Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt om symaskiner (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Brother NV-900 + PE Lite Klubben (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=20323)

Händigecarl 2010-01-21 19:49

Brother NV-900 + PE Lite Klubben

hejsan, alla brother nv 900 ägare det borde finnas en användarklubb, för denna maskin har mer finesser och möjligheter än vad nån person nånsin kan hinna lära sig på egen hand!

såg på blocket att det var ny kampanj 7995 kr med programmet pe lite på köpet, ville bara tipsa så fler får möjligheten och fler kan lära varandra om denna maskin och programmet.

såg även på tyska brothersidan att de släpper en ny enbart broderivariant NV-90 för ca 6000 kr

jag är helnöjd, som nybörjare är bruksanvisningen för varje deluppgift på pekskärmen superbra.
vilka nackdelar finns och vad skall se upp med för nåt dåligt måste väl finnas på varje maskin?
man skulle unvika att trycka på trådkniv-knappen om ingen tråd finns men vad händer? går den sönder?

Biancca 2010-01-21 21:19

Hej!

NU och HÄR bildar vi en klubb!

Jag väntar en nv-900 med posten när som...MEN jag kommer ha rest bort när den kommer mest troligt. Beställde i början av jan men den var slut på fabriken så den kommer i slutet eller i början av feb.

Berätta lite, är det en bra maskin?

Jag var främst ute efter en basmaskin men broderidelen lät lite intressant och om detta går att kombinera till en rimlig peng är det ju skitbra.
/K

Händigecarl 2010-01-22 20:42

har inte hunnit att sy så mycket, men ju den är nog bästa köp alla kategorier. kan kanske kännas lite plastig men alla delar håller nog, är nog troligen kompositplast. de delar som belastas är i metall och stommen är i tjock stålplåt. perfekt kombination då den blir väldigt lätt att lyfta.
den smidiga formatet med den smäckra huven gör den bra att ta med som en resesymaskin.den var bra förpackad i kartongen.

den är tillverkad i kina, undrar hur mycket pålägg grossist och handlare lägger på och tull och skatter i Sverige. undrar vad den kostar att köpa i kina och övriga Världen? de säljer nog massor av denna

lite uppackningstips:
#1 lyft pressarfoten när skyddsfrigoliten tas bort annars kan det bli plastsmulor överallt.jag drog bort den och fick dammsuga så de inte föll ner i makineriet
#2 efter att tagit bort de oändligt många skyddsinpackningarna kan de lätt tros att de frigolittklossar inuti huven skall bort, nä de skall sitta kvar som fixerar transporthuven så den ligger perfekt dikt an på maskinen(a kanske självklart,) men varför sitter det 2 st filtklossar på insidorna borde vara fler om de skall skydda mot stötar under transport.

är lite oroligt för husqvarna, hur skall de kunna överleva när brother gör en så prisvärd symaskin som kan brodera? dom som har gott om pengar köp gärna husqvarna för 20 000-30 000kr,så bolaget överlever. men har de en helt annan bättre kvalitetsklass? vad skiljer egentligen?varför gör de inte en billigare brodyrmaskin? Husqvarna tillverkar ju huskystar i kina så de har väl samma dåliga vilkor för arbetarna! made in Sweden är ju bäst om man har råd att köpa Svenskt.

Biancca 2010-01-23 14:36

Hej!

Tack för tipsen, ska tänka på det när jag packar upp.

Jag var in på hq affären här i stan först och skulle kolla in deras sortiment, var ju på jakt efter en basmaskin till att börja med då min gamla elna krånglar med tvillingsömmen, annars är den superbra.

Surfade sedan runt och hittade denna, blev även tipsad här om den, då fanns det ett demoex till salu för billig penning, den blev dock såld, jag var för seg och hon jag pratade med tyckte kanske litesynd om mig (eller så vill hon sälja helt enkelt) så jag fick en ganska så bra rabatt. Betalar 6899:- + frakt.

Hur som haver så är det ett mkt bra pris OM det är en bra maskin. Jag var lite osäker på vad en lite masskin innebär, är den i samma storlek som hq basmaskiner eller är den mindre?

Har du provat brodyrdelen, funkar det bra?

Har du provat pe lite?

Gör inte den lätta vikten att den far runt på bordet om du syr fort?

