Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Syfestivalen i Kista (2009) (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=19196)

BodilN 2009-10-04 14:27

Syfestivalen i Kista (2009)

:) Nu närmar sig Syfestivalen i Kista. Är det någon som tänker gå? Jag har fastnat i pärlträsket och tänker kolla på pärlor. Dessutom funderar jag på att sy ett lapptäcke i rosa och grönt, har en massa tygbitar i de färgerna och kommer nog passa på att komplettera på mässan.
Skall vi märka oss med orange (en knapp eller nåt) och se om vi kan hitta varandra i mässvimlet?

Britt-louise 2009-10-04 14:38

Jag ska på Syfestivalen på fredag. Har inte planerat att handla
något speciellt, vill bara gå och titta.

AnnLindahl 2009-10-04 15:14

Jag ska också dit men på lördagen. Det vore en kul ide att märka oss så att vi hittar varandra.Skulle vara skoj.

monicka 2009-10-04 19:48

Jag har planerat fredag eftermiddag. Vet ungefär vilka tygmontrar jag vill utforska.:)

Jag sätter gärna på mig en orange knapp!

/M

Syofta 2009-10-04 23:26

Jag ska också dit! Fredag eller lördag lär det bli.
Vilken bra idé att märka ut oss!
Då tar jag på mig en orange knapp eller tygbrosch med "syofta" på!
Kul med knappspaning, hoppas man hittar någon från Sysidan! :)

Carex 2009-10-05 08:03

Jag ska dit på fredag, och det låter som en bra idé med en orange knapp/band!

Lottan 2009-10-05 08:20

Lyckost alla er som kan åka på mässan. Själv sitter jag 60 mil ifrån den och suktar. Hoppas ni hittar mycket som ni vill ha.

monikaw 2009-10-05 10:50

Jag ska dit på lördagen och har redan börjat göra en lista på sådant jag saknar hemma bland mina handarbetsprylar. :)

Britt-louise 2009-10-09 14:06

Värsta syfestivalen

Jaha, nu har jag varit på syfestival med min dotter.Det är den sämsta mässa vi varit på.Dåligt organiserat utanför och vid kassorna.Ett par entrevärdar hade varit bra, för då skulle de kunna hjälpa och styra upp jätteköerna som var.Vi var där när de öppnade då det var enda möjligheten för oss båda att gå.Inne i mässhallen var det rörigt och trångt!Ingen av oss fick någon inspiration, så efter 1 1/2 timme åkte vi hem.Jag handlade bara lite brodermellanlägg och ett gulligt tyg som ska bli byxor till minsta barnbarnet. Så, nu har jag fått skriva av mig lite.Ska bli kul att höra vad ni andra tycker. Trevlig Helg önskar
Britt-Louise

atervo 2009-10-09 14:28

Jag håller med Britt-Louise som skrev föregående inlägg.
Först och främst stod jag i kö drygt en timme för att komma in, biljettkassorna var långsamma och det gjorde att jag blev "något irriterad" och inte kunde ta till mig det som utställarna ville visa.
Mässarrangören kanske tyckte att det var en bra idé att ha två mässor samtidigt med ungefär samma klientel, men hade nog inte planerat för att så många skulle komma samtidigt.

Sophia 2009-10-09 15:24

Ni som varit där och blev besvikna, var ni där förra gången också? Kan ni jämföra? Jag funderar på att gå imorgon...

Carex 2009-10-09 15:40

Jag kan bara instämma med er andra, katastrofal mässa :mad:
Efter över en timmes köande för att ens komma in i entrén var i alla fall inte jag det minsta köpsugen utan enbart förbannad. Jag är ung och frisk och orkar stå, hur f*n ska äldre männskor klara detta köande. Det är alldeles för få kassor i entrén och de som jobbar där jobbar inte vidare snabbt.
Själva mässan hade krympt ännu mer sen förra hösten, väldigt likriktat utbud och inga spännande utställare, känns som om det bara är en repris hela tiden.

