Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt om symaskiner (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Symaskinsval? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=20596)

marie810303 2010-02-12 21:12

Symaskinsval?

Hej
Jag ska sy hundhalsband och selar och vet inte riktigt va jag ska ha för symaskin .
Måste ha en som klarar av att sy i ganska så grovt material och att man använder en grövre tråd .
Har ni nå tips på va för maskin jag ska försöka att få tag på ?

Gumpan58 2010-02-13 15:49

Hur många har du tänkt sy? Sy upp en kollektion till försäljning?
Vad mer har du tänkt sy?

marie810303 2010-02-13 16:29

Jag har ju tänkt att sy och sälja så det kan ju bli en hel del halsbad och selar :)

ichigo 2010-02-13 17:20

Om du verkligen ska sy många är det nog bättre du köper en industrimaskin.

Om du bara ska sy ibland kan du köpa en gammal symaskin från dåtiden. Vilken tid varierar beroende på märke. Vissa märken blev klena ganska tidigt, medan andra höll i sig ganska länge.

Pfaff 130-230-260-332-360 ca (40 fram till 60-talet), är tåliga och okräsna när det gäller rätt nål, rätt tråd, osv. Dessa maskiner är ungefär det sista steget före industrimaskin. :) Sitter det originalmotor i så klarar de rätt mycket.

Sedan finns det också beg industrimaskiner så de behöver inte vara extremt dyra.

marie810303 2010-02-14 19:24

En industrisymaskin är de nå man ska tänka på när man kollar på begagnade sådana? kan ju inget om dom liksom

ichigo 2010-02-14 19:43

Inte jag heller egentligen. Men provsy är nog det viktigaste oavsett vad. ;)

Syofta 2010-02-14 19:56

En industrimaskin är inte annorlunda att sy på, den är bara tåligare byggd!
En arbetshäst helt enkelt!
Den tar större plats i och med att den sitter inbyggd i ett bord, men man kan lyfta ur maskindelen vid frakt.
När det gäller såna här lite grövre saker du vill sy, så finns det även maskiner med dubbelmatning (övermatning) och det finns såna som kallas skomakarmaskiner. Det är mycket möjligt att det räcker för dig med en "vanlig" industri/ateljémaskin, där är det bara fråga om att välja mellan enbart raksöm och raksöm+sicksack.
(Nu pratar vi ju inte om rena specialmaskiner.)

Det är inte dyrt att köpa en begagnad, tycker absolut att du ska göra det!
Själv har jag en.

Mitt bästa tips, om du inte är van vid industrimaskiner är att du pratar med en ordentlig firma så lär de dig snabbt de små skillnader som finns, sen ska du provsy maskinen själv, och känns det bra så är det bra.

I Stockholm finns en firma som heter Maso, den kan jag rekommendera! Grindsgatan på Södermalm.
Sen finns det i Borås, Indukta-Progenta tror jag den heter, de har en hemsida.

marie810303 2010-02-15 06:33

Tack för alla svar .
Ja det finns mycket funderingar kring industrisymaskiner.Men det lutar åt att jag ska införskaffa mej en sådan.Sen va det blir för någon det vet jag inte .Det enda jag vet är att den inte får vara så dyr .
Man kanske måste ta sig en tur ner till Stockholm och besöka en firma som säljer industrisymaskiner ,så att jag vet va jag ska ha.

Gumpan58 2010-02-15 07:46

Det veterackarn... En skomakarmaskin kanske också bör övervägas.
Gå in till någon skomakare och prata. Ta med det mtrl som du
skall sy i. Fråga om sömmar m m. Sedan kan du även rådfråga
någon ateljesömmerska de kan ha en industrisymaskin. På lasarett finns även något som heter ortopedtekniskavd. De syr upp korsetter, gör skor m m. De hjälper mig med div hjälpmedel, ortroser, skor m m. De kan du också rådfråga. Alla är oftast mycket hjälpsamma. Ring o fråga om du får komma förbi en sväng så är det nog inga problem. Det finns relativt gott om industrimaskiner av olika slag på blocket. De kommer ut till försäljning med jämna mellanrum.

marie8103 2010-02-15 08:49

Ja jag borde nog rådfråga någon som kan lite om maskinerna innan jag går och köper mej en .Kanske inte bara gå på blocket och köpa en utan att veta nå om dom . Såg nu en industrisymaskin på blocket men jag ska nog lugna mej lite så jag inte köpter fel maskin så att säga .

