Alternativ till stickade sömmar i fuskskinn
Håller på att sy en kjol i fuskskinn.
Fick för mig att ha sömmarna bara isär pressade. Skinnet tål inte stryjärn, går inte att pressa isär med nageln ock vanligt textillim vill inte fastna på baksida. Limspray vågar jag inte prova. Vet att man oftast stickar ner sömmarna i fuskskinn men fick för mig att inte göra det. Hur gör man då???? /Bibbi |
Testa på en liten "skräbit" med kontaktlim.
Aina |
Ja kanske, bara inte skinnet löses upp:)
Jag testar, rapport kommer /Bibbi |
:) Testa kan man alltid göra!
Man kan inte mer än misslyckas! Aina |
Ska jag misslyckas får jag göra det på en provbit.
För kjolen är inte min :) /Bibbi |
;) Jag sa det, testa på en "skräbit"
Om det inte funkar, kan det vara snyggt att ha sömsmånerna nersydda åt ett håll! Aina |
En rulle man använder till tapeter kan hjälpa till att få sömsmåm på plats.
|
Ja, Aina det är snyggare. Men sömmen mitt bak måste isär.
Tua hur menar du ?:confused: /Bibbi |
En tapetrulle har mer kraft än en tumnagel. Så rulla den över sömmen så får du den på plats. Gärna lite lim under också så blir det bra.
|
Jag funderar på om det kan fungera som med skinn, att använda hammaren och banka på sömsmånerna?
Aina |
Banka går inte då släpper "skinnet" rulla ska jag prova
men tror det viker tillbaka sig igen. Tacka vet jag "rejäla" tyg man kan pressa :) /Bibbi |
:D Jag håller med, "lagt tyg ligger".
Aina |
Hur har det gått för dig? har du fått bukt med eländet?
|
Skall prova kjolen på måndag innan dess blir det inget gjort /Bibbi
|
Fuskskinn kan va bökigt. Jag fick limma sömmen och lägga tygder på tills det torkade för att det skulle fungera. Tar en evinnerlig tid... till skillnad från riktigt skinn som fäster på en gång.
|
Limmade baksömmen.
Tog textillim ställde på tyngder som du sa Tua. Efter 10m min satt det ihop så pass att det gick att "pressa" sömsmånen med tummen. Sidsömmarna stickade jag ner båda åt baksidan som Aina föreslog. Nöjd :) /Bibbi |
:) Va bra att det fungerade, med både sömmen bak och i sidorna.
Aina |
Nu ska jag dela med mig av en erfarenhet som denna fuskskinn kjol gett mig :)
Baksömmen limmade jag, sidsömmar fick stickning, Bara inprovningarna kvar. Jag är nog lite "nojjig" för dåligt pressase inprovningar gillar jag inte. Hur gör man då när man inte kan pressa och limma fynkar bar högst upp inte ner i speten. Jo, tog spillbitar av filmoplast och spände inprovningen med dem. Nu har det legat 1 dygn tog bort filmoplasten nyss. Perfekt!!!! :D jag är så nöjd /Bibbi |
:D Alla sätt är bra när man syr.
Och det bästa är att man lär sig något nytt nästan varje gång! Härligt att den blev bra, och att Du är nöjd. Aina |
dubbelsidig limtyg, typ "fållhjälp"
Kommer inte på vad den heter, den lilla limremsan som man kan köpa till att fålla, utan att behöva sy. Jag har inte testat själv, men skulle nog prova den om jag var du.
|
Citat:
|
fuskskin är tyg
Vad jag förstår så kan all tyg strykas men kan ha fel.
|
Det har du så rätt i att det är ett vävt tyg. Kanske just detta uttryckligen stod att det inte tålde strykas. Jag har strukit fuskskinn med gott resultat och inga problem. Bara man har trasa mella så går det.
|
"Skinnet" blev rutigt när jag strök.
Undertyget syntes igenom. Även på mycket svag värme. Pressduk eller stryksula, samma resultat. Har sytt i annat "fuskskinn" tidigare som gått att pressa. Men detta gick inte att pressa. Men det har ju löst sig nu :) /Bibbi |
Vilken rolig och överraskande effekt att få det rutigt haha. Försvann det inte när det svalnade heller?
|
Nää, det fick fint tuskaftsmönster på framsidan.
Jättefint :) /Bibbi |
Tack för varningen, bra att veta så man inte gör bort sig och får överraskande effekter.
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:16. |