Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Leverantörsforum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Jofotex / Posten (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=17969)

LoveT 2009-05-22 13:00

Jofotex / Posten
 
Jag beställde tyger och sybehör från Jofotex. Enligt Jofotex skickades min beställning förra fredagen, alltså för en vecka sedan. Ingen beställning har nått fram till mig.

Hos Posten är man högst ovillig att försöka hitta en lösning och menar att det kommer väl fram så småningom och är det borta så är det borta. "Man kan inte hitta ett brev".

Jag har varit i kontakt med Jofotex men de vet väl inte heller vad de skulle kunna göra. Jag har inte ens vågat fråga om de kan skicka min beställning på nytt.

Kan jag bli skyldig att betala för varor som inte kommer fram? Det handlar om varor för drygt tusen kronor så det kommer innebära slutet för min hobbyverksamhet. Jag känner mig väldigt stressad över detta.

Jag är ny som sybloggare och vill bygga upp ett litet lager av plagg så jag kan visa vad jag gör. Men nu känns det en smula hopplöst. Jag kan inte sy utan tyger och ska jag betala för något jag aldrig får så lär det dröja ett bra tag innan jag har råd att köpa material.

Någon som har något råd att ge?

AnnLindahl 2009-05-22 13:42

Du ska INTE betala något som du inte har fått.För du har ju inte skrivit på att du har mottagit paketet och då kan de inte fodra betalning av dig. Stå på dig!!

LoveT 2009-05-22 13:49

Tack för ditt svar Ann. Du har räddat min dag!

Sophia 2009-05-22 13:53

Jag beställde också från Jofotex och mitt paket skickades förra fredagen, alltså för en vecka sedan. Mitt paket kom i onsdags så det tog rätt god tid på sig. Igår kom det ingen post alls. Jag skulle inte börja oroa mig förrän på måndag eller tisdag. Jag tror att paketet kommer fram nästa vecka.

LoveT 2009-05-22 13:59

Hoppas du har rätt Sophia. Men posten är i så fall extremt långsam. Inget brev har landat på min hemorts postsortering så då har det tagit en paus på vägen någonstans.

Neferu 2009-05-22 14:04

"är det borta så är det borta"... jag har hört i stort sett samma sak vid ett par tillfällen. Nästa gång du pratar med Posten tycker jag du ska ifrågasätta deras reklamkampanj de har just nu - att allt kommer fram över natten....

rymden 2009-05-22 14:18

ang postens leveranstid
 
Ett brev frankerat med a-post ska komma fram över natten, men ett paket tar ca 3 arbetsdagar att komma fram. Så om de har postat det på fredag så är det fullt rimligt att det kommer fram på en onsdag (helgen räknas inte för då fraktas bara a-post). Men bara för att de säger att det är skickat på fredag så betyder ju inte det att det gått iväg från avsändningsorten samma dag. Har det inte det så borde det gått iväg först på måndag och alltså komma fram idag (tre arbetsdagar efter ivägskickandet). Sen kanske det fastnat på vägen och därför blir en dag sen till din postort, vilket skulle betyda att det kommer fram på måndag.....
Ha lite tålamod:)
Kolla med Jofotex om de inte kan ge dig kolli-ID så kan du ju själv se vart paketet ligger, för jag antar att de skickat det som paket och inte som brev med tanke på summan...

Sophia 2009-05-22 14:41

Ibland händer det något och stora brev tar jättelång tid. Väldigt irriterande. Jag tycker dock att det är väldigt sällan saker försvinner och inte kommer till rätta. Det har faktiskt aldrig hänt mig och jag har beställt MYCKET. ;)

LoveT 2009-05-22 18:09

Citat:

rymden skrev: (Inlägg 117879)

Kolla med Jofotex om de inte kan ge dig kolli-ID så kan du ju själv se vart paketet ligger, för jag antar att de skickat det som paket och inte som brev med tanke på summan...

Det är skickat som "stort brev". Finns alltså inget kollinummer.

ichigo 2009-05-23 03:24

Men om det skickas som stort brev på A post så borde det ju åtmistone vara framme dagen efter? Eller har de snålat o skickat med ekonomi?

Jimipe 2009-05-23 05:40

Posten kan ligga på saker länge. Jag har varit med om beställningar som varit stämplade och skickade från Storbritannien dagen efter beställningen men som legat hos posten i 4 veckor. Jag höll faktiskt på att få ett nytt paket med samma saker... Så oroa dig inte så mycket för det. Däremot kan du nog försöka prata med jofotex om det hela och fråga om ni kan komma överens om att du betalar när du väl fått varorna.

LoveT 2009-05-23 07:03

Jag har haft ett par samtal med Jofotex.
  • De har gjort en reklamation.
  • Jag kan inte få svar på vem som är ekonomiskt ansvarig för chefen är på semester.
  • Personen jag pratade med på Jofotex menade att man skulle skickat som postförskott istället. (Vilket lett till att jag nu känner mig misstänkliggjord och opålitlig.)
Min hobbyverksamhet får nog läggas ner om jag ska betala över tusen kronor för ingenting alls. Posten anser sig vara helt fria från ansvar. Jofotex likaså.