Gumpan58 2010-02-15 09:26

Det tycker jag låter klokt. Fråga de yrkesmänniskor som finns
runt omkring där du bor. Glömde Tapetserarverkstäder kan du
också kolla med. Samla in kunskaper och glöm inte bort att kolla upp vem som kan serva maskinerna.Skynda långsamt. Om du känner att läget känns bra om du besöker dem, fråga om du får provsy.
När du har fått in olika förslag o information om maskinerna. Googla över hela världen o skaffa dig information. Det finns
översättningar att tillgå.

Syofta 2010-02-16 05:15

Ja, industrimaskiner dräller det av lite här och där!
Nu har du ju fått en massa bra idéer. Är det din första tycker jag änå det kan vara bra att vid själva inköpet välja en försäljare som du får garanti av, och har konsumenträttigheter, det har man inte om man handlar av en privatperson.
Du kan få garanti även på en beg maskin, det kan ni komma överens om.

(PS Det funkar ju däremot bättre att handla privat när det är en pryl man väl känner till!)

Är det några fler frågor du kommer på om industrimaskiner, så får du gärna fråga på! Jag försöker gärna svara!

Börja med att titta lite "på nära håll" :D

marie810303 2010-02-16 06:24

Ja det snurrar väll ganska så bra i huvudet på mej just nu .
Då jag inte kan nåt om dom här maskinerna och det verkar ju finnas ganska så många av dom.De är lite tråkigt det inte finns någon som säljer dom här i närheten (Hudiksvall). Är lite långt att åka ner till Stockholm bara för att titta . Men måste jag så måste jag väll det.

Gumpan58 2010-02-16 09:03

Läs mitt inlägg. Kontakta olika yrkeskårer som brukar instrisymaskiner och skomakarmaskiner Hudiksvall eller dess närhet. De vet vem som kan serva dem mm.

marie810303 2010-02-16 17:40

Hej
Har varit i kontakt med en möbeltapetserare idag och fått mer information och fick nå nr till en som servar maskiner här i närheten .
Var även in till symaskins affären och prata lite hon visa mej en vanlig husqvarna som klara av att sy i två lager skin utan problem,gick även att lyfta pressarfoten extra mycket. Men jag antar att man lär ju slita en sådan maskin väldigt mycket eller hur ?Kan det vara något att ha kosta runt 4000 kr gick att ändra så att man kunde sy med grövre tråd också .
Sen så hade dom även ibland industrimaskiner inne för försäljning. Men hon kunde inte så mycket om dom men den annan som inte var inne hade erfarenhet av dom så han skulle ringa till mej sen.
Känns i alla fall som om jag har kommit lite längre nu i allt .

Gumpan58 2010-02-16 21:49

Va bra! Tror nog på en ngn form av industrimaskin, skomakarmaskin. Ring mannens som servar maskiner.

marie810303 2010-02-20 18:12

Hej
Va är det för skillnad på en Ateljesymaskin och en Industrisymaskin då ? Mannen som jobba i symaskinsaffären ringde och prata om Ateljesymaskin och sa att det kunde ju vara något för mej skulle kosta runt 13 tusen . Men jag ska ta och ringa till han som serva maskinerna och prata lite med han också.

ichigo 2010-02-20 20:07

Ateljesymaskin är typ steget innan industri.
Ibland är det vanlig hushållsmaskin som bara fått "namnet" (felaktigt) och ibland är det lite kraftigare modell. Körs vanlig 1-fas och har inte eget bord typ.