Tyvärr var det mitt sista besök där, nu dröjer det ett bra tag innan den mässan får en ny chans! Om detta vore en teknikmässa av något slag, hur många män skulle finna sig i att stå där som en skock får, frysa häcken av sig och till sist betala för ett mycket magert mässutbud???

Ps, Jag försökte köpa en slända, jag hittade TVÅ sländor, men ingen i montern kunde något om att spinna, eller om sländor, det som skulle vara mitt viktigaste inköp idag :(

Sophia 2009-10-09 15:53

Man kanske ska låta bli att gå då... Hmm...

Jag har länge tyckt att de har varit repriser de där mässorna. Jag tycker att det är lite tröttsamt och tråkigt att det är samma tygrullar som ligger i montrarna år efter år.

Jag får fundera en stund om det är värt att åka dit...:confused:

Carex 2009-10-09 16:00

Jag tycker det är synd att det blir så dåligt, vi som gillar garn och tyg har ju liksom inga alternativ... Men samtidigt blir jag så förb....., varför ska vi sponsra ett företag (Kistamässan) som levererar en urusel produkt, vi ska inte vara så snälla och fogliga!

Mavae 2009-10-09 16:01

Hade likadana erfarenheter i våras, långa köer och mycket trängsel. Jag är främst intresserad av stickning och sömnad, så alla pärlor och papper är bara ointressant.

Så jag hoppar över höstens mässa, lägger bensinpengar +inträde på tygshopping via webben istället.

Britt-louise 2009-10-09 16:34

Jag var inte på mässan i våras men, förra hösten var jag där.Entren låg på ett annat ställe då och det var bara symässa. Det var rörigt i entren men inte som idag mässhallen kändes luftigare och det var inte så trångt,.

goldwing 2009-10-09 17:34

Bedrövlig symässa

:mad: Det tog tjugo minuter att snigla sig igenom hela parkeringsområdet till en grusparkering i ett skogsområde. Sedan 10 minuter att gå tillbaka till mässan. När jag fick se köerna framför entren så tänkte jag nästan vända. Där stod vi och frös i 1½ timme innan vi kom in i den trånga entréhallen. Då hade all förväntan runnit av mig. Köpte bara lite mellanlägg. Jag upplevde det som trångt överallt. För lite bord och stolar i restaurangen.

Uppmaning till dem som skall åka dit, klä er riktigt varmt.

För mig var det tredje och sista gången på symässan i Kista.

HAGABRODYREN 2009-10-09 17:59

Håller med andra skrivare en dålig mässa litet utbud,dyrare produkter som t.ex.brodertråd ( finns att köpa på andra ställen billigare). Ett köande som inte är värt priset oorganiserat i kassorna. Förra gången blev jag besviken och efter den här gången är jag ännu mera besviken. Så det är synd om de som ställer ut att köplusten för svinner. Skärpning eller lägg ner detta.:mad::mad::mad:

LillaMian 2009-10-09 19:21

håller med om att det var sådär. Parkeringsmöjligheterna var värdelösa, sen jätteköer till både parkeringsautomat och in på mässan. Även sidoingången som öppnades för barnvagnar och rullatorer fick folk för sej att de skulle köa i :)Kaos :)

mässan verkade mindre än i sollentuna iaf. Hade det inte varit så mycket folk hade det nog tagit max 15 min att gå igenom allt.
jag fick iaf tag i tygerna jag gick dit för. Så på det sättet så är jag inte så besviken men hade jag velat ha mer hade jag varit det. Tror nog att man har nytta av mässan om man vill kolla in olika symaskiner också men jag ska inte skaffa någon just nu...tyvärr ;)

Christina1 2009-10-09 20:01

Tråkigt

Jag var där kl 16 idag. Der var ingen kö då.Tyvärr inte mycket där som gav mig inspiration. Letade roliga tyger att sy kläder till mig av. Jag gick snabbt därifrån.

Roligare att gå på Kilotex.

BodilN 2009-10-09 20:19

Åh vad synd att mässan verkar ha "floppat", jag tänkte gå imorgon och jag har längtat till mässan. Det är synd med både Syfestival och Antik- och kuriosamässa på samma gång, egentligen skulle jag vilja gå på båda. Var det gemensam kö till båda mässorna? Hittade ni några från Sysidan?