/K

AnnLindahl 2010-01-23 14:45

Man får vad man betalar för....En brodyryta på 100x100mm växer man snart ur.

Sotis 2010-01-23 15:55

Visst är det så att man kanske växer ur en 10x10-maskin, men jag tycker ändå att ni gjort utomordentligt bra köp!

Brother gör alldeles utmärkta broderimaskiner. Ligger inte på något vis efter Husqvarna och andra!

Däremot kan man inte alls jämföra just denna symaskin med Husqvarna vad gäller kvalitet vare sig på själva maskinen eller sömnaden. Ska man ändå jämföra, vilket jag inte tycker att man behöver göra, får man ju välja maskiner som någorlunda motsvarar varandra vad gäller prestanda. Men jag tycker inte vi behöver diskutera märken och maskinval emot varandra. 7-8000 för en kombinerad maskin som kan det era maskiner kan, det är bra det!

Jag har haft en liknande maskin som den ni köpt, och tyckte mycket om den så länge jag sydde på ganska "snälla" tyger. Bomull, denim etc fungerade utmärkt, och det var härligt med alla fina sömmar, att klippa av tråden med en knapptryckning, och lätt kunna flytta runt maskinen. Vid lite knixigare tyger, tyger med lugg, ojämna tyger etc åkte däremot gamla Husqvarnan fram (under stånk och stön och svordomar när nålen skulle träs).
Jag har numera en Brother i det lite "högre" segmentet som min symaskin, och och har bara goda saker att säga om märket som sådant (men även Husqvarna står högt i kurs hos mig!).

Jag skulle rekomendera er att köpa till flerpositionsramen för er maskin, Brother SA434 tror jag den heter, som gör att man kan sy lite större område under förutsättning att man splittar upp sitt broderi. Eller när man till exempel vill kombinera en bild med lite text. Då kommer ni inte att känna att ni växer ur maskinen så fort! Kolla gärna på eBay, så slipper ni betala hurlösa svensak priser för något som är lätt att skicka från USA!

AnnLindahl 2010-01-24 00:35

Det är väl klart att om man betalar 50.000kr -100.000kr för en brodyrmaskin att den har något utöver en Brother nv 900. Det måste även du förstå oavsett vilket märke det är.
Ta och visa upp dina alster, så vi andra får se vad du kan åstadkomma med din maskin.

AnnLindahl 2010-01-24 00:40

Glömde att säga att min gamla maskin utan brodyrenhet som jag köpte för 6 år sedan kostade 11.000kr så vad får man 8.000kr. Du kanske har blivit lurad.

AnnLindahl 2010-01-24 00:43

Är det skillnad mellan en fiat och R.R

Sotis 2010-01-24 08:28

2 bifogad(e) fil(er)
Varför så aggresiv?? Om det är mig du vänder dig till (det framgår ju inte riktigt) så säger jag ju just det att OM man prompt ska jämföra så får ska man jämföra maskiner som motsvarar varandra. Husqvarna för 50 tusen ska förstås jämföras med motsvarande Brother, och denna Brother ska då kanske jämföras med Husqvarana Scandinavia, gamla Rose eller vad det skulle kunna vara. Den som gör den senare jämförelsen kommer nog att komma fram till samma slutsats som jag: Brothern är minst lika bra på brodyr och har fler sömmar, men Husqvarnan är rejälare och pålitligare för vanlig sömnad, robustare och av högre kvalitet.
Om du prompt måste se så gjordes broderierna på bilderna för några år sedan med den maskin som motsvarar den tråden handlar om. Vad jag gör nuförtiden på andra maskiner har ju inte med detta att göra. (Och det kanske inte var mig du vände dig till i vilket fall.)

AnnLindahl 2010-01-24 08:54

Nej Sotis det var inte dig som jag vände mig till. Det var händige Carls inlägg som jag hakade upp mig på. Ursäkta mig men det var inte alls meningen att rikta någon kritik mot dig eller någon annan medlem.
Förresten det är jättefina saker som du har sytt.

AnnLindahl 2010-01-24 09:02

[QUOTE=AnnLindahl;131292]

AnnLindahl 2010-01-24 09:17

[/QUOTE]

Tycker att husqvarna, singer och pfaff är bra maskiner

Händigecarl 2010-01-24 14:05

hejsan Anna! vad har ni hackat upp er på?

