Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Leverantörsforum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Husqvarna symaskiner (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=21540)

AnnLindahl 2010-05-23 10:56

Husqvarna symaskiner

Nu är jag så jäkla förbannad och besviken.. Så jag måste skriva av mig lite.Köpte en sprillans ny huskylock s25 i slutet på februari och en månad senare hade jag på något vis böjt spetsen på griparen, åkte då till en lokal symaskinsreperatör som jag har förtroende för men han upplyser mig att han får inte röra maskiner som är under två år gamla för då gäller garantin. Jag har ju självt sabbat maskinen och var villig att betala för det. Iväg då till affären där jag hade köpt den och hon skickade iväg den på till husqvarna stockholm. Nu har det gått 2 månader och jag har inte fått tillbaka min maskin, och det beror på att husqvarna har flyttat reservdelslagret till tyskland.... Och hör och häpna dem kan inte reparera maskinerna för dem har inget artikelnummer på reservdelarna...Fan vad sur jag är.

Lotta.E 2010-05-23 11:56

Kolla upp vad som står i konsumentköplagen... http://www.konsumentverket.se/Lag-ra...umentkoplagen/
Dom får inte göra hur dom vill. :)
Så på dej! //Lotta

Sotis 2010-05-23 12:27

Eftersom det inte är frågan om felaktig vara/garanto finns nog inte så mycket att hämta av komsumentköplagen. Men det är ju bara för dåligt!!
Vadå inte har artikelnumret?? Sitter med hakan nere på bröstet! Skulle inte förvåna mig om det går att googla fram även för en amatör (har inte testat), men att en godkänd reparatör i Sverige inte skulle ha en sprängskiss med varenda del makerad, det låter helt sanslöst!
Dessutom är ju just griparna delar som det inte är alldeles ovanligt att man får byta efter att man skadat dem på ett eller annat vis!
2 veckor, ja det är ju en stund, men acceptabelt. 2 månader?? ICKE!! Hoppas det löser sig snart och att du får en ordentlig URSÄKT från Husqvarna Sverige!!

Gumpan58 2010-05-23 12:29

Kontakta även TV pgm Plus, Sveriges Television. Detta är
viktigt för alla som köper Husqvarans symaskiner. Sedan
så tror jag det kommer att gå mycket, mycket fortare.

Gumpan58 2010-05-23 12:35

Ta och ring o rådfråga konsumentvägledaren. Det alltid så
med varor som har garanti så får du inte röra dem. Att
griparen blivit sned är nog något som borde omfattas av
garanti i första led om du inte rört griparen.

ichigo 2010-05-24 16:48

Kontakta PLUS! Vore roligt att se Sverker slänga ner Husqvarnas maskin i tunnan. :)

Men tyvärr har han gjort sitt nu, sista avsnittet visas snart.

AnnLindahl 2010-05-24 17:23

Jag väntar fortfarande på maskinen, var nästan inne på att kontakta plus och Sverker men såg att han har redan gjort sitt sista program. Det är så bedrövligt och hon som har affären där jag köpte den får ju sitta emellan kunden och husqvarna sverige för jag är inte ensam om att få vänta.

Gumpan58 2010-05-24 17:36

Sverker som programledare slutar men programmet kommer att fortsättas att sändas vad jag vet. Så jag tycker att du tar
och kontaktar dem.

Qwinny 2010-05-24 18:31

Så här går det inte till hos alla! Se till att ha en dialog med din husqvarna-försäljare, om han/hon inte är öppen för det så sök upp en annan husqvarnabutik. Allt går att fixa .........självklart skall du ha din maskin.........

Memmel 2010-05-24 18:42

Vad trist med din maskin! Jag har haft en del strul med min maskin och fått skicka iväg den flera gånger, men då har säljaren erbjudit sig att ge mig en lånemaskin under tiden. Inte första gången givetvis, men när strulet fortsatte. Din situation är ju också lite extrem, så jag tycker att det vore befogat. Fråga - det ligger ju i säljarens intresse att kunderna är nöjda.

Hoppas att det löser sig!
Hälsn. Anette

syfantasten 2010-05-24 19:14

Det här är ju inget som är unikt med vare sig symaskiner eller Husqvarna.
En försäljare har rätt att reparera en maskin under garantitiden, men vad som är skälig tid vet jag inte, det borde finnas fall med mobiltelefoner som du kan åberopa som exempel vas som gäller. Allmänna reklamationsnämnden har en hemsida där jag har för mig att det finns redovisat domar

AnnLindahl 2010-05-24 20:47

Nu beror det inte på min husqvarnabutik för hon skickar iväg maskinen till husqvarna i stockholm och att dem sedan har flyttat på reservdelslagret till tyskland är inget hon kan hjälpa utan det är husqvarna sveriges fel.