Britt-louise 2009-10-09 22:27

Ja, det är gemensam kö till båda mässorna. Jag träffade ingen från sysidan.

AnnLindahl 2009-10-10 06:57

Va´ledsen jag blir, har verkligen sett fram emot att få åka till symässan i Kista. Vi är ett gäng från Västerås som ska åka dit idag som planerat men känner mig redan besviken och det är jag som har dragit med mig andra för att åka dit. Men det är väl bara att åka man får väl se det som en utflykt......

HAGABRODYREN 2009-10-10 08:21

Det kan vara så att fredag är en dålig dag för oss besökare.
Många bussar och som väninnor så åker man nog helst en fredag sen vill man ju ge familjen sitt. Om man som jag reser utifrån så har man ju lite restid också. Men nog tror jag att man hittar det man söker speciellt quilttyger och garn.

Sophia 2009-10-10 08:22

Det brukar visst vara mest folk på fredagen och minst på söndagen. Jag struntar i att åka dit i år. Får se hur det blir till våren. :)

Erika 2009-10-10 09:18

Hade tänkt åka, men hittade inget sällskap, funderade på att åka själv som jag gjorde i våras. Men beslutade mig för att inte åka med minnet av mässan i våras som jag inte tyckte höll måttet vare sig parkering, lokaler och utbud. Skönt att höra att jag gjorde rätt val (utifrån fredags besökarna)

Snälla ni som har kritik på mässan, köandet, parkeringen, utbudet etc. meddela detta till mässarrangören, hur skall vi annars få ändring på det.

Bellasmamma 2009-10-10 11:54

Kön var hysterisk, precis som ni säger! Jag hade barnvagn med ledset barn vilket inte var kul. Tyckte nästan ännu mer synd om gamlingar med rullatorer och andra handikapp...

Mässan var som den brukar, tycker jag. Jag köpte tyger från Mjuka tyger (bra att slippa deras internetförsäljning! Kaos i deras kö, dock), e-slöjd, Jny design, MG med flera. Hann inte kolla så mycket garner men upplevde att det kanske var lite mindre försäljare i år än i Sollentuna.

Om man pysslar med lite av varje (tyg, garn, papper, pärlor) är mässan kalasbra och värd entrepriset. Om man bara har en hobby tror jag man hellre shoppar på nätet och spar entrepriset! Tråkigt att mässan arrangeras så dåligt, när utställarna betalar massor för att ställa ut och besökarna har höga förväntningar.

monicka 2009-10-10 13:07

Jag var där klockan två på fredagen. Då var det ingen kö. Inne på mässan var det trångt mellan utställarna och jag fick aldrig riktigt ordning på numreringen av gångarna; hade skrivit upp innan vilka tygmontrar jag skulle besöka. Nu hittade jag dem i alla fall, det kändes som mycket mindre utställare?

Anledningen till mitt besök är ju att fylla mina tyghyllor med jersey, för det är så svårt hitta snygga jerseytyger i Sthlm, tycker jag! Och ibland vill man känna lite på tyget, det är ju svårt på internet!

Så det blev några från MG tyger förstås och ett mönster från Svenska mönster plus ett tyg där också. Och fudge...(som man äter...):p

Nu ska jag bli nostalgisk! För ungefär tio-tolv år sedan var jag ofta i Sollentuna. Då var det mycket utställare som hade med tyg och garn att göra, man kunde verkligen fynda, t ex overlocktråd brukade jag köpa på mig. Jag och min dotter brukade ha matlåda och kaffe med och det fanns alltid sittplats. Och det brukade vara modevisning! DET är vad jag kallar Syfestival! Då kunde jag verkligen avsätta en hel lördag för mässan, igår gjorde jag den på en timme...

Kö brukade det självklart vara vid öppning i Sollentuna också, men kanske inte så oorganiserat. Det kan ju inte vara någon nyhet för arrangörerna att många kommer på morgonen, att man inte har tillfälliga extra kassor, säg fram till tolv?

