Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Maskinbroderi (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Pfaff 2124, funderar över hur man hämtar hem mönster från nätet? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=2159)

gko 2005-07-31 20:30

Pfaff 2124, funderar över hur man hämtar hem mönster från nätet?

Hej. 20050731
Jag har köpt en Pfaff 2124, jag broderar en hel del bl a frottéhandukar, linnedukar, gardiner, barnkläder m.m. Nu är jag nyfiken på hur man gör när man hämtar hem mönster via datorn. Jag har inte fått någon information, annat än muntligt, från Pfaff-försäljaren och det var samma som noll. Skulle gärna diskutera med någon som har en likadan maskin och hämtar hem broderier från nätet, vad har man för anslutningar till detta, hur ser de ut, är det en "display" av något slag så att man kan se mönstret som man tar hem, eftersom det bara finns nr på mönstret i "rutan" på maskinen, och från det är det ju ett måste att ha ett pappersmönster med alla färger o s v.
Kan du hjälpa mig med detta, vore roligt om någon som har detta kunde ta kontakt så att jag ev skulle kunna få se hur det fungerar i verkligheten, för jag är ingen "datanörd"så det är för mig inte "bara att ta hem från nätet" jag måste se hur det fungerar i verkligheten.

Tack på förhand

Gun

Nilla 2005-08-09 11:36

sitter i samma båt!

Hej jag har samma problem, köpte en beg phaff 7570 och tycker det skulle vara bra att gå en kurs eller så. Har pratat med Phaffs försäljare och hon skulle höra av sig om kurser men har inte hört något en. Vi kanske är många som inte klarar detta på egen hand utan vill ha någon att fråga, så det kanske kan bli en dag eller helgkurs.Har varit i kontakt med andra som annordnar kurser men tydligen har jag fel märke på symaskinen.

Hälsningar Gunilla

plannthinmaria 2005-10-30 18:14

mer problem

hej har oxå en 7570 men har dålig koll hur man får broderier från datorn till maskinen, räcker det att jag har kabel/dongel och ex vis embird eller behöver jag nåt annat program oxå?

Avslutat medlemskap 2005-10-30 18:59

Vad jag förstår kan du öveföra direkt till maskinen om du har rätt programvara och sladden du verkar ha. Det ska vara något som heter PC Design eller något sådant som ska höra till sladden för överförandet. Du kan inte överföra från t.ex. Embird direkt. DU kan jobba där, men för att få över mönstren till din maskin behövs antingen Pfaffs program och sladd eller en box som skriver rätt sorts kort. Amazing/Magic Box fixar det. Ultimate Boa version 2 klarar också att skriva Pfaff-kort.

Åsa

Alice 2005-10-30 19:31

Jag har faktiskt hållit såna kurser här i Eskilstuna för Janomes återförsäljare. Det var riktiga grundkurser för dom som aldrig i princip hållit på med data. Jag lärde ut allt från vad filer, mappar m.m är för något. Hur man skapar mappar, flyttar filer, sparar filer osv. Också allt om hur man laddar ner från internet, hur man söker på nätet och vad zippade filer är och hur man öppnar eller skapar en zippad fil. Ja i princip allt som behövs för att komma igång. Synd att vi är så utspridda i landet för det vore ju inga problem att hålla dom kurserna oavsett vilket märke man har. På mina kurser kom andra än janome ägare också. Vore kul om fler återförsäljare nappade på det här. Hoppas ni får hjälp för det blir så mycket roligare att hålla på när man kan den här biten också.

Ulla

pialuttan 2005-10-30 19:36

Hej!
Du köper ett tomt kort och en kortbox hos pfaff-säljaren din. Och med följer en cd skiva som du matar in i datorn och installerar. Sen kan du ladda ner broderier från datorn i en mapp, flytta dom med det installerade programmet över till kortet som du sen stoppar in i datorn.. Inte alldeles lätt men det funkar bra när man vet. Ta hjälp av nån datakompis så får du en ny värld. Man får skriva en liten fusklapp vilket broderi som ligger 1:a, 2:a osv.
Hejapå!/pia

Avslutat medlemskap 2005-10-30 19:59

Av nyfikenhet: Vad kostar Pfaffs egna kortsrivare med kort? Sisådär...

pialuttan 2005-10-30 20:32

Tror att den kostar ca 2000,-. Alltså inte så billigt och enkelt som till en Janome tex..Men man får ju det där programmet med då...
/pia