LillaMian 2010-05-25 07:55

Jag har aldrig haft problem med min HQ-försäljare och jag har alltid fått låna en maskin under tiden.
Vad tråkigt att du råkat hamna mitt i en flytt.
Kan hon inte låna ut en maskin till dej så länge?

Lottan 2010-05-25 07:59

Jag beställde den lilla kroken till nålträdaren till min D1:a i november och har fortfarande inte sett röken av den av samma anledning - dom har flyttat lagret. Undrar vad dom har för intresse av sina kunder???
Har alltid varit Husqvarna-frälst men det börjar svalna nu och jag börjar titta på andra maskiner för nästa inköp, tyvärr med förhoppningen att andra märke har bättre service.

Gumpan58 2010-05-25 08:16

Jag är fundersam över att din gripare har blitvit sned.
Den är av så hårt stål, är du medveten om att det har
olyckats för dig eller är det något som bara helt
plötsligt blivit? Om du inte vet att du har åsamkat att
griparen blivit sned så borde det gå på garanti.

Kontrollera med din lokalradiokanal i Sveriges Radio
de kanske har lokalt något konsumentvägledarpgm där
du kan ringa eller skriva och fråga dem. Vi har här
i Norrbotten ett sådant program.

Var inte rädd att kontakta, SVT Plus, Aftonbladet och
Expressen m fl. Det är viktigt att alla Husqvarnaägare
och blivande ägare vet om detta. Du gör dig själv och
medmänniskor en björntjänst. Du behöver inte själv
ställa upp med namn och bild om du inte vill. I
Sverige så har vi källskydd så du behöver inte vara
orolig. Berätta bara rakt ut vad som har hänt.

AnnLindahl 2010-05-31 20:29

Jag väntar forfarande på min overlockare.Affären blir nerringd av irriterade kunder så hon svarar inte på telefon, man ska tydligen sitta och vänta på att verkstaden blir färdig någon gång......Men när?

Mikael Gustafsson 2010-05-31 20:38

Citat:

AnnLindahl skrev: (Inlägg 138418)
Nu är jag så jäkla förbannad och besviken.. Så jag måste skriva av mig lite.Köpte en sprillans ny huskylock s25 i slutet på februari och en månad senare hade jag på något vis böjt spetsen på griparen, åkte då till en lokal symaskinsreperatör som jag har förtroende för men han upplyser mig att han får inte röra maskiner som är under två år gamla för då gäller garantin. Jag har ju självt sabbat maskinen och var villig att betala för det. Iväg då till affären där jag hade köpt den och hon skickade iväg den på till husqvarna stockholm. Nu har det gått 2 månader och jag har inte fått tillbaka min maskin, och det beror på att husqvarna har flyttat reservdelslagret till tyskland.... Och hör och häpna dem kan inte reparera maskinerna för dem har inget artikelnummer på reservdelarna...Fan vad sur jag är.

Hej!
Jag är bara nyfiken hur det har gått med s25 problemet? Jag är själv återförsäljare och reparatör så därför "nappade" jag på den här tråden.

madeluc 2010-05-31 23:17

Det finns väl mer anledningar till varför hon är nerringd av irriterade kunder. Har själv en vännina som haft sin Brother inne där för hjälp och (om det är Västerås vi pratar om) hon har haft den där i tre veckor utan att få någon hjälp överhuvudtaget.

Så det kan ju inte bara bero på Husqvarna, jag har själv ovanstående Uppsala butik till hjälp och de har varit hur bra och hjälpsamma som helst. Vill man inte ta sig ända dit kan man vända sig till Stig i Hallstahammar som har servat Husqvarna maskinerna i Västerås förut och fortfarande servar i Hallsta med omnejd plus alla skolor runt om.

Annars är min rekommendation Symaskinsbutiken och Mikael i Uppsala, toppen bra hjälp där.

AnnLindahl 2010-06-01 18:48

Jag har varit hos Stig i hallstahammar och det var han som sa att han får inte röra maskinerna de första 2 åren för det ska gå på garantin och dokumenteras.Idag ringde jag till verkstaden i sundbyberg och pratade med teknikern som hade hand om min maskin och enligt honom så hade han justerat griparen men det var så att knivarna inte skar ens i bomullstyg och han kunde inte sätta ett ok föränn dem var bytta, och att han väntade på dem.Fick dra orden ur honom och jag vet fortfarande inte när maskinen dyker upp eller det egentliga felet. jag vet ingenting längre mer än att det är dålig service.