Biancca 2010-01-24 22:06

Ingen annan som har denna maskin som kan berätta lite?

Händigecarl 2010-01-24 22:07

vad skulle man köpt istället?

ja den kanske inte håller i 20 år. Men vad skall en nybörjare välja? kan väl köpa en ny till om 10 år.
enda andra alternativet var att köpa en HQ topaz 20 eller en singer/janome som bara kunde brodera och kompletera med en vanlig symaskin med det skulle bli så dyrt så det var inte ens att tänka på!

#hade inte tid att krångla mer hos symaskinsaffärer som ändå bara hade svindyra bra maskiner eller värdelösa billiga,och brother fick nog inte hq-butikerna sälja.

#Så det var bara ringa på telefon och dan efter fanns den att hämta på posten, och den var ju bra. bara hoppas den håller länge.

#kanske verkade korkat att berömma en "lågbudgetmaskin" men den överträffade mina förväntningar, bra att även de som inte lägger en förmögenhet nu kan skaffa en brodyrmaskin. det skall företaget Brother ha mycket beröm för.
att de är billigare än HQ beror nog mer på stora försäljningsvolymer, och så är de en av Världens största printertillverkare, och kanske återförsäljarna och brothergrossister åker Fiat medans Husqvarna cheferna åker RR.

#en begagnad kvalitetmaskin är svårt att hitta, vem säljer sin drömmaskin om det inte är nåt fel på den? och skall sy affärer ge garanti tar de ut det på priset på det gamla vraket.

#en vanlig ny data-symaskin av husqvarna är väldig dyra, och de mekaniska skall ställas in så de kräver mycket kunskap av den som skall sy.

# det är ju roligare med en hichtech maskin som kan kopplas till dator, och använder man den bara nån gång då och då glömmer man bort hur man skulle ställa in allt.

# med brother nv-900 var det bra trycka på pekskärmen vad man ville göra så visades det i en serie att följa med bilder, en maskin för killar, och även stressade småbarnsmödrar, ja alla som inte syr så ofta! en perfekt basmaskin för att snabbt laga nåt. Se själv här:
http://www.youtube.com/watch?v=cF5HBfF4n8M

# för den som lägger ner mycket tid kan man nog använda vilken maskin som helst, se detta fantastiskt, för att vara en karl!
http://www.youtube.com/user/StudioGa...29/8JWRtsyoLhQ

Biancca 2010-01-27 14:34

Idag kom min maskin, tidigare än väntat, testar för fullt nu!

Händigecarl 2010-01-29 22:49

Grattis, till din nya supermaskin! Nu blir det en baggis att sy hembygdsdräkten och kanske bröllopsklänning?

Fick ni med PE Lite på köpet ? annars går det väl att ladda hem demoversioner av program och sedan radera den och sedan testa en ny period osv?
http://www.brother-usa.com/HomeSewin...gsoftware.aspx

Emmac 2010-01-30 12:06

Har en Brother 900 bara broderi? Skulle vilja ha en som har både broderi och overlock. Ngn som kan tipsa om en bra maskin?

Emmac 2010-01-30 16:37

Har fått mig en lektion i overlock.. Inser att man måste ha en overlock o en brodyrmaskin. Vi får lägga broderandet åt sidan så länge, kanske det blir en i framtiden.

Biancca 2010-01-30 17:45

Jag har pe design 6, det följde inte med något program.

En overlock kan ju inte jämföras med en rodyrmaskin, två helt olika ändamål. Denna är ju dock en kombinerad maskin och man kan köpa till kniv för att klippa tyget bredvid sömmen. Men jag skulle inte tro att den kan mäta sig med en ren overlock.

AnnLindahl 2010-01-30 20:39

Husqvarnas Topas 20 eller 30 är inte enbart en brodyrmaskin, det är en kombinerad sy och brodyrmaskin och även den som jag har en Designer SE och även Husqvarnas värsting Diamond. Dessa är jättefina maskiner som klarar de flesta filformat och man kan i maskinen bearbeta brodyrerna både förminska och förstora och ändra färger rotera objektet i 360 grader, spegelvända osv. Jag är nybörjare på broderimaskinen men har hållit på och sytt kläder,gardiner och andra saker i över 40 år och jag är nästan självlärd. Min syfröken tyckte jag var ett hopplöst fall men när jag slutade skolan och satt barnvakt hos min syster och fick låna hennes gamla Husqvarna, så blev jag såld och sen har lärt mig själv och mina vänner och bekanta tycker jag är duktig. Så jag försöker intala mig det.