marie810303 2010-02-21 20:11

Ett steg i rätt riktning då . Har varit i kontakt med han som servar symaskiner här i närheten och han skulle hör lite med dom i Borås som säljer industrisymaskiner och se va dom har :)
Sen så rekommendera han mej en sytråd som inte var så grov men ändå stark och tålig

Gumpan58 2010-02-21 22:52

Vad kul! Det rör på sig i rätt riktning. Håller tummarna för dig. :)

Syofta 2010-02-22 01:00

Citat:

ichigo skrev: (Inlägg 133370)
Ateljesymaskin är typ steget innan industri.
Ibland är det vanlig hushållsmaskin som bara fått "namnet" (felaktigt) och ibland är det lite kraftigare modell. Körs vanlig 1-fas och har inte eget bord typ.

Industrimaskiner finns för både 1-fas och 3-fas. Eget bord har de alltid (en mycket stor fördel) och det måste de ha eftersom motorn sitter under bordet. De syr ofta minst 5 ggr snabbare än en hushållsmaskin. Jag tycker det är bra med 1-fas för det gör att man kan flytta maskinen, 3-fas kräver ofta fast installation.

Håller helt med om att "ateljémaskin" är ett lite luddigt begrepp, men jag har aldrig sett nån yrkesateljé som kör med maskiner utan eget bord.
Men nu finns det ju halvstarka maskiner som kan placeras i bord eller inte. Köp ingen sån, tror du behöver en yrkesmaskin när du ska sy i läder.

Om Läderverkstan i Stockholm finns kvar så ring och fråga vad de rekommenderar. Kände nån som jobbade där, men det var 20 år sen.

Gumpan58 2010-02-22 08:50

Om det är en 3-fas maskin så borde det vara möjligt att montera
ett jordat uttag på maskinen och då är den flyttbar. Rådfråga
en elektriker eller den symaskinservicemannen som hjälper dig.

Det finns också fördelar med en 3-fas maskin i en vanlig villa
t ex. De nya vitvarorna efter att S-märkningen (EU-inträde)
tagits bort är ofta 1-fas kopplade (billigare för tillverkaren)
vilket med för att vi får mycket hög belastning på en ledning.
Ju fler vitvaror som ligger på en fas, om det är samma fas
desto oftare går en huvudsäkring. Med 3-fas sprider du ut ström-
uttaget på flera ledningar.

Vi fick detta problem hemma. Det var omöjligt att hitta vilken
ledning som var överbelastad och hyr den gick i huset. Vi
tänkte helt enkelt leda om ledningen som var överbelastad.
När vi kokade kaffe, diskade och satte på ugnen t ex. då gick
huvudsäkringen. Vi har varit tvungen att säkra uppvårt hus.
Det var inte så dyrt att få ledningarna uppsäkrade men det
medför en ökad fast kostnad på varje elräkning.

ichigo 2010-02-22 09:18

Det är sant!

Men om man bor i lägenhet kan det bli knepigt med att fixa 3-fas. :)
Men skam den som ger sig. Vi kontaktade en elektriker som drog in jordat i vår 60-talslägenhet (hyres) så vi får minskad strålning och mer säkerhet.

Gumpan58 2010-02-23 08:14

Näe... säger jag då. Jag drog in 3-fas till min tvättmaskin och
det var inga problem. Fick naturligtvis betala det själv. Fastighetsägaren kan se det som standardhöjande.

Det är bättre för säkerheten, många behöver jordade uttag till sina datorer.