Mikael Gustafsson 2010-06-02 19:22

Jag kollade i dag detta angående knivar till s25. Det stämmer att de är inte levereras för tillfället. Orsaken är all hela lagret av reservdelar har flyttats till ett annat lager. I det nya lagret måste alla artiklar in i det systemet innan de kan levereras ut. Det är 10 000-tals artiklar. Ett riktigt mastodontjobb, men de jobbar för högtryck med detta. Så snart en artikel finns i det nya lagersystemet så levereras den ut. Knivarna kommer snart skall du se. / Mikael, Symaskinsboden

Gumpan58 2010-06-02 20:39

Hur f-n dumma kan ett Internationellt företag vara?? De avsaknar ju totalt allt form av logiskt tänkande och logistik-kunskaper.
Detta skall vara klart innan de flyttar ett lager. Det är inte
ursäktbart. Idag är det inte acceptabelt med sådana dundertabbar.

ichigo 2010-06-02 20:47

Och om man gör sånt tabbe så är det klart att man ska ta på sig det och LETA upp produkten ändå.

Varför är det OK att göra såhär mot privatpersoner? Det skulle inte vara OK om det var ett stort företag som ville ha reservdelar till sin maskinpark!

Lottan 2010-06-03 06:59

Detta har min maskinhandlare skyllt på sen i november då jag beställde den lilla kroken till nålträdaren så man kan ju undra hur lång tid det ska få ta? Nä det hade aldrig varit acceptabelt om det hade varit några andra viktigare människor det hade handlat om än oss hemsömmerskor.

Sotis 2010-06-03 13:20

Det är så dåligt att jag inte ens vet vad jag ska säga! Bara skakar på huvudet och undrar hur de tänkt...
Och det kan ju inte vara "bara" "hemsömmerskor" som är berörda. Det måste ju stå HQ-maskiner som anväds i atlejeer och andra "proffs-sammanhang" där stillastående maskiner är en katastrof. Antagligen får väl de låna maskiner gissar jag, men ändå fortsätter jag att skaka på huvudet och undra...
Snacka om feltänk, precis som Gumpan säger!

Gumpan58 2010-06-04 13:52

Detta är verkligen något för media. Ta och kontakat radiokanal och någon tidning om detta. Det är en riksnyhet. Du kan vara anonym. Det kan kännas lite pirrigt men du har inget att oroa dig för det går bra. De rotar vidare i detta själva. Eftersom jag inte har hela historien så kan inte jag ta upp det.

AnnLindahl 2010-06-12 16:41

Jag väntar forfarande och nu har det gått 2,5 månad sen jag lämnade in maskinen. Men nu har jag i alla fall skrivit till Plus om mitt dilemma och får väl se om dem vill ta sig an det.......

stinab1 2010-06-13 06:49

Jag förstår din frustration! Är det inte så att Sverker gjort sitt sista Plus? Tyckte det gick på TV för en tid sedan. Har du pratat med konsumentrådgivaren i din kommun? (Jag har inte läst alla inlägg, ifall du skrivit om detta förut)
Lycka till!
Stinab1

ichigo 2010-06-14 15:19

Jo, Sverker har gjort sitt sista, men Plus självt skall vara kvar enligt honom, men med ny programledare och ev nya fräscha idéer. Ska bli spännande att se.

Gumpan58 2010-06-14 21:11

Du kan även kontakta Aftonbladet t ex. De betalar t o m. Intressant efter bröllopet. Vad ska de då skriva om? Sommaren har alltid nyhetstorka.