Jordgubben06 2010-04-16 13:09

Jag undrar om det går bra att sy"vanligt" med denna maskin(NV-900) och att sy i alla sorters tyg även stretchiga tyger?

madeluc 2010-04-16 20:00

Ja det går att sy vanligt på NV 900, det är ju en kombinationsmaskin, som vad jag antar även har en del sk overlock sömmar. Har själv inte sytt på någon sådan men jag har sytt på många utav Brother andra föregångare till denna maskin t ex 500 och 1200. Mycket bra maskiner till mycket bra kvalitet.

Tycker man överskattar Husqvarna lite väl mycket, har själv en Diamond (65 000:-) och vad den kan, kan i princip min Brother 3100D från 2005, så jag kan ju inte säga att jag vart så jätte
imponerad, det har ju förståss skaffat en stor bågen med påföljden att det blir betydligare svårare att spänna tyget och få broderiet snyggt. Men det är det som Husqvarna säljer på, stora bågar samt att alla tror att det är sån fantasktisk kvalitet för att det är tillverkat i Svedala. Och mig veterligen så läser inte Husqvarna maskinerna en massa olika filformat utan det är ju deras egna vad jag har sett på min maskin i alla fall, men den kanske ändå är för billig!!!

Har haft min Brother 3100D sedan 2005 och aldrig servat den eller haft några som helst problem, helt fantastisk maskin.
Anledningen till att jag nu har köpt en Husqvarna är jag vill kunna brodera just så stora mönster som deras största båge tar 360 mm, samt att jag fick den till väldigt bra pris vilket tyvärr Brother inte kunde erbjuda mig.

Jag tycker ni ska vara helt nöjda med era inköp oavsett vad andra tycker, det är ju ändå ni som ska använda dem. En maskin behöver inte vara bättre för att den är dyrare men den kanske har mer just hitech som kanske inte alltid fungerar som det ska.

Angående försäljnings volymerna så är ju en av, om inte den största av symaskiner, det gör ju även Babylock maskinerna, fast de inte får säljas i Sverige ( endast ett fåtal overlocker).

Som sag mycket lycka till med era sy-och brodermaskiner.
Mvh Marie

Biancca 2010-04-16 21:43

Det går att sy vanligt det finns MASSOR med olika sömmar, har en overlock så någon hushållsoverlock har jag inte testat. Men jag syr i princip bara barnkläder och att göra fållar, egna coversömmar etc är inga problem.Det blir skitbra. Jag tycker dock att en kan bråka lite med mig ibland. Är dock lite bortskämd med min föregångare, en Elna SU från 70-talet, en av de bäska maskiner som tillverkats. Men den har ju inte så mycket lullull så brothern är ju betydligt roligare.

Jordgubben06 2010-04-17 16:20

Det låter ju bara lovande om nv-900 ska fundera om ja ska köpa eller ej1 Har lämnat in min gamla maskin till rep. en Husqvarna 330 är det har lämnat den på ett annat ställe innan men är inte nöjd med det dom gjort så vi får se på onsdag vad dom säger om den.

cab 2010-04-23 13:05

Brother NV-900

Halloj!

Jag vill vara med i er klubb ;) Jag har just fått hem min nv-900 inkl. pe-lite. Den är uppackad ur kartongen men inte mer. Ni som har börjat redan - Har ni några tips? något som jag ska tänka på eller undvika?

// Cab

Biancca 2010-04-23 16:49

Men grattis och välkommen :o)

Det är en rolig maskin i förhållande till pris....det är ju sååå kul första gången...och sedan är man fast!

Tips...tjaaa....äh...GO FOR IT!

