
|
Hittade den här sidan, som beskriver canadian smocking lite enklare, tycker jag :) (scrolla ner en bit, så hittar ni ett bra schema - grå bild med blå prickar som man dessutom kan förstora upp).
http://www.padawansguide.com/nightdress_makingof.shtml /Gunilla |
Det ska jag prova!
Oj vad du hitta mycket bra grejer! ska genast försöka mig på mönstret. Snygga saker på den sidan, vilka ärmar.
|
Kanske detta?
Jag har sytt, för länge sedan, en hel del sådana kuddar som du menar, tror jag, men jag trädde fast skumgummilister (tätningslister) så det såg ut som grov väv, eller hur man skall uttrycka sig. Man "nöp" runt skumgummit och sydde fast "punkterna" åt ena hållet och en ny remsa och nöp och sydde åt andra hållet, så den ena remsan låg över den andra och de var lite kortare än kudden för man sydde inte fast dem med undertyget på kudden. Vad jag tror så var det 5 cm mellan punkterna och med 2,5 cm förskjutning, det är inte lätt att förklara, men man sydde fast två och två vågrätt på rad ett och tre sedan två lodrätt rad två och rad fyra, dessa kommer under det första ihopsydda, jag lägger in en skiss i mitt album så kan du titta på det, för någon kudde har jag inte kvar.
Lycka till Gun |
Det finns väl olika sätt att göra, men skissen man fick fram med länken i mitt förra inlägg, tycker jag var otroligt tydlig och pedagogisk.
Varje "rad" består av tre kolumner prickar, och man nyper ihop A med B, sedan C med D, E med F osv hela vägen ner i första kolumnen. Sedan gör man likadant med andra kolumnen osv. Man använder alltså bara en liten del av alla uppritade prickar. /Gunilla |
1 bifogad(e) fil(er)
Har ritat en egen version av skissen... fast nu tycker jag det ser konstigt ut, och stämmer inte med den beskrivning som finns på:
http://www.savvyseams.com/techniques/canadian.php Enligt den beskrivningen skulle D ligga bredvid A... |
Hur ser de runda ut på baksidan?
|
det är det här som ska föreställa prickmarkeringarna på baksidan :)
|
1 bifogad(e) fil(er)
Hm... borde det inte vara så här egentligen? Tätare, och rad 2 gå i rad 1... ? Ser nu mer ut som Alvans skiss :)
|
Jo, det andra är rätt. Det beror ju också på vilket mönster man vill ha fram.
Jag uttryckte mig suddigt. Det var de runda kuddarna jag funderade över. Hur mycket tyg som är inveckat på baksidan. |
1 bifogad(e) fil(er)
Jag hittade ett mönster på e-bay. Sökte på smocked pillow pattern. Finns en del olika. Det kanske går att söka på mc. calls, för det verkar vara dom som har mest av den sorten.
|
Citat:
Detta blir spännande, jag tycker den sista beskrivningen ser lokisk ut. Jag ser nu att mönstret från E-bay har en kudde som ser ut som min lila, dvs den gröna fyrkantiga nere till höger. Det är som vikta trekanter som är ihopsydda... |
Jag tror att båda beskrivningarna stämmer, för det är väl så att man får fram dom olika mönsterna genom att variera sättet att sy ihop det på. Det finns nog egentligen inget som är rätt o fel, bara olika varianter.
|
Jo, visst finns det olika sätt att smocka ;), men det är just det specifika flätade mönstret vi är ute efter här, tror jag, dvs det som det frågades efter i det första inlägget.
Jag har svårt att tänka mig att de båda skisserna jag lagt in senast skulle ge samma resultat... Någon som orkar testa båda varianterna :)? |
Den runda var inte så svår att få till.
Jag sydde en bit smock sedan syntes det ganska tydligt hur man skulle vecka ihop "mitten". Men jag har bara provat att göra en kudde i miniatyr, tyget är rutigt med ca 15 rutor/decimeter. Bilden blev så stor att jag la den i mitt album. |
Hej!!!
Jag har mönstret till en fyrkantig kudde. Har även mönstret till en rund, men saknar måtten. Kan någon hjälpa mig? Mvh/Lena |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:51. |