Problem med stickat mönster
Hittade ett så vackert mönster i boken "Sticka i naturfärger" som jag ville prova i ett par pulsvärmare. I mönstret släpper man maskor efter hand.
Mönstret stickas med aviga vridna maskor och räta vridna maskor om vartannat. Höjden på rapporten är 12 varv. I mönsterrapporten, som är 8 maskor, finns en markerad ruta som har förklaringen "denna ruta stickas inte/räknas inte med i mönstret". Jag förstår inte vad jag ska göra med denna maska! Lämna den ostickad? Sticka den vanlig rät eller vriden? Jag skulle bli evigt tacksam för hjälp med problemet! |
Lyft bara över maskan till höger sticka utan att sticka den.
|
Jag har provat det men tyckte inte att det såg rätt ut.
Efter 8 varv så ska enligt mönstret ett omslag ersätta denna maska.Är det så enkelt? |
Oj jag läste inte ordentligt.
Du ska släppa maskan vilket innebär att du maskar av den och på nästa varv gör du omslag för att få den tillbaka. |
Tusen tack för hjälpen!
Jag ska genast sätta igång och sticka. Vilken tur att man snabbt kan få hjälp när man kört fast. ;) |
Är det en rand i mönstret där?
Iså fall ska du tappa maskan och återuppta en ny. En bild skulle underlätta. |
Ja,precis.
Mönstret går lodrätt och med 8 varvs mellanrum återkommer maskan som inte ska stickas/räknas med i mönstret.Där emellan släpps maskan över så att ett hålrum bildas. Hoppas min beskrivning är begriplig. ;) |
Släpps maskan över skriver du??? då ska du lyfta den.
|
Ja ;).Tack i allafall!
|
Maskan ovanför ska släppas,det blev kanske svårt att förstå när jag skrev "över".
|
Har du möjlighet så lägg in en bild för det är lite svårt att förstå måste jag säga :)
|
1 bifogad(e) fil(er)
Här kommer en bild.
|
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
|
Jag tolkar det som att den svarta rutan lyfter du maskan. Du måste ju ha rätt antal maskor med dig i rapporten. Jag kan ha tokfel.
|
Jag tolkar mönstret såhär:
varv ett: vr am på rätan vr am på rätan vr rm på rätan vr rm på rätan vr am på rätan vr am på rätan vr rm på rätan omslag vr rm på rätan eftersom den svarta rutan inte ska räknas med alls enligt mönsterrapporten. sedan varv två: (avigan?) vr am på avigan vr am på avigan vr am på avigan vr rm på avigan vr rm på avigan vr am på avigan vr am på avigan vr rm på avigan vr rm på avigan detta upprepas till varv sju vilket du stickar vr am på rätan vr am på rätan vr rm på rätan omslag vr rm på rätan vr am på rätan vr am på rätan vr rm på rätan släpp 1 m vr rm på rätan eller är det jag som läser det galet? |
Så började jag, men det såg inte rätt ut. Begrep inte vad jag skulle göra av den lyfta maskan när jag stickat 6 varv.På rapporten ser det ju ut som om ett omslag skulle ta dess plats.
|
Monika, du har läst helt rätt. Börjar ana att jag missförstått den svarta rutan. Att jag ska utesluta den helt och hållet.
|
Tack för all hjälp! Nu återstår bara att prova.
|
Det ska bli trevligt att se det färdiga resultatet.
Lycka till med stickningen. |
Tack! Jag lovar att lägga upp en bild om jag lyckas. :)
|
Njae, (himmel, hur förklarar man det här?)
(Mitt njae kom sig av att jag inte läst sidan två ...) De svarta rutorna ska ignoreras. Du ska låtsas som att de inte finns. Gå direkt från rutan före till rutan efter. På sjunde varvet händer det något mellan "rutan före" och "rutan efter", nämligen ett omslag. Ovanför omslaget kommer du senare varv sticka en vriden maska, fram till att du så småningom släpper den. Då kommer du till en period igen där du ska ignorera den svarta rutan. |
Ja, av resonemanget här på forumet har jag förstått att det är så det måste vara. Tack ändå för din enkla förklaring! :)
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:21. |