Avslutat medlemskap 2005-10-30 20:37

2000 låter helt OK för en kortskrivare.med kort! Det är bara direktöverföring dator-maskin och Janomes (och vissa ndra maskienrs) system med CF-kort som är billigare.

plannthinmaria 2005-10-30 20:44

nja har inte kabeln kvar men har funderat på att köpa en ny men priset(ca1800:-) och den gamla programvaran (pc designer ) som tydligen inte går så bra ihop med moderna datorer avskräcker lite
fast det här med kortläsare verkar betydligt smidigare har kollat runt lite ikväll och fastnat nog mest för 2 olika, vikant ultimste box 2 och PES2Card3-SE är nog dom mest intressanta vad jag förstår kan man då sitta vid en modern dator och fixa till designen föra över den till ett kort och sen köra det i min 7570 utan att ha dator och symaskin på samma ställe??
några synpunkter på vilken av dessa kortläsare som är att föredra??

gko 2005-10-30 20:46

pris för kortläsare m m

Citat:

Asawi skrev:
Av nyfikenhet: Vad kostar Pfaffs egna kortsrivare med kort? Sisådär...
MIN KOSTADE 2.200:- FÖR BÅDE KORTLÄSARE OCH KORT,(KORTET KOSTADE 800:-)

Avslutat medlemskap 2005-10-30 21:28

PES2Card ska vara en fantastiskt bra produkt, men den kostar väl lite mer än de andra, eller?
Gör den inte det så... Det verkar som Ultimate Box och Pfaffs egen hamnar på ungefär samma pris. Då är nog Ultimate (Vikant) att föredra, för den kan användas till andra maskiner också omdu skulle byta senare. (Det kan PES"Card också. Den är nog ännu flexiblare tror jag!).

plannthinmaria 2005-10-31 08:25

tack ska ni ha som engagerar er o tar er tid med att hjälpa till när noviser som jag tex på broderimaskiner.

Det är klart en nackdel att köpa maskin beg.o privat, då man inte kan få nån kurs som visar hur mycket man kan utnyttja sin maskin, det ser jag verkligen som negativt. Av samma anledning är ju inte pfaffs försäljare inte alls intresserade att visa/lära ut vad man kan göra eller inte pga man inte köpt sin maskin där.
Då är det jätteskönt med ett sådant här forum där man kan finna likasinnade. Att ni är så gulliga och hjälper till är TOPPEN alltså

kram

Avslutat medlemskap 2005-10-31 09:59

Nog borde väl symaskinsbutikerne vara angelägen om att visa vad man kan ha maskinerna till ändå. Det skapar ju ett intrese för deras produkter!
Men alltför många av dem vet faktiskt inte värst mycket tyvärr! De har alltså inte så mycket att lära ut, i alla fall inte vad gäller broderi. Så det är inte nödvändigt vis att de inte vill, utan att de inte kan!

Annie 2005-10-31 22:47

Har också fått den uppfattningen att min symaskinsåterförsäljare inte kan så mycket om själva datadelen när det gäller min broderimaskin, de kan själva maskinen, men inte databiten när det gäller broderier. Har en Pfaff 2134, med kort och kortläsare. Betalade 2000 för detta. Jag kopplar kortläsaren till min laptop och för över broderier från nätet. På kortet får det plats ett broderi i taget. (vad jag vet ialla fall). För att ta det från början:

1) Jag laddar ner broderier från nätet och sparar i mappar på min laptop.

2) Jag för över broderiet jag valt ut att brodera från laptopen till kortet. Kortläsaren måste vara inkopplad och kortet instoppat i kortläsaren.

3) Jag tar ut kortet från kortläsaen och stoppar i maskinen. Klart att brodera!

Innan man kan börja måste man installera File assistent som är ett program som gör så att detta funkar. Det gör även så att man kan se broderierna. Jag är superdålig på datorer men jag har fixat det!

pialuttan 2005-11-01 05:19

Hej!
DU kan ha flera broderier på kortet. Det var lite klurigt med det men det går!
/pia

Alvan 2005-11-01 05:20

Låter konstigt att du bara får plats med ett broderi, även om man många gånger klarar sig med det. Hur stort är dit kort? Alltså jag undrar hur många MB det är på?

Annie 2005-11-01 06:15

Hittar ingen uppgift alls om hur mycket MB det är på kortet! Konstigt!

Alvan 2005-11-01 06:23

Det var konstigt, står det inga siffror alls? Har du köpt kortet av symaskinsförsäljaren?