Och igår hade jag faktiskt en jättestor orange tygbit på mig men såg ingen fler orangemärkt!:D (Men jag tog mig ju igenom rätt snabbt,hihi)

Synd att den inte är bättre, vi är ju så många som skulle vilja gå runt och njuta...istället för att bli irriterade!

/M

snowfrog 2009-10-10 13:16

Och jag är riktigt nöjd med mitt besök på mässan. Håller dock med om att det var på tok för dåligt organiserat vid ingången, hemska köer. Vi åkte bussresa, och hade därmed bussbiljett och gick då i egen kassa, som gick mycket fortare. Men det var en gräslig trängsel. Väl inne på mässan fick jag tag i det mesta som stod på min lista (utom sybehör, det fanns inget att uppbringa tror jag...) och hade en mycket trevlig dag tillsammans med min syster. Trängseln inne på mässan lättade framåt eftermiddagen och de sista timmarna strosade vi lätt runt och hade det skönt.

snowfrog 2009-10-10 13:20

Glömde en sak. Jag är jätteglad över att det var mycket mindre scrapbooking och pärlor än det varit innan för sådant intresserar mig inte alls och jag förstår inte vad det har på syfestivalen att göra över huvud taget.

lottisen 2009-10-10 13:53

Sy-Mässan

Tänk ,så olika vi tycker-Jag kom vid 14.00-tiden,på fredag det var inga större köer.Mycket folk inne,o jag tyckte det var bättre än förra året.lite mera organiserat,med olika ämnen för sig.
Men håller med om att Scrap'et kunde höra ihop med nån Julmässa eller likn.Det har ju inget med Sy-mässan att göra.
Jag traskade runt i 2,5 timmar själv o blev 945 kr-fattigare.
Alltså fick jag lite av varje med mig hem.
Jag var mycket nöjd över mina inköp.!
Lottisen

freja71 2009-10-10 14:44

Hej.
Nu är jag också hemkommen från festivalen. Entréköerna var inte långa när jag kom,men i övrigt instämmer jag med er andra: rörigt, trångt, mycket folk och jätteköer till allt som var drick-eller ätbart. Mycket garn men ändå hittade jag inte det jag sökte tyvärr. Det blev 2 böcker av Debbie Bliss och inget mer.
Väl mött nästa år!

Mvh
Ann

Britt-louise 2009-10-10 14:48

Citat:

Erika skrev: (Inlägg 125170)
Hade tänkt åka, men hittade inget sällskap, funderade på att åka själv som jag gjorde i våras. Men beslutade mig för att inte åka med minnet av mässan i våras som jag inte tyckte höll måttet vare sig parkering, lokaler och utbud. Skönt att höra att jag gjorde rätt val (utifrån fredags besökarna)

Snälla ni som har kritik på mässan, köandet, parkeringen, utbudet etc. meddela detta till mässarrangören, hur skall vi annars få ändring på det.

Jag och min dotter har mailat mässarrangören och talat om vad vi tyckte om kaoset som var igår.

spacepingo 2009-10-10 15:30

Jag ska gå på mässan imorgon. Får se hur det blir med köer då. Jag ska gå med mamma, kusin och moster så det blir åtminstone en utflykt tillsammans om nu mässan inte är så bra. Det som är bra med mässan är som någon skrev tidigare att man kan känna och titta på tyger, garn och annat, jag vill helst göra det innan jag börjar handla på nätet, så jag vet om garnet "killar och sticks" tex.

Jag tycker Kistamässan är trång för alla mässor. Var där på en trädgårdsmässa i våras och har varit på syfestivalen där två gånger. Det är synd att Sollentunamässan inte finns kvar, den kändes så mycket större.

