Har du ätit smörbrunn
Har du nånsin ätit smörbrunn?
|
Jag svarade "vad är det?"
|
:D Det är klart jag har!
|
Hoppas vi får en förklaring på vad det är också :confused:
|
Jodå i sinom tid :D
|
Wow vi är 3 som ätit det hittills men säg inte vad det är ännu.
Flia du glömde rösta! |
Jag vet inte heller vad det är:confused:
Väntar med spänning på svaret. |
Nu har jag röstat också.
Ingen har röstat "Gud så gott" :D |
Gud så gott, måste göra't nån dag......
|
Jag googlade det. Nej, det har jag aldrig ätit.
|
Ja var också tvungen att googla, och visst har jag ju ätit det. Men det kallades nog något annat:)
|
Nu har jag både röstat och googlat men jag säger ingenting... :)
|
Citat:
|
Var tvungen att kolla på google om jag mindes rätt. Har aldrig ätit det men hört namnet.;)
|
:) Jag har redan röstat.
Men vill tillägga: Gud så gott. |
Om smörbrunnen är den smörbrunn jag tänker på...jag röstade gu så gott! :D /M
|
Det är ju möjligt att jag har ätit det, men jag har ingen aning om vad det är...
Det kanske är något jättegott:confused:;)... |
Har man ätit smörbrunn så vet man det och det är jättegott :D
|
Det är jättegott!
|
Nu har jag googlat på det.
Måste den vara instängd för att kallas smörbrunn? |
Nä den behöver inte vara instängd för att kallas smörbrunn. Bara nergrävd i en grop så det får smälta ut så gott. Prova!
|
Det fick jag varje dag när jag var liten - jag var väldigt spinkig...DÅ...annat är det nu :rolleyes: Mina barn älskar det också.
|
:confused:Å, jag röstade fel, innan jag googlade!
Jo, det har jag visst ätit! Förra månaden på Silja Line (!), och det var jättegott! :D: Jag brukar inte äta det hemma! Kul fråga!!! :) Mera omröstningar! :) |
Citat:
|
;)Ja det är jättegott
|
Citat:
Eftersom de var så stolta över sina smörpaket frångick jag min vanliga vana att nöja mig med sylt, gjorde en liten grop och la i smöret som smälte ut till en vacker liten "brunn". Jag smakade - och det var JÄTTEGOTT! Vaga minnen från barndomen dök upp...kanske från en fäbod i Dalarna. Finns det flera sorters smörbrunn? |
Jag var tvungen att googla för att få veta om jag har ätit det någon gång. :cool:
Det har jag inte. Röstade nej. |
Citat:
|
De hade säkert varsitt recept i stugorna förr i tiden!:)
Det kanske är ett modernt påfund med slät mat?? Min mormor gjorde alltid soppa med klimp i. Tua, var har du hittat ett recept på smörbrunn? Det skulle vara kul att se. |
Kom på en sak:
det kan väl inte kallas smörbrunn när man har smör på varmt potatismos, i stora klickar så det smälter?? :confused: Det serverade alltid min mormor, det är också jättegott. :) |
Citat:
http://www.sorsjon.com/se/smoerbrunn Soppa med klimp... mums! |
Citat:
|
Smörbrunn på pitevis!
Men hörrni...
Jag är född och uppväxt i Piteå och när vi åt Pitepalt så tog man av "toppen" och la i äkta smör i "gropen" (brunnen),(med fläsk om den var rund eller utan fläsk om den var flat!) sen skivade man av palten runt brunnen och åt och åt och åt! Inte en paltmiddag utan smörbrunn! Och själv vill jag att palten ska vara gjord av hälften vete och hälften kornmjöl, (och rå potatis) det blir såååå gott då! Men...har också ett mycket gott öga till blodpalt...gärna gjord på mandelpotatis...äts även den med smörbrunn! :) /M |
Nej. Jag tycker att det är rätt äckligt konstant i munnen :D
Äkta bondfinnarna äter dom fortfarande till frukost än idag. Det kan vara vad som helst gröt. All sorts mjöl.. Jag ätit: vetemjöl- och vete-korngröt, kornmjölgröt, havregröt, råg-vete-korn-gröt... Gröt bäst är risgröt eller korngröt! Jag slöt äta gröt sen jag var 4 år. har alltid ätit start-musil med riven choklad och filmjölk. Mums! Detta var pga mjölkprodukt var bristvara så dom använde mkt smör under nödhunger o kriget, så var det lättare med att transportera smör. I norrland används smörkick i hett kokkaffe, liksom i Skogsfinland. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:15. |