Annie 2005-11-01 06:26

Ja, det har jag. Det ligger i typ ett DVD filmsfodral och det står inget på kortet om MB eller på själva fodralet. Var kan jag kolla mer?

Alvan 2005-11-01 06:38

Ring försäljaren. Hur mycket fick du ge för kortet?

Annie 2005-11-01 08:32

Jag betalade 600:- för kortet och 1400:- för kortläsaren. Tror att det egentligen kostar 700:- och 1500:-, jag fick lite rabatt. Förr såldes kort och kortläsare ihop, men nu köper man det separat. Hos Pfaff alltså.

Annie 2005-11-01 08:34

Det är ingen ide att ringa försäljaren, min son på 8 månader kan mer om datorer och broderier än vad han kan! (Inte för att vara taskig, men så är det).

Rutis 2005-11-01 09:45

Jag betalade 3000 kr för kort, kortläsare och grundprogrammet till Pfaff.

Alvan 2005-11-01 09:50

Med ett så dyrt kort borde det få plats mer än ett broderi m a o dyra kort = mycket minne. Du borde även kunna se när kortet sitter i datorn hur mycket det rymmer.

Avslutat medlemskap 2005-11-01 10:01

Du kan inte göra jämförelser med Janomes Compact Flash-system. Det är unikt för Janome (och ett litet antal andra maskiner). Kortskrivare och speciella broderkort till andra maskiner kostar betydligt mer!
Det har troligen inte ett dugg med kortets minne att göra, att man bara kan lägga in ett mönster, utan begränsningarna ligger i programvara/kortbox.
T.ex kan man men Amzing Box bara spara max 6 mönster på ett kort. Oavsett hur mycket minne det har. Tar man samma kort till en Vikant Ultimate box kanske det rymmer 40 mönster!

Alvan 2005-11-01 10:13

Oki doki, trodde de korten fungerade på samma sätt, ber om ursäkt om jag förvirrat det hela.

Men jag tycker fortfarande att det är snålt och konstigt att det inte går, det är ju ganska enkel/vanlig teknik egentligen.

Avslutat medlemskap 2005-11-01 11:06

Det är väl så att Pfaff-boxen också är en tämligen gammal teknik. Gammal i datasammanhang = 10 år eller så... Eftersom det också är en väldigt smal produkt har man väl inte sett nödvändigheten att utveckla den när man ju också har möjlighet till direktöverföring dator -maskin. Nu gissar jag bara förstås...

Alvan 2005-11-01 11:25

Jo det har man ju märkt i andra samanhang när man var ute och spanade symaskin för ett halvår sedan. Säger bara 3,5 floppys!?! snacka om uråldrigt.;)

Nej, nu börjar denna tråd flippa ur lite tror jag.

Annie 2005-11-01 13:13

Lite nyfiken på om Rutis som betalade 3000:- inkl. grundprogrammet menar File Assistent eller de mer avancerade dataprogrammen. Jag är nämligen helt knäckt över att det kostar 14.000 för dataprogrammet till maskinen. Känns lite avlägset när man är mammaledig!

Jag har däremot fått låna Husqvarnas Digitizing, Custumizing och Organizer av en kompis. Problemet är att hon inte hinner visa mig hur man gör, (det var därför jag fick låna det, hon hinner ändå inte brodera just nu). Jag trodde att det skulle vara lätt att fatta, men jag förstår inte riktigt. Är det någon som har ett bra tips på hur jag ska komma igång. Det jag vill göra är att skriva ett namn och sen lägga in en bild under. (Så som jag sett att många gör när ni broderar på handdukar och ger bort).

(Jag har bett henne om manualen, men hon är lite stressad just nu och jag vill inte tjata. Problemet är att jag har svärmor hos mig denna veckan och hon passar lillkillen=JAG HAR HUR MYCKET TID SOM HELST ATT SY, MEN KOMMER INGEN VART MED BRODERIERNA.

Hjälp mig någon!

Rutis 2005-11-01 13:39

Jag köpte det i samband med att jag köpte maskinen, från en dansk firma (som jag har skrivit tidigare om i flera trådar), kanske de gav ett extra bra pris just för att det var i samband. Jag har också sett priser på runt 14000, det är helt fantastiskt dyrt, lika dyrt som maskinen. Fast detta var bara grund delen, sen köpte jag till digitizing också.

Annie 2005-11-01 13:47

Nyfiken igen, vad ingick i grunddelen? Typ Organizer och File Assistent? Vad fick du betala för Digitazing?