/Mimmi

BodilN 2009-10-10 15:48

Nu har jag också varit på Syfestivalen. Jag kom vid 10 (idag lördag) när de öppnade och köerna var inte så farliga och det gick ganska fort att komma in. Det kändes trångt och det var nog färre utställare än vanligt. Jag som gillar scrapbooking hade velat haft fler såna utställare fast det inte hör ihop med sömnad. Jag tror att det var färre garnbutiker än vanligt men det fanns mycket lapptäcksutställare. Pärlutställare var det nog lagom med. Jag hittade nästan allt jag hade tänkt mig men jag hittade inte riktigt något tyg jag ville ha.
Jag tappade min oranga knapp. Jag hittade ingen annan "orangemärkt".

asa1970 2009-10-10 19:24

Jag var på mässan idag och hittade massor.
Men jag tycker ju om lappteknik.
Jag pratade med Kristina på Quiltbiten och hon sa att utställarna hade ett krismöte igår.
Tydligen öppnades dörrarna försent till själva mässan så det dröjde 45minuter innan första kunderna kom in i mässlokalen.
De hade även något fel på biljettsystemet och griniga karar som skulle fynda på antikmässan som trängde sig på.
Jag förstår inte varför det ska vara så trångt mellan stånden och verför är det inte bättre organiserat vid maten?
Han som tog betalt kunde stå och rulla tummarna för de som serverade maten han inte med.
Men det blir nog mässa för mej nästa gång också.Kan inte vara utan.
:D Åsa

Linblomman 2009-10-10 23:34

Om man vill klaga (vilket vi bör göra efter fredagens kaos)
så ska vi maila till VD:n för Kistamässan. Inte Syfestival arrangörerna, det är inte dom som har fått till allt kaos.
Mailadressen till VD:n

peter.storckenfeldt@kistamassan.com

Det är VD:n för Kistamässan som ska det mesta klagomålet när det gälller planering av mässorna (hur kan man lägga 2 stora publikmässor samtidigt???)
Köerna till toalett(en!) och biljettkaoset och matköerna. Och framför allt parkerings elendet!!! Varför blir dom aldrig klara med ombyggnationer?

Det är 3 gången som dom kör på Kistamässan, nåt borde dom ju lära sig från gång till gång kan man tycka..

Elin.M. 2009-10-11 08:19

Roligt lördagsbesök

Jag besökte mässan igår. Tog pendeltåg från centralen kl. 10.20 och var inne på mässan mindre än en timme senare.

Jag hade kollat in utställare och workshops i förväg. Framme i Kista prickade jag in dem på mässkartan och körde igång. Jag kom därifrån med Hilco-tyger, svart knyppeltråd, långa krokningsstickor, Ott-lite-lampa, ottobre-tröjmönstret som alla modeller har på sig i (vuxen)tidningen men som man måste beställa separat, amigurumi-kit, Wålstedtsgarn för tvåändstickning och kanske något mer som jag glömmer just nu. Dessutom gick jag på jättetrevliga workshops om amigurumi och om hur man binder flotteringarna vid mönsterstickning, jag fick även lära mig hur man stickar vantar på rundsticka (även två åt gången) och om en fiffig uppfinning att laga trasiga blixtlås med.

Alla jag pratade med, både utställare och mässpersonal, var trevliga och hjälpsamma!

Jag är helnöjd med mitt besök.
/ Elin

Sophia 2009-10-11 09:08

Vad kul att några av er är nöjda i alla fall! Nu känner mig lite sugen på att gå till våren. :) Man kanske ska undvika att komma dit precis när de öppnar. Jag försöker att lägga det på minnet.

Gidget 2009-10-11 09:17

Jag håller med om att det var kaos i fredags vid insläppet och det har jag mailat till dem om och att det borde vara lite bättre organiserat med bussbesökarna kontra vi andra.
I övrigt så är jag nöjd med mitt besök, efter att sått i kö en dryg halvtimme så började vi med att dricka en kopp kaffe och smörgås och det var inga problem att få bord eller lång kö och vi blev gladare.
Jag tyckte att det var bra att de samlat de olika teknikerna i grupper så då kunde man koncentrera sig på det man är intresserad av och kika på resten i mån av lust och tid. Jag hittade det jag ville ha och naturligtvis blev det ett annat som jag inte visste att jag behövde också.
Jag kommer nog gå i vår också det är en liten trevlig utflykt tycker jag.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:51.