Jag kontaktade vår områdeschef. Fick svar på stående fot.

marie810303 2010-02-23 10:48

De här med 3 fas är inga problem då jag har en sambo som är elektriker:)

Dahlia 2010-02-23 11:17

Min gamla Pfaff går på 3-fas. Jag fick det draget direkt från proppskåpet, så Pfaffen har en egen propp.

marie810303 2010-03-04 06:53

Husqvarna 2720

Hej
Nu har jag kommit så långt att jag har satt ut en annons i lokaltidningen här hemma. Fick svar direkt på en Husqvarna 2720 Han som ägde den skulle sy hundselar med det har inte blivit av så nu står den bara . Han skulle bara ha 1500 för den så det är inte så mycket pengar :) Ska man slå till eller inte ?

ichigo 2010-03-04 11:11

Provsy alltid!

minx 2010-03-04 12:13

Industrimaskin

Jag syr och säljer halsband. För det klarar du dig på en vanlig starkare maskin. Men selar behöver en industri. Där banden möter varandra med foder blir det alldeles för tufft för en vanlig maskin i längden.

Gumpan58 2010-03-04 17:52

Jag vet inte vad en Husqvarna 2720 är för någon maskin, berätta gärna. Men det minsta du behöver är en industrisymaskin.

Lyssna hur den låter (att motorn går fint), Hur reagerar den på gaspedelaen. Spolningen hur funkar den? Missljud någonstans.
Hur ser sladdarna ut m m.

Ta med dig eget mtrl det du skall använda att sy selarna av.
Du skall hellre ha en överdimensionerad maskin än en underdimensionerad. Då sliter du inte i onödan på maskinen.
Att sy en enstaka sele på vanlig maskin går bra men större mängder måste du absolut ha större maskin.

Syofta 2010-03-06 00:19

Det finns industrisymaskiner Husqvarna på Blocket just nu, en i Stockholm för 3000 och en i Jönköping för 5000. De verkar vara proffsservade, jag kan se klistermärket från Maso på den i Stockholm.

Har du funderat på om du vill ha/behöver extratillbehör för skinnsömnad? Den i Jönköping har sånt.
(jag kan inget om skinnsömnad, bara om industrimaskiner för kläder)

marie810303 2010-04-17 20:08

Durkopp 212

Det vart en Durkopp 212 , hoppas nu bara att den fungerar som den ska.Den står just nu hemma och mina föräldrar och jag bara väntar och längtar till den kommer hem till mej . Så att jag kan börja att sy.

Syofta 2010-04-17 23:37

Grattis till din maskin! :D
Ha det nu riktigt kul, och kom ihåg var du kan fråga och få svar...här! :D

Gumpan58 2010-04-18 17:45

Grattis vad roligt. Då får du lov att berätta för oss hur
det går för dig. Om maskinen funkar som du vill osv och
naturligtvis hur din försäljning går.

Jag håller tummarna för dig!! Lycka till!

marie810303 2010-05-02 21:13

imorgon får jag äntligen hem den .Då gäller det bara att försöka att förstå sej på den . Skulle ju vara bra med en bruksanvisning på svenska men vet inte om det finns att få tag på ,någon som vet ?

Gumpan58 2010-05-02 21:32

Ingen aning. Mitt förslag är att du googlar på
namnet och modellnr samt manual. Då brukar det
dyka upp manualer att köpa. Vad spännande!

Ta god tid på dig att lära dig maskinen. Kom
ihåg papper och penna. Det bästa är att gå
igenom manualen steg för steg och lära dig.
Hoppas att du kan ladda hem någon via nätet.

Berätta hur det går är du snäll! Antar att du
studsar av glädje :D

marie810303 2010-05-08 17:21

Har inte kommit igång med den än .
Får inte den att fungera, har antingen trätt övertråden fel eller så är det undertråden som är fel . Tror att det är undertråden som är fel men inte vet jag.Vet inte riktigt hur den ska vara trädd.Någon som vet och kan hjälpa mej

Dahlia 2010-05-08 17:56

http://www.sysidan.se/forum/showthre...industrimaskin

Här är en annan forumtråd ang trädning av övertråden
Jag sökte lite på Durkopp 212, och ser att den ser ut ungefär som min Pfaff, vad gäller trädningen av övertråden

marie810303 2010-05-12 21:32

Hur vet jag att undertråden sitter som den ska ?

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:56.