Jag sitter här utan tyger och jag har inte gjort något fel men det är jag som står som utpekad på något konstigt sätt.

Ingen kan väl önska mer än jag att min beställning når mig i nästa vecka så får den väl ha tagit en omväg om Korpilombolo eller var som helst bara jag får mina varor.

Även om jag bor så långt söderut man kan komma utan att trilla i havet så är frågan om inte en tur till Söderköping är bättre än att anlita Posten nästa gång. Alternativet är att jag handlar någon annanstans. Om jag nu fortsätter sy överhuvudtaget.

Neferu 2009-05-23 08:18

Du behöver nog inte känna dig misstänkliggjord, snarare menade de att om de hade skickat det mot postförskott hade det funnits ett kolli-id att spåra sändningen.

emilia 2009-05-23 09:22

Det verkar konstigt om du ska behöva betala. Det heter ju faktiskt att kunde alltid har rätt och varför skulle dom tro att du skulle ljuga och göra dig sånt här besvär om det inte var sant. Du måste stå på dig, du ska inte behöva betala för något som du inte har fått.

Sophia 2009-05-24 16:13

Jag tror att paketet kommer imorgon. :) (Jag hoppas verkligen att jag har rätt. :rolleyes:)

Sophia 2009-05-24 16:15

Förresten, mitt skickades med B-post. Det var inte ett stort tjockt kuvert eftersom jag bara hade beställt lite muddväv.

LillaMian 2009-05-24 18:15

posten har blivit så dåliga, slöa och dyra. var bara tvungen att säga detta :)
a-post betyder inte att det kommer fram dagen efter enligt dem men förhoppningsvis. Saker ska kunna kastas/tappas från 1,5 m höjd.
Jag skickade sambon att posta för ett tag sen. De tog en konstig summa som enligt dem, när jag ringde , inte existerar men kompencerade gjorde de inte. De lägger post i fel låda jämt. En gång fick jag samma brev 3 ggr fast adressen inte ens var liknande :) Man undrar hur mycket av min post som aldrig når mej:)

Hoppas dina tyger dyker upp.Jofotex är iaf bra ..iaf när jag beställt

AnnicaW 2009-05-24 20:48

Tycker det är konstigt om dom som företag skulle har skickat ditt paket utan post-ID. Just för att detta kan hända att paket kommer bort. Håller med de andra att du inte ska betala för saker du inte har fått. Hoppas du får dina tyger inom kort. För har man beställt något vill man ju ha det direkt. // Annica

Schannalle 2009-05-24 21:23

Jag är gammal postarbetare och tycket att det är mycket som är konstigt med Jofotexs beteende. Att skicka någon som är värt runt 1000 med vanlig post är till att börja med helt idiotiskt. Att de dessutom hävdar att de har reklamerarat händelsen är konstigt, då man inte kan reklamera ett brev som är borta, utan det gäller bara försändelser med kollinr. (dett kan iof ha ändrats sen jag jobbade på posten, men enligt deras hemsida är det fortfarande så.) Så antingen ljuger Jfotex eller så har posten ändrat sina rutiner.

Att posten skulle ersätta varan tror jag inte då posten inte är ersättningsskyldig när det gäller brev, om inte annat avtalats mellan den som skickar och posten, och det tror jag inte Jofotex har gjort.

Dessutom skriver ju Jofotex tydligt på deras hemsida att de skickar mot postförskott, men det stämmer tydligen inte i ditt fall, vilket även det är dåligt gjort av dem.

Men en sak som jag undrar över, har du redan betalat varorna? Har du inte gjort det, så gör det för guds skull inte förens de har varorna. Att ta kontakt med konsumentrådgivaren/upplysningen i din hemkommun är alltd bra, de ska kunna svara.

Men som sagt, får du inte varorna, ska du inte betala/få pengarna tillbaka. Krånglar de så kan det alltid vara bra att säga att man kommer att ta fallet till ARN/polisen, då brukar företagen vara snabba med att betala.

Lycka till!

albasmormor 2009-05-25 00:35

Hej

Visst kan man reklammera brev, det har jag gjort ett par gånger via postens hemsida.
Daremot erstter de inte før brev. Reklammationen gørs av den som skickat eller av både avsændare och mottagare.

Vi skall komma ihåg att sverige har en av værldens bæsta post och det har jag fått många bevis før. det senaste :

- Jag hjælpte en anhørig skicka ivæg bestællda saker till kunder.
Tyværr glømde jag skriva adress på ett brev, desutom ingen
avsandare heller. Detta visste vi dock inte, førræn det i min
systerdotters brevlåda døk upp ett brev innehållande sakerna
som borde skickats till hennes kund.
- Posten hade genom att titta på kvittot som låg inne i brevet
lyckas finna var brevet kom ifrån.

Det jag tror hon på jofotex menade var att paketen skall skickas som postførskott men något gjort att detta inte skett.

