Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Overlock / Coverlock (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Rullfållspaken fastnat på mylock 744 (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=21506)

ichigo 2010-05-17 23:30

Rullfållspaken fastnat på mylock 744

Hej!

Nyligen rengjorde jag min overlock (mylock 744) och jag fick för mig för att försöka dra på rullfållspaken, kanske för att nå bättre med borsten. Men den ville inte ge med sig! Kanske har jag missat något och borde fiska fram manualen. Kanske är det avslöjande att jag bara overlockat till 99% med maskinen.

Det är den lilla rosa spaken som flyttar på en grej avdelare någonting precis bakom kniven.

Jag har testat på att sätta allt annat på R, fälla ner kniven, sätta trådantal till 2... utan resultat.. spaken sitter bergfast! Vågar inte tvinga det för man har ju lärt genom livserfarenheter att man inte ska tvinga fram saker och ting, haha!

Hoppas på att jag glömt någon liten pyttegrej!

Gumpan58 2010-05-18 08:18

Instämmer med dig, man ska aldrig "vålda" med sin symaskin.
Jag vet inte hur din symaskin ser ut o är konstruerad. Ring
en återförsäljare av din symaskin o rådfråga dem.
Kanske kan du spraya med 556 o det löser upp så att du
kan flytta spaken. ´Lycka till

aaaaaa 2010-05-18 16:23

jag har en 744d, ka inte heller flytta rosa spaken, ska man kunna det ????????
Jag använder endast den som "ren" overlock och har aldrig "pillat" på den.

ichigo 2010-05-18 16:33

Intressant. jag minns att jag flyttade på den när jag testade rullfåll de första dagarna jag hade overlocken.

Bibbi 2010-05-18 17:20

Har inte samma maskin.
Men min sån spak är trög. Det måste den vara annars kan man
ju råka ändra medan man syr. /Bibbi

ichigo 2010-05-18 17:30

Tog fram manualen, åh, man måste trycka in stygnbreddsratten medan man drar... Det hade jag glömt. :)

Gumpan58 2010-05-18 18:02

Min spak på Berninan har samma motstånd som övr.
Så det borde gå lätt m a o. Rullfållar ni inte???

Snabbt, enkelt o snyggt!! Dukar, tunna kläder mm.
Nu är det dags att ni prövar. Komihåg att ta bort
ena nålen. om du inte ska ha tråd i bägge nålarna.

ichigo 2010-05-18 18:07

Inte kommer jag byta maskin bara för det, gumpan. ;)
Och det fungerade ju.

Bibbi 2010-05-18 18:08

Gumpan du och jag har ju samma maskin.
Min går trögt !! Rullfållar inte varje dag men
då och då i alla fall / Bibbi

Gumpan58 2010-05-18 18:36

Jo, jag vet men jag ska gå och kolla en extra gång.

Nu har jag gjort det. Näe, den är inte trög, som sagt
var ett visst motstånd men inte mycket. Jag har inte
reagerat på att den är trög någon gång. En 1100DA är det.

Sotis 2010-05-18 18:42

Bernina 1100 här. Inte går spaken värst trögt hos mig! Rullfållar titt som tätt.

Bibbi 2010-05-18 18:46

Ja, ja 1100 DA min är trög ;)

Sotis 2010-05-18 18:53

Tycker inte det vore någon nackdel om det vore lite trögt. Då vet man att man inte ställer om den av misstag (åt ena eller andra hållet) när man håller på och trixar med något annat! Men min går som sagt lätt...

Gumpan58 2010-05-18 19:00

Min går inte så lätt att det finns någon risk att
den åker iväg om jag råkar komma åt den.

Åh, inte behöver man byta maskin pga det heller. :D

ichigo 2010-05-18 20:04

Nej.. Om det är trögt att byta någon spak man byter på bara ibland är det ju inte så farligt.