Frågaom du undrar något så ska vi försöka svara så got det går.

väskan 2010-04-24 14:17

Jag hade också en Elna SU och var nöjd med den. På en syfestival upptäckte jag att nya maskiner kan så mycket mer. Så jag köpte en Brother innovis 900. Jag antar att det är i stort sett samma som NV 900.
Det var en upplevelse. Helt nya möjligheter till roliga sömmar och nyttosömmar:)
Det var mycket nytt att lära sig.
Jag började på sidan 1 i instruktionsboken och jobbade mig vidare. Det som jag inte förstod skrev jag ner och åkte till säljaren: Lena på Sypressen som tålmodigt svarade på mina frågor.;)

En liten varning! Tyget packar sig lätt under stygnplåten om det är lite sladdrigt elle man kommer för nära en kant. :(Ibland lägger jag under en remsa ca 1 cm av tear easy i starten.
Ett litet tips! Insruktionsboken är tryckt på dåligt papper som inte tålde att bläddras i många gånger. :mad: Jag rev ur varje blad och lade dem i varsin plastficka som jag satte in i en pärm. Så nu tål den att bläddras.

Det var verkligen ett impulsköp: ett mycket bra sådant.:) Jag ångrar mig inte.

Elnan har jag kvar. Den finns fritidshuset under sommarhalvåret.
Fast ibland tar jag med min Brother för de roliga sömmarnas skull.

Så undrar jag över klubben ni skriver om. Vad ska den gå ut på?

MonicaS 2010-04-26 21:05

Köpte denna maskin för några månader sedan. Har aldrig broderat förut och ville pröva men ville inte lägga ut en massa pengar ifall det inte skulle vara något för mig. Maskinen funkar jättebra och jag är supernöjd. :p Har inte hunnit sy så mycket ännu men det jag prövat hittills har gått bra. Instruktionsboken är mycket tydlig vilket jag uppskattar. Har inte prövat att stygnsätta ännu, men skall försöka mig på det med programmet man fick med.

ichigo 2010-05-05 00:07

väskan: NV är en förkortning på Innovis så det är samma sak, vad jag förstått i alla fall.

Jag har innovis 1200.
Nu i efterhand skulle jag ha köpt den utan sydelen eftersom jag föredrar mekaniska symaskiner för sömnad. Men den är bra på att brodera. Jag har hämtat hem vissa brodyrer som folk säger är för tjocka för att gå brodera (tråden brister) men har inte sådana problem. Har också köpt metalltråd "10 st för 10 kr" hos göfab som funkar utan problem. Så brodyrdelen funkar bra.

Jag hatar att sy på elektroniska symaskiner har jag insett så den delen använder jag aldrig mer. En fråga om tycke, smak och vana!

Biancca 2010-06-20 19:03

Tjenare alla nv 900 användare, nu behöver jag lite hjälp med pärlan, någon som sytt smock på maskinen än?

Här är min fråga, i en egen tråd:

http://www.sysidan.se/forum/showthre...hlight=brother

cab 2010-08-09 08:18

Tänk om man sett den här tråden tidigare

Jag har försökt att göra smock med min IV-900 men det blev inget vidare. Köpte till slut den här foten http://www.sewingmachine-sales.co.uk...&recordID=1145 och la resårtråden i mittersta fållan och höll i tråden medan jag zickzackade över. Det fungerade och blev riktigt bra. Ska dock prova den här varianten nästa gång.

Tack för tipset.

Föresten kolla in länken, de har jättebra priser på både fötter, tråd och allt möjligt. Portot är inte dyrt det heller så det är billigare än att köpa här i Sverige.

Ha de gott // Carin A

Biancca 2010-08-09 11:40

Ahh, det var ju också ett sätt. Jag har ju dock fått till det med undertrådspänningen och det gick väldigt smidigt så jag fortsätter nog så.

Jag köpte förresten undertrådrullar på ebay, det är ett tips. Minns inte vad affären hette men det var fraktfritt och jag köpte 50 underspolar för 47:- Nu var det ju itne brother orginal, men de funkade jättebra. Artikelnumret som står i manualen (i alla fall min) är itne rätt, de har tydligen bytt.

Händigecarl 2010-12-06 00:05

Brother innovis 900 användare

hejsan, Ni som har brothers NV900 brodyrmaskin har fixat nån användarclubb. jag köpte min på postorder från brothershopen och den blev väldigt bra, fick med programvaran PE lite på köpet. gav 7995 + 50 kr postavgift. såg på blocket att detta erbjudande fanns i år också. vore kul om fler hade denna maskin och vi kunde lära av varandra.

är det några som har tips på alla de funktioner som finns på den maskinen.visar ni allster som ni gjort.

kanske kunde vi ha en egen tråd här på sysidan med tips och råd för den kobinerade brodyr och symaskinen.

Händigecarl 2010-12-06 00:41

jaha såg att andra hade länkat, så kanske man får göra det också.

http://www.brothershopen.se/Symaskin-med-brodyr
vågade inte länka en annan gång ifall de skulle uppfattas som reklam, och då missade sysidan medlemmen "Bianca" att "pruta till sig programvaran när hon köpte i sin lokalsyaffär. så det borde alla affärer skicka med PE Lite.

jag har inte så superintresse och har tid att testa alla finneser så det vore toppen om andra som redan har Innovis 900 skulle vilja skriva om hur man gör.
kanske kan nån lägga upp på youtube. såg en amerikansk klipp och den gjorde att jag valde denna maskin men de heter ju annat nv950 EU.

http://www.youtube.com/watch?v=tgkw8Yb-bnk

ichigo 2010-12-06 18:23

PE-Design Lite skall vara gratis tycker jag. Det är så jag ser på mjukvaran.. Kanske betala ett par hundralappar om man köper det separat men med symaskin bör den vara gratis.

Kortläsaren är bra men mjukvaran är mycket tafflig.
Det tråkiga är bara att kortläsaren inte fungerar som egen enhet (nå i utforskaren, nå via Embird osv), utan man måste använda mjukvaran för att nå läsaren. Det tycker jag är dåligt. Annars skulle jag inte installera programmet... Det är väl därför de gjort så här, så man "måste" ha programmet. haha!

knitter 2010-12-09 17:13

Har införskaffat mig en SE-400 från usa till ett mycket bra pris.
Samma maskin som nv 900 förutom att den inte har plast locket till brodyrenheten samt hårdplast top bara en påsaktigt överdrag.
ÄLSKAR denna maskin broderat en hel del och även sytt.
Den har inte svikit mig en enda gång dessutom har den underbar nålträdare!
HAr en gammal singer 421g och en pfaff creative vision pfaff's top of the line.
Som inte gjort annat än jävlats med trådspänning och matning.
Brothern kan ta allt från billig metalltråd rayon poly tillockmed en typ av plast filigree tråd.
Maskinen går tyst och fint gillar lilla reglaget för hastighet.
Numera är min "drömmaskin" brother quattro 6000d eller som den med kallas brother NV-1

madeluc 2010-12-09 19:31

Härligt att höra att det är fler som förstår vilka underbara maskiner Brother tillverkar. Själv har jag en 7 år gammal Brother 3100D som aldrig är servad mer än utav mig samt en nyinköpt här i USA Brother BC 2500 helt fantastisk maskin för sin storlek.Har svårt att förstå att man ens funderar över att köpa beg.gamla Husqvarna eller ny Janome. Husqvarna 2000 matning går inte att jämföra med denna lilla Brother och Janome kostar betydligt mer för mindre sömmar, så grattis alla förståndiga Brother köpare och lycka till med era maskiner. Mvh Marie

Händigecarl 2010-12-23 13:40

Citat:

knitter skrev: (Inlägg 147429)
Har införskaffat mig en SE-400 från usa till ett mycket bra pris.
Samma maskin som nv 900 förutom att den inte har plast locket till brodyrenheten samt hårdplast top bara en påsaktigt överdrag.
ÄLSKAR denna maskin broderat en hel del och även sytt.
Den har inte svikit mig en enda gång dessutom har den underbar nålträdare!
HAr en gammal singer 421g och en pfaff creative vision pfaff's top of the line.
Som inte gjort annat än jävlats med trådspänning och matning.
Brothern kan ta allt från billig metalltråd rayon poly tillockmed en typ av plast filigree tråd.
Maskinen går tyst och fint gillar lilla reglaget för hastighet.
Numera är min "drömmaskin" brother quattro 6000d eller som den med kallas brother NV-1

hur handlar man från USA? tull och frakt och kortbetalning och postbud till Sverige? ups finns ju i sverige men feedex?
chattade med en usa butik och de skickade inga tyngre varor.
verkar krångligt. men fantastiskt utbud i usa av allt och massa paketpriser. really great.

:p GOD JUL :p

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:32.