AnnLindahl 2010-06-22 19:15

Jag har mailat både Plus och Aftonbladet,så det är bara och vänta.
I torsdag strax efter lunch ringde jag butiken och hon sa att hon skulle ringa till verkstaden i sunbyberg och så skulle hon ringa upp mig och jag väntar forfarande på samtalet. Idag har jag ringt butiken 3 gånger, ingen svarar och faxen hoppar igång. Jag köpte maskinen den 3 mars och lämnade in den 27-29 mars och sen dess har den varit borta. Vilken ovisshet och VSM Groups hemsida hänvisar bara till återförsäljaren.Vad farao ska man göra?

madeluc 2010-06-22 23:30

Hej Ann
Jag tycker du ska kontakta Symaskinsboden i Uppsala, jättetrevliga människor att ha göra med, de kanske kan hjälpa dig att spåra maskinen och vad som hänt. Jag var där idag och jag blir så glad av att mötas av denna trevliga och hjälpsamma styrka som finns där Mikael och hans far toppen bra männsikor att ha att göra med. Mikael tog helt oanmält sig an min maskin som jag hade ett litet problem med, toppen! Gör ett försök!
Kontakta gärna mig då vi kanske har en del att prata om, 0220-12808 Mvh Marie i Hallsta

Gumpan58 2010-06-23 09:35

Jag tycker att du skall kontakta Husqvarnas säljavdelning.
De borde kunna hjälpa dig direkt. Detta behöver komma upp
till kännedom centralt inom Hq. Denna butik borde tappa sin
återförsäljningsrätt samt att Hq får utse en säljare som
hjälper dig. Det skulle jag gör istället för att kontakta
åf i Uppsala. Det skulle jag ha som alternativ 2.

Kontakt centralt. Detta är så misserabelt att de måste få
veta det centralt. Det är det enda sättet att åtgärda det.
Stå på dig annars så står någon på dig!!!

HÅller tummarna för dig!
Om du vill kan du maila mig privat på Gumpan58@hotmail.com

madeluc 2010-06-23 10:28

Problem är att det inte finns någon försäljningsavdelning i Sverige utan detta är flyttat utomlands. Det är bara den tekniska- och utvecklingsavdelningen som är kvar i Sverige. Så det uppstår ju vissa problem då och om du nu skulle få kontakt med någon på Husqvarna så blir du med all sannolikhet hänvisad till någon återförsäljare. Plus och media i övrigt tror jag inte heller på då jag redan för 8 år sedan försökte komma till rätta med det här med symaskiner och försäljare (då gällande Janome) och det var noll intresse från både Sverker, Uppdrag granskning m fl. Jag skulle nog vända mig till Konsumentverket, har just nu en väninna som har kontaktat dem angående butiken i Västerås. Hör gärna av dig till mig, ju flera vi är ju starkare vi står. Mv Marie i Hallsta.

AnnLindahl 2010-06-23 19:06

Marie; Din väninna har hon också problem med butiken i Västerås? Hur går det för henne då, sitter hon i samma sits som jag? Jag har varit ute på konumentverkets sida men visste inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Detta problem måste ju många andra ha och hur kan typ Stig i Hallsta få sina reservdelar för att kunna utföra sitt arbete och han som servar skolor också, eller blir han utan arbete i flera månader och utan intäkter.

Gumpan58 2010-06-23 21:46

Finns det inget kvar i Sverige så måste du göra som
Madeluc skriver. Kontakta Konsumentverket. När jag
har behövt hjälp av dem så har jag ringt upp dem.
Vi har 2 konsuleter i kommunen. Tror att det ligger
t o m under deras adressregister.

Ja, Förkatten. Förena er alla som har problem med
symaskinen. Det är mycket viktigt om ni ska driva
vidare ino ARN.

Hålller tummarna för dig o övr med liknade problem.

Memmel 2010-06-27 18:04

Lider med dig Ann! Ring kommunens växel så kan de koppla dig vidare till en konsumentrådgivare som kan hjälpa dig att göra upp en plan för hur du ska gå vidare. Jag skulle också ta reda på om det finns en mejladress till din återförsäljare. Om du begär läskvitto på dina mejl till butiken så har du dokumenterat att du försöker komma i kontakt.

Hälsningar från Anette.

AnnLindahl 2010-06-28 15:39

Kan ni tänka er att idag efter 3 månader av väntan så ringde symaskinsaffären och sa att min overlockare fanns att hämta. Så snart ska jag provsy och se om den är ok. Tack alla för erat stöd, det värmde.

Memmel 2010-07-04 21:09

Hej Ann!

Jag är så nyfiken - hur har det gått med maskinen?

Hälsn. Anette

Lto007 2010-07-08 19:02

Oj, vilken soppa! Har precis själv köpt en HQ S15 för några veckor sedan så jag hoppas för guds skull att det inte händer något med den. För övrigt så beställde jag en resårfot samtidigt, men blev informerad av säljaren att han väntar på den från lagret i tyskland, så det kan ju dröja en stund har jag förstått.

Hoppas allt fungerar med maskinen efter 3 månaders frånvaro!=) Förjävligt!!!

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:02.