Avslutat medlemskap 2005-11-01 14:16

Är man framför allt ute efter att använda färdiga mönster från Internet och så (till exempel Gunillas fina mönster här på sidan!), behöver man ju inte allt detta krut!!
Med risk för att verka tjatig nämner jag ännu en gång Embird som för en relativt liten penning gör att man manipulera färdiga mönster en hel del, kan lägga in text och får en katalogfunktion (mönstren visas som bilder i vanliga Windows-utforskaren) för 1-2000kr (beroende på om man väljer att köpa Font Engine eller färdiga Embird-alfabet, eller både och)
Har man då en box med mjukvara för transfern till kort (det följer med t.ex. Vikant Ultimate Box, så har man ett paket man kommer ganska långt med.

Annie 2005-11-01 14:30

Ja, det verkar som att jag ska överväga Embird. Alla som har det verkar ju nöjda.

Jag tänkte lära gubben min att stygnsätta, så kan han stygnsäta alla bilar och annat som han vill ha broderade. Kan vi ladda ner det i de där 30 dagarna och testa att brodera det vi stygnsatt?

Och en lite pinsamm fråga från en novis, kan man använda den boxen (kortläsaren) som jag har till Pfaffen, eller är det en speciell box?

Rutis 2005-11-01 14:35

Grunddelen är väl hum, ja vad hette de nu, sitter ju inte hemma.... 3D embrodery, 3D vision och 3d organizer tror jag att de heter...

Avslutat medlemskap 2005-11-01 14:39

Nej, man kan inte göra stygnsättningar och spara med Embird. Har man räknat med att göra automatisk stygnsättning från bilder är inte det Embirds starka sida. För manuell stygnsättning däremot ska det vara mycket bra (jag använder Artista själv för den lilla stygnsättning jag gör, för det är enklare, så egentligen vet jag inte!).
Personligen tycker jag Embirds stora styrka ligger i basprogrammet, Iconizer (katalogfunktionen) och kanske Font Engine (för text). Där får man otroligt mycket för pengarna!
Jag ser för egen del väldigt lite behov av egen stygnsättning. Någon logga då och då. Annars brukar jag hitta vad jag behöver färdigt. För det mesta inte som gratismönster, men min tid och frustration har ju också ett värde...
T.ex bilar finns det massor av "där ute". Fast det finns ju en förfärlig massa bilmodeller som man inte hittar också förstås...

Vilken transferbox man har spelar ingen roll,

pialuttan 2005-11-01 15:40

Jag har haft en pfaff 2124 hemma en månad och lade in minst 10 st broderier på samma kort så visst går det! Men man får klura lite hur det funkar. Förfaringssättet är lite segare än tex janomes med compact flash.
/pia

Dispril 2005-11-01 17:26

Jeg har en Pfaff 7570 og en kortleser som heter PES2Card3 SE - denne synes jeg er helt suveren. Den leser mange slags broderikort etter hva jeg husker er denne av de mest fleksible i forhold til akkurat det. Du får fantastisk god hjelp (på engelsk) fra han som har utviklet denne kortleseren. Han engasjerer seg raskt og ivrig om du skulle ha spørsmål eller problemer. Les mer om den her:
http://www.knitandsew.demon.nl/p2c/indexe.htm

Med en kortleser har du stor frihet ved å slippe å ha PC og symaskin på samme sted. Det går fint an å kjøpe tomme kort på nettet som koster en brøkdel av Pfaff's egne tomme kort - PES2Card3 trenger faktisk ikke tomme kort heller, du kan bruke et av dine andre Pfaff kort som lagringskort (etter å ha kopiert filene inn på PC'en først!!). Jeg vil mye heller anbefale en slik multikortleser enn Pfaff sin egen om du skal kjøpe kortleser - da kan du også kjøpe et Janome-kort om du ønsker (pluss mange andre). Jeg er veldig begeistret for kombinasjonen Embird, PES2Card3SE. Jeg har også Pfaff Customizing og Digitizing men det ligger ubrukt. Du kan lagre på tomme kort direkte fra Embird med PES2Card3 SE. Ta gjerne direkte kontakt dere som vil vite flere detaljer. Om du bare vil laste mønster ned fra nettet uten å endre noe på dem trenger du ikke noe annet enn det programmet som følger med PES3Card3 - forutsatt at du har lastet ned riktig format. Ohh - dette ble et langt svar - håper noen fant det nyttig :-)

mvh Helga

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:52.