Hoppas brevet kommer fram eller ring upp jofotex och be dem om alla uppgifter kring brevet, så att du kan reklammera det.

t.ex hur brevet ser ut, vilken brevlåda det skickades ifrån , vad som fanns i etc..

Håller tummen før att du får det snart

LoveT 2009-05-25 12:08

En glad nyhet!
 
I dag kom mitt paket. Något tilltufsat och omplåstrat med tejp här och var så nog har det varit en äventyrlig resa. Men fram kom det. Till slut.

Jofotex bjuder på frakten trots att det är posten som gjort fel så ingen skugga över jofotex. Men posten? Ja vad ska man säga... Lite konkurrens hade inte varit fel.

Tack för alla svar i den här tråden. Nu ska jag så smått börja fundera på vad det ska bli av tygerna.

ichigo 2009-05-25 12:21

Bra att du äntligen fått det! Kanske Jofotex packat det för dåligt? Verkar så på din beskrivning, den kanske fastnat någonstans.

chery 2009-05-25 12:50

Jag känner igen det där. Någon gång runt jul köpte jag miniatyrstickor från Apidea. Dom tog väldigt lång tid på sig, och jag mailade och undrade om dom var skickade. Det visade sig att dom var skickade ett par veckor tidigare. Jag blev lovad nya stickor. Någon dag senare fick jag ett mail från Apidea. Hon hade fått tillbaka stickorna. Paketen var så illa åtgången så deras adress var den enda som var läsbar. Det visade sig att det lilla paketet. ( ca 5 x 15 cm) hade fastnat i någon maskin på posten och demolerats till oigenkännlighet.
Min man hade större otur med ett av sina paket för något år sedan. han höll på med astrofotografering och hade beställt en stor tub för runt 15.000. Han höll koll på trackingen hela tiden med tanke på värdet. Trackingen upphörde i Malmö. Han ringde posten flera gånger. Fick olika besked varje gång om var den befann sig, men trackingen stämde inte. Killen i postbilen hävdade t.om bestämt att han varit och ringt på för att lämna paketet kl 8 på morgonen en av dagarna. Våra barn går till skolan kl 8 så vi skulle inte kunna missa honom. Vi misstänkte att paketen hölls kvar i lastbilen av någon anledning, för spåren ledde tillbaka till bilen gång på gång. Det var ett jättepaket på 50 x 100 cm så det kommer inte bort så lätt. Min man fick en ny tub från företaget eftersom dom kände honom väl och dessutom redan hade betalt i förskott. Ett par veckor senare läste vi om en postanställd som hade roffat åt sig en massa paket för egen räkning. Vi misstänker att tuben fanns med där men det blev aldrig klarlagt.

Jessika82 2009-05-26 11:12

Jag har lärt mig en sak när jag beställer varor jag tar alltid mot postförskott, det känns säkrare det är helt klart värt att man inte betalt något innan man fått paketet i sin hand.

LoveT 2009-05-26 11:29

Det tråkiga med postförskott är att det blir så mycket avgifter. Gör man en liten beställning med en eller ett par meter tyg så blir meterpriset väldigt högt om man räknar in frakt och postförskott.

Men vid större beställningar kan det kanske vara värt det.

Jag såg på mitt paket att det blivit en reva mitt i postnumret. Man har troligen lagt det åt sidan för att tejpas och läsas manuellt.

Nefertari 2009-05-26 15:49

Jofotex
 
Jag tycker att det är skönt att de inte skickar mot pf- det är så dyrt. Men däremot är det så, påstår min man, att om det inte står mycket tydligt att det inte tar något ansvar för postens hantering så ska de göra det, dvs skickar de som vanligt brev och det försvinner så ska de skicka dig nytt, eller du slipper betala för det försvunna paketet.

Eftersom man själv betalar frakten så borde man kunna få det skickat som postpaket eller rek = spårbart.

Mina paket från Jofotex har alltid kommit fram, men det har tagit jättelång tid varje gång. En gång var det dåligt paketerat och det var öppnat när jag skulle hämta ut det, jag reklamerade direkt till posten och vi kollade av tillsammans om något saknades vilket det gjorde enl fakturan. Sedan löste sig alltihopa, det som stod på fakturan var fel, dvs det saknades en sak som inte skulle skickats överhuvudtaget...Då tyckte jag att det verkade vara postpaket.

Efter den incidenten så verkar jofotex gått över till att skicka via vanlig post dvs som brev. Vilket ju är helt osäkert. Man borde kunna få välja själv hur paketet ska skickas. Betalar man frakt ska man kunna välja hur man vill ha det skickat!

Men som seriöst företag så borde de veta detta med risker. De kan inte kräva att du ska betala för något som kommit bort i posten/du inte fått, om de inte innan talat om att de inte står för postens ev. slarv. Vilket jag tycker är oseriöst av företagare att skriva. Har bara varit med om ett företag som gjort så. Då valde jag att inte handla där. Annars väljer jag rek om det är värt mycket.

Tur och skönt ändå att paketet kom fram!


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:36.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.