Värre när det är trögt när man ska veva på handhjulet. Vilket overlocken tyvärr är! Men det är någonting jag tycker att nästan alla nya symaskiner verkar vara - tröga som sjutton.

Min pfaff 332 från 50-talet däremot.. den kan man rulla handhjulet med bara lillfingret ungefär. gött mos!

Gumpan58 2010-05-18 20:54

Ja, nu må ni förlåta mig men jag känner inte igen det,
att handhjulet är trögt. På min overlock är den inte trög, den går marginellt något lite trögare än på den vanliga symaskinen.

ichigo 2010-05-18 21:53

Då är det ju bra!
Jag har inte sytt på så många overlock måste jag säga. Innan min overlock har jag bara sytt på industrioverlock i en skola. Och jovisst jag provsydde en husqvarna också en liten stund, men den tyckte jag inte om så mycket då den hade problem med att sy fina sömmar. Tänkte inte då på att veva på hjulet, så har jag inget att jämföra med.

Kanske om 10 år börjar den mjukna till, vem vet. :)
Men brother-brodyr/symaskinen är också jättetrög den. Usch, jag syr inte på den mer! Broderar fint dock! Det är det nya symaskiner är bra på, att brodera. ;)

Gumpan58 2010-05-18 22:19

Jag var nyligen in och tittade på dina fantastiska dockor.
Ditt hantverk är verkligen imponerande. Har du gjort stövlarna ´
till dem?

ichigo 2010-05-18 22:36

Tack!!
Jag har gjort några kängor, det står där jag specifikt skrivit att jag gjort. Men de är inte många. :) Får spader varje gång och säger "aldrig mer" och sedan efter något år glömmer jag och gör igen!

Senaste var ett par av guldskinn. Hittade inte här på sysidan så här är bild från flickr:
http://www.flickr.com/photos/funnybunny/3428065896/

Gumpan58 2010-05-18 23:16

Jag fattar inte hur du bär dig åt. Det är helt fantstiskt så fina med kilklack och remmar. Otroligt precis som kläderna. Fina skärningar faständ de är så små. Dockorna målar du ansiktena på dem? Dessutom det du fotograferar. Så proffsigt. Du skulle kunna börja ypperlig reklamfotograf du har öga för det. Fota lite andra produkter också så att du har lite att visa.Sök sedan upp reklambyråer.

Ja, brodera de är de helt fantastiskt duktiga på. Det är kul.

ichigo 2010-05-18 23:32

Tackar för dina snälla ord!
Jag tycker fortfarande att jag är fotoamatör. :) Du vet, sysidan har systersajt som heter fotosidan och jag känner mig så i underläge där, förstår knappt någonting. Men jag kanske ska säga till mig själv, det är kanske så synybörjare känner sig här också! (måste tänka på att vara snäll)
Jag fotograferar också lite andra saker, det kan man se på min flickr, men dockorna är populärast. :)

Jag har försökt måla lite. Det är svårt. Läppar har jag målat på 4 dockor hittills. Har försökt måla med airbrush (ögonskugga och kinder) och det är verkligen svårt och då menar jag det. :( Måste också sitta ute pga ångorna och då måste det synka rätt med fint stilla väder (och behaglig temperatur) och min vilja. Då tar jag ut grejerna till balkongen och hoppas på att grann"jävlarna" inte börjar röka. ;) Nu är det snart sommar nog igen så ska jag börja öva igen!

Hur jag gjorde skorna har jag hittat en sida som berättar om hur man gör. Tack och lov skrev jag ut sidorna för ägaren har tagit ner sidan, för att uppdatera det till ny version säger hon, men hon har inte haft tid att göra det de senaste 3-4 åren. Hon hade mönster och allt så det var mest för mig för att finslipa lite!
Man "bygger" på ett par lämpliga plastskor. Annars skulle jag nog inte kunna få till formen (runt tårna)!

Nu måste man nog döpa om tråden till "Helena" ;